Intressekoll: skidtidning

Tobss

Ny medlem
Jag har en ide om att starta en tidning med innehållet skidåkning, jag undrar om det finns något intresse för det här, ifall man skulle få några läsare eller om det skulle vara en total flopp.

Innehållet i tidningen hade jag tänkt att det skulle rikta sig mot jibb och freeride åkning, kläder, läsarnas egna bilder och artiklar om åkare och events runt om i världen osv.

Jag hade tänkt att börja lägga upp den på nätet för att sedan ta steget och få den producerat och tillgänglig ute på marknaden.
Det är tänkt att det ska komma ett nytt nr varje månad.

Vad tror ni om det? Finns det något intresse?
Kommentera ifall du skulle läsa tidningen. kom gärna med förslag på innehåll och annat bra ifall du tycker det är en bra ide.

Freedom Life 2009

Skulle absolut läsa! Det behövs fler skidtidningar i Sverige tycker jag.

Vad kan tidningen tillföra som inte redan finns? Det är en kul idé, men finns det en plats på marknaden för den? Finns redan ett gäng i pappersform, samt sidor som Freeride.
Hur ska tidningen finansieras? Vilka ska skriva i den? Utveckla gärna mer.
Men önskar dig all lycka om det blir av.

Om den inte har några vettiga recensioner så skulle jag läsa den. Inte sån skit som Åka Skidor skriver alltså, och bra skribenter till artiklarna såklart :) Lycka till!

Hör med Freeride om dom är intresserade. Skulle ju kunna fungera att skicka ut gratistidning finansierad på reklam.

det kan man ju inte veta innan man har läst den. alla skriver att självklart kommer jag att köpa den, men det är ju ingen som vet ifall det är intresant. bästa är nog att bara ge det ett försök och att kolla på konkurenternas brister och fixa det.

Själklart skriver man att man är intresserad rent spontant...
Frågan är hur många av er som svarat ja som är villiga att hosta upp typ 3-400 spänn på en helårsprenumeration just nu??

Gick ju inte så bra för Vertikal, så för att starta en tidning och att det ska vara bra bör du ha ett bra koncept, en plan för hur du ska nå ut till målgruppen, du behöver bra skribenter som inte skriver sånt vi redan läst 100 gånger.

Personligen tror jag att om man fyller en tidning med det du sa redan, kommer den vara ganska jämlik existerande skidtidningar. Några feta bilder, provat nån ny pryl, en läsartävling, en krönika, något reportage som är typ likadant som reportaget i förra tidningen. BOOOOORING!!!

Jag tror på en mer hardcore freerideblaska!
Istället för "Test av årets pistskidor" "Kom i form med sverre" (där sverre gör för oss alla helt okända övningar som knäböj och utfall), "SUV-test - bilarna som fungerar både i stan och i åre" eller "Godaste våfflorna i fjällen" så kan man väl köra saker som :
"Tekniktips; *Känd Åkare* ger dig 10 tips i pudret"
"Kartläggning: Potentiella puderhålor"
"Guide: de 10 hetaste parkerna du vill åka"
"Test: isyxor/skaljackor/skidryggor/transcievers/div.prylar" (Testerna i dagens skidblaskor är för bövelen bild och text saxat rakt av från tillverkarnas hemsidor)
Ett skidtest som vågar ta in de riktigt absurt feta och ovanliga skidorna hade varit najs också.
Vidare vore det intressant med lite mer tech-talk...
Tror även på att ta in nya utvecklingar av sporten, kika lite på "extremsport" över huvud taget, base-jumping/skibase, MTB, kite, etc etc

tidningarna kommer dö ut snart. för mer folk gå in på internet tex på aftonbladet och kollar där, i stället för att gå och köpa en tidning.

Nojlas sa:
Gick ju inte så bra för Vertikal, så för att starta en tidning och att det ska vara bra bör du ha ett bra koncept, en plan för hur du ska nå ut till målgruppen, du behöver bra skribenter som inte skriver sånt vi redan läst 100 gånger...
...Istället för "Test av årets pistskidor" "Kom i form med sverre" (där sverre gör för oss alla helt okända övningar som knäböj och utfall), "SUV-test - bilarna som fungerar både i stan och i åre" eller "Godaste våfflorna i fjällen" så kan man väl köra saker som :
"Test: isyxor/skaljackor/skidryggor/transcievers/div.prylar" (Testerna i dagens skidblaskor är för bövelen bild och text saxat rakt av från tillverkarnas hemsidor)
Ett skidtest som vågar ta in de riktigt absurt feta och ovanliga skidorna hade varit najs också.
vänta lite nu, menar du att du inte skulle vara intresserad av att se Åka Skidor lista de allra bästa listornas lista? :)

Vad kan tidningen tillföra som inte redan finns? Du har mäktigt med konkurrenter och det låter dömt att misslyckas. Dessutom är nog inte en kotte av alla dessa som skriver att de vill prenumerera intresserade när den väl kommer.

Nojlas sa:
Jag tror på en mer hardcore freerideblaska!
Istället för "Test av årets pistskidor" "Kom i form med sverre" (där sverre gör för oss alla helt okända övningar som knäböj och utfall), "SUV-test - bilarna som fungerar både i stan och i åre" eller "Godaste våfflorna i fjällen" så kan man väl köra saker som :
Vidare vore det intressant med lite mer tech-talk...
Tror även på att ta in nya utvecklingar av sporten, kika lite på "extremsport" över huvud taget, base-jumping/skibase, MTB, kite, etc etc
Dock har ju Åka Skidor redan haft med mycket av det du nämner, t.ex. "tips i pudret" (känd åkare tipsar), "potentiella puderhålor" (dom gör ändå en del reportage med mycket puder-inriktat material), "hetaste parkerna" har dom också haft..
Sen kan jag absolut hålla med om att Åka Skidors tester (av prylar o.s.v.) inte håller särskilt hög klass, men det går ju samtidigt att läsa sig till otroligt mycket på olika forum på nätet istället.

Ang. en tidning som är mer inriktad på extremsport i allmänhet finns ju faktiskt Transition, som jag anser är betydligt mer läsvärd än t.ex. Åka Skidor. Där får dom med både skidor, snowboard, skateboard och andra sporter i en och samma tidning. Även lite musik på ett hörn!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp