IRAN Jan 2005

NickeH

Ny medlem
IRAN Jan 2005
Vi är tre killar som tänker åka på en ca 10 dagars resa till Iran för
en maximal skidupplevelse. Vi söker därför fler resekompisar och
hoppas bli några till. Vi diskuterar ett upplägg med resebyrån
pathfindertravels.nu (Kolla!)

Upplägget (just nu) är;

- 10 dgr varav 7 skiddagar i Dizin, Shemschak och inne i Teheran
- pris ca 10-12000 för resan inkl liftkort, lavinkurs och guider,
beroende på hur många vi blir
- totalt ca 1500kr utöver resepriset för mat o annat. Iran är billigt!
- utresa 20 jan 2005

Hör av dig (om du är intresserad eller vill ha mer info) snarast till

niclas.hoggren@peer-com.com
tel 040-6995423 el. 0733-502091

IRAN Jan 2005
Kolla upp med iranska resebyråer istället, finns bla en i göteborg...och åk själva, då kommer ni undan hemskt mycket billigare iom att flyg till tehran inte kostar mer än ca 3500kr, så tar ni taxi till dizzin. Fast ni kanske är ute efter att åka i en grupp och det kanske är en fin idé.

värt att kolla upp iaf!

/per

IRAN Jan 2005
Tycker ca 12 000 är ett helt okej pris, det är ju vad en vecka i alperna kostar, lite drygt...

Ska man åka till Iran så är det rätt skönt att ha en svensk bergsguide med hela tiden. Sen så fixar pathfinder allt med visum och sånt, vilket är rätt bekvämt.

IRAN Jan 2005
Kolla med Langleytravel, dom anordnar resor till Iran den här säsongen. Kommer inte ihåg vad det kostade men det var inte så farligt dyrt.

Själv väljer jag Fernie, Canada!

// O

IRAN Jan 2005
Pathfinder är bra grejer hade en av delägarna och initiativtagarna, Nicke som kolloledare flera år när jag var liten. Själv velat åka iväg till iran, men jag tänkte jag skulle bumma ett eller två år först, så den här gången hänger jag inte med.
Men som sagt skulle jag åka till Iran så skulle jag också åka med Pathfinder... Hälsa Nicke från Bertil, om ni nu träffar honom och om han överhuvudtaget kommer ihåg vem jag är..
Hoppas ni får en trevlig resa!

IRAN Jan 2005
Var där förra året, vi åkte två stycken, fixade allt själva... inga problem, det är suveränt enkelt att hitta bra åkning där, fanimej enklare än vad langley beskriver i sin katalog tillåmed... Nån som e med på nån hämndaktion på langleykräken för att de tar dit en massa snoriga veckoturister? Skidåkarnas resebyrå my ass!!! då skulle de väl lämna en sån pärla orörd till skidåkarna!

IRAN Jan 2005
Hade gärna hängt med, men 12000 spänn e alldeles för mycket, totalt med flyg, boende, liftkort, käk mm kostade vår resa förra året under 4000, och då var vi också nere på kish island i persiska viken å solade 2 dagar.... sen att jag aldrig skulle åka med det flygbolaget igen (kish airlines), men släng på 2000 för ett bättre flyg å nån 100 lapp för en lokal guide... så hamnar du inte i närheten av 12 papp ändå

IRAN Jan 2005
dessutom så kan ni ju råka busringa usama om den västerländska kapitalismen som håller på att ta över islams högborg dagen innan langley dyker upp...

IRAN Jan 2005
fredrik 912>> Du som varit där, hur är det för kvinnor? Är det slöja som gäller eller räcker det med mössa? :) Och kan man bo ihop med sin tjej? Vet att det åtminstone på en del ställen i Iran är problematiskt att bo ihop som ogift. Men hur fan ska dom kolla det förresten..

IRAN Jan 2005
Langley tar för 11900 så det blir ju ungefär samma som Pathfinder. Men då ingår bara guide, inte lavinkurs. Dom kör veca 5 och 6, endast 12 platser varje vecka och det är redan fullbokat.

Helst vill man ju åka i egen regi. Det är egentligen bara det här med kvalificerad bergsguide man vill åt via svensk resebyrå. Men sådant kanske går att ordna där eller? Någon som vet? Verkar ju grymt mäktigt att åka skidor i Iran i alla fall!! Läste en artikel om det i "Åka Skidor" häromåret. Inbgen alkohol på after skin men väl kaffe och vattenpipa!!

IRAN Jan 2005
Rickard_o >> Gällande kvinnor i Iran så är det slöja som gäller så fort ni kommer av planet, dock är det mer avspänt uppe i skidbacken, officiellt är mössa OK, och det är numera endast i en lift som man inte får köa eller åka tillsammans med tjejerna :) Dock är det så att många tjejer även tar av sig mössan däruppe och det är ingen som klagar på dem.... På hotellet vet jag inte hur det funkar och bo ihop med tjejen, om det är officiella regler som gäller där. Nere i dalen där det är privata uthyrare och där man bor om man inte vill bli skinnad är det inga problem

IRAN Jan 2005
Grabbar om ni stöter på en Iranier som pratar flytandeSvenska och som åker på Fat skis så är det bara jag. Kommer va i Dizin med ett gäng redan från December så ni får skynda er innan vi åker upp allt puder innan ni kommer till Dizin

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp