Internationella brantåkar-kvinnodagen

• Trådstartare Trådstartare Mes
  • Start datum Start datum

Mes

Ny medlem
Denna dag då kvinnor hyllas med en egen bemärkelsedag vill jag belysa problemet med kvinnliga brantåkare.

Jag anser att det största problemet på jämställdhetsfronten är fördelningen mellan könen av oss som bedriver bergsaktiviteter. Det går ett tjog grabbar på varje kvinna när vi kommer till berget. På alla andra fronter krävs det insatser för jämlikhet och olika kvoteringsåtgärder mm avlöser tätt varandra.

Det debatteras ständigt av allehanda åsiktsmaskiner ( Lisa Marklund, Skugge, Drugge mm) om den evigt pågående kampen. Retorisk skickliga män trycks ned i skorna av högljudda och skränade kvinnor vilka hyllas som hjältar av den jämställdhetstörstande publiken Men allt är förgäves. Jag har knappast sett den storm av nya brantåkarkvinnor som man kan förvänta i jämställdhetens tecken.

De kvinnor som med mod, elegans trotsar manspatriarkatet på berget Er vill jag hylla! Det är Ni som är de riktiga hjältinnorna och eran kamp uppskattas! Den stora skara kvinnor som under sina ändlösa cafévistelser diskuterar orättvisor men aldrig får arschlet ur vagnen, ni är sopor. Det är kollektivet av initiativlösa kvinnor som flockas kring menigslösa aktiviteter i stadskärnorna som är en skam för kvinnokampen.

Jag har en dröm om att på berget är det varannan damernas och det flockas av vackra kvinnor som utan fruktan kastar sig ut för branter och barer.
Jag har en dröm om att behöva brottas med någon kvinna för att få vara först in i någon dödsföraktande ränna.
Jag har en dröm om att upptåg och dödsförakt utövas av stora skaror av branta kvinnor.
Jag har en dröm om att det blir fler brantåkarkvinnor.

Brantåkarkvinnor jag beundrar Er!
/ Mes

Äntligen en man som förstår sig på att uppskatta oss vackra varelser med en ovanlig lust till berg, branter, rännor och skogsåkning. Visst är det så att man är udda, ta tex steghöjden/längden på de upptrampade spåren när det gäller hiking! Det är ju tyvärr inte alltid man är först och kan göra steg anpassade till en amazon. Eller hitta ett riktigt par bra pjäxor till ett par 34:or eller hyra nya balla skidor för att testa nåt annat än sina egna...jaså du har inte storlek 45 och åker på 195 långa skidor...ja då ska vi se om vi har några raka rosa lagg här borta i hörnet. Eller kläder....ska det va tuffa tag så vill inte jag åka i midjekort vit jacka med pälskrage (denna front har dock bättrat sig).
Angående det där med att bli undanskuffad....du och jag har kanske inte varit på samma ställe samtidigt.....:)

Jag delar gärna denna dröm med dig kära Mes. Problemet (för ett sånt finns ju alltid) är att det känns som det ligger närmare en utopi. Iaf om man går så långt att man vill att dessa framtidens brantåkarkvinnor skall dela glädjen med alla kringarrangemang runt själva brantåkningen, såsom KHE, barunderkroppsbrottning, bilsupning, inverterad klädpoker osv. Annars kan jag bara hålla med dig. Nu kommer det säkert några svar från jäntor som säger att ”Vi finns visst!” och ja, det är klart dom finns. Men som du säger Mes det går nog 20 snubbar på ett kjoltyg…var fan är resten! Dom kanske helt sonika inte tycker brantåkarlivet är kul och då kan man ju bara än en gång konstatera att vi är olika (som inte är lika med att ngn är bättre än ngn annan).

/ Hawk (även han en beundrare av brantåkarkvinnor)

JCM, kort jacka....du har rätt brantare än så blir det inte. Jag ska genast begiva mig till närmsta inköpsställe och införskaffa detta plagg så jag kan ersätta min gamla tre-lagers. Det kan ju vara så också om vi branta brudar ikläder oss funktionsplagg och åker himla bra så tas vi för män, vi kanske är fler därute på berget än vad man kan ana....

