Ischgl 08/09 tips på boende och resesällskap sökes

TJena.
Jag ska tillbringa vintern i Ischgl och söker tips på vart man kan hitta nån stanns att bo där, helst i byn då men allt av intresse. Ska troligtvis inte jobba så boende med jobb är inte särskillt intressant.
Om man inte hittar nått hemifrån finns där något billigt hotell/vandrarhem man kan ta in på tills man hittar nått fast?

Är det nån mer som ska dit i vinter och är instresserad av att leta upp ett gemensamt boende så vore det nice.
Lite info om Ischgl som jag har fiskat fram för ev intresserade. Ischgl har ett av Alpernas modernaste liftsystem, nästan alla åkning är över 2000 meter (mycket snösäkert!) stora offpist ytor med mindre konkurrens än i tex st anton. Österikes största snow park (enligt STS Alpresor) Bra afterski och nattliv, dock lite tysk inspirerat.

Är för övrigt en glad o lättsam kille på 23 år som åker bräda/puder/park och åker ner för att åka massa, chilla o festa och bara ha allmänt skoj.

Ha det gött och hör av er. // David

Senast ändrad:
Tjena! Var nere i Ischgl förra året. Vandrahem tror jag inte att det finns inne i byn, jag såg iaf inget. Billiga lägenheter är det nog också väldigt dåligt med. Ska man bo inne i byn är det nog tyvärr jobb som gäller (vilket ifs är väldigt lätt att hitta). Annars finns det boende i byarna utanför. Det enda jag vet hur man får tag i är där vi bodde. Vi hade två lägenheter i Ebene (3km mot kappl) som var riktigt fräscha. Den ena lägenheten kunde man bo 6pers i och den andra 4pers (dock blir det ganska trångt med 4 i den lilla) och de kostade 1500 respektive 1250 euro i månaden. Dessa lägenheter fick vi från Hotel Solaria (nummret finns på Ischgls hemsida). Annars vet jag att Trofana ställena (Alm, Arena, Royal, Tenne) har många lägenheter inne i stan för sina arbetare, kan vara värt ett försök att ringa dem. Ett tips kan vara att skaffa ett jobb i en dag innan man köper liftkortet då det är ca 400 euro billigare om man jobbar. hör av dig om det är något annat ni undrar över. /John

hmm...det där med största snow park i AT är nog ett close call...men a andra sidan finns det ju inte sa mkt stora parker i AT men de har nog ända räknat med volymen pa luften i "airbagen" när de räknade ut storleken...
sen är ju fragan om de kommer lyckas fa igang en halfpipe...

som backup-plan om du är mobil och inte har nagot boende när du kommer ner kan du ju alltid slagga temporärt i större stad innan...dvs Landeck...

Johan: Jo jag har förstått att det inte är en ort med så mycket säsongare och säsongs bostäder tyvär men kanske går o hitta nått i byn ändå, 3 km är ju inte så farligt men vore schyst o a gångavstånd till liften o pubben ;) 250-325 i månaden va ju riktigt billigt. så är ju helt klart ett alternativ att ha i tankarna.
Hur gick ni till väga när ni hittade dom lägenheterna då, maila ni runt till alla hotell o fråga om dom hade nått att hyra för hela säsongen?
Billigare liftkort e ju inte helt fel, frågan är om man inte måste jobba ett visst antal dagar för att inte behöva betala igen resten ändå om man säger upp sej direkt?

Och på det hela hur var Ichgl? Det verkar som en schyst ort med mycket offpist o en bra park o hyffsatt nattliv vilket är i stort sett vad jag är ute efter men är ju svårt att avgöra utan att ha vart där, tänkte åka förra året men blev tyvärr inte av då men i år ska jag iväg iaf.

Deltaboarder: Näe som sagt så var det bara nått jag läste i en katalog, men har sett lite videor och läst om parken på Snow-parks.com och den verkar helt okej. Finns ju rätt få ställen i alperna som har stora bra parker över huvud taget, Burton parken i Mayerhoffen ska ju enligt somliga va skitbra men enligt andra rykten så ska den va rätt liten med främst några bra kickers i svarta linjen och i övrigt inte va nått o hurra för direkt så vet inte vart jag skulle hitta en bra stor park plus mycket offpist i alperna på nått ställe som inte heller ska va helt dött om kvällarna.
Har haft lite tankar på Val d'isere och Verbier som också passar rätt bra in på vad jag är ute efter men som ska ha mer konkurens om pudret och iaf Verbiers bättre park ska va rätt långt o ta sej till enligt vad jag förstått och så är dom ställena allmänt dyrare med.

Avstånd till Landeck?

Om du är ute efter bra åkning och bra nattklubbar så är ischgl helt rätt. Letar du efter ett bummarliv med mycket skandinaver så är du ganska fel ute dock. Åkningen är helt fantastisk med nästan inga köer till liftarna, Långa orörda offpister och en riktigt bra park, pisterna är alltid välpistade och pistas även under dagarna (inte bara nätterna). Nattklubbarna är riktigt och Ischgl kallas faktiskt för alpernas Ibiza. På Trofana Royal spelade bl.a. Global Deejays ett flertal gånger under säsongen. Dock är klubbarna fyllda med Tyskar. Landeck ligger en timma bort med buss. Bor ni i Landeck har ni ifs lika långt till St.Anton. Bussen åker man gratis på med liftkortet.

Jag har säsongat i Ischgl, grym ort att åka i, men dyr.
Jag bodde genom skidskolan, utanför ischgl. Räkna inte med att få tag på boende inne i byn, det är liksom inte den publiken där...däremot är det gott om ryska miljonärskor =)
Landeck tar ca en timme med buss, vilket ingår i liftkortet.
gällande parken så är den stor, och välskött av sköna snubbar, att den räknas som den största beror på att de har tre linjer med kickers utanför själva parken.
Jag kan helt klart rekomendera Ischgl, särskillt med tanke på att man kan åka ned i Samnaun och handla skattefri sprit!

Låter riktigt niiice, ungefär som jag förväntat mej :D
Ska testa och höra med hotel Solaria om dom där lägenheterna, behöver bara några stycken att fylla dom med om dom e lediga.
Ska roligtvis ta med bil så dom 3 km ska väll gå an men hur ofta och hur sent går skidbussarna? Vad är det för priser på taxi där när man ska hem från krogen?

Om du arbetar åker du taxi billigare, lite beroende på hur långt du ska förstås men ca €15.
Sista bussen från ischgl brukar gå vid sju tiden på kvällen, vilket är helt okej.

"Mitarbeiter" priset för taxi var 8€ förra säsongen, borde inte vara mycket högre i år.
tips: använd samma taxibolag varje gång du åker så slipper du diskutera om du är mitarbeiter varje gång...

Tillbaka
Topp