inget flyt med mina skidor, vad ska jag göra?

kebacken

Aktiv medlem
hej hej. längesen nu kära skidentusiaster.
köpte förra året ett par salomon czar 182cm som jag monterade 1cm bakom "new style mitten" eller vad dom kallade det.
hursom helst, de få dagar jag åkte puder så fick jag aldrig något riktigt flyt. måste hänga bak i stolen så att jag inte "snubblar frammåt".
jag vet att skidan är erkänt _bra_ och tänkte att de måste va mej det är fel på. då har jag kommit fram till att de kan bero på 2 saker:
1. jag är för fet - väger 86kg spritt näck. med pjux å kläder 90+ antagligen. skidorna är för korta och för mjuka.
2. jag ahr monterat för långt fram.

vilket är mest rimligt? svar 1 antar jag, men vad ska jag göra åt problemet. sugen på att byta skidor till armada JJ, chetler eller ross s7 - men kommer jag vara med om samma sak?

Jag har åkt en del på Czar 182 och tyckte att flytet i den skidan var riktigt bra för att vara en 110mm-skida som är så pass kort. Man kan aldrig få något riktigt bra flyt i en 182cm kort skida, om man väger 86 kg, men det visste du väl om redan när du köpte den iom att du gick ner så pass rejält i längd. Du skulle behöva uppåt, eller en bit över 190cm för att få ett riktigt lyft i framänden. Jag får ju anta att du prioriterar smidighet och kvickhet framför flyt, MEN jag tycker ändå att du skulle kunna få ett acceptabelt flyt med Czaren. Det är ju trots allt 110mm och tiprocker vi pratar om. Monteringspunkten är nyckeln till framgång. Jag personligen tycker det är hopplöst med monteringar nära center på skidan. "New style", "Modern", "New school", "Freestyle", osv. Call it what you want. Jag har aldrig testat en skida som jag har gillat med den typen av montering. Dra bak bootcenter iaf till det bakre märket, och gärna någon cm till, eftersom du eftersträvar flyt. Czar är iom den raka skärningen mycket okänslig för obalans när man flyttar bootcenter, så du behöver inte oroa dig för att den skulle bli konstig i balansen. Jibbar du mycket och du vill ha kvar centermonteringen, så får du helt enkelt leva med ett sämre flyt. Även skidor som JJ, S7 och den typen av kraftigt rockade skidor känns lite "flyga över styret" om de är centermonterade tycker jag. Men då är ju jag av den gamla skolan och inte van vid att åka baklänges på skidor.

Har du støvler med justerbar "forward lean"? (Dalbello krypton e.l.)

Sett dem i så fall maksimalt fremoverlent.

Høres rart ut, men funker.

Om vi utgår från att du faktiskt kan åka skidor och behärskar lössnökörning kan en förklaring förutom det som MnO påpekar avseende skidlängd och monteringspunkt vara att dina pjäxor är för mjuka eller att du inte har dem tillräckligt hårt spända.

Just känslan att du "måste hänga bak" för att inte "snubbla framåt" kan bero på att pjäxan inte tar emot när du lutar dig framåt och får framåtvikt vilket ger upphov till precis den känslan du beskriver. Effekten blir "Bambi på hal is" där du förflyttar dig mellan ytterlägena med extrem bakvikt kontra extrem framvikt. Så innan du byter skidor, kolla dina pjäxor och fundera på hur hårt du brukar spänna dem ...

/MM

Senast ändrad:
tack för dom informativa svaren!

för att kasta tillbaka bollen, lite iaf:

jag har racebakgrund men friåker. känner mig trygg (om någonstans i detta samhälle) på ett par skidor. vilka som helst i stort sett.

åker runt i ett par salomon xwave 10 utan sidobultarna. vet hur man knäpper pjux.
mountain_man du pratar om att skorna kan va för mjuka. när jag tränade alpint åkte man nån gång med oknäppta pjäxör, på skär, i bana. då borde de inte vara avgörande för hur en skida uppför sig vad man ahr för flex i pjäxan så länge man "VET" var mittpunkten/balansen är... ikke sant? :)

valet av längd och montering är pga att jag ville kunna leka med skidorna och ta det lite mer lugnt (kassa knän + rygg) än att chargea 11:or nerför....

MnO du snackar om att montera bak ca 10 cm, vilket verkar jättemycket. Hur mkt lekskida har jag kvar då? Om man tänker på alla åkriktignar osv....

Mata mig gärna med mer info! :D

Senast ändrad:
Jag har åkt på Czar 182 och 190 och jag tycker att 182'an kändes (den var monterad 4cm bakom det främre märket) ganska så kort men så fort det gick snabbt så hade jag inget problem med att hålla den flytande. Däremot när det gick saktare och när det var riktigt kallt puder så var det jobbigare. Jag är 182cm lång och väger ca 72kg så det är väl ungefär 15kg mindre än dig. Jag skulle aldrig vilja köpa skidan i den längden, utan gillade mer 190cm.

Skidor jag åker på annars är;
Gotama 190cm 09/10 (rocker)
Hellbent 189cm (ca 5cm längre än salomon the rocker 192cm)

Jag upplever ingen av dessa skidor som för långa, men däremot har jag sluppit montera hellbenten så bakmonterat, utan har kunnat montera skidan bara 2cm bakom mitten.

edit;

Kontentan av detta är att jag tycker att du har köpt lite för korta skidor (ca 10-15cm för korta) och du har monterat dem för nära mitten. Du kan, precis som har sagts, montera bak skidorna ganska rejält, bootcenter bakom eller på den bakre monteringslinjen och du kommer inte uppleva några negativa sidor av detta så länge du inte åker baklänges. Det andra du kan göra och det jag tycker att du borde göra är att sälja skidan till ett bra pris och köpa ett par nya skidor till ett bra pris, och förhoppningsvis sitta med ett par nya fina skidor i rätt längd och det utan att ha förlorat många kronor.

Lycka till där ute,
Hans

Senast ändrad:
Du har så rätt så rätt ... kan man stå rätt på ett par skidor kan man köra med skorna uppknäppta. Om man däremot inte fullt ut klarar av att balansera ett par skidor som en fullfjädrad brantåkare är ett par lagom hårda, lagom knäppta, lagom vinklade pjäxor till stor hjälp. Med tanke på att du har racebakgrund tror jag inte pjäxorna är lösningen på ditt problem, men det visste jag ju inte tidigare ... ;-)

Ett alternativ förutom vad du blivit föreslagen ovan är ju naturligtvis att gå ned i vikt 10-15 kg, gör säkert susen för flytet i djupsnön! (Annars kan du ju lyssna på MnO, fast han är ju en ganska liten ...)

/MM

PS! Är man en fullvuxen kille som du och jag ger ett par längre skidor stabilitet och flyt vilket gynnar taskiga knän och andra skavanker! Själv gjorde jag misstaget att köpa ett par 181 cm långa Hardside förra säsongen och har noterat liknande köregenskaper som de du beskriver. Nu byter jag upp mig till fetare och längre verktyg. DS.

Sälj dom, köp Czar 190cm, montera dom på bakre linjen and call it a day

Mountain_Man sa:
Om vi utgår från att du faktiskt kan åka skidor och behärskar lössnökörning kan en förklaring förutom det som MnO påpekar avseende skidlängd och monteringspunkt vara att dina pjäxor är för mjuka eller att du inte har dem tillräckligt hårt spända.

Just känslan att du "måste hänga bak" för att inte "snubbla framåt" kan bero på att pjäxan inte tar emot när du lutar dig framåt och får framåtvikt vilket ger upphov till precis den känslan du beskriver. Effekten blir "Bambi på hal is" där du förflyttar dig mellan ytterlägena med extrem bakvikt kontra extrem framvikt. Så innan du byter skidor, kolla dina pjäxor och fundera på hur hårt du brukar spänna dem ...

/MM
Han kan ju också ha för stora pjäxor. Inte helt ovanligt.

vad roligt det är med så direkta svar, och så pass kunniga/erfaran (aif som de verkar) människor.

sndvll: har provat gå ner 1 strlk å de gör jag inte om igen. skorna sitter inte som en smäck, men de går att få fast fötterna...

koppen89, du säger czar 190.

vad säger ni andra om jj s7 och chetler? känns som lite "modernare" skidor...? om jag nu ändå ska köpa "nytt"...

Senast ändrad:
kebacken sa:
valet av längd och montering är pga att jag ville kunna leka med skidorna och ta det lite mer lugnt (kassa knän + rygg) än att chargea 11:or nerför....
Ledsen att säga det, men du har valt ett par jättesmå skidor.
Du skulle haft något i 190cm - fortfarande lekfullt IMO.
Charginglagg i din (och min) viktklass får väl anses ligga runt 195+cm
(Beror visserligen mer på konstruktionen än längden...)

