Intresse för frågetråd med skidinstruktör i Österrike?

Coolalexcool

Ny medlem

Servus!
Förra året var jag nyfiken på skidinstruktör yrket men hittade inte mycket information om det på nätet. Nu jobbar och bor jag i Bad Hof Gastein just som skidinstruktör och tänkte kolla om det finns några nyfikna människor här på freeride. Alla frågor är välkomna, allt för att få hit fler bra skidåkare, Svenskar!
Peace yo!

Senast ändrad:
Tjenare!

Kul att någon ställer upp och svarar på lite frågor. Sökte du jobbet på plats eller tidigare och i så fall vart?
Jag har själv utbildning till skidinstruktör steg 2, behövs det mer eller ska man ha någon annan utbildning där?
Och klarar man sig på engelskan eller måste man kunna någon tyska för att jobba? :)

Hur kommer det sig att du väljer Bad Gastein som säsongarort?
Spontant känner jag själv att Bad Gastein rent skidåkningsmässigt har väldigt lite att bjuda på. Låg höjd, dåligt med snö, inte allt för stort, få off pist möjligheter.
Varför väljer du inte Schweiz eller de franska Alperna t ex?

Jag tog "Anwärter" vilket är det första steget i den österrikiska skidutbildnings skalan med ett danskt företag som heter Snowminds. Jag betalade en summa pengar till dem så fixade de resa, boende under utbildningen, anmälan till utbildningen och jobb på något av bergen i Österrike, om man ville kunde man nog välja. Jag hade inte så mycket koll på Österrike då jag bara varit här en gång tidigare så jag visste inte hur bad gastein och området omkring det skulle vara. Jag gick utbildningen med 120 danskar och de flesta klarade utbildningen, de som inte gjorde det fick ändå jobb och kunde försöka med proverna senare under säsongen igen. Utbildningen var mest på tyska och lite på engelska. Skidskolorna vill gärna att man ska kunna prata en del tyska, flytande är absolut inte nödvändigt, men många i min skidskola pratar bara engelska så det är inte ett måste. Jag är osäker på vilken nivå din utbildning skulle översättas till här Felix men en tjej här som har nivå 2 i Danmark var tvungen att göra den österrikiska utbildningen också medans en annan tjej som hade steg 2 från Kanada klarade sig med den.

Jag valde Österrike för att jag ville öva på min Tyska och jag tror att det är svårare att få jobb som skidinstruktör i Frankrike då det krävs mycket mer av en än grundutbildningen, har jag för mig. Nästa säsong tror jag dock att det blir något lite större med bättre offpist!:)

Tjingeling, lyfter upp tråden lite då jag tror du har svaren på mina frågor!

Hur va företaget Snowminds ? Betalar man en summa så löser dom resa dit, boende och hela köret under utbildningen, som sen leder till "garanterat jobb" om jag fatta de rätt på deras hemsida ? :o

Jag kan ingen Tyska, och inte danska heller för den delen, men vet du något motsvarande företag som gör har samma koncept i Sverige? För deras koncept verkar totalt awsome, förutom att de är danskt ;)

