Inställningstabell för rätt vikt- och längd?

jefferboy

Ny medlem
Undrar om någon vet någon länk på en sida som har typ en indextabell med inställningarna på skidan med rätt vikt och längd?
Dock är jag väl medveten om att alla uthyrningsnissar kan justera detta men jag vill ha en "tabell" hemma.
Well well. Vet Ni något så säg till.

Må väl!

Shop the web! Det är bara att slå in på google.se med sök ord som "din adjustments" så tror jag att du hittar någonslags tabell.
Det är ändå fixt att tänka efter hur man ställer in sina bindningar så man inte behöver besöka farbror doktor som säger att ledbandena i knäet är by,by!

Vilken DIN du ska ha på bindningen varierar beroende på hur bra (dålig) bindning du har och hur hårt du kör. Beror inte så mycket på din vikt och läng som på hur stark du är i benen, hur duktig du är och hur snabbt/hårt du kör. En bra tumregel är väl att börja med att ställa bindningen på din vikt/10. Jobba därifrån, dvs om skidan tjuvsläpper, så dra upp den lite. Om du känner att ditt knä är på gränsen att haverera när du ramlar, så testa dra ner den lite.

Finns det risk att råka ut för långsamma, tröga fall, är det en bra ide att ha lite lägre inställning på bindningen för att slippa vrida sönder knät, och om du tänker straightlina en uppkörd hård offpist är det bra med lite högre inställning så skidan inte lossnar i full fart.

Länk till automatisk DIN kalkylator. Funkar rätt bra för de som inte vill paja knäna.

Den stämmer, iaf. med tabellerna. I.o.m. att den har 3+-profil så blir den faktiskt ganska okej. Jag får då 9,5 och då klarar jag i stort sett det mesta som jag kan tänkas utsätta min bindningar för. Normalt brukar jag sporta 10,5-11, men då klarar jag riktigt tunga och dåliga landningar...

Tillbaka
Topp