Inte mkt prisskillnad res till Val Thorens mot Sälen :s?

Tjo! Ska boka skidresa med några polare och kollar lite om vi ska köra på stort o åka ner till alperna med Rollinsnow till VT som går på 4.1k och det är boende, bussresa och liftkort vilket i mitt tycke är billigt?

Åker man till sälen med bil så blir hela kalaset ~ 300kr bensin/pers (vi är 4), liftkort 1.5k, boende runt 800/ pers? vilket blir typ 2.6k / pers, kand et låta rimligt? Vi behöver åka runt 60mil.

Eller till riktiga alperna för 4k?

Känns som nästan ingen prisskillnad jämfört med skidåkningen man får?

Tjo!

Det enda som möjligen skulle kunna få mig att välja Sälen före VT (herregud vem försöker jag lura, VT är mitt andra hem jag älskar VT) är restiden. Köra 60 mil till Sälen, inklusive några pauser och marginal för dåligt väglag etc tar knappast mer än 10 timmar. Buss till Val Thorens tar ett dygn från Öresundsbron, förutsatt att det är bra väglag. Om ni har 60 mil till Sälen gissar jag att ni bor i typ Västergötland? Småland? vilket borde ge ytterligare ett par timmar i buss.

Men ärligt talat, det är värt det. Skillnaden i åkning är som att jämföra en ensam M&M med en hel taxfreepåse, typ. Det enda området som Sälen kan konkurrera på är parkerna. VT's park är inte jättestor, men det finns två i Meribel och en i Courchevel (andra delar av samma område) och på en vecka räcker nog det rätt bra.

Heddious sa:
Tjo!

Det enda som möjligen skulle kunna få mig att välja Sälen före VT (herregud vem försöker jag lura, VT är mitt andra hem jag älskar VT) är restiden. Köra 60 mil till Sälen, inklusive några pauser och marginal för dåligt väglag etc tar knappast mer än 10 timmar. Buss till Val Thorens tar ett dygn från Öresundsbron, förutsatt att det är bra väglag. Om ni har 60 mil till Sälen gissar jag att ni bor i typ Västergötland? Småland? vilket borde ge ytterligare ett par timmar i buss.

Men ärligt talat, det är värt det. Skillnaden i åkning är som att jämföra en ensam M&M med en hel taxfreepåse, typ. Det enda området som Sälen kan konkurrera på är parkerna. VT's park är inte jättestor, men det finns två i Meribel och en i Courchevel (andra delar av samma område) och på en vecka räcker nog det rätt bra.
Hej! Antingen kör min polare upp till sälen eller tar vi ju buss med rollin snow ner till VT, Vi bor 4 mil utanför Jönköping. Det är ju så att jag va i Österrike förra året och nu blir man halvsugen på att dra till sälen med typ 1/5 dels fallhöjd... VI prioriterar offpisten, inte galen offpist men lite smått sådär och bara långa sköna backar som inte tar 30s att åka nerför. Får ta o försöka övertala mina polare!

Tack för svaret!

Räkna med att tjäna 30 kr per öl och en hundring per middag så är valet lätt.

HAHHAHAAHHAHA, är det inte Linus Berg himself? Det är Lukas Svensson som talar! (Sjuuuuuukt pinsamt om det inte är samma)

snorkel, hur menar du?

Äääänyhow..
Prisnivå VT (på ett ungefär):

Bärs på krogen: ~5€
Pasta/burgare i backen: 10-20€ beroende på ställe. Ungefär samma i byn.
10 hotdogs av oklar typ i mataffären: ~2€
Drickbart vin i mataffären: Det mesta som är dyrare än 2,50.. beroende på vad man har för förväntningar, givetvis.

Visst skiljer det lite i pris, men skidåkning är värd mellanskillnaden.

Att det skulle ta längre tid är förvisso sant, men det är tid som man spenderar i en buss där man kan resa sig upp och röra på benen, gå på toaletten och prata med främlingar. Viss skillnad mot att sitta i ett alldeles för trångt baksäte som luktar fis. Plus att man slipper köra, vilket tröttar ut en rejält. Det skiljer bara 1500 kr mellan resorna enligt de priser du har fått, dra av en femhundring för billigare leverne i VT och kvar blir en tusenlapp. Har man inte råd att utöka budgeten med en tusenlapp så har man inte råd att åka överhuvudtaget. Det är ju lång tid kvar, så räkna på det själv, hur många krogkvällar hemma behöver du avstå för att skrapa ihop en tusenlapp? 3? 4? Lätt val i mina ögon...

Skulle hellre åka till VT än Sälen även om det var 10 ggr dyrare, det är typ 100ggr bättre, förstår inte varför någon ens funderar på detta.

Tompan14 sa:
Visst skiljer det lite i pris, men skidåkning är värd mellanskillnaden.

Att det skulle ta längre tid är förvisso sant, men det är tid som man spenderar i en buss där man kan resa sig upp och röra på benen, gå på toaletten och prata med främlingar. Viss skillnad mot att sitta i ett alldeles för trångt baksäte som luktar fis. Plus att man slipper köra, vilket tröttar ut en rejält. Det skiljer bara 1500 kr mellan resorna enligt de priser du har fått, dra av en femhundring för billigare leverne i VT och kvar blir en tusenlapp. Har man inte råd att utöka budgeten med en tusenlapp så har man inte råd att åka överhuvudtaget. Det är ju lång tid kvar, så räkna på det själv, hur många krogkvällar hemma behöver du avstå för att skrapa ihop en tusenlapp? 3? 4? Lätt val i mina ögon...
Hej, tack för ditt svar!
Problemet är bara att övertala polarna, de är mest ute efter bärs förutom en av dom, jag behöver inte avstå krogrundor alls då jag inte börjat dricka än ;)

Åk med andra vänner då? Förstår inte varför man bestämmer sällskap först och resmål sedan.

LinusBerg sa:
Hej, tack för ditt svar!
Problemet är bara att övertala polarna, de är mest ute efter bärs förutom en av dom, jag behöver inte avstå krogrundor alls då jag inte börjat dricka än ;)
Om de mest är ute efter bärs skulle jag ännu mer vilja dra till VT. Då kan du ägna bussresan ner åt att skaffa några andra åkpolare som också heller åker än krökar, och dumpa dina bärsande polare på Fylleduschen eller annat lämpligt ställe medan du shreddar puder. :D

Snow_flake sa:
snorkel sa:
Räkna med att tjäna 30 kr per öl och en hundring per middag så är valet lätt.
Oh jävlar, tjänar man man pengar där på att dricka bärs och att käka. Då blir valet lätt!;)
Japp! Ordna sponsring från lokalt bryggeri så ordnar det sig!

Naturligtvis menar jag att man sparar, får skylla på den sena timmen.

Å andra sidan är Frankrike dyrt. Besparingspotentialen är nog bättre i Österrike.

Tillbaka
Topp