Tjääna Brunnen!
Det vet du att jag typ har!
Företaget Snowminds var oerhört duktiga på att stötta och hjälpa en genom den utmanande och främmande processen att utbilda sig till Skid/snowboard instruktör. De såg till att varenda steg på vägen var hanterbart och fanns vid ens sida så fort man undrade något.
Exempel: under kurstiden så använde jag alldeles for stora och gamla pjäxor vid ledde till att mina smalben svullnade upp så mycket att jag var tvungen att ligga i säng i 3-4 dagar. De hjälpte mig att boka om kursdagar så att jag skulle kunna göra klart allting och körde mig fram och tillbaka till doktorn för penicillin.
De är också väldigt duktiga på att skapa en gruppkänsla i gruppen man tar kursen med, vilket i mitt fall var med 100 Danskar, så att köra utan en kompis är inget att vara nervös över.
Ja, du betalar en summa så fixar de allt. Det du måste göra är att åka till platsen i Danmark där bussen går från. Du får garanterat jobb även om du inte klarar utbildningen vilket ca 5-10% i vår grupp inte gjorde.
Ska du ta utbildningen i Österrike så bör du kunna lite Tyska. Om du börjar plugga Tyska nu på egen hand och ser till att plugga flera dagar i veckan så kommer du upp till en tillräckligt hög nivå för det som krävs, vilket inte är speciellt hög alls. Att åka med en Dansk grupp är lite utmanande då man inte förstår allt de säger. Snowminds hjälper däremot till oerhört mycket och ser till så att man aldrig missar viktig information. De andra i gruppen är också villiga att prata engelska eftersom det precis som för de flesta Svenskar inte är speciellt svårt.
Du kan slippa allt problem med språk genom att åka till Kanada med företaget vilket nu är möjligt. För båda dessa alternativ tar de rätt så mycket betalt men jag tyckte att det var värt det för att få hjälp in i branchen. Det kostar förmodligen mer att åka till Kanada.
Skidåkningen i Kanada har jag hört kan vara oroligt bra men jag vet att lönen däremot är oerhört dålig. Därför har jag personligen valt att inte åka till Kanada än.
Jag har inte hört om något liknande Svenskt företag.
Hör av dig om du undrar nå mer yo

tackar för svar Alex!

Hur funkar de sen när man fått jobb? Är de som i sverige att de är en företag (som skistar i t.ex. sälen) som har monopol på skidskolan, så dom hjälper än att få jobb där? Hur är de med löner ? antar att man får fixa eget boende sen efter kursen vid sin destination?

Får man något skidlärarcertifikat som är användbart i framtiden hos andra företag ?

Tack!

Nej normalt sett så är varje skidskola "independent" och det finns ofta flera skidskolor på varje berg. Snowminds fixar allt, även boende. Jag antar att de kontaktar skidskolan och reder ut allt med dem. Boende varierar mellan varje resort, på vissa ställen är det väldigt hög kvaitet på boendet och på andra inte alls.
Löner beror på vart du jobbar. Lön är i Kanada generellt väldigt låg, som lvl 1 skulle jag gissa ingångslön på 70kr i timmen. I Österrike beror det på vilken skidskola du arbetar för. Under min första säsong tjänade jag 11k efter skatt och efter hyra oberoende på hur mycket jag jobbade vilket var nice eftersom man visste att man alltid får en hyffsad lön. I Lech Zürs där jag jobbade senast är lönen för lvl 1 ca 120-130 kr i timmen. Det är utan dricks. Jag levde i stort sätt från vecka till vecka enbart på dricks på denna resort då det är mycket "upper class" människor där som har väldigt mycket pengar att göra av med.
Ja man får ett pappers certifikat när man klarat kursen. När du söker jobb tar du kort på certifikatet och skickar iväg det med ditt cv.

No probs!

Okej delen att dom fixar boende efter kursen åt en sen när man ska jobba hade jag helt missat (jäkla danska ;) )
Bryr mig inte så mycket om lönen men försökte räkna på de så de skulle gå runt få jag trodde jag skulle betala en hyra också!

Hur va de för dig, va du tvungen att jobba 6 dagar i veckan eller kunde du ta ledigt ibland ?

Hur lång ca den kursen du gick? För de finns 2,3,5 och 7 veckors kurs som kostar mellan 20k - 50k (danska kr)...

alright, nä allt ingår i priset inkl hyra. När jag körde fanns det bara ett alternativ på 2 veckor förutom dual utbildningen som tog lite längre tid. Det räckte gott och väl, tror att grunden i de längre alternativen är att tjäna mer pengar. Möjligtvis om det är både lvl 1 och lvl 2 i Kanada som tar lite längre tid. Priset var 20k för de två veckorna när jag körde. Utbildningarna i Kanada vet jag inte mycket om.
Yes, 6 dagar i veckan är standard, vilket gäller som standard i branschen oavsett vilket land du jobbar i. Det låter mycket men är inga problem, man får gott om skidåkning på dagarna man lär ut även om det inte är på egen nivå. Under min första säsong åkte jag skidor varje dag i 5 månader. I en större skidskola är det lättare att ta ledigt än i en liten skidskola.

Tillbaka
Topp