IPRED skämt eller inte?

Jontex

Ny medlem
IPRED skämt eller inte?
Morsning korsning, för ungefär 24h så infördes IPRED lagen. Förut så såg jag detta http://www.svenskbladet.se/sverige/index.php?alias=ipred_lagen_ett_aprilskamt.html

Sen läste jag på text-tv att dom redan har haffat folk för fildelning av ljudböcker och att internet trafiken gått ner 30% sedan ipred lagen infördes. Jag läste också att det var en snubbe som hade torskat på fildelning och att han hade tagit livet av sig pga böterna...

Nu läste jag dethär http://www.aftonbladet.se/debatt/lisamagnusson/article4793001.ab

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro på... Vad tror ni om dethär tramset?

IPRED skämt eller inte?
hahah. garanterat tidningarnas aprilskämt. ipred är verklighet och det enda skämtet med ipred är ipred i sig och regeringens naiva tro på att det kommer stoppa, eller ens sänka fildelningen..

om du tittar på din första länk igen, dagens svenskblad (haha, va fan kunde de inte kommit på nått bättre?!) så kan du ju läsa tidigare artiklar så ser du att allt bara är skämt. ganska kul läsning dock

Senast ändrad:
IPRED skämt eller inte?
"Hela IPRED lagen är så otroligt idiotiskt. Den kommer inte stoppa mej från att fildela. Nymphadora - CATCH ME IF YOU CAN

Re: Nymphadora - CATCH ME IF YOU CAN
Tack, då fick vi ditt IP-nummer 263.056.568.010

Henrik Pont�n, (för 1 dag sen) "

HAHA!! Suuucker! Sicken idiot.

IPRED skämt eller inte?
Som sagt, massor med skattepengar och dyrbar tid har lagts ner i Riksdagen, nog för att man vet att moderaterna kanske inte är mest bright men att dra på med ett så här kostsamt aprilskämt under lågkonjunktur hade ju varit som att hänga sig själva. Det borde man väl förstå.

Skulle det nu av någon väääääldigt osannolik och ytterst konstig anledning vara så att det är mer än ett skämt så ber jag om ursäkt. Men sannolikheten för det är väl kanske 1/1000000.

IPRED skämt eller inte?
har ju i alla fall sjukt svårt att tänka mig att alla inblandade i detta går ihop för att dra ett såpass stort (om inte tidernas största?) april skämt. kostnaderna är inte roliga som theseb sa, så nej det är inget skämt

IPRED skämt eller inte?
Vore typ det största skämtet i Sveriges historia om det visar sig vara bluff. Hade varit sinnessjukt roligt!

Reinfeldt erkänner, IPRED var ett aprilskämt!

IPRED skämt eller inte?
felix har helt rätt, ingenting skulle kunna slå det i humorväg.
däremot fattar jag inte hur nån skulle kunna tolka det som ett skämt. nog för att lagen i sig är ett jävla skämt, men knappast ett aprilskämt.

förbannat rolig artikel på dagens svenskbladet också!

IPRED skämt eller inte?
skönt att det avr ett skämt man blev ju nästan rädd ett tag:(
men jag fattar inte vitsen med de.. sen när började politikerna skämta?:P
de borde ju ha kostat en massa pengar också.

IPRED skämt eller inte?
hahahahhahahhah fyfan villka svin! Dom kan ju förfan inte göra såhär!?!?
har dock inte orka läsa igenom allt, men de är alltså 4 real?
OCh dom kan väl inte redan ha agit några eftersom att dom först skulle skicka en varning? eller har ja missförstått dehär.

IPRED skämt eller inte?
Jesper Jesper.. Du måste lära dig att läsa igenom inläggen innan du kommenterar!
Dom har tagit första hitten redan under förmiddagen 1 april, en kille som delat ut över 2000 ljudböcker, så flera bokförlag har gått ihop med deras författare för att få tag i killen. Är ju flera miljoner kronor vi snackar om, sen hur man ska ställa sig till detta huruvida det är rätt eller ej lämnar jag utan åsikt.

IPRED skämt eller inte?
rosenperla sa:
"Hela IPRED lagen är så otroligt idiotiskt. Den kommer inte stoppa mej från att fildela. Nymphadora - CATCH ME IF YOU CAN

Re: Nymphadora - CATCH ME IF YOU CAN
Tack, då fick vi ditt IP-nummer 263.056.568.010

Henrik Pont�n, (för 1 dag sen) "

HAHA!! Suuucker! Sicken idiot.
Fast det "IP-numret" som står ovanför här funkar inte. IP-nummer går högst till 255 då dessa är oktala. Dvs, det högsta IP.nummret som finns (teoretiskt då) är 255.255.255.255.
läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/IPv4

IPRED skämt eller inte?
theseb sa:
Jesper Jesper.. Du måste lära dig att läsa igenom inläggen innan du kommenterar!
Dom har tagit första hitten redan under förmiddagen 1 april, en kille som delat ut över 2000 ljudböcker, så flera bokförlag har gått ihop med deras författare för att få tag i killen. Är ju flera miljoner kronor vi snackar om, sen hur man ska ställa sig till detta huruvida det är rätt eller ej lämnar jag utan åsikt.
hur som helst förstår jag inte hur de tänker. det ska inte ens finnas en möjlighet att åklagaren ska gå med på mediebolagen ska få tillgång till identiteten bakom IP nummret som de loggat. eftersom bevisen de har helt UPPENBART kommer från innan 1 april och lagen inte ska fungera retroaktivt förstår jag verkligen inte vad de tänker med när de skickar in anmälan..

IPRED skämt eller inte?
theseb sa:
Som sagt, massor med skattepengar och dyrbar tid har lagts ner i Riksdagen, nog för att man vet att moderaterna kanske inte är mest bright men att dra på med ett så här kostsamt aprilskämt under lågkonjunktur hade ju varit som att hänga sig själva. Det borde man väl förstå.

Skulle det nu av någon väääääldigt osannolik och ytterst konstig anledning vara så att det är mer än ett skämt så ber jag om ursäkt. Men sannolikheten för det är väl kanske 1/1000000.
Fast att kostnaden har legat endast i lågkonjukturenstidevarv är ju bara snicksnack. Den sattes in action nu, men har varit på förberedelse och allt längre än det senaste halvåret. säkert 2 år eller mer. Då var det högkonjunktur, och skämtet hade funkat.

Dessutom kommer det ta minst 5 år innan nån dom kan börja äga laga kraft, det är en helt ny typ av lag, och de första åtal som väcks kommer att gå upp till HD. Att HD tar upp fall som dessa tar så lång tid. Minst. De fallen blir då prejudicerande och kommer att vägleda lägre domstolar i deras dombedömning.

En känd bloggerska tyckte att vi ska öppna våra nätverk för allmänheten och dessutom döpa om dessa till IPREDIA. Då kan alla tanka från alla utan att en IP-adress kan anges som den skyldiga. Eller så sätter man helt enkelt en DNS utomlands och kör på den.

Senast ändrad:
IPRED skämt eller inte?
Jag fattar inte att regeringen är så korkad att stifta IPRED-lagen. Det kommer alltid att finnas en lösning mot detta.

Enkel lösning mot IPRED:

Skaffa ett filter som översätter din IP-adress till ett annat. På det viset så flummas spåren av datorns IP-adress och det gör att den som spårar dig kommer få en helt annan siffra/adress.

IPRED skämt eller inte?
Nej jag vet, har för mig att det var i april 2006, som resten av EU-länderna körde igång detta helvetesprojekt. De ligger steget före och samarbetar rejält med alla ISP:s på ett sätt som vi inte gör i Sverige idag (men det är väl dit "vi" strävar).

Sen på tal om lagen, att företag får göra "intrång" i privatpersoners datorer strider dessutom mot tidigare lagar, är det här någon superlag som innebär att Sony kan ta sig in i min dator ostraffat? Borde man inte kunna "stämma tillbaka" för olaga intrång eller liknande?

Att skämtet hade funkat, i vilken aspekt menar du då? Klart att det hade fått folk att ladda ner mindre till en början, det säger ju sig själv, tills de fick reda på att det var ett skämt. Alltså hade alla pengar de satsat i projektet varit slöseri, eller? Finns det någon vinkel där som jag helt och håller missar?

Jag vill inte påstå att jag är jätteinsatt i hela debatten, så jag ställer en öppen fråga till någon med bättre kunskaper.

IPRED skämt eller inte?
LemmeL sa:
theseb sa:

Fast att kostnaden har legat endast i lågkonjukturenstidevarv är ju bara snicksnack. Den sattes in action nu, men har varit på förberedelse och allt längre än det senaste halvåret. säkert 2 år eller mer. Då var det högkonjunktur, och skämtet hade funkat.

Dessutom kommer det ta minst 5 år innan nån dom kan börja äga laga kraft, det är en helt ny typ av lag, och de första åtal som väcks kommer att gå upp till HD. Att HD tar upp fall som dessa tar så lång tid. Minst. De fallen blir då prejudicerande och kommer att vägleda lägre domstolar i deras dombedömning.

En känd bloggerska tyckte att vi ska öppna våra nätverk för allmänheten och dessutom döpa om dessa till IPREDIA. Då kan alla tanka från alla utan att en IP-adress kan anges som den skyldiga. Eller så sätter man helt enkelt en DNS utomlands och kör på den.
bloggerskan har fel, i Finland(tror jag det var) blev en kille fast för att hans son hade laddat ner musik, och han kunde inte bevisa att det inte var han som laddat ner, så hon kan öppna sitt nätverk för alla runtom, men det är nog inte kul när alla de har laddat ner massa saker;D

IPRED skämt eller inte?
Claaees sa:
theseb sa:
hur som helst förstår jag inte hur de tänker. det ska inte ens finnas en möjlighet att åklagaren ska gå med på mediebolagen ska få tillgång till identiteten bakom IP nummret som de loggat. eftersom bevisen de har helt UPPENBART kommer från innan 1 april och lagen inte ska fungera retroaktivt förstår jag verkligen inte vad de tänker med när de skickar in anmälan..
Jag tror att det är all uppladdad trafik som registreras. Alltså inte vad man laddar ner. Rätta mig om jag har fel. Men det skulle alltså betyda att om den här killen som sitter på dom 2000 ljudböckerna seedade på dom igår så är han rökt.

IPRED skämt eller inte?
Snälla nån! hur dum får man vara? IPRED är inte ett skämt, om du tittar på när dessa tidningar la ut det här så ser du att dom kom ut 1:a aprill, KOM IGEN NU!

IPRED skämt eller inte?
För att fylla i Thesebs inlägg så vill jag bara säga att sveriges "IPRED" kommer bli snäppet värre än resten av EU,s IPRED program. Vilkets känns ännu roligare för sveriges amatör tankare. Hehe

Det är lite kul om denna hysteri som pågår nu och kommer säkert pågå någon vecka framöver. Känns som dom flesta går omkring och tror dom ska dö. Nä skämt åsido så kommer nog denna "rädsla" dras undan efter ett tag.

Skämt eller inte skämt så skulle det nog ha funkat till vis del i skrämmsel taktik men folk skulle ju i och med tidens gång komma i fas med det hela och sluta bry sig. Kolla bara FRA. Nu har mina FRA hatar vänner iaf slutat tänka på det. Dom brydde sig skitmycket förr. Men inte nu mer! Larvigt att ens bry sig! Sen om nu detta skulle vara ett skämt så tycker jag väldigt synd om den/dem som skrev den 390 sidiga rapporten om IPRED i ren byråkrati svenska. Jäklar vad nöjd hon/han skulle vara nu isåfall. http://www.regeringen.se/sb/d/10024/a/113181 där kan du tanka ner hela ipred lagen gratis.

"det ska inte ens finnas en möjlighet att åklagaren ska gå med på mediebolagen ska få tillgång till identiteten bakom IP nummret som de loggat. eftersom bevisen de har helt UPPENBART kommer från innan 1 april och lagen inte ska fungera retroaktivt förstår jag verkligen inte vad de tänker med när de skickar in anmälan.."

Men Claaes. Jag ser inga problem igenom det. Klart dom borde få ha koll på dom som är djupa fildelare. Eftersom dom redan bryter mot lagen genom att fildela. Polisen fick ju lämna ut info om den som tankat av mediaproducenten redan innan IPRED lagen. Och då tar ju Mediaproducenten ut sin ilska direkt på den som tankat av deras upphosvrättiga grejer. Bevisen fanns ju hos polisen redan så.

Men som tur är så finns det saker som skyddar en ip och grejer. Men för glada nedladdnings amatörer som tankar 2 filmer i veckan är det lungt. =)

EDIT finns nog lite fel i min text event men jag är inte mer än mänsklig så whatever!

Senast ändrad:
IPRED skämt eller inte?
FilleJ sa:
Jag tror att det är all uppladdad trafik som registreras. Alltså inte vad man laddar ner. Rätta mig om jag har fel. Men det skulle alltså betyda att om den här killen som sitter på dom 2000 ljudböckerna seedade på dom igår så är han rökt.
Det är olagligt att både att ladda ner och ladda upp.

Det jag stör mig mest på är medias snack om fildelning.Detta har i grund och botten ingenting med fildelning att göra, det har med spridning av upphovsrättligt material att göra. Att kopiera upp en bok och sälja den på stan är samma sak(nästan).

Sen att det finns flera olika sätt att skydda sig och sedan kunna fortsätta sprida upphovsrättsligt material utan att kunna bli tagen är en annan grej. Borde finnas en bättre läsning på det här "problemet".
/A

Edit: och ja om någon tankar hem något olagligt över ett nätverk som står på någon annan person. Så är det namnet det står på nätverksanslutningen som blir stämd, om denne inte kan bevisa att någon annan har varit uppkopplad.

Senast ändrad:
IPRED skämt eller inte?
J-rockner sa:
Men Claaes. Jag ser inga problem igenom det. Klart dom borde få ha koll på dom som är djupa fildelare. Eftersom dom redan bryter mot lagen genom att fildela. Polisen fick ju lämna ut info om den som tankat av mediaproducenten redan innan IPRED lagen. Och då tar ju Mediaproducenten ut sin ilska direkt på den som tankat av deras upphosvrättiga grejer. Bevisen fanns ju hos polisen redan så.
Läste på lite om det där. Killen seedade passivt cirka 2000 ljudboksfiler över en ftp server, så med andra ord är det inte själva uppladdandet av filerna som anmälts (vilket givetvis skett innan 1a april, utan själva medlandet av filerna. Men sedan såväl uppladdning/nedladdning och delning av filer blev olagligt där nån gång sommaren 2006 kommer det väl sannolikt inte göras nån skillnad) Och precis som du säger så finns det sätt att skydda sig, som VPN noder och såvidare, men de flesta är väl fortfarande inga speciellt bra alternativ än. Men det dröjer nog inte länge innan det kommer.

AnteeL sa:
Att kopiera upp en bok och sälja den på stan är samma sak(nästan).
Hahah, nej det är inte riktigt samma sak. Det är en väldigt stor skillnad på att ladda ner något för eget bruk och att ladda ned något för att kunna tjäna pengar på någon annans verk.

AnteeL sa:
och ja om någon tankar hem något olagligt över ett nätverk som står på någon annan person. Så är det namnet det står på nätverksanslutningen som blir stämd, om denne inte kan bevisa att någon annan har varit uppkopplad.
Vad hände med det mest centrala demokratiska begreppet inom en rättsstat: Man är oskyldig tills motsatsen bevisas? Ska inte det betyda något längre..?

Senast ändrad:
IPRED skämt eller inte?
martindahmartin sa:
bloggerskan har fel, i Finland(tror jag det var) blev en kille fast för att hans son hade laddat ner musik, och han kunde inte bevisa att det inte var han som laddat ner, så hon kan öppna sitt nätverk för alla runtom, men det är nog inte kul när alla de har laddat ner massa saker;D
Så när blev Finland en del av Sverige?

IPRED skämt eller inte?
Ett annat sätt att komma undan denna otroligt larviga och ogenomtänkta lag är ju att öppna upp sitt nätverk och döpa det till Ipredia. Alla som har åtalats för fildelning i Danmark (som har Ipred-lagen sedan tidigare) och som har haft öppna nätverk har frikänts, då det inte går att bevisa att det är just du som stått för fildelningen. Detta har även visat sig fungera i USA där Lobbyn numera omedelbart lägger ner sina juridiska hot inför den försvarslinjen.

Självklart finns det risker med att öppna upp sitt nätverk, men det kan det kanske vara värt om det blir omöjligt att sätta dit dig.

http://ipredia.se/wiki/Huvudsida

http://rickfalkvinge.se/2009/03/31/ipredia-oppna-natverket-bygg-kunskapssamhallet/

Senast ändrad:
IPRED skämt eller inte?
SverigeTomten sa:
Jag fattar inte att regeringen är så korkad att stifta IPRED-lagen. Det kommer alltid att finnas en lösning mot detta.

Enkel lösning mot IPRED:

Skaffa ett filter som översätter din IP-adress till ett annat. På det viset så flummas spåren av datorns IP-adress och det gör att den som spårar dig kommer få en helt annan siffra/adress.
Var hittar man sånna filter? finns säkert en och annan lite små paranoid person :P

IPRED skämt eller inte?
äckel regering vill göra det olagligt med fildelning för dom inte fattar vad det innebär, teknologi + 40plusare, no good shit

IPRED skämt eller inte?
tobski sa:
äckel regering vill göra det olagligt med fildelning för dom inte fattar vad det innebär, teknologi + 40plusare, no good shit
Fildelning av upphovsrättsskyddat material har alltid varit olagligt, hur du än vrider och vänder på det. Du snor nån annans grejor.

Sen tycker jag inte att det är hygglo att skylla på "äckel regeringen" (särskrivning...) eller teknologi ihop med 40+are. Dessa 40+are byggde upp internet, skickade folk till rymden, uppfann TVn, Video, DVD, liftsystem, pistmaskiner.

IPRED skämt eller inte?
LemmeL sa:
martindahmartin sa:
Så när blev Finland en del av Sverige?
det var det till nån gång under tidigt 1800-tal (har jag för mig) och förlåt mig för att jag är ca. 200 år fel;D nej, men lagarna KAN vara ganska lika, är inte så påläst, så vet inte hur lika de är, läste det bara nånstans, aftonbladet tror jag:D

IPRED skämt eller inte?
Det är väl ganska konstaterata att ingen direkt kommer dömas straffrättsligt i Sverige för detta. Däremot kan det bli tl om civilrättsliga skadeståndsanspråk vilka i andra länder varit hutlösa och bolagen lite "snällt" prutat på dem för att få folk att betala utan tvist. Därigenom har man kunant få folk att betala utan att det kanske varit helt rätt....

Tillbaka
Topp