Inköp av snowboard - Burton Supermodel X -08/09

her0ic

Ny medlem
Hej!

Jag tänkte nu inhandla min första snowboard och därmed lämna många års hyrning av utrustning bakom mig. Har vid nuläget åkt bräda i ca 6år, och dessförinnan åkt skidor i ytterliggare 5år. Det jag nu skulle behöva är lite feedback, samt förslag på alternativa brädor eftersom jag är rätt grön på inköpsfronten.

Jag är ca 174cm lång, väger strax över 70kg och har 42/43 i skostorlek. Anledningen till att jag fastnade för just den brädan är för att jag mestadels åker pist/puder. Jag åker väldigt sällan park, men det händer. Jag är inte extremt duktig, men samtidigt klart bättre än 'ok'.

Bräden jag tänkt mig är, som titeln på tråden antyder, alltså en Supermodel X -08/09 (Ny) med en längd på 156cm.
http://www.burton.com/Gear/Default.aspx#/gear/productdetail/mens/boards/10433/206924000160/

Med tanke på min längd/vikt är det en storlek som kommer att passa mig eller bör jag se mig om efter en annan modell med annan längd? Om sådant är fallet, förslag?

Tack på förhand!

/Simon

Senast ändrad:
Har även kikat på en Option Franchise, storlek 155. Men som jag förstått det är den klart mycket svårare att inhandla än en Burton Supermodel X. Blir då en snowboard av storleken 155cm.

Feedback/Input på den? Även på Option som märke?

Senast ändrad:
Tja,

Jag är inne på min andra Option-bräda (Super Charger 170) och har inget negativt att säga om dom.

Extremt bra finish på produkterna, mycket fina egenskaper just för pist och offpist.

Dessutom är det kul att äga ett fint hantverk från en mindre tillverkare...

Kolla även in Lib Tech, Gnu och Arbor, dom gör alla superfina brädor.

Tyvärr har ju Option stängt sin ypperliga fabrik i Kanada och flyttat produktionen till Kina och Österrike.

Skulle köpa en längre om det mest ska åkas pist och puder. Kanske modellen utan X i storleken 163 eller modell med X i 160.

Om Supermodel fortfarande är som de var förr är det grymt sköna brädor att surfa puder med och de biter bra i pisten oxå.

Så, är den storleken på min tilltänkta Supermodel X något att rekommendera, eller bör jag byta?

Tror att du ska satsa på 163. Du behöver verkligen inte vara rädd för att den ska kännas klumpig om du nu inte ska köra så mycket park. Är själv 176, väger 60 kilo och kör på en bräda som är 172. Ska du köra mycket puder och pist kan jag verkligen rekomendera en lite längre bräda då det blir mycket fartstabilare.

Tillbaka
Topp