Inställningar på bindningarna

Många som missupfattat det hela tror jag. Han frågade bara vad ni andra kör med för inställningar, inte vad ni tyckte att han skulle köra med. Simma lugnt

Chrille

Okej AndersNises. Jag skall försöka förklara mig lite angående det här med jibbing.

1: Bara för att jag inte gillar jibbing som fenomen behöver det inte betyda att jag aldrig hoppar. Jag hoppar gärna och mycket.

2: Inte någonstans säger jag att personer som håller på med jibbing är dumma eller att de borde dö. OK, jag skriver att jag tycker att jibbers är misslyckade skatare och det var kanske lite förhastat, men när man diskuterar något med någon som har samma åsikter som en själv är det alltid roligt att raljera lite. Det betyder inte så mycket egentligen och borde ju inte irritera några andra än de som är just misslyckade skatare, och det gäller väl inte dig!?

3: Duckstance är helt och hållet en smakfråga. Jag har själv kört med duckstance i många år och skulle mycket väl kunna tänka mig att ha det på någon av mina lite kortare brädor som jag kör mycket switch på. Jag tycker dock att mitt skär blir lite sämre och därför väljer jag bort det på mina längre friåkningsbrädor. Jag har heller aldrig märkt att det skulle vara sämre för mina knän, vilket jag borde veta eftersom jag pajat mitt vänstra knä ett flertal gånger på snowboard oberoende av om jag haft duckstance eller inte. Det stance jag har nu 54cm, 24 grader fram och 6 grader bak är väl knappast ett racestance som du verkar antyda.

4: Jag har aldrig påstått att jag skulle vara tuffare än någon annan bara för att jag inte håller på med jibbing. Tvärtom säger jag att badassattityden inom snowboard är åt skogen och det gäller oavsett vilken typ av åkning man håller på med. Enligt mig står dock jibbers i stor utsträckning för denna attityd men det betyder inte att alla jibbers är sådana. Snowboard åker man inte för att det är tufft utan för att man tycker att det är så roligt att man inte kan låta bli.

5: När jag säger att jibbing är av ondo menar jag alltså inte att ni som håller på med jibbing är dåliga människor. Jag menar inte heller att man aldrig skall åka på rails eller göra lite sköna flatlandtrick. Det är inte de enskilda delarna i jibbing som är problemet utan det tanklösa trendskapande som följer i kölvattnet. Jibbing visar mer på ett identitetsproblem för hela snowboardsporten. Den verkar inte riktigt veta vart den är på väg så nu testar man jibbing igen trors att det bara är tio år sedan man gjorde precis likadant som nu. Stancen blev allt större, nos och tail sågades ner, bakkappor sågades ner, byxor och övriga kläder antog närmast löjliga storlekar och sedan gick allt år skogen och man insåg att funktion behövdes trots allt. Allt detta upprepas nu igen, jag menar; JP svarar på frågan om han brukar valla eller slipa kanterna på sina snowboards att det enda han gör är att ta en fil och totalt runda ner stålkanterna?? Det kommer nog inte att dröja förrän vi ser lite nedsågade bakkappor igen och då vet vi att slutet är nära, för trenden alltså, inte för att ha roligt på snowboard. Det kan inga trender i världen ta död på!

Tack för mig!

doughboy det var en hel del i mitt inlägg som var tillägnat andreas också, han påstod tex att duckstance pajjade knän osv.
brusade upp en kort stund, sorrry för det! nej nu får det bli mindre snack och mer åkning!

tack för mig!

Intressant och lärorik disskusion ovan!! Jag har precis börjat åka snowboard och exprimenterat med lite olika inställningar och vinklar. Tyckte att 15 fram 5 bak funkade bra för mig, fick dock för mig att lära mig åka åt "andra hållet" ( nä, jag har inte lärt mig alla coola uttryck än) och då kändes det fel att ha båda fötterna vinklade bakåt så jag skruvade om och körde
12 resp -12. Blev mycket enklare då. Som någon skrev ovan, man kan säkert lära sig och tycka om de flesta inställningar.

Alla vinklar är dock en kompromis så man får ställa sig frågan och ta hänsyn till vilken typ av åkning just jag tänker ägna mig åt.

12 / -12 ....står brett!!...har lika lång nos som tail...kör på en nitro T2...den e en twin tip bräda!!...grymt sköön!!!

Tillbaka
Topp