Intryck av Head GTO?

Intryck av Head GTO?
Mors

Ligger i startgroparna för att skaffa mig ett par Head GTO. Fann ett par flång nya+enkel bindning på ebay för €300.

Har lite vaga motiveringar till köp men det är väl en kombo av
1. Skaffa ett alternativ till mina Salomon Sentinel och Völkl Racetiger SL. Förstnämnda är trevliga eftermiddagsskidor. Sistnämnda är förnämliga i hård pist men ganska ofta tycker jag de är lite VÄL svängglada. Lite som att åka karusell...kul i 5min men sen vill man bara kliva av...
2. Bota sommartristessen och få lite vinterkänsla...och insupa den falska förhoppningen att vintern kommer fortare om jag shoppar lagg i augusti.
3. Att utöka skidsamlingen är ju alltid trevligt. Nästan ett köpargument bara det...oavsett vad det handlar om för skidor
4. Inte helt otroligt att det blir nåt mer köp i vinter och det känns inte som hela världen om GTO:n skulle vara helt fel.

GTO:n är ju lite halvspeciell...väldigt smal (62?). Har googlat lite intryck å så men inte funnit så mycket vettigt annat än en och annan jänkare som bräker "Awesome!" på YouTube.

Nån på detta forum som har några erfarenheter? Tips på annat som i din mening är är mycket roligare?

Intryck av Head GTO?
MnO testade GTO i vintras och detta är hans utlåtande:

"Testad i: Åre
Testad av: MnO

Head GTO är en udda fågel i den här samlingen skidor. Det blir den enda pistskidan som testas i år, men eftersom den är en så speciell skida känner jag mig tvungen att ta den på en sväng i backen. Det är egentligen ointressant att testa skidor som står så fullständigt ensam i sin kategori, men eftersom den kördes ett antal åk, så tänkte jag i alla fall lämna en kort rapport. För den som inte känner till projektet är det i princip en replik från Head tillsammans med Ted Ligety på FIS beslut att ändra reglerna för radier på storslalomskidor. GTO:n är en skida i riktig fullängd med racinginspirerad konstruktion och mycket skärning. Förmodligen en sådan skida som Ligety gärna hade sett som tillåten på tävlingsbanorna... (sen att just Ligety har varit mycket framgångsrik i världscupen efter införandet av de nya reglerna är ju en annan femma...).

GTO finns i 180, 190 och 200(!)cm. Den vi testar är 190cm-varianten, trots det något förvirrande 200-tillägget i namnet. Det är en skida som för tankarna till de tidiga timglasskidorna som var långa och hade mycket skärning. Den är så smal som 62mm under foten, vilket ändå borgar för att den inte behöver göras så vulgärt bred fram för att skärningen ska bli tillräckligt kort. 15,8m i 190cm är ändå en ny erfarenhet och något som man inte har sett på länge. Hur går den då? Jo, det går kanon, rent ut sagt. Stabiliteten är suveränt bra, även om man som bredlaggsvan åkare får passa sig lite med den smala midjan. Den skär fast på ett sätt som jag nästan hade glömt bort att skidor kan göra, men den gör också, såklart, att bettet på hårt underlag är bastant och framförallt direkt och aggressivt. Skärande svängar läggs utan ansträngning och det är ren nöjescarving i hög fart det handlar om, trots att testpisten börjar bli sliten. Vad som förvånar är att även sladdsväng och korta rappa svängar går alldeles utmärkt utan det minsta tendens till vobbling eller sladdovilja. Den är helt enkelt mycket välbalanserad och kul hur jag än forcerar.

Om den är bättre eller sämre än andra pistskidor av idag låter jag vara osagt, eftersom vi inte testade några andra, men det är en mycket trevlig skida för åkare som uppskattar den extra stabilitet och trygghet som en lång skida ger. Friskt vågat och allt vunnet, Head. En kul fläkt i det annars likformiga pistsegmentet. "

Tillbaka
Topp