Instruktörs utb - Sverige eller utomlands?

mrbo

Ny medlem
Tja!
Jag står och försöker komma fram till något men där finns för många oklarheter. Jag jobbar under sommaren som parkour instruktör och hade velat ha något roligt att jobba med under vinterhalvåret och funderar då på snowboardinstruktör, helst park instruktör. (Är inte särskilt duktig på snowboard ännu)

Det jag har läst är att konkurransen bland snowboardinstruktörer är stor / mindre efterfråga än skidinstruktör. Så min fundering är om jag ska ta vägen in som skidinstruktör och sedan snowboardinstruktörer för att ha fler möjligheter?

Sedan kommer nästa fråga. Vilken utbildning ska jag gå? Jag hittade Åres skidlärarutbildning som varar i ett år som verkar riktigt intressant, alternativt SALO eller friluftsfrämjandet. Men frågan är hur bra och accepterade de utbildningarna är ifall jag skulle vilja ha möjligheterna att jobba utomlands (Alperna, Nya Zeeland, Canada)?

Jag har lyckats leva billigt och sparat en del pengar de senaste åren så kostnaderna är inget problem. Det jag söker är den väg som kan ge mig mest valuta och möjligheter internationellt inom yrket.

Jag vet att de flesta svenska skidorter prioriterar SLAOs utbildning före friluftsfrämjandet, då de anser att det är mer kvalitetssäkrat. Tror även att SLAO är ganska meriterande även utomlands.
Jag tror även de flesta anläggningar vill att man ska ha både steg 1 och 2 vilket gör utbildningstiden till 1-2 veckor då du troligtvis inte kommer ha några problem med jobb iaf i Sverige.

När det gäller jobb utomlands som instruktör är språket väldigt viktigt, kommer va svårt att få jobb om du inte kan språket där du ska jobba.

Skidlärarutbildningen i Åre verkar vara riktigt schysst om man vill lägga ner tiden och pengarna på det. Det ger en mer omfattande utbildning och jag tror man kommer ha galet kul under tiden. Men som sagt inte nödvändigt att lägga ner så mkt tid om man inte vill.

Tack för svaret!

Tycker du att det är bäst att ta skid cert och sen snowboard? (Vill egentligen mest fokusera på snowboard men det kanske blir för svårt att få tillräckligt med jobb om jag bara är utbildad för det? )

Ok så språkmässigt så måste jag lära mig tyska (Österrike, Schweiz) eller franska (Frankrike, Kanada) om jag vill jobba utanför sverige? Har du något hum om hur pass bra de vill att man ska kunna språket?

Hur tror du att Åres 1 åriga utbildning står sig internationellt? Jag antar att man lär sig ganska mycket på 9 månader, varav kanske 5-6 månader i backen, jämfört med andra 10-12 veckor långa utbildningar. Men det kanske inte är så accepterat och eftertraktat utomlands?

Senast ändrad:
Jag är som du kanske förstår inte så säker på det mesta jag skriver, det är vad jag har hört och inga direkta fakta.

Har inte någon vidare koll på efterfrågan av snowboardlärare överlag, men jag ska vara skidlärare i vinter och fick en spontanfråga från ingenstans om jag även kunde tänka mig att va snowboardlärare(de vet inte om min kunskapsnivå, och är absolut ingen expert på bräda). Men vet som sagt inte vad som är att rekommendera.

Angående språk är det ett stort plus, och man behöver ju kunna göra sig förstådd samt att förstå en del också. Men jag tror det går att få jobb, finns ju flera engelskspråkiga samt skandinavier som åker till alperna t.ex. I Kanada skulle jag gissa att engelska räcker ganska långt.

Kraven är inte riktigt så hårda som jag tror du uppfattar dem. Har man bara god kunskap om skid-/brädåkning, ett schysst CV, lite social kompetens och en SLAO steg 1 och 2(eller liknande på ca 2 veckor) så är det en bra start och en bra chans att få jobb.
Det är bara en liten del av skidlärarna som har 9 månaders utbildning eller ens 10-12 veckors. Och om man har en längre utbildning bör det även vara starkt meriterande utomlands.

Val av utbildning beror ju lite på hur du ser på framtiden, om det verkligen är något du brinner för och tror att du kommer hålla på med länge så visst är de längre utbildningarna ett bra alternativ. Men du behöver absolut inte börja med det för att kunna få jobb.

Hoppas du fått ut någon vettig info, är bara fråga om du undrar mer :)

Senast ändrad:
Grymt!
Trodde nästan man var tvungen att vara riktigt duktig, röd backe, samt gå 10+ veckors utb för att ens ha en chans att komma in i branschen. Tänkte att SLAO var påkant till ett skämt, vad kan man lära sig på 1-2 veckor tänkte jag.

Kommer nog försöka komma in i Åre isf. (Då kanske jag kan träna upp snowbordingen individuellt på fritiden). Hur stor vikt lägger de tror du på tidigare erfarenhet? Jag åker skidor som ett barn, sida till sida :) Det som kanske är till min fördel är att jag har PT utbildning och har tagit några ledarkurser inom hemvärnet. Ska jag ta några skidlektioner innan utbildningen kanske?

Tillbaka
Topp