O sen kan ni ju följa med mig till stallet efteråt så ska vi ta o rykta en o annan häst. Är inte så vanligt med karlar med hår på hakan där inte. Mest för jämställdhetens skull så tar vi o tränar på konståkningen sen oxå. O sen det där med stringtrosor, borde det inte vara lite jämställdhet där oxå? O tjejer borde ju som jag låta skägget komma fram. Jag är ett föredöme för hela det kvinnliga könet, men sen så har jag ju levt ett tag så jag har ju varit med om en hel del.

Hairy Spice

Vackert Mes!
Redbeard har en klar point angående stringtrosor. Det är upprörande att Craft inte tagit fram ett par som transporterar bort fukten. Fast å andra sidan, vill vi killar det???

Till sist undrar jag bara när internationella mansdagen kommer? En dag då det står en kall pilsner på skrivbordet när man kommer till jobbet? Föreslog det för chefen, men hon hävdade att menlösa barns dag var till för oss...

Trist är vad det är att Brantåkning är en så "grabbig" sport. Man kan ju verkligen undra varför så få tjejer förstår meningen med att i hög hastighet kasta sig utför okända bergsluttningar om och om igen... Eller är det bara rent och skärt sunt förnuft som får dem att hålla sig borta?

För med handen på hjärtat, för en utomstående betraktare måste utförsåkning vara en sällsynt meningslös aktivitet, fullt i klass med fotboll och hockey. Överhuvudtaget inget av nytta produceras!

Eller är det helt enkelt så att de flesta tjejer inte finner någon njutning eller mening i adrenalinkickande fysiska aktiviteter???

Risken är också överhängande att potentiella brantåkartjejer blir ganska "trötta" på den extremt grabbiga inställning som råder i brantåkarkollektivet och därför vänder sin fokusering åt alternativa riktningar på ett ganska tidigt stadie. Det gäller därför att med största varsamhet locka in tjejerna och åtminstone hålla uppe ett sken av mogenhet...

För ögonblicket vet jag inte hur detta skall vara möjligt, men jag återkommer när jag hunnit tänka igenom situationen mer noggrannt. Jag är dock definitivt redo att gå i täten för alla aktiviteter som kan locka fler tjejer till branterna!

That´s all kids! / MM

Nog finns det kvinnor som söker adrenalinkickar, hög fart, svåra passager och att få åka med hjärtat i halsgropen lite då och då. Dessa är nog lite av tävlingsmänniskor i grunden, idrottar eller gör karriär på jobbet. Om dessa små ljuva liv får introduceras i lugn och ro i skidåkningens mysterier med förstående åkare i omgivningen går det nog oftast bra. Bra utrustning och inga som hojtar att sisten ner betalar etc utan istället säger att denna fina repan får du ta så tar jag det sämre vid sidan om så får damen ifråga smak på snö och sen rullar det bara på. Är tröskeln passerad sen så får grabbarna passa sig så de inte blir utan snö helt o hållet. Det tråkiga är nog att många flickor har dåligt självförtroende och inte tror att de kan, vill inte hindra och vara till besvär men det går ju att lösa. Om grabbigheten inskränker sig till milda former i backen och lite värre på after-skin så är ju inte det nåt större hinder tror jag.

Kan vara som du säger MM

Men de kvinnor som har delar brantare upplevelser tillsammans med mig har i de allra flesta fall både njutit av den fysiska aktiviteten samt av den euforiska kick som brukar avsluta en dylika sammankomst. Och trots att jag är en klämmig gosse med barnasinnet kvar har jag lyckats att hålla kvar en brant madam i bra många år nu.

Jag tror inte att brantåkarklientelet är de som skrämmer bort kvinnorna från berget, snarare tvärt om. Det finns en uppsjö av tjejer som attraheras av branta grabber och våra upptåg. Men problemet är att flertalet av dessa kvinnor inte har lika stor grad av branthet i blodet. Visst de kan vara tjusiga förpackningar och glimmande ögon men när det skall brottas på berget sitter de snällt kvar nere på cafét och läser Cosmopolitan och räknar kalorier.

Nej, jag tror att en del av problemet är att den manliga delen av brantåkarklientelet är lätt att förblinda för suktande flackåkerskor. Vi måste stå upp bättre och se förbi de blonda lockarna, djupa urringningar och kämpa oss fram till de bord där kvinnor med brant karaktär bedriver upptåg och drar fingerkrok.
Sedan kan man ju bara uppmana den tappra och högt eftertraktade skara brantåkerskor att knäppa upp en knapp extra i blusen och dra av ett inbjudande leende när man knallar förbi.

Mes

Huvet på spiken igen MES. Istället för att som seriös skidåkare gå hem efter en hel dags puderpumpande, äta och ladda samt sova borde vi ansluta oss till era små tävlingar på krogen. Kanske med en uppkäppt knapp och ett leende i våra rosiga ansikten, släppa loss våra lockar. Själv blev jag tvingad att börja åka vid 21-årsålder, åka själv i barnbacken eller följa med grabbgänget på äventyr. Valet var enkelt men tufft första tiden för en som inte hade stått på slalomskidor mer än två-tre gånger. De orkade vänta alla gånger jag ramlade, gav goda råd och nu håller vi jämn fart.

Jag har under de senaste dagarna fördjupat mig i frågeställningen och kan konstatera att det inte är någon lätt nöt att knäcka.

Från flera oberoende källor får jag nämligen bekräftat att det som får oss män att utföra bragder, utsätta oss för extrema situationer och pressa oss till vårt yttersta är ... (konstpaus) ... en djupt medärvd drift. Syftet är ... (konstpaus) ... att imponera på och "vinna" individer av det motsatta könet!

Brantåkning är således ingenting annat än en form av förspel till parningsritualen!

Afterskin blir då själva "spelet" där individerna paras ihop.

KHE blir i detta sammanhang en aktivitet för de "loosers" som misslyckats på afterskin (och brantåkningen?) och behöver släppa på spänningar för att få ro i kropp och själ

Denna teori klargör med största tydlighet varför så få kvinnor lockas av brantåkningens mysterier, men gör också utmaningen ännu större att locka fler kvinnor till branterna. Lyckas man riktigt väl kan man ju då skippa både afterski och KHE...

En lycklig idoit! / MM

Om det stämmer med 1/20 tjejer så skulle det krävas en rejäl anstormning för att jämna ut siffran. Som om de inte vore tillräckligt med konkurrens om pudret från fransoserna redan så skulle det totala antalet åkare öka med en faktor 1,9 dvs 90%. Bra eller dåligt? Om varannan åkare tar på sitt ansvar att köra över en fransos det närmsta året så skulle det i stället bli en total minskning med 5% trots könskvoteringen. Fransosrensningen skulle även ha andra trevliga följder så som högre faktor snygga tjejer, färre "lemmeltåg" i backen, färre fula kläder osv.

Att åka brant och fort, att köra stora polerade bilar, att köra bullrig hoj, att träna sig till svällande muskler etc för att imponera på motsatta könet kan ju kanske upplevas som jobbigt. Fördelen för männen dock är att de flesta av dessa aktiviteter bjuder på äventyr, färder runt jordklotet, adrenalin och kamratskap.

Vi flickor däremot anses skapa intresse genom uppknäppta knappar, leenden, svallande lockar, putande bröst, sammetsögon som beundrande hyllar hjältarna från vidderna. En del av oss tycker detta blir ganska enformigt och tänkte istället tanken att en del brantåkande grabbar kanske skulle bli förblindade även av en brantåkande flicka. För säkerhets skull lät vi lockarna fladdra ut under hjälmen. Min tro är att detta tilltag kan fungera nästan lika bra som att sitta nere i byn o vänta.
Man har hela dagen på sig att brottas, man kan basta ihop efteråt och försjunka i beundran inför dagens skörd av bilder o videoinspelningar framför öppna brasan i stugan.

Troligtvis kommer vi aldrig uppnå ett 1:1 förhållande av män:kvinnor i branterna och egentligen vill vi det?
Vi flickor som börjar snuva grabbar redan på förmiddagen, långt innan after-skin börjar kanske inte vill ha ökad konkurrens?
Männen vet ju nu att de kvinns som finns på berget håller hög kvalité, hur göra med urvalskriterier när "alla" är där. När snön precis har fallit, hinner man ägna sig åt samma "analys" som på krogen?

Jag skulle önska fler tjejer på berget för att det är så otroligt roligt och det är synd att många missar detta. Upplevelsen övervinner de ovan nämnda "nackdelarna". Trängsel? Ja kanske, men vi får väl dela systerligt och broderligt.

Mycket intressant, mycket intressant. Det här med att det inte finns särskilt många duktiga tjejer på berget har alltid varit ett ämne som jag och mina kompisar har diskuterat.
Måste erkänna att jag själv blir förvånad när jag är å åker. Jag är väl knappast någon superåkare direkt, men ändå är det ytterst sällan jag träffar på en tjej som skulle vara bättre än jag, så det är ju klart att man börjar undra vad detta beror på.
Har själv en del teorier som jag har filosoferat fram i liften när jag inte har nåt bättre att göra. Det lättaste sättet att få nån slags klarhet i problemet är att studera andra tjejers åkvanor och sedan försöka komma på olika lösningar till varför de kan tänkas åka som det gör. Hänger ni med?
Nåja till att börja med har jag märkt att de flesta tjejer är väldigt försiktiga och åker väldigt långsamt. Där är min mamma ett bra exempel. Hon undrar alltid vaför jag åker så hårt när "man kan ta det lugnt och inte behöva vara rädd att bryta benen" och "varför skall man åka offpist när det redan finns pistade backar, där det inte händer några laviner". Det är väl antagligen så som de flesta äldre kvinnor tänker antar jag. Sedan har jag observerat en annan sak under min karriär som lägerledare för fjortisar i fjällen, nämligen att många yngre tjejer inte vågar åka hårt däför att de är rädda för att göra bort sej för de snygga killarna de spanat in om de faller. De vill helt enkelt inte göra bort sej,därför slutar de aldrig åka plogsväng i snigel-takt. Tyvärr är samhället allt för fixerat på att vi kvinnor skall vara söta, snälla och inte göra bort oss att det hämmar många i utvecklingen. Och om man inte utvecklas som åkare är det lätt att man tröttnar på att åka skidor och lägger av.
En annan intressant teori som en av mina kompisar kom fram till är att killar tävlar med varandra i en högre grad än tjejer när det gäller fysiska aktiviteter. Det anses manligt att vara modig och därför utsätter sej män i en höre grad för "farliga" situtationer. Ex, hur ofta ser man tjejer som tränar big-jump? Som en naturlig följd av att man utsätter sej för det ena och det andra så utvecklas man ju.
Det är klart att det finns undantag bland tjejerna, men överlag tror jag att vi kvinnor borde få bättre självförtroende, för det är nog bästa sättet att bli en bra åkare. Tror själv att jag började åka skidor för att jag gillade känslan av fart, och det gör jag fortfarande. Nej,nu får det vara slutfilosferat för mej, men kanske ni andra har några bra teorier??

ClaraW, det är bara att hålla med. Det där med självförtroende är viktigt och där tror jag att ett gäng med både tjejer o killar lättare kan stärka tjejerna till att våga om attityden är "tillåtande" dvs det får ta tid och man är inte mesig om man inte vågar utan istället får höra att detta klarar du, ta den tid du behöver.
Dessutom tävlar nog inte tjejer inbördes på samma sätt, kanske mer umgås på nåt vis och då behöver man ju inte hävda sig=inte testa gränser på samma sätt.
Jag har försökt tränga undan det där med genant o pinsamt, man kan ju alltid byta jacka med polarna....men nog sitter det kvar. Göra bort sig är inte roligt men grabbar ramlar också har man insett efter ett tag. Även de kan tveka när det blir brant och svårt.

Styrkt av ovanstående kvinnliga inlägg vågar jag mig nu på att ge några förslag till trix för att öka den kvinnliga fägringen i de hårresande branterna.

