Innersko från Decathlon

klassy

Aktiv medlem
Innersko från Decathlon
Jag funderar på att införskaffa mig ett par nya innerskor (liners) till mina Tecnica Zero G Tour Pro.
Först tänkte jag mig typ en Tour Wrap från Intuition, alternativt en All Track Wrap från Palau.
Sedan hittade jag en innersko från Decathlon till ruggigt bra pris och undrar nu om det är någon här som har testat den?

Finns det några andra innerskor man bör överväga? Jag har aldrig testat ett par "wraps" utan bara gamla hederliga med tunga, så tänkte testa en wrap som jag har läst fyller ut lite mer runt smalbenen.

Vilka innerskor säljs av skidbutikerna i Sverige? Alpint/Alpingaraget kan jag ta mig till, samt Åre!

Innersko från Decathlon
För det priset kan man ju nästan våga chansa och testa… Antar att de ger bra passform efter värmning, det är kanske inte så svårt/dyrt att konstruera en sko med hygglig thermo-fit.
Men det är ju inte hela storyn. Frågan är hur avancerad och styv/elastisk den är i övrigt.

Innersko från Decathlon
Testat den och jag blev inte nöjd. Tycker att materialet var för mjukt i dem och de formar sig inte lika mycket som ett par intuition när man värmer dem.

Innersko från Decathlon
För det priset kan man ju nästan våga chansa och testa… Antar att de ger bra passform efter värmning, det är kanske inte så svårt/dyrt att konstruera en sko med hygglig thermo-fit.
Men det är ju inte hela storyn. Frågan är hur avancerad och styv/elastisk den är i övrigt.
Ja precis, kan ju vara värt att testa... däremot låter det ju inte så nedan!

Testat den och jag blev inte nöjd. Tycker att materialet var för mjukt i dem och de formar sig inte lika mycket som ett par intuition när man värmer dem.
Hmm okej, låter inte så bra!
Med "mjukt" menar du att pjäxorna inte blir styvare av innerskorna och inte ger stöd?
Med "formar sig inte lika mycket" menar du då att de inte håller sin form efter man värmt dom?

Innersko från Decathlon
Atomics mimic-liners kanske kan vara något, den för xtd så du får iaf lite anpassning för turläge i bakkanten. Fast det kanske du inte bryr dig om iom att du tittar på den där linern?

Annars finns ju fulltilts och dalbellos liners också.

Vill du spendera pengar, testa zipfits nya GFT 😀

Innersko från Decathlon

Med "mjukt" menar du att pjäxorna inte blir styvare av innerskorna och inte ger stöd?
Med "formar sig inte lika mycket" menar du då att de inte håller sin form efter man värmt dom?

I och med att materialet inte formar sig på samma sätt en ex.vis en intuition liner så finns det ju inte så mycket till form att behålla heller. Materialet i innerskon skulle jag inte påstå är så formbart helt enkelt. Nu var det ett tag sedan jag testade de här, men de gick i retur iallafall. Materialet i sig var dessutom av så låg densitet så jag pressade igenom smalbenet mot plasten i pjäxan, vilket gjorde ont.

Har du en enkel o smal fot, är en ganska lätt åkare så funkar de där innerskorna säkert utmärkt. Tror du däremot att du hittat ett par replikas av intuition för halva priset, så tror jag du kommer bli besviken.

Innersko från Decathlon

Nej , med ledning av vad andra skriver här så verkar detta vara en alltför enkelt utformad innersko. Kanske något för den försiktiga turiståkaren som vill ge sina slitna trotjänare ett andra liv.
Riktigt bra (och kanske dyra…) innerskor är ju uppbyggda av flera lager av olika material med olika egenskaper för att ge rätt balans av passform, stadighet, elasticitet och komfort inom olika delar av innerskon . Som dessutom inte tappar dessa egenskaper alltför fort vid användning.

Innersko från Decathlon
Atomics mimic-liners kanske kan vara något, den för xtd så du får iaf lite anpassning för turläge i bakkanten. Fast det kanske du inte bryr dig om iom att du tittar på den där linern?

Annars finns ju fulltilts och dalbellos liners också.

Vill du spendera pengar, testa zipfits nya GFT 😀
Atomics Mimic liners verkar vara gamla hederliga med tunga och inte "wraps"?Vill testa wraps denna gången!

Fulltilts och Dalbellos = intuition? Har för mig att jag sett de pjäxorna ha det!

Innersko från Decathlon
Riktigt bra (och kanske dyra…) innerskor är ju uppbyggda av flera lager av olika material med olika egenskaper för att ge rätt balans av passform, stadighet, elasticitet och komfort inom olika delar av innerskon . Som dessutom inte tappar dessa egenskaper alltför fort vid användning.
Tack så mycket för bra info!

Får spana vidare helt enkelt! Tips på någon butik som säljer?

Innersko från Decathlon
Finns en hel del trådar här på Freeride om innerskor/liners, leta där. Jag köpte själv helt nya pjäxor istället efter fundering att skaffa nya liners från Atomic. Vet dock inget alls om liners vid turande. Det mesta finns online och de butiker du nämnde kan säkert hjälpa dig.

Innersko från Decathlon
Atomics Mimic liners verkar vara gamla hederliga med tunga och inte "wraps"?Vill testa wraps denna gången!

Fulltilts och Dalbellos = intuition? Har för mig att jag sett de pjäxorna ha det!
Missade att det skulle vara wraps! Både fulltilt och dalbello har tour wraps. Det är intuition i dem, men inte lika mycket som i en sko av intuitionmärke. Tror dalbello börjat med något annat skum på senare tid. Även scarpa har intuition-skor.

Enklast är nog att ringa åre skidsport och fråga om de har en tour wrap inne i din storlek.

EDIT: fulltilts variant: https://fulltiltboots.com/en-se/p/pro-tour-liner

Innersko från Decathlon
Finns en hel del trådar här på Freeride om innerskor/liners, leta där. Jag köpte själv helt nya pjäxor istället efter fundering att skaffa nya liners från Atomic. Vet dock inget alls om liners vid turande. Det mesta finns online och de butiker du nämnde kan säkert hjälpa dig.
Ska spana, tack!

Missade att det skulle vara wraps! Både fulltilt och dalbello har tour wraps. Det är intuition i dem, men inte lika mycket som i en sko av intuitionmärke. Tror dalbello börjat med något annat skum på senare tid. Även scarpa har intuition-skor.

Enklast är nog att ringa åre skidsport och fråga om de har en tour wrap inne i din storlek.

EDIT: fulltilts variant: https://fulltiltboots.com/en-se/p/pro-tour-liner

Okej, kanske blir billigare att köpa fulltilt, dalbello eller scarpa då! Får spana! :D

Innersko från Decathlon
Både fulltilt och dalbello har tour wraps. Det är intuition i dem, men inte lika mycket som i en sko av intuitionmärke.
krule-john-c-reilly.gif

Innersko från Decathlon
Haha, nu när jag läser mitt eget svar låter det lite knasigt. Menade att fulltilts liners inte har lika mycket av det hårda intuitionskummet, den ska kännas mjuk och skön när man testar pjäxan ny i butik.

Pro Tour Liner (fulltilt)​

(foam listed from foot to shell)
2mm Intuition™ MD: Medium density and hardness for a solid balance of comfort and performance
4mm Open Cell: Ensures warmth and comfort straight out of the box
7mm Intuition™ HD Foam: High density and firm for a responsive and efficient transfer of energy

Har för mig wrapen som säljs under intuitions egna märke har 12mm av HD foam och måste värmas innan användning, fulltilts kan man åka direkt utan bakning.

Ser även att intuition skriver att deras tour wrap går att använda direkt så den kanske inte har lika mycket hårt skum som vanliga wrapen. Det går nog att maila intuition om man känner sig extra nördig och vill veta siffror :)

Innersko från Decathlon
Haha, nu när jag läser mitt eget svar låter det lite knasigt. Menade att fulltilts liners inte har lika mycket av det hårda intuitionskummet, den ska kännas mjuk och skön när man testar pjäxan ny i butik.

Pro Tour Liner (fulltilt)​

(foam listed from foot to shell)
2mm Intuition™ MD: Medium density and hardness for a solid balance of comfort and performance
4mm Open Cell: Ensures warmth and comfort straight out of the box
7mm Intuition™ HD Foam: High density and firm for a responsive and efficient transfer of energy

Har för mig wrapen som säljs under intuitions egna märke har 12mm av HD foam och måste värmas innan användning, fulltilts kan man åka direkt utan bakning.

Ser även att intuition skriver att deras tour wrap går att använda direkt så den kanske inte har lika mycket hårt skum som vanliga wrapen. Det går nog att maila intuition om man känner sig extra nördig och vill veta siffror :)
Okej, ja att det ska kännas skönt direkt verkar ju vara en simpel sak för att förbättra försäljningssiffrorna, men även något som är dåligt för oss andra.
Får undersöka hur mkt HD det är i Intuition!

Innersko från Decathlon
Finns det några andra innerskor man bör överväga?
Sidas Thermo CRT Slim håller jag högt.
Nu har jag bara kanske 30 dagar i dom så jag vet inte hur bra de är i längden. Dock riktigt fin passform, inte för mjuka och inte för hårda, bra kvalitetskänsla.

Jag har mina i pjäxor med turegenskaper.

//R

Innersko från Decathlon
Nu har jag bara kanske 30 dagar i dom så jag vet inte hur bra de är i längden. Dock riktigt fin passform, inte för mjuka och inte för hårda, bra kvalitetskänsla.

//R
Vill testa wraps denna gången, men tack för tipset!

Innersko från Decathlon

//R
Har varit inne och kikat på dessa också. Är du fortfarande nöjd med dina innerskor? Velar mellan Sidas CRT och Palau.

Tillbaka
Topp