Inför regler för barn under 18 år

Visst men har verkligen de påstådda trådarna som skall ha ägt rum för några år sedan dött ut och försvunnit. Eller finns det kanske fortfarande sådana trådar också. Det kanske bara är så att det har blivit så väldigt många fler trådar att välja på. Men det kan väl kanske bero på det ökande medlemsantalet också.

Jag tycker personligen att det är skit bra att det finns något för alla på den här sidan oavsett ålder, kön och alpin inriktning.

Server prestanda, ja visst, men det är väl bra att teknologin går frammåt. precis som den gör med teknologin rörande allas våra fritids intresse som ändå är anledningen till att vi tittar in här.

Farligt och farligt, ja det kan det väl vara, men det finns det många, många idrotter och andra hobbys som också är och speciellt om de utförs på annorlunda/fel sätt eller utav respekt för den eventuella faran. Men jag anser nog ändå att det är bättre att ugdomar gör saker och aktiverar sig fysiskt och också utomhus, än att de sitter inne och blir tjocka och lata framför tv-spel och datorer.

Bästa tråden på länge för övrigt.

Farligt skulle jag inte vilja kalla det. Det förekommer fler svåra olyckor och dödsolyckor inom ridsport än thai-boxning men det är inte så många som spontant tänker att ridning är en farlig sport. Så skidåkning är inte så farligt om man inte ger sig ut utanför pisten utan rätt utbildning eller utrustning.

centralbyrakraten sa:
Niklas_Borg sa:
Utan medlemmar under 18 år skulle den här sidan dö ut. Inga disskutioner inga videoklipp och mycket mindre bilder.
Det var väl ändå en överskattning, jag törs påstå att det är tvärtom. På grund av allt lägre ålder håller FR på att sakta dö ut i en långsam regression.

Titta tillbaka några år i forumet och diskussioner höll en klart högre klass. Nu översållas det av en massa för skidåkning helt orelevanta trådar där ungarna slänger ur sig dåligt stavade och grammatiskt vidriga stycken som inte tillför trådarna ett dugg.
Eftersom du verkar tillhöra den skara som var med för några år sedan så gissar jag på att du var en del av dessa diskussioner som höll "högre klass". Jag gissar också på att en stor del av de andra medlemmarna som deltog i dessa diskussioner fortfarande är medlemmar på freeride.se eller i alla fall har tillgång till Internet och på så sätt kan skapa sig en ny profil om de valt att lämna sidan. Och då vill jag ställa en fråga till dig, och de andra som var med förr, vad stoppar er att föra dessa diskussioner med högre klass nu? Det är ju fortfarande lika lätt att skapa en tråd i forumet och eftersom du verkar leva efter devisen "äldre vet bäst" så borde ni ju då vara ännu visare med tanke på hur givande diskussioner ni förde för ett par år sedan.

Det är ju väldigt lätt att sitta och klaga över nivån i forumet, men om du verkligen ser det som ett problem får du väll dra ditt strå till stacken och jobba emot detta om du ska vara berättigad att klaga. Och att införa en åldersgräns på 18 eller 21 år kommer inte hända så det räknas knappast som ditt strå till stacken.

Sedan vill jag bara påpeka att jag håller med att forumets nivå har sjunkit avsevärt, men vem bryr sig, det är en Internetsida.

"Bästa tråden på länge för övrigt."
Det säger ju en del om nivån på forumet om den här tråden är den bästa på länge.

problemet med dom yngre är att dom är otacksamma, dryga, vill veta bäst och ha dyra kläder.

Killen har iofs en bra poäng, jag menar det är ju minst lika farligt att åka sidor i dagens anläggningar som det är att köra bil, både för sig själv och för andra. Personligen så tycker jag ju självklart inte att man borde införa ålders-gräns för att få åka skidor, tycker bara att detta är ännu ett prakt exempel på att det svenska "rättsystemet" brister.

Senast ändrad:
Tack H-T! Ett bra och relevant svar på mitt inlägg i tråden.

Äldst vet inte nödvändigtvis bäst men titta på hur olika åldersgrupper skriver och svarar på trådar i forumet så märker du snabbt att det finns skillnader. Tycka vad man vill om de olika sätten men att det finns skillnader kan vi knappast neka till. Själv uppskattar jag genomtänkta, gärna underfundiga och kanske ironiska trådar och svar framför t.ex Mmarts inlägg i den här tråden.

Om det sedan är så att Freeride "utvecklas" till att få fler unga medlemmar, ja då kommer också forumet att förändras. Det här är inte helt ovanligt på nätforum att deras karaktär förändras med tiden, det finns till och med exempel när forums medlemmar mer eller mindre kapat forumet och förändrat det till något som skaparen inte alls tänkt sig.

Så för att ge dig och Niklas ett litet mer nyanserat svar. Utan medlemmar under 18 år skulle forumet vara annorlunda men knappast dö ut.

Men som du själv skriver det är en internetsida så det är ju inte hela världen.

Ändå, det har väll ingenting med ålder att göra? Mer med hur moget man uppför sig på intrawebben..

men orka allt klag, känns som man är inne på en ris- och rossida med inrikting klaga-på-samma-sak-som-alla-andra-vuxa-här. Det gäller att sålla stoffet så att säga och skita i alla snorungar

Bajskorven sa:
JAg förklarar denna tråd till DEN STÖRSTA H8 TÅRD EVAH. Så pinsam snubbe som gjort denna
Detta är väll ändå en bättre tråd än ännu en "vart hittar jag bla,bla,bla" tråd?

om man utsätt för risk så borde man väll typ ha skygg lappar för ögonen eller kolla bort när någon gör ett fett trick i ett hopp. Annars kan man ju bli inspirerad att pröva själv fasst man inte kan och man kommer bryta alla ben i kroppen

äntligen en oldboy som är tillbaks.
kaptenen var ju mest känd på den gamla goda tiden då 180gradare flaxades i backarna.

Skid- och snowboardåkning är helt klart farliga sporter där skaderisken är ganska stor, särskilt för våghalsar som gärna överskrider sina "gränser". Jag tror också att den här sidan inspirerar och påverkar en del hur vi åker och beter oss i och utanför backen. Det jag däremot har svårt att se är att vad vi kan kalla för galenskaper i backarna skulle minska om ungdomar eventuellt inte skulle tillåtas på denna sida. Nya sidor/forum skulle med stor sannolikhet startas där detta mode/denna attityd skulle fortsätta existera. Åkning och beteende påverkas dessutom av så många andra faktorer i form av både andra hemsidor på nätet och saker utanför cyberspace att freeride bara spelar en liten roll i det stora spelet.

Vad gäller nivån på diskussionerna så varierar den mycket. Eftersom jag inte varit medlem och aktiv på denna sida särskilt länge kan jag inte yttra mig om huruvida nivån har förändrats. Oseriösa och dryga trådar och kommentarer finns överallt på sidan.
Mognad har en hel del med ålder att göra men inte bara. Därför tycker jag att det känns som en onödig generalisering att sätta en åldersgräns på exempelvis 21 år.

Kanske finns en möjlighet att dela in sidan i två sektioner? Dock tycker jag att det är viktigt att det finns en länk mellan de äldre användarna av sidan och de yngre där de yngre kan ställa frågor och få tips etc då de (även jag, som antagligen får räkna mig till de yngra användarna) har en hel del att lära av äldre mer erfarna åkare. Ett problem är förståss att många unga har svårt att inse sin oerfarenhet och att andra vet bättre än en själv. Dessutom kan även äldre lära sig helt andra saker av yngre, vilket jag gissar att många äldre kanske inte heller inser helt och hållet.

Senast ändrad:
KaptenStofil sa:
Jag förfasar över den låga åldern på deltagarna i diskussionerna på den här internetsidan. Är verkligen era föräldrar och förmyndare medvetna om den farliga livsföring ni ska lättsamt skriver om i de så kallade trådarna?

Att fara med skidor utanför markerade nedfarter är farligt. De stora hopp som skidanläggningarna numera tillhandahåller är utan tvekan också mycket riskfulla att fara i. Fjällsäkerhetsrådet borde lämpligen införa åldersgräns på sådana och dylika aktiviteter.

Freeride bör därför föregå med gott exempel och sätta en åldersgräns på 21 år, eller i alla fall 18 år. Om inte så bör i alla fall föräldrars och förmyndares underskrifter inkrävas innan barnen får tillgång till denna högrisklivsstilshemsida.

Med hopp om bättring,
är du helt jä**a pantad i skallen eller????

Go KaptenStofil!

Jag har jobbat som skidlärare två vintrar i svenska fjällen, det är inte jättemycket erfarenhet, men ändå en hel del! Det som kaptenstofil refererar till, men som de flesta verkar missa är det faktum att det är alldeles för lite sunt förnuft i vissa av de ungdomar som åker i parken och offpisten idag. Det finns naturligtvis jätteduktiga åkare av alla åldrar, och det tror jag att KaptenStofil håller med om.

Men det som inte är bra är det faktum att det är så många som kör så långt ovanför sin nivå! Är man nybörjare på skidor, kan man inte börja åka park första veckan, inte ens gröna linjer.. Och är man ny i parken så ska man hålla sig till de linjer man behärskar! Ett annat problem är att de yngsta, och de som är nyast i parken, ofta inte vet hur man ska bete sig! Detta innebär en stor fara, både för de själva och andra åkare, eftersom det titt som tätt händer att någon stannar bakom en kick och använder landingen som inrun till nästa kick! Eller att man blir omkörd på sitt eget inrun! Sjukt farliga grejer!

Det man borde göra istället för att ge sig på freeride och skapa en åldersgräns, är att införa ett slags körkort för parken! Då måste alla som vill åka där lära sig de regler man behöver känna till!!

Tack för mej, Hej!

Haha, körkort för parken?

Fyfan vad tråkigt skidåkning skulle bli med en massa regler...

En till sådan här tråd! underbart!! Jag tyckar att bara medlemmar i Mensa ska få vara medlemmar här, då lär de bli extremt hög nivå på inläggen.

Senast ändrad:
mcLovin sa:
En till sådan här tråd! underbart!! Jag tyckar att bara medlemmar i Mensa ska få vara medlemmar här, då lär de bli extremt hög nivå på inläggen.
mcLovin har satt ribban. Dags att avregistrera sig?

centralbyrakraten sa:
Tack H-T! Ett bra och relevant svar på mitt inlägg i tråden.

Äldst vet inte nödvändigtvis bäst men titta på hur olika åldersgrupper skriver och svarar på trådar i forumet så märker du snabbt att det finns skillnader. Tycka vad man vill om de olika sätten men att det finns skillnader kan vi knappast neka till. Själv uppskattar jag genomtänkta, gärna underfundiga och kanske ironiska trådar och svar framför t.ex Mmarts inlägg i den här tråden.

Om det sedan är så att Freeride "utvecklas" till att få fler unga medlemmar, ja då kommer också forumet att förändras. Det här är inte helt ovanligt på nätforum att deras karaktär förändras med tiden, det finns till och med exempel när forums medlemmar mer eller mindre kapat forumet och förändrat det till något som skaparen inte alls tänkt sig.

Så för att ge dig och Niklas ett litet mer nyanserat svar. Utan medlemmar under 18 år skulle forumet vara annorlunda men knappast dö ut.

Men som du själv skriver det är en internetsida så det är ju inte hela världen.
Troligen skulle nivån på forumet vara högre om man införde än ålders gräns. Men det jag tror att du glömmer bort är att sidan måste gå runt, någon har gjort en affärsidé av det här. Jag tror att det inte skulle finnas lika stort intresse att köpa reklam platser och att shopen inte alls skulle gå runt. Så frågan är skulle en åldersgräns höja standarden på sidan? Eller bara den språkliga nivån i några diskussioner.

Måste bara tillägga en liten sak ang. titeln på tråden: "Inför regler för barn under 18 år", det finns väl inga barn över 18 år?! Fast det är klart, man kan väl vara barn långt in i vuxenlivet..

Senast ändrad:
centralbyrakraten sa:
Det var väl ändå en överskattning, jag törs påstå att det är tvärtom. På grund av allt lägre ålder håller FR på att sakta dö ut i en långsam regression.

Titta tillbaka några år i forumet och diskussioner höll en klart högre klass. Nu översållas det av en massa för skidåkning helt orelevanta trådar där ungarna slänger ur sig dåligt stavade och grammatiskt vidriga stycken som inte tillför trådarna ett dugg.
Det är bara att inse att puderjagande freeriders är ett utdöende släkte. Vi står på en gren som slutat växa i skidåkningens evolutionsträd. För ca 10år sedan när "den nya" offpist-hypen startade fanns det mycket att diskutera, saker att fråga varandra om, nya revolutionerande material och prylar att utvärdera. Konstiga alpdrycker att testa osv. Idag har hypen och utvecklingen avstannat, och ersatts med utveckling inom jibbing. Åtminstone är det en känsla man får.

För 10 år sedan tycktes de flesta freeriders vara i åldern 20-35år. En viss återtillväxt verkar ha skett, men idag tycks de flesta vara i åldern 25-45. Detta innebär att det inte finns lika mycket att diskutera längre. Alla har varit med i minst 5-10år redan.

Tyvärr är det nog slut med diskussioner om vilken tranceiver som är bäst och hur vida det går att rädda femtioelva lavinoffer på under 10minuter eller inte :-) Fernet kommer inte längre att bli utsedd till årets dryck, och alla vet redan att en lavinspade i plast är värdelös oavsett om man kan hoppa på den med sina pjäxor eller inte.

Kul dock att det någon gång då och då dyker upp lite yngre personer som Abelin, med frågor om old-school som vi gamla nog tyvärr får inse att vi ägnar oss åt.

Att ta bort unga från forumet eller backen skulle för det första inte gå, och jag tvivlar på att det skulle leda till något bättre. Däremot kanske man kunde städa lite hårdare i forumet. Ta bort skitinlägg som detta jag precis skrivit t.ex.

För oss reliker är det nog bara att göra som en vis man från en än mer döende gren på skidåkningens evolutionsträd en gång sa:

De e bar å åk!

Jaha. En kille som inte har något liv har gjort sig medlem på FR detta börjar ju likna FB forumet.

Vill också replikera KaptenStofil för det ironiska/inte-alls-ironiska inlägget.

Jag är konsekvent emot alla former av påtvingade trygghetsregler i lägen där det bara är risktagaren själv som utsätts för fara.

Vi lever i trygghetsnarkomanernas förlovade land. Ungar får för fan inte ens klättra i klätterställningar längre. Snart kommer offpist-åkning att förbjudas. Jag lovar! Det är ju enligt den stora massans uppfattning inte rimligt att folk kan få ägna sig åt något så farligt som offpist-åkning. Vi förstår ju inte vårt eget bästa. Vi följer ju inte normen. Vi som ägnar sig åt sådant sticker ut från mängden på ett otillbörligt sätt och alltså måste det förbjudas! Så är det bara. Majoriteten bestämmer!

jag blir mest mörkrädd. utan att vara dryg måste jag erkänna att jag stavade bättre när jag var 12 än 90% av alla kids som skrivit i den här tråden.
jag ser särskrivningar och felstavningar så jag får exem i ansiktet. de flesta av er går åtminstone i gymnasiet! lär ni er ingenting i skolan nuförtiden?

//på väg att bli en bitter surgubbe

Senast ändrad:
Tobbe101 sa:
centralbyrakraten sa:

Det är bara att inse att puderjagande freeriders är ett utdöende släkte. Vi står på en gren som slutat växa i skidåkningens evolutionsträd. För ca 10år sedan när "den nya" offpist-hypen startade fanns det mycket att diskutera, saker att fråga varandra om, nya revolutionerande material och prylar att utvärdera. Konstiga alpdrycker att testa osv. Idag har hypen och utvecklingen avstannat, och ersatts med utveckling inom jibbing. Åtminstone är det en känsla man får.

För 10 år sedan tycktes de flesta freeriders vara i åldern 20-35år. En viss återtillväxt verkar ha skett, men idag tycks de flesta vara i åldern 25-45. Detta innebär att det inte finns lika mycket att diskutera längre. Alla har varit med i minst 5-10år redan.

Tyvärr är det nog slut med diskussioner om vilken tranceiver som är bäst och hur vida det går att rädda femtioelva lavinoffer på under 10minuter eller inte :-) Fernet kommer inte längre att bli utsedd till årets dryck, och alla vet redan att en lavinspade i plast är värdelös oavsett om man kan hoppa på den med sina pjäxor eller inte.

Kul dock att det någon gång då och då dyker upp lite yngre personer som Abelin, med frågor om old-school som vi gamla nog tyvärr får inse att vi ägnar oss åt.

Att ta bort unga från forumet eller backen skulle för det första inte gå, och jag tvivlar på att det skulle leda till något bättre. Däremot kanske man kunde städa lite hårdare i forumet. Ta bort skitinlägg som detta jag precis skrivit t.ex.

För oss reliker är det nog bara att göra som en vis man från en än mer döende gren på skidåkningens evolutionsträd en gång sa:

De e bar å åk!
Tyvärr har du rätt Tobbe, det är bara att inse att världen förändras och skidvärlden med den.

Med tiden kommer sådana här trådar att bli allt mer ovanliga och till sist lägger sig även den sista brantåkaren i kistan. Då får jibbgenerationen diskutera vad dom vill utan att vi lägger oss i deras stavning eller ämnesval.

du e ju skumm i huvudet varför införa en regel på freeride med åldersgräns om det skulle införas så skulle 90% av freerides medlemmar försvina för dom är under 18

Senast ändrad:
du måste ju driva... vill du ha 50åringar som "newschoolskidåkare" eller? sämsta jag hört. ska ett skidproffs som t.ex henrik harlaut behöva en underskrift från sina föräldrar för att vistas i parken och på freeride?....hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaaha

tard

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp