IR-vallning

sivbertil

Aktiv medlem
IR-vallning
Rätt trött på att valla med järn och vill helst slippa sickling, ångor och allt kladd.

Någon som testat Mountain Flows IR-utrustning?

De har en 220V-variant för ca 2700 kr inkl. frakt (10% rabatt via nyhetsbrev). Som jag förstått det bygger den på två IR-lampor på 450 W. Samtidigt finns det handhållna IR-lampor på runt 1000 W för ungefär en femtedel av priset.

Är det någon som har erfarenhet av IR-vallning?

IR-vallning
På vilket sätt påverkar infraröd stråling vallan eller skidans belag på annat sätt än att skapa värme?

Traditionell vallning
Vaxet appliceras på skidan och smälts med hjälp av ett ”strykjärn”. Den nu flytande/lättflyktiga vallan tränger in i belagets porer och ojämnheter. Eventuell överflödig valla tas bort.

IR-vallning
Vaxet appliceras på skidan och smälts med hjälp av IR-/värmestrålning. Den nu flytande/lättflyktiga vallan tränger in i belagets porer och ojämnheter. Eventuell överflödig valla tas bort.

Rotorborste
Vaxet appliceras på skidan och smälts med hjälp av friktionsvärmevärme. Den nu flytande/lättflyktiga vallan tränger in i belagets porer och ojämnheter.

Om inte IR-strålnignen i sig påverkar molekylstrukturen på vallan eller belaget förstår jag inte riktigt vinsten, mer än att det blir bli mindre kladd då värmekällan och vaxet aldrig är i fysisk kontakt med varandra. Den vinsten kan man uppnå genom att använda en värmepistol.

Med tanke på hur liten mängd/volym vax som fysiskt kan få plats i porerna i skidans belag bör inte metoden ge någon märkbar skillnad i glid eller hållbarhet. Självklart under förutsättning att alla delar i processen är anpassade till varandra (valla, värme, borste, etc.).

Vad är det jag missar?

IR-vallning
Någon som har erfarenhet av att valla med värmepistol? Låter inte dumt.
Provat någon gång men vill minnas att det blev sämre resultat än med vallajärnet.
Ska jag överföra mina erfarenheter från att löda elektronik i industrin så finns det stor risk att varmluft bränner vallan utan att belaget blir tillräckligt varmt. IR tränger mycket djupare. Har svårt att se att varmluft värmer lika jämnt som IR eller järn.

En kombination av de IR och värme brukar vara effektiv, kanske skulle jag prova att hänga skidan under infravärmaren på balkongen för att avsluta med varmluft?

IR-vallning
På vilket sätt påverkar infraröd stråling vallan eller skidans belag på annat sätt än att skapa värme?

Om inte IR-strålnignen i sig påverkar molekylstrukturen på vallan eller belaget förstår jag inte riktigt vinsten, mer än att det blir bli mindre kladd då värmekällan och vaxet aldrig är i fysisk kontakt med varandra. Den vinsten kan man uppnå genom att använda en värmepistol.

Vad är det jag missar?
Jag har ungefär samma frågor. Hittat redaktionella recensioner på nätet där de anger de fördelar jag efterfrågar men svårt att veta om innehållet är sponsrat. Vill därför höra om praktiska erfarenheter.

IR-strålning
-Värmer både belag och valla, men ger en jämnare och något djupare uppvärmning i belaget jämfört med järn.
-Lättare att få homogen temperaturprofil (inga lokala hotspots).

Fördelar
-Vallan tränger djupare - håller längre.
-Jämnare resultat/homogent.
-Lägre åtgång av valla.
-Slipper ångor.
-Ingen eller endast litet behov av sickling.
-Mindre risk för att skada belaget (har bara hänt mig på längdskidor).

Nackdelar
-Sämre kontroll av ytfilmen.
-Vallajärn ger ofta bättre ytfinish och ibland något bättre glid.

IR-vallning
Har inte läst något om detta någon annanstans, men försvinner vallan även i förrådet eller vadå?
Kommentaren avsåg åkning. Min valla försvinner också i förrådet men det brukar ta några månader.

Edit: nu hittade jag kommentaren. Finns i beskrivningen för videon. Fick översätta:

Fördelar: Ger inga lukter, skapar inga rester, vi använder mycket mindre valla, vi tillför ingen värme till belaget, hela vallningen tar 2–3 minuter.

Nackdelar: Håller i cirka 2–3 turer med splitboard.

IR-vallning
Kommentaren avsåg åkning. Min valla försvinner också i förrådet men det brukar ta några månader.

Edit: nu hittade jag kommentaren. Finns i beskrivningen för videon. Fick översätta:

Fördelar: Ger inga lukter, skapar inga rester, vi använder mycket mindre valla, vi tillför ingen värme till belaget, hela vallningen tar 2–3 minuter.

Nackdelar: Håller i cirka 2–3 turer med splitboard.
Jag tycker inte att det finns någon valla som håller ens så länge som 2-3 dagar, så det blir varken fördel eller nackdel enligt mig, men jag är rätt bekväm med vallajärn och valla på flaska. Använder samma produkter och metoder även längdskidor (skate & klassisk).

IR-vallning
I teorin kan det ju vara både en fördel och en nackdel om IR-lampan inte direkt värmer upp själva belaget. Fördelen kan vara att man kan "brassa på" med effekt utan att riskera att påverka belaget negativt. Nackdelen kanske att belaget faktiskt tar åt sig bättre om det värms upp i sig. Men det låter mest som ännu en lösning i jakt på ett icke-problem.

IR-vallning
Jag tycker inte att det finns någon valla som håller ens så länge som 2-3 dagar, så det blir varken fördel eller nackdel enligt mig, men jag är rätt bekväm med vallajärn och valla på flaska. Använder samma produkter och metoder även längdskidor (skate & klassisk).
Flytande valla är ju till för ytfinish och försvinner ju väldigt fort. Det finns ju en anledning till att race-åkare har inåkningsskidor som man besiktar banan med...

IR-vallning
I teorin kan det ju vara både en fördel och en nackdel om IR-lampan inte direkt värmer upp själva belaget. Fördelen kan vara att man kan "brassa på" med effekt utan att riskera att påverka belaget negativt. Nackdelen kanske att belaget faktiskt tar åt sig bättre om det värms upp i sig. Men det låter mest som ännu en lösning i jakt på ett icke-problem.
Varför skulle inte ir-lampan i värma upp belaget? Jag tror du måste vara rätt försiktig med den, men jag har inte testat på skidor bara för färgborttagning men de kanske inte är samma typ?

IR-vallning
Varför skulle inte ir-lampan i värma upp belaget? Jag tror du måste vara rätt försiktig med den, men jag har inte testat på skidor bara för färgborttagning men de kanske inte är samma typ?

Du har rätt - ren värmestrålning från ett vallajärn (som iofs också är en sorts långvågig IR-strålning) penetrerar nog kolvätet (typ paraffin) i valla sämre än mer kortvågig IR strålning från en IR-lampa. Och IR kan kanske därmed värma belaget (genom vallan) mer än ett vallajärn gör. Men ffa handlar det nog om att det är olika källor med olika total värmeeffekt.
Risken med ett vallajärn är väl iofs om man får direktkontakt med belaget där det är tunt med valla.

IR-vallning
Flytande valla är ju till för ytfinish och försvinner ju väldigt fort. Det finns ju en anledning till att race-åkare har inåkningsskidor som man besiktar banan med...
Nu använder jag inte flytande valla och vallajärn samtidigt, utan då är det block eller pulver som gäller när vallajärnet sätts på. Flaskan åker fram om man behöver bättra på glider snabbt i backen eller starx före jag åker till backen hemifrån.

IR-vallning
Ett vallajärn har den stora fördelen att man ställer in exakt den temperatur som vallan är avsedd att smältas på med utan att ryka t ex., det kan vara 95, 100, 110 grader etc, står på vallaförpackningen.
En värmepistol är bl a till för att smälta och skrapa bort gammal färg från fasadväggar och kan ge upp till 600 grader beroende på avstånd den hålls på = noll kontroll av vilken temperatur man hettar upp valla och belag till. Håll den lite för länge eller nära på ett ställe och belaget smälter.
Ett vallajärn har också fysisk kontakt och överför värmen bättre.
Använd värmepistol för det den är till för som att krympa krympslang på elkabelskarvar och stiftanslutningar eller färgborttagning, och vallajärn till att valla skidor.

Använd sådant som fungerar i stället för MacGyver solutions.

IR-vallning
Vanlig IR-lampa men brandad för vallning. 2 x 450W. Finns en guide-skena man kan köpa till med marknadsföringen "no more arm fatigue" vilken indikerar att lampan är tung. Hittat uppgifter på ca 2kg. Den jag hittade på Fruugo är på 1000w och väger 1,2kg. Aldrig handlat därifrån.

IR-vallning
Exakt. Mitt glid är oftast tillräckligt bra med grundvallan på alpinskidorna. Fyller bara på när belaget ser torrt ut för att skydda o mätta. Nöter inte belag lika mycket och slipper få in lika mycket skit i strukturen.

Tillbaka
Topp