1. Självförtroende
Chansen att öka en kvinnas självförtroende genom att utsätta henne för brutala faror är i de flesta fall omöjligt (naturligtsvis finns det undantag som bekräftar regeln, undertecknad har två i familjen...). Därför måste självförtroende ökas genom systematiskt och välplanerat arbete. Som MAN måste man då vara ofattbart (för en man) lyhörd och verkligen koncentrera sig på att inte glänsa utan anpassa både tempo, branthet och svårighet till kvinnans dagskapacitet. Det måste helt enkelt vara roligt! Genom att då och då själv komma till korta (typ ramla) kan man lyfta upp kvinnans självförtroende och på detta sätt leda henne in på den branta vägen. Detta kan ta tid och tålamod är en dygd. (De våghalsiga utflykterna får man som man spara tills man är ensam...)

2. Utrustning
Se till att den aktuella kvinnan har en mycket bra utrustning (gärna bättre än din) som perfekt matchar dagens uppgift. Välvallat och välslipat är nyckelord. Jag har tidigare nämnt att man skall vara lyhörd, glöm detta i utrustningsfallet. Vanligt är att kvinnan säger. -Nej, jag behöver inte så där fin utrustning. Skit i henne i detta avseende och köp det bästa!

3. Ödmjukhet
När nu kvinnan efter månader (år...) av träget arbete från mannen kastar sig utför de allra mest hårresande branterna i en hastighet som får även den mest eldfängde herre att höja på ögonbrynen kommer den absolut hårdaste prövningen av alla. Ödmjukhet, insikten att en kvinna faktiskt kan vara riktigt sjuhelveteiskt bra i denna av de absolut manligaste sporterna. Många männ blir då riktigt sura och kan inte hantera att deras manlighet prövas. Trixet är då att vara ödmjuk, hänga på så gott man kan och berömma kvinnan för hur duktigt hon åker. (Sen får man tjuvträna så fort chans ges!)

That´s all! / MM

PS! För att inte framstå som den mansgris jag otvivelaktigt är vill jag påpeka att förhållandet mentor/adept lika gärna kan vara kvinna/kvinna, man/man och kvinna/man! Observera att jag nu endast relaterar till under-ski, inter till before-ski eller after-ski (även om ovanstående varianter frekvent förekommer även i dessa fall). Har jag uttryckt mig klart? DS. ;-)

hmm.. förstår mig inte på allt jämställdhetstjafs (missförstå mig rätt nu; jag är helt och hållet för lika rättigheter för alla utom snowbladare).

Visst är det för lite tjejer som håller på med skidåkning/snowboardåkning av den extremare nivån.
själv skulle jag gärna vilja se lite mer brudar jibbandes i snöparkerna.

/ tomte

Smurfen>> Jag håller intre med om det du säger om lögner då man åkt brant. Det brantaste jag sett någon försvinna nedför är northface på l"Aguille du midi i Cham. Ramlar långt upp där väntar 600 vertikala metrar på hårt snö och klippor. Åker man brant och ramlar så dör man annars måste det varit en backe man åkte i.

Så du menar alltså att du aldrig vurpat i en brant? Jag har vurpat en del på Brevent o GM(dock ej NF på Aguillen), hel del annat oxå. Tur nog har jag klarat mig mer lr mindre utan skador. Det jag försökte få sagt var att man faktiskt ramlar för lr senare, på transportsträcka lr i brant. Man kan inte vara rädd för att ramla för då ramlar man garanterat! Sen är du kanske ett unikum som aldrig rullat ner för en brant, good for you(svårt att tro men säger du det så...)!*Lyfter på hatten*

Mitt råd till dig är då att kanske utmana lite mer(lr var det du som åkte NF på Aguillen?)

Brant är i allra högsta grad en subjektiv bedömning baserad på åkarens erfarenhet, teknik och dagsform. Vissa dagar är Sopnedkastet brant andra inte...

En del brantåkare föredrar att mäta branthet i skidbindningens DIN-skala. Dvs. hur hårt måste man spänna för att inte trampa ur. 18 får i detta fall betecknas som "next to death" såvida man inte väger 250 kg då även Fjällängen kan vara en livshotande brant utmaning.

That´s all kids! / MM

Mycket intressant debatt, synd att det bara var en endaste "brantåkande" kvinna som kunde vara med. Tänker lite på det här med kvinnor som inte vågar är rädda för att göra bort sig och behöver lotsas in i denna världen av djup snö och pirrframkallande branter. Tänk ett steg till o ni modiga män.

Vad kan det bero på att kvinnorna är som de är? Ligger det i generna månntro att tjejer gillar kjolar och grabbar bilar (och fart)? Skulle väl inte tro det. Normalt sett brukar det ta några tusentals år innan generna förändras, bilarna har funnits i hundra och kjolarna lite till. Nja, men det är väl ändå så att mannen alltid dragits till fara och action. Jag menar det var ju vi som jagade mat när kvinnorna tog hand om barnen där på stenåldern. Därför skulle det vara jämförbart att släpa hem en klubbad jätteälg, och åka brantaste rännan, allt för att imponera och i förlängningen få åtnjuta könsförströelse på tu man hand (där den ena man förmodligen är kvinna). Samtidigt säger ni själva att det omvända gäller, ni skulle vara omåttligt impade av en "brantåkarkvinna". Då funkar inte teorin om att det är urringning som gäller åt det ena hållet och tuffhet åt det andra.

Nej, genetiska och biologiska teorier ger jag inte mycket för. Tänk er istället vad som skulle hända om vi från början sa till flickorna (för nu talar jag om barn), inte ska du gråta som är så modig och stark. Och till pojkarna, visst ska du ha klänning på dig till dagis om du vill. Frågade flickan, ska du följa med pappa och titta på folkrace? Och lät grabben sitta hemma och leka med barbiedockan (om han vill förstås). Jämlik och alltid uppmuntrande uppfostran är det enda som kan ge oss en bättre könsfördelning på berget.

Jag anser med andra ord att det ska böjas i tid det som böjt ska bli.

/Mammas pojke/

Intressant det där Storstrumpan. Vi får nog dock konstatera att det finns djupt medärvda skillnader i beteende mellan män och kvinnor. Inget snack om saken! Ibland syns det tydligt och många gånger är skillnaderna diffusa.

Min nioåriga dotter kastar sig med stor entusiasm utför branter som de flesta skidåkare (både män och kvinnor) helst undviker. Man vilseleds lätt att tro att det är pappas påverkan som gör sig gällande. Nix, sanningen är att hon har en tämligen brant mamma... :-))

MVH/MM

Det här är ett intressant fenomen, att vara tjej o inte som alla andra alltså.

Måste säga att jag ibland skäms för att vara tjej. Fy f*n för så många brudar! Jag klarade knappt av att se på Expedition Robinsson när det gick, (ja, jag erkänner att jag tittade!) då det kröp i kroppen på mig varje gång nån av ”kvinnorna” öppnade käften. (Nej nej nej, SÄG inte så, snälla! Bete dig inte så! Låt mig inte skämmas mer över att du och jag faktiskt är födda med samma kön så att folk verkligen tror att jag/vi är som du!) Ändå blev det som en drog – hur puckade kan tjejer egentligen bli?! Fantastiskt hur man aldrig slutar att bli förvånad.

Samma sak händer varje gång man går inte på en damtoalett på krogen; Uj uj uj, stackars sate som går hem med den här tjejen, vad han ska ångra sig när han vaknar, eller om han mot förmodan lär känna henne… min hamster är smartare.
På afterskin märker man också att det saknas branta kvinnor; Ja! Vi hoppar framme vid scen, men inte för mycket så att makeupen rinner, eller så att vi spiller ut den branta drinken (kanske t o m WR…) Kolla vad snygg han med gitarren än, undrar om han ser min urringning o kanske t o m pratar med mig efteråt, då jäklar ska han få sig, jag ska se till att märker att jag minsann kan kn*lla!

Suck. Nog för att det är glest med vettiga adrenalinsökande killar med en portion humor o intelligens under skalpen, men jag erkänner att det är ännu glesare med tjejer i samma gengre. Stackars sökare.

Nu till mitt egentliga budskap; jag förstår varför det finns ett underskott på ”branta” brudar. Hur fasen skulle världen annars underhållas? Ett gott skratt förlänger livet, o på så sätt får ju du som man längre tid på dig att verkligen hitta en fartberoende snöälskare av honkön, som ingen rädsla har o som hellre tar sig vatten över huvudet än att förlora ett hårt vad. En äkta brantåkarbrud SKA vara svår att få tag i, vad har du annars att vara stolt över när du väl fångat henne?

MM>>Stolt pappa?!?! (misstänker det, med all rätt!)
Man kan se det som så att du helt enkelt dragit ett strå till stacken.

Visst är det så Emser att vi inte skulle vara riktigt lika glad om ni(?) var så lättfångade som andra flickor, de du nämnde.... Det bör dock tilläggas att man(inte jag i alla fall) inte alltid är ute efter att fånga en. Kanske vill man bara ha en å dela branten med... f ö är det näst intill dödsstraff på att spilla WR!

Tycker nog att ni borde bli lite fler...

Vad gäller då i en brant? Ska dom verkligen delas? Ska man vara en gentleman och släppa damerna först nerför branten efter en natts snöande?Eller gäller inte den regeln här utan något mer jämnlikt, först till kvarn?

Självfallet är det "först till kvarn" som gäller, åker man fler(vilket man bör göra) så är det väl bara att "klunsa", lr? Det är klart att man inte står o inväntar om man ser att de kommer nån en bit bort...

TC.
Man skall naturligtsvis visa sin manliga styrka vid insteget och brutalt tränga sig fram så långt det är möjligt och sedan köra upp området med vida svängar så att ingen annan får chansen att lägga ett "eget" spår, eller ... TC, försök igen ...

Emser.
Kul inlägg, med tjejer som du finns det hopp om framtiden! :-)

Smurfen.
Yepp, stolt är ordet!

En lycklig idoit! / MM

Tänkte på Emsers inlägg. Tänkte sen på det typiska manliga beteendet efter en mängd alkohol. Det typiska är ju att man fokuserar på kvinnans personlighet, inteligens och det första man lade märket till var hennes ögon...eller.

Vi gnäller gärna om tjejer som är sminkade och inte vet hur man röjer men majoriteten av oss drar hem med den sugna tjejen med djup urringning och tight häck istället för den manhaftiga som har större bak av all åkning som inte orkade sminka sig innan hon drog ner till afterskin.

Givetvis är inte vi så här ytliga utan alla andra män, för vi åker ju brant och vet att inte sukta efter veckotidningen idealen...

Arv och miljö brukar man prata om, båda delarna kan nog spela en roll men skalan är bred. Från den fjolligaste man (fjolligare än någon kvinna) till den mest manhaftiga damen, värre än någon karl. Ibland är man mer kvinnlig ibland mer grabbig. Beror på dagsform och var man befinner sig. Inget konstigt med det och det är allt bra skönt att vi inte är helt lika varann, män o kvinnor alltså. Vad skulle man då annars munhuggas om?
MM:s sammanfattning var bra, det behöver inte ta så lång tid innan man har fått någon att uppskatta branterna och då har man väldans roligt ihop sen.
Inte behöver man heller "bjuda" på varje brant, jag tar för mig själv nu men en knuff i början behövdes faktiskt och det kan vara ett bra sätt att smila in sig hos nåt "offer". :)

Ville bara också tillägga att en grabb i vårt gäng inte heller förstod vad man skulle göra ute i det opistade, krångliga men efter några turer med ovannämda teknik så är han också fast i puderberoendet.

Om man tittar på antalet åkare överhuvudtaget så finns det många män som inte åker "brant" heller. Kanske lika många % män som åker brant av alla skidande män som % brantkvinnor av alla kvinnor?

Roligt o se att det finns fler tjejer, heja Emser o Clara. Kasta er ut i branterna. Vi ses!

Arv å miljö?
My @$$! Nu är den där kärringdagen över så vi kan sluta trippa runt med telemarkspjuck och ta på oss original tofflorna. Förutom att brudar skall va hemma å passa barnen och ta hand om tältlägret när vi män är ute å dödar och sprider våran säd så kan ni få bära min mono mellan afterwhatevern och Troppan. Men där går gränsen. En samling velourfjollor och kappvändare har alltså uttalat sig ovan.

Det är ju bara att inse att så gott som alla flickor är ena fega jevvlar (ungefär som sthlm:are). De vågar inte åka skidor, de vågar inte köra bil som folk och de vågar inte ställa upp i VM i KHE! Basta!

Därför gör vi det bästa av sitsen så att alla flickor kan göra sitt bästa för att framstå som lobotomerade undulater under after-whatevern så man slipper umgås med dom då me. Psssssssssst; har hört rykten om flickor som åker till skidorter för att finna en drömprins på en vit springare. Dream on!

Da problems uppstår ju redan därsom Mes inledde denna thread, måste man uppmana till brantåkning och branta beteenden är det ju redan kört. Moment 23. Men jag möter gärna damer på berget (yeah, dream on!) som kan åka, i baren som kan dricka bang-bang samt på Raymond & Maria. Men det är ju trots allt en tankelek för oss som åtminstone har något av sina jag i närheten av verkligheten ett par sekunder om året. Sorry! Personligen vill jag ha en brud med stora pattar, mycke uppknäppt och så för det är ju som så att fruntimmer ska "en ha å kn*lle me!

And to all you virgins out there. Thanks for nothing!

Eller, mr. MM så beror det helt enkelt på att ni har dragit med er numer tuffa dotter till bergen varje vinter från det att hon var 0,4 år gammal och visat henne var skåpet ska stå. Hade ni istället valt en Greklandsbränna under det mörka halvåret skulle dottern gilla att bada i havet istället. Hade ni valt att ligga i soffan på semestern skulle hon kunna vara en jävel på TV-spel. Och så vidare. Gener my ass!

/mvh/

Av Emsers inlägg att döma är hon homosexuell, av detta faktum drar jag slutatsen att alla tjejer på freeride.nu är flator. Vem vill ha en finnig, muskulös flata med basröst som är avis på alla sina hetero-systrar...inte jag tack. Håller med JCM, fram med pattarna (och övriga attribut för den delen).../bnf brantåkare och testosteronmissbrukare.

Ja!!! Krig är krig för fan!

Jag känner en tjej som åker så djevvla fort att jag är tvungen att sluta svänga för att hon inte ska köra om mig, men sen så dricker hon saft i baren... Vafan?
En träningsnarkoman med silikonbröst, designer-kön och FF-@ss, med ett MVG i alkoholkonsumtion vore ju alldeles utmärkt, men degen tog visst slut vid brösten eller?

Egentligen är allt detta bara skitsnack, alla brantåkare vet att alla problem (om dom e riktiga Problem) går att lösa hur enkelt som helst, två 12:or White Russschzian och en eller två diskbackar Fernet, sen är alla tjejer i baren köndesignade silikon prinsessor.
Detta kombineras dessutom mycket bra med skidåkning eftersom man får en bra ursäkt för att vara uppe tidigt och snabbt utrymma.

lättast är ändå, överlåt brudarna åt andra och drick mer sodavatten istället!!

//skit-mårten
(vart du vill så fort du kan)

JCM, BNF och Skit-Morten.
Det gläder mig oerhört att ni bekräftar min teori avseende afterskiaktiviteter i allmänhet och KHE i synnerhet.

"Brantåkning är således ingenting annat än en form av förspel till parningsritualen! Afterskin blir då själva "spelet" där individerna paras ihop. KHE blir i detta sammanhang en aktivitet för de "loosers" som misslyckats på afterskin (och brantåkningen?) och behöver släppa på spänningar för att få ro i kropp och själ"

MVH / Velourtoffeln

Balla brantåkare.
Ni har väl inte glömt OS.
Var var alla balla grabbar då? Jag tror det var brudarnas föreställning eller hur?
Förresten brantåkare o brantåkare är det i baren eller?
Stå på er brudar.
Och du Mountain Man. Var glad över din dotter. Fast djävligt nog åker hon skjortan av dej en vacker dag.
Jag vet hur det kan bli.

Snödjup

Tillbaka
Topp