Hur välja rätt längd på Salomon XDR med Tip Rocker?

m94perli

Medlem
Jag funderar på hur man skall resonera när man väljer längd på ett par ”moderna” skidor som har rocker på spetsen. Antar att det tar bort den effektiva längden som ligger i backen vid en sväng.

Idag kör jag på ett par rätt slitna Head XRC 1400 (170cm) som jag tycker är bra men jag funderar på ett par modernare Allmountain-skidor. Jag har hittat Salomon XDR 84 eller 88 TI på Sport-Conrad och tror att det är en modell jag vill ha.

Jag är 173cm och väger 67kg. Min åkstil i pist är att alltid åka på kant och gärna pressa på i svängarna. Det blir såklart pist för det mesta, ärligt sagt säker 85-90%. Men jag vill även kunna lämna pisten då och då. Jag har kört en del stora berg fast på den tiden hade man inte feta skidor. Därför valet av Allmountainskida..(Antar att jag hyr ett par feta om det verkligen behövs).

Hur skall jag då tänka med längden? Jag väljer mellan 172cm och 179cm

Läser jag guider så hamnar jag troligen på 179cm men jag vill inte förlora kvickheten och då jag är en lättviktare så lutar jag åt 172cm. Men blir osäker på hur Salomons ”Tip Rocker” påverkar längden.

Finns det någon som har erfarenhet av just dessa Salomon XDR 84 Ti och vet med sig hur längden står sig. Tacksam för råd

Så fort du får upp dem på lite kant kommer du ha "hela" längden i (läs effektiv kant), så länge skidan inte har nån taper.
Rockern blir ju bara att skidan är lite förböjd och att du inte behöver svikta skida till det läget. Så svänginitieringen blir aningen kvickare.

Tack för svar.
Skidan har sidecut 131-84-114, det ger väl då en taper på 17mm.
Jag tror jag väljer 172cm trots allt för på diverse längdrekommendationer verkar det bli bra. Hur fel kan det bli..

Generell rekomendation på den typen av skidor brukar väl vara kroppslängd eller något kortare, så länge ens vikt ligger inom normalspannet. Så 172 låter ju vettigt, särskilt som du är relativt lätt och gärna vill ha en kvick skida.

Parantes: taper i bemärkelsen smalare bakände relativt framände påverkar inte den aktiva kanten. Däremot taper i bemärkelsen indragen skärning fram, dvs att bredaste punkten på skidan ligger en bit bakom nosen, påverkar. Skidorna du är intresserad av har lite av detta, men såpass lite att det inte borde påverka längdvalet.

Utvärdering av Salomon XDR 84 Ti.
Åkardata: 68kg, 173cm, medel/avancerad åkare, Pjäxor NORDICA GPX 105 W
För mig fungerade skidan mycket bra. Jag kör dem som slalomskidor och inte telemark.
Jag körde v7 i Bydalsfjällen och pisterna var väl preparerade på gränsen till mjuka dvs jag körde aldrig på isigt underlag.
Skidorna var lätta att bestämma var svängen skulle sitta i backen (typ portar eller ski-cross) och jag tycker de var så kvicka som jag önskat. Utan att bli opålitliga i höga farter.
Jag åkte en del utanför pisten i mestadels uppkörd lös snö och jag tycker att de var enkla att hantera. Mindre "pumpa i vertikalen" som jag gjorde med mina äldre skidor utan mer köra på/igenom snön.
Jag tror det är en bra skida och har inget dåligt att komma med..

Jag har två par Head XRC 1400 (163 och 170) sedan tidigare och håller med, bra skidor med mycket sväng. Men jag tror du är rätt ute med dessa Salomon. Köpte för ett par veckor sedan de smalaste i XDR serien (80 ti) i 176 cm längd och gillar dem otroligt bra så långt. Är själv 177 cm och väger ca 76 kilo, van äldre skidåkare med bra teknik. Lätta, kvicka, stadiga, carvar otroligt bra i långa/korta svängar.

Har inte testat riktigt isigt men i stenhård morgonmanchester går de som på räls. Och även i eftermiddagens mer uppkörda pist, det är framörallt där de glänser jämfört med mina gamla Head, som nog får stanna hemma i fortsättningen. Jag tycker kombinationen av att de är lättåkta men samtidigt inte viker ner sig när det går undan är en skön kombination, jag är positivt överraskad. Jag tror (tror) att 84 och 88 är samma konstruktion, men vet inte om de skiljer i mjukhet? 80 ti har ganska mjuk framända, vilket passar mig som kör mer på teknik än styrka numera. En mångsidig skida helt enkelt, ska bli kul att testa dem offpist även om de bör vara lite för smala, men i tester påstår de ändå att de funkar ganska ok jämfört med många styvare all mountain skidor.

Lycka till med ditt skidval, om det inte redan är gjort!

Tillbaka
Topp