Internet under säsongen

Thomas_E

Ny medlem
Internet under säsongen
Jag ska säsonga i vinter och är sugen på att ha någon form av internetanslutning för att bland annat hålla kontakt med vänner i Sverige etc. Hoppas det finns någon skibum som kan ge ett seriöst svar utan att säga att skibums inte behöver internet.

Antar att det finns några som har haft internet när ni säsongat. Hur har ni gjort? Vad fick ni betala etc?

Eftersom det med största sannolikhet inte finns internet indraget i lägenheten sedan tidigare så får man lösa det på annat sätt.

Skaffa typ adsl via telefonjacket. Det borde väl vara genomförbart trots att man bor i en liten skidort? Eller krävs det något speciellt av lägenheten/omgivningen förrutom ett telejack?

Köpa ett 3G kort i landet där man ska säsonga så man får lokala avgifter. Nackdelen är bindningstiden som gör att man betalar för minst ett år och använder det i 5 månader. Det är ju oanvändbart väl tillbaka i Sverige pga de höga utlandskostnaderna.

Köpa ett 3G kort i Sverige och surfa utomlands. Fördelen är att man kan utnyttja kortet under hela bindningstiden. Nackdelen är att kostnaden för att surfa utomlands antagligen är svinhög, dvs oanvändbart. Finns det någon svensk operatör som erbjuder ett fast pris för att surfa obegränsat i utlandet?

Internet under säsongen
Jag förstår din fråga, men uppgifterna kring den är ju ganska difusa.
I vilket land och ort ska du vara?
Och vilken hastighet är du ute efter?

Under min första säsong i Tignes, Fr använde vi oss av internetcafer och barer med wifi. Under andra säsongen fick vi tag på wifi i lägenheten via vår hyresvärd som bodde 2 lgh bort. Så lättast är ju att leta upp nån wifi hotspot o bara tatta på den, men det blir ju inte särskilt snabbt.
Sen va de gäller 3G så är det inte alls lika utbyggt utomlands som det är i Sverige (en av anledningarna till att iPhone inte fick 3g i sin amerikanska version var ju för att edge är större än 3g där.. o edge är ju såå 2002)....
Hur som, räkna inte med att kunna hitta turbo-3g eller ens vanligt till "normala" priser.
ADSL i huset som du fixar själv känns inte heller så lätt om du inte är i nån stor skidort där de har de installerat. Och ja, det krävs mer än ett telejack för att ha adsl (men de e ju från operatörens sida).

Så ska du ha billigt internet utan att lägga ner så mkt arbete på det så ta me dig din laptop o leta upp nån hotspot i en bar..
Har du ingen laptop får du väl klara dig på vanliga internetcafeer som alla andra, men de blir dyrt i längden...

Internet under säsongen
Tack för det snabba och utförliga svaret.
Landet är Frankrike och orten Val d isere. Vet du hur det ligger till med möjlighet till adsl där?
Hastigheten ska ju givetvis vara så hög som möjligt men så länge den duger att surfa/chatta med så är det lugnt.
Det som är viktigt för mig är att jag vill kunna ha internet i lägenheten och inte behöva besöka internetcafe eller hotspots. Ja, jag är lat (=.

Internet under säsongen
Har du redan fixat boende? isf är det ju bara till att snacka med din hyresvärd. om du har boende via jobbet typ på ett hotell eller nåt är de ju bara att kolla me dem, men annars lär du ju kunna använda deras lina om de har någon.

i tignes på andra sidan berget satt rätt många på 56k modem fast i vissa hus hade de faktist nån typ av adsl, kanske 2mbit.
internetet vi lånade trådlöst var från början 0,5mbit och sen hade vi bara 50% signalstyrka på det trådlösa så med en usel matematisk formel hade vi kanske 0,25mbit - dvs 5ggr snabbare än modem.

men de finns iaf en hel del hotspots i valdisere men om någon gratishotspot når just din lägenhet är ju lite svårare att svara på.
som sagt, kolla med de du fått boendet av.

Internet under säsongen
Hoppas på tur - att det finns WLAN att snika på nånstans i eller runt din lägenhet. De hade vi senast... Sjukt bra.

Kolla upp eventuella hotspots innan du drar, kanske kan du deala till dig nån access nånstans, nåt hotell eller så? Bor du hyffsat centralt i Val d isere lär det ju finnas nät att välja på även om de flesta kanske är skyddade. Hittar du ett nät med SSID "Hotel le Alp" så kan du ju traska dit och försöka köpa in dig för vintern. Borde väl gå, trots att det är Frankrike. Värm upp munlädret och svärmorsdrömssmilet innan bara.

Kolla annars upp FON, the Cloud och andra stora wifi-nätverk för att se om de finns där du håller till. Inte troligt, men inte omöjligt heller.

Internet under säsongen
Hur kan man kolla var det finns hotspots innan man är där? Och hur kan man se om de är skyddade eller inte innan man är där?

Nu har inte jag fixat boendet än så jag kan inte kolla med hyresvärden än. Men även om jag visste var jag ska bo är det ju svårt att kolla vad som finns tillgängligt där?

Hur långt sträcker sig hotellens wlan ifall man ska deala med dem?

Internet under säsongen
Jag syftade på att du skulle söka runt lite på diverse hotspot-databaser och se om du hittar nån i närheten.

Typ
http://www.fon.com
http://www.wififreespot.com/europe.html
http://www.jiwire.com/search-hotspot-locations.htm
http://www.wifinder.com/advanced/results/country/fr/1/0/0/0/html/
http://btopenzone.hotspot-directory.com/downloads/Global_Hotspot_List.pdf
http://www.pcworld.com/article/id,117102-page,1/article.html

osv...

Det är kanske inte jättesannolikt att du plockar in nåt i närheten, men som sagt, under har ju skett förr.

Om du bor inne i centrala byn är det förmodligen mycket troligt att du kan plocka in ett antal nät, speciellt om du plockar med en extern antenn med lite sladd. Sen är det kanske mer flyt om något skulle vara oskyddat, men som jag sa innan så kan det ju gå att förhandla sig till access hos den som har anslutningen..? På plats alltså menar jag ju då.

Internet under säsongen
Ibland finns det i din lägenhet :) Hade jag.

Annars är ett hett tips att gå och köpa in dig på ett hotells intenret under en säsong, 50 euro ungefär brukar man kunna komma undan med.

Bara att gå dit å sätta sig med din laptop :)

kan nog ge dig passw till ett wlan i st.anton

Internet under säsongen
Det kanske bara är jag, men vetifan om inte ett passw till ett Antonwlan är lite småoanvändbart i ValD?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp