Inköp av första freeride/puder skidan, vad letar jag efter?

nico_ryd

Medlem
Tjenare, förre året fick jag för första gången smaka på RIKTIGT puder och vill inte åka något annat längre!
Körde på mina gamla Rossignol SAS S3 och det blev lite väl jobbigt efter ett tag och hade varit skönt med något som lämpar sig mer i pudret så man orkar lite längre.

Skulle väll beskriva mig som en rellativt rutinerad åkare, tar mig ner för det mesta. längd: 172, vikten pendlar en del pga. on/off season med gymet men brukar ligga på runt 82-88kg under vinterhalvåret så :P

Så nu kommer vi till det som jag inte klarar av riktigt själv och det är att välja rätt skida. Vill gärna testa på något med en rocker. Men som sagt ingen guru i ämnet så behöver hjälp med vad jag ska tänka på, längd, bredd, radie osv... någonting lättåkt som jag kan utvecklas på nu efter studierna tagit slut och har all tid i världen!

Btw. Sedan när vi fastställt diagnosen på mina blivande skidor. Sitter det någon hemma då med skidor som stämmer in på specsen och är sparmsamt använda så var inte fega för att dra iväg ett PM, kan vara intresserad. + i kanten om dom är gula... gillar GULT! ;)

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Line Sickday 110 prickar väl alla lådorna tror jag. Enkel att åka på, lagom fet och gul.

Salomon rocker2 108, lättåkta, lekfulla men ändå bra flyt. Polaren köpte såna för någon vecka sedan och är grymt nöjd!
Vill du ha något lite biffigare med mer tail så finns även salomon q-105. Har dom själv, de är även lättåkta men tycker det pallar med ganska mycket fart. Skidorna jag nämnt är egentligen väldigt lika, det är mest tailen som skiljer åt. hur som helst, grymma lagg till bra priser.

Tack för svaren! Hur är det med längd? Är det som vanligt när man väljer skidor, +- några cm från näsan typ?

Gå på nåt lite modernt allroundigt som första val. I 115mm-klassen typ K2 Annex 118, Atomic Automatic, Extrem Opinion 2.0, SGN Rakkar eller kanske Moment Bibby Pro. Nåt i den stilen.

Vill du gå ner lite i bredd till runt 110mm tillhör Rocker 2 108, Ross Soul 7, mfl samma kategori men är smalare.

Om du föredrar lite mer stöd bak och/eller lite längre kant kan du istället kika på Salomon Q115, Q-Lab, 4frnt Devastator och den typen av skidor, lite beroende på vilken bredd du önskar.

Det är inte så svårt. Köp en bara. Sen justerar du utefter erfarenhet nästa gång. :)

Premiäråkte mina Annex 108 och kan rekommendera dem varmt. Dom åt allt. Så en perfekt all Mountain skida och turskida.

Tillbaka
Topp