Inköp av snowboard, ett livsavgörande beslut!

PlunTzkY

Medlem
Allright, nu är det verkligen på tiden att byta ut min gamla bräda (extrem direct 156) som jag kört på väldigt länge nu, men nu börjar den ge sig.

Jag är väl en "mellow chill out" åkare som pinn skriver i sin lilla guide.
Skjuter ungefär 1,83 i höjden och väger 80 pannor är ganska kraftig efter många slavande timmar på gymmet.
Jag har åkt bräda i kanske 7 år el nåt och det brukar bli några veckor om året men lagg nuförtiden också.
Det jag tror jag är intresserad av är en freestyle-allmountain bräda i längd typ 1,60 och lite drygt 25 bred under foten (43 i sko strlk). Flexxet ska vara "lagom", ingen pistracer men den måste tåla o dra på lite granna. Kommer rippa upp hela berget med den, både offpist o parken.

Har kikat lite på bla Völkl o GNU brädor speciellt men även massor med andra. Vill ha en schysst planka till ett schysst pris men inte vara dumsnål på något sätt. Dock känns det inte värt att punga ut med typ en t6a för hur mkt som helst, då köper jag hellre ny bräda 2-3 gånger och slipper vara helt nipprig för belag o kanter osv.

Så jag vill helt enkelt ha sköna förslag på bra brädor med bra "bang for the buck". Burton känns inte så aktuellt för jag tycker det är lite tråkigt eftersom alla har dom, okay kanske inget argument egentligen men iaf.

Anledning till att jag tittat speciellt på Völkl är att man kan få riktigt schysst pris på dom i tyskland typ 300€ inkl frakt hem till schweden och jag har hört att många är nöjda med deras Squad, men jag hade nog tänkt mig en freestyle-allmountain så det är mest den linen jag vill ha kommenterer till.

Jag är väldigt petig o velig när det kommer till sånt här :) Bindningar behöver jag inget tips på då jag har ett par nitro raiden liggandes.

All hjälp mottages tacksamt, men kanske inte av typen "burton e fett me bra för min brorsas kompis har sagt det" utan lite argument varför.

I och med att ingen har tagit tag i denna tråden så får jag väl återuppliva den lite med att skriva ett litet tips..
På hot-zone.tv finns det små diagram på (nästan) alla deras brädor.. där kan du ju själv kolla in en prisklass o brädklass o välja ut nårra du tycker verkar bra teoretiskt.. sen är de bara att åka till en skidort o ta första dan till att testa de 3-4-5 brädor du valt ut i pisten o parken eller var du vill åka så får du själv känna på det..
Att den ska va 1,60 (långt?) och passa för stl 43 skor är ju inget problem..
Kan iofs inte ge nåt konkret tips på vilken du ska välja dels för ja inte har så bra koll, dels för att om jag säger att nåt är "bra" så betyder de ju inte att du har samma smak som mig o tycker de.. men testa på du så ska du se att du hittar den ultimata brädan för dig!

och 300 euro för en Squad är billigt, ja! Jämför bara med http://www.hot-zone.tv/store/squad-159-p-13740.html?cPath=22

Senast ändrad:
Drygade ut stallet förra året med en Burton Cruzer W 159.
Blir antagligen sågad för att jag drar upp en "lågbudgetbräda" men för ändamålet pist cruzing och puder tycker jag det var ett bra deal, klart värd de 2500 jag casha.
Pinn har säkert nån åsikt om detta!?!?

Hej,
Kika in prisvärda Nitro Revolt, eller den dyrare Endeavor Paavo.

Lycka till,

Elan verkar ha schyssta brädor oxo, som inte verkar vara alltför dyra.
Sen om du är nöjd med din gamla Extrem varför inte ge dem ytterligare en chans? Stöd Sverige, handla svenskt!

Har åkte på två stycken Extrem Direct, riktigt sköna när det begav sig, men dom är ju lite till åren... ;-)

jag skulle satsa på två välbeprövade brädor..

Nitro Misfit
eller Burton Custom

prisvärda och trevliga brädor!

Jättetack för alla svar =)
Önskar att man kunde provköra dom brädor man är intresserad av men så vitt jag vet går inte det nånstans.

Nåja, här är lite objekt jag kikar på:
Nitro Revolt 05/06 162" 199€
Nitro Misfits 05/06 160,6" 269€
Völkl Wall-am 05/06 160" 200€
Völkl Wall-am PRO 07 160" 400€
Völkl Coal 05/06 162" 265€
Head Intelligence I.CT 05/06 300€
Atomic Hatchet 162" 07 350€
Atomic Rapture 162" 07 450€
Gnu 11up el Riders choice 162" 07 4500:-
Salomon L.O.F.T 160"
Santa Cruz Allstar 07 159" 300€

Kikade lite på Goliath också men litar inte riktigt på deras kanter och burton custom x tyckte jag kostade skjortan. Cruzer är ju en billigare burton bräda men då kan man ju lika gärna köpa SIMS brädan som ska vara exakt samma, men jag har hört så många som är missnöjda med cruzer.

Jag tror att du skulle bli nöjd med en GNU Riders choice, den har ju fått grymma recensioner 2 år nu. Själv ha jag en Sapient PNB2 och är väldigt nöjd, innan hade jag en Burton Custom och den här är mycket stabilare men man får jobba lite mer när man åker.

PlunTzkY sa:
Jättetack för alla svar =)
Önskar att man kunde provköra dom brädor man är intresserad av men så vitt jag vet går inte det nånstans.

och burton custom x tyckte jag kostade skjortan.
det går att provköra brådor bara att snacka med dom i butiken i alperna/canada/usa osv kan man nästan alltid hyra först och köpa sen...

det var inte Custom X jag rekommenderade utan vanliga Customen är ju inte gratis den heller men lite billigare i alla fall.. om du inte känner för den så tror jag misfiten kommer passa dig perfekt! lite mer freestyle än customen..

Jag håller med CustomX att Misfiten blir perfekt för dig, körde själv på 160,6an förra året , lekvänlig bräda som passar överallt

Senast ändrad:
Börjar luta starkt åt misfits´en nu, alla verkar ju vara nöjda med den osv. Ska fundera lite till på L.O.F.T´en & Wall-am men annars blir det nog den ändå. Blev sugen på ett par flux bindningar också men det får vara, hehe.

För er som undrade (förmodligen ingen, hehe) blev det L.O.F.T 160 för jag fick ett bra pris på den o kompleterade med en Rossignol Decoy 157

Tillbaka
Topp