Jag är ett fåtal kilo lättare än dig och kör lagg i 190-200cm i bredderna 105, 112 och 120mm.

Gillar du skidan kan du ju försöka byta den på köp&sälj här på FR... (man kan ju alltid försöka)

kebacken sa:
vad roligt det är med så direkta svar, och så pass kunniga/erfaran (aif som de verkar) människor.

sndvll: har provat gå ner 1 strlk å de gör jag inte om igen. skorna sitter inte som en smäck, men de går att få fast fötterna...

koppen89, du säger czar 190.

vad säger ni andra om jj s7 och chetler? känns som lite "modernare" skidor...? om jag nu ändå ska köpa "nytt"...
S7 isf...om du inte ska jibba :) Om du ska jibba så BentChetler 192 :)

Håller med om att längden både ger bärighet och stabilitet, men man ska även tänka på att 1cm bredare skidor på ett par 182cm ger lika mycket bärighet som en 18,2cm längre skida!!(i teorin iaf). Kör själv ett par I-Rock 186cm och väger 88kg(naken) och dom flyter som fan och går att bränna på med!!

Så jag håller nog med om att du kanske ska gå upp lite i bredd, men även prova att montera bak bindningen lite och se vad du tycker......och att skidorna är "mjuka" gör ju inte direkt att dom flyter sämre....

Skidorna du nämner är ju bra lagg men det beror ju lite på vad du lägger fokus på.....(är lite inne på PNybergs åsikt)

Instämmer med min vän Rob här och som den gamle Legenden Hendryx har sagt och har rätt i:

1cm bredare skidor på ett par 182cm ger lika mycket bärighet som en 18,2cm längre skida!!(i teorin iaf). Så att gå upp på 190 cm skidan ger inte så mycket mer bärighet! Bättre att gå på en bredare i så fall.

Och sen tror jag på teori 2 om bindnings montaget. Skulle aldrig har monterat de så långt fram om jag skulle ha åkt puder på de.

För övrigt så är det väl längdhysteri på denna sidan samma som det är bindnings hysteri. En längre skida är inte alltid bättre...

Om du fortfarande tänker på dina gamla raceskidor kan det bli en miss i längdbedömningen när du köper twintips. Mina gamla Gotama 190 (utan rocker men med twintip) har kortare åkyta än mina ännu äldre Atomic som är 180. Dina 182:0r motsvarar kanske 170 jämfört med gamla hederliga lagg. Lägg skidorna platt på golvet och skjut in ett tjockt papper under så ser du hur mycket som bara hänger i luften.
Mjuka skidor är min melodi, lättsvängt och bra flyt på en gång, Gotamorna är bra till skogsåka, trots 190 cm.

Kan väl komplettera med att mina Hendryx Purple Haze i 182 cm var*) i princip osänkbara på ställen där K2 Hardside i 181 cm agerade sjunkbomber. Ett fett brett mjukt brätte som på PH är guld värt i det bottenlösa ... Så det är många parametrar förutom längd och midjemått som spelar roll för hur skidan flyter.

/MM

*) Har sålt dem til Ace

kebacken sa:
MnO du snackar om att montera bak ca 10 cm, vilket verkar jättemycket. Hur mkt lekskida har jag kvar då? Om man tänker på alla åkriktignar osv....
10cm?? Isf kan jag förstå att du har dåligt flyt, för då måste du ju ha bindningen typ corecenter eller i närheten därav. Jag menar att du ska sätta bootcenter 1cm bakom den bakre linjen, och den linjen är ju kanske 3-4 cm längre bak än det främre märket.

Hasse_Lindborg sa:
Instämmer med min vän Rob här och som den gamle Legenden Hendryx har sagt och har rätt i:

1cm bredare skidor på ett par 182cm ger lika mycket bärighet som en 18,2cm längre skida!!(i teorin iaf). Så att gå upp på 190 cm skidan ger inte så mycket mer bärighet! Bättre att gå på en bredare i så fall.

Och sen tror jag på teori 2 om bindnings montaget. Skulle aldrig har monterat de så långt fram om jag skulle ha åkt puder på de.

För övrigt så är det väl längdhysteri på denna sidan samma som det är bindnings hysteri. En längre skida är inte alltid bättre...
Czar 190 är ju bredare än 182...¨
182cm 131-111-121 | 44,7m
190cm 133-114-123 | 54.9

inte mkt men lite :)

Hasse_Lindborg sa:
...1cm bredare skidor på ett par 182cm ger lika mycket bärighet som en 18,2cm längre skida!!(i teorin iaf). Så att gå upp på 190 cm skidan ger inte så mycket mer bärighet! Bättre att gå på en bredare i så fall...
Nojlas anser å andra sidan att 1cm bredare skida i 182cm bara ger en teoretisk ökning i bärytan. (som motvarar en längdökning på 18,2cm - om skidan är spikrak, samt under förutsättning att vi står platt på skidan och inte kantar den)

Flytet beror i min mening på:
1. En tillräckligt stor skida, både vad avser bredd och längd
2. Bärytans verkningsgrad - vilken beror på konstruktionstyp och shapen.

Jag vill dock understryka att du har en bra poäng med ditt inlägg hasse - att bara gå upp lite i längd kommer inte att göra några underverk.
Czar är bara en medelfet skida för en person i din viktklass. Hade du varit en nätt liten tjej på 60 kg hade du kanske fått surfkänsla med den här skidan. Ska du ha flyt och surfkänsla - välj något runt 120mm midja och uppåt, och var inte rädd för längd. De flesta lagg i den här bredden har så mkt rocker idag att de verkligen inte känns så stora eller klumpiga.

Noljas: Om du har två exakt likadana skidor en på 182 och en på 192 så bär 192 mer så klart. Men om du tar en 182 som är 1 cm bredare överallt så bär ju den 182 mer än den andra 192 då. Eller hur? Det är ju betydligt mer volym i den om jag räknar på det i alla fall. Ta till exempel IceAtlantic Shaman. Den har sjuk volym i deras längsta längd. Men det är ju för att den är så tjock överallt. Testade den för två år sedan i Andermatt och den bar mig bättre än Katana 190 i pudret.

Oki jag vägde bara 80 kg då så...

Ok. Som det verkar av era argument borde jag gå upp ett snäpp i både längd och bredd.
Då låter ju Chetler 192 som en fullträff?
Sen hör jag att chetler är en väldigt mjuk skida, förmodligen mjukare än Czaren. Då tänker jag: vad händer med en 86kg-klump i lössnö på ett par jättemjuka skidor?

Skidor jag har åkt, och gillat innan är:
Katana 08 180-cm-nånting (den svarta och gröna) Grym!
Gotama 08 193cm - Grym också. Dock inte kört i så tunn snö.
Purple haze 08 180cm men den kändes lite orolig.
Ross s6 09 185cm - kändes ltie osmidig dock.

Rekomendera mig en skida. Jag vill kunna åka åt båda hållen, hoppa til lhöger och vänster sov... Kunda flyta så jag studsar i snön tycker jag är skoj :D

Lib-Tech POW NAS 191: Riktigt rolig skida att ha som lekskida och puderskida. Personligen skulle jag köra på den kortare.
Rossignol S7: Ännu en BC jibbskida men mer åt freeride än jibb tycker jag iofs. Rolig men vete fan om det är värt pengarna.
Moment Night Train: Jarle älskar den och jag vet vem som säljer de i Sverige snart ;)

Där har du lite mer att bita i. Men det finns en uppsjö av skidor att välja mellan. Åk på skidtest och testa skidor eller om du åker till Alperna så testa skidor där...

1. forumet är inte till för annonsering.
2. dra av en 5-hundring så ligger du nog mer rätt i pris. man kan t.ex. inte reklamera vid skada om man köper en skida av dig, vilket man kan genom butiker, och dessutom är det fjolårets, så 1500,- är en aningen liten marginal till en helt ny 2010:a imo. ;)

lycka till med skidköpet nu dock!

Jag skulle bara vilja poängtera hur viktigt det är med shapen (form, flex, spann osv) på skidan för dess flyt. Det bästa flyt jag upplevt kommer på delad plats mellan mina gamla (äldsta modellen, ganska mjuka) bakmonterade EHP193 och mina gamla sanouks. (bägge typ 110 i midjan). Med EHP som klar vinnare i hur bra dom gick totalt sett.

Möjligtvis var Praxis POW i paritet med dessa, men då gjorde man så sjukt mkt avkall på hårdsnöprestanda (136 i midjan och full reverse/reverse).

Jag tror monteringspunkten på dessa bägge skidor spelat stor roll också...

Att jämföra med typ ett par big daddy som på pappret är typ lika stora skidor men är ubåtar.

FF sa:
Jag skulle bara vilja poängtera hur viktigt det är med shapen (form, flex, spann osv) på skidan för dess flyt. Det bästa flyt jag upplevt kommer på delad plats mellan mina gamla (äldsta modellen, ganska mjuka) bakmonterade EHP193 och mina gamla sanouks. (bägge typ 110 i midjan). Med EHP som klar vinnare i hur bra dom gick totalt sett.

Möjligtvis var Praxis POW i paritet med dessa, men då gjorde man så sjukt mkt avkall på hårdsnöprestanda (136 i midjan och full reverse/reverse).

Jag tror monteringspunkten på dessa bägge skidor spelat stor roll också...

Att jämföra med typ ett par big daddy som på pappret är typ lika stora skidor men är ubåtar.
Äääääää bara för du har kört puder i Argentina nu skall du inte komma här och snacka ;)

Men tyvärr har du helt rätt!!

hasse det är enbart pga vi där fick 3+ meter snö på 10 dagar som jag kunde författa inlägget ovan! bara så du vet!

Hasse_Lindborg sa:
Noljas: Om du har två exakt likadana skidor en på 182 och en på 192 så bär 192 mer så klart. Men om du tar en 182 som är 1 cm bredare överallt så bär ju den 182 mer än den andra 192 då. Eller hur? Det är ju betydligt mer volym i den om jag räknar på det i alla fall. Ta till exempel IceAtlantic Shaman. Den har sjuk volym i deras längsta längd. Men det är ju för att den är så tjock överallt. Testade den för två år sedan i Andermatt och den bar mig bättre än Katana 190 i pudret.

Oki jag vägde bara 80 kg då så...
Som svar på din fråga svarar jag: Det beror på!

Dessutom ifrågasätter jag starkt din jämförelse av flyt hos olika skidmodeller då din matchvikt enligt dig själv pendlar? Ska du kunna ge en objektiv bedömning får du ju hålla en konstant kroppsvikt. :P

Hahahahaha Noljas. Det var innan jag blev surfare på sommaren med fler dagar i vattnet än på snö.. Surf är bra för kroppen ;)

Jag körde ett par skidor en gång med sjukt stor volym, dom var specialbyggda och var 100mm höga längs hela skidan! Och hade en bredd på 55mm! Tokstyva pga höjden, gick inte att böja alls. Hade en mycket större volym än tex pudermonstret Kuro, men inte faan flöt dom bra för det?! Mycket skumt.

FF sa:
Jag körde ett par skidor en gång med sjukt stor volym, dom var specialbyggda och var 100mm höga längs hela skidan! Och hade en bredd på 55mm! Tokstyva pga höjden, gick inte att böja alls. Hade en mycket större volym än tex pudermonstret Kuro, men inte faan flöt dom bra för det?! Mycket skumt.
Men asså hallå FF? Fattar du lixom inte att det lixom bah inte är det man tänker på när det lixom gäller volym och sånt typ? Sluta h8a lixom!
:P

Men jo...vi vill se pics från eran vinpimplar-resa..

PNyberg sa:
FF sa:
Men asså hallå FF? Fattar du lixom inte att det lixom bah inte är det man tänker på när det lixom gäller volym och sånt typ? Sluta h8a lixom!

Skyll dig själv :p

Och för att få lite relevans till tråden så får jag väl skriva va jag tycker om flyt: EHP 193 är bättre än allt. Optimala mått med optimal konstruktion. Det är inte svårare än så. Och alla andra har fel ;)

Och föressten så kör FF med ett par S7 i den där bilder. Nån sorts jibbskida tror jag.

Senast ändrad:
evil sa:
PNyberg sa:
FF sa:

Skyll dig själv :p
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/b49aac8b1014e713fe5e99f605705c08.jpg[/url]
Och för att få lite relevans till tråden så får jag väl skriva va jag tycker om flyt: EHP 193 är bättre än allt. Optimala mått med optimal konstruktion. Det är inte svårare än så. Och alla andra har fel ;)

Och föressten så kör FF med ett par S7 i den där bilder. Nån sorts jibbskida tror jag.
Ruskigt bra flyt i dom ja:) Sj ska jag ha nya flytbåtar i vinter...blir ballt :)

Tillbaka
Topp