Innerskor i varmluftsugn

johan

Administrator
Innerskor i varmluftsugn
Hej!

Vilka tips och trix har ni för att värma formbara innerskor till pjäxorna hemma i en varmluftsugn? vilken temperatur och tid använder ni? är det något annat att tänka på att så att inte innerskorna blir dåliga?

Innerskor i varmluftsugn
Har inte testat ugn men lobbar för att använda varmt ris istället, använt det för att jag är för feg för att slänga in inneskorna i ugnen. Fyllt två strumpor med okokt ris, kört på högsta effekt i mikron i 7-8min, lagt ner de i pjäxorna och bankat tills de är jämnt fyllda, en strumpa i taget. Sedan har det fått stå 10 min och så i med foten. Det har fungerat bra för mig i alla fall.

Innerskor i varmluftsugn
Skicka ett PM till Putter Gottlieb på Skibua i Hafjell. Det inte han vet är inte värt att veta. Skandinaviens skiboot guru

Innerskor i varmluftsugn
Bjersing sa:
Har inte testat ugn men lobbar för att använda varmt ris istället, använt det för att jag är för feg för att slänga in inneskorna i ugnen. Fyllt två strumpor med okokt ris, kört på högsta effekt i mikron i 7-8min, lagt ner de i pjäxorna och bankat tills de är jämnt fyllda, en strumpa i taget. Sedan har det fått stå 10 min och så i med foten. Det har fungerat bra för mig i alla fall.
Ris/vattenvarianten ska enligt utsago inte värma upp hela materialets tjocklek. Den finns däremot grundligt beskriven på intuitions hemsida tillsammans med generella råd om innerskorna.

På TGR finns en lång tråd, med diskussion, om hur man bäst bakar dem i en varmluftsugn. Klicka här för att komma åt tråden . Notera att 240 grader är i fahrenheit, vilket motsvarar någonstans runt 115 grader Celsius om jag inte är helt ute och snurrar, att tvinga isär skalet är inte alltid nödvändigt men underlättar oftast på tvådelsskor.

Tillbaka
Topp