Ischgl 2002 - filmen

MarkusO

Aktiv medlem
Ischgl 2002 - filmen
2003-02-04: Nu finns det en version för RealPlayer 8 att ladda ner. Mindre och smidigare, bara 68 meg.

Ladda ner genom att trycka högerknapp och "Kopiera till mapp"

Nu finns det möjlighet för intresserade att ta del av

The Paznaun Project 2002

En i all ödmjukhet egentillverkad liten film med material från säsongen som gick i Paznaundalen, Österrike. Det vill säga orterna Ischgl, Kappl, See och Galtür.

Filmen är ca 20 minuter i mpeg2. 480 mb. Det finns även en mindre version i Real Media på 68 meg.

Ladda ner här:
ftp://freeride:film@ottosson.dyndns.org

Ischgl 2002 - filmen
Hur gick det med killen i slutet, det var en jävla krash! Vad var det som flög upp?? den kom en jäkla bit....

//bison.

Ischgl 2002 - filmen
Det var vanten som tog sig en liten luftfärd... Viss fart i rotationen måste man ju ha för att få den effekten, hehe...

Han fick åka lite helikopter till sjukhuset nere i Landeck. Ryggröntgen och lite sånt. Vi var först inne på skoterhämtning, men räddningspersonalen ville inte ta en skumpig pulkafärd på sitt ansvar. Inget var trasigt dock, som tur var. Intressanta räkningar landade lite senare hemma i brevlådan. Runt 20000 gick åt. Bra med försäkring ibland...

Ischgl 2002 - filmen
Ingen jibbing. Den är ju inte 100% jibb-befriad, men inte jibbas det mycket det kan jag säga.

(Newstream är partisk... Han är misstänkt likt snowboardaren i filmen)

Ischgl 2002 - filmen
Spännande, spännande... Hoppas den ligger uppe natten också, det går ju inte fort men långsamt.

/O

Ischgl 2002 - filmen
Totalt ligger uploaden runt 90 kb/s... Rätt ok tycker jag eftersom den teoretiska hastigheten med ADSL 512kbit ligger på 64k.
Sen att det är sju pers inne och laddar samtidigt gör ju saken lite lätt.... trög.

Jag har lagt ribban för max no of users på 6 nu, men det kanske ändå är i överkant?

Ähh, det är väl bara att låta det tugga. Den står på.

Ischgl 2002 - filmen
D ju lungt den tuggar ju fast hela natten om d behövs :-)
man kan ju döpa om den till skidfilm osen ha ischgl o d som tillägg sen är det ju ba å dela den på kazaa så no vet ja den ska sprida sej....lycka till

Ischgl 2002 - filmen
Denna otoligt snygga och häftiga film är mycket, betoning på "mycket", värd att ladda ned.., Sam är min favorit i filmen, när han susar igenom gymmet i 90km/h.., hehe

Diggar Näslund oxå.., jävligt snygga hopp.., eller.., var han med i filmen nu igen? Han äter bröd i en scen iallafall.., :)

Mutta!

// Uno

Ischgl 2002 - filmen
Vi har filmat med en Hi8-kamera, dvs analog. (Därav de trista färgerna) Materialet är sedan capturat med mitt gamla Matrox Rainbow Runner-kort. Då får man filer i formatet Matrox motion jpeg, mjpeg. Den färdigredigerade filen ligger runt tre gig i det formatet.
Sedan har jag renderat om filmen i Adobe Premiere till mpeg2 med medföljande encoder. Den finns dock bara med i den senaste releasen av Premiere tror jag.
Jag provade även att göra en divx-version, men den blev väldigt krävande att spela upp. På en P4 2,0 flöt det, men en Celeron 1200 hade det jobbigt. DivX-encoder ingår i paketet man laddar från www.divx.com. Med den installerad är det bara att köra på i sitt vanliga redigeringsprogram. Det spelar ingen roll vilket.

Redigeringen har gjorts i programmet Ulead Mediastudio. Inte för att det är ett kompetent program, för det är det absolut inte, utan för att jag kunde det sen tidigare. Nästa gång blir det att lära sig Premiere ordentligt istället, helt klart.

Ischgl 2002 - filmen
Måste ändå säga att det var VÄLDIGT bra kvalitet för Hi8... Har sett mycket sämre captures på det! Har du provat att köra Hi8 genom en DV kamera... Jag tycker det blev ett klart lyft för framförallt färger, kornigheten är inte så mycket att göra åt men ljus och färger blev mycket bättre än med VideoCapture...

Ischgl 2002 - filmen
10 mbit:

ftp://freeride:film@centur.homelinux.org:8000/the_paznaun_project_2002/

Till Putte skibum:
Det var sista vändan med Hi8-kameran förhoppningsvis. Dags för en DV.

Ischgl 2002 - filmen
OBS!
Filmen finns nu uppe på en 10mbitserver som är uppe dygnet runt.
Lite mer tryck i den linan än Markus ADSL-uppkoppling.
Bara att tanka:

Ischgl 2002 - filmen
Det skall inte behövas ha något extra codec eller dyligt för att kunna se den.
Om du inte har senaste versionen av Windows Mediplayer, ladda hem den och se om filmen fungerar där i istället.

Skulle inte detta lösa problemet så kan du prova att spela upp filmen i PowerDVD. Har du inte PowerDVD så kan jag nog fixa det åt dig.

Ischgl 2002 - filmen
MKt bra film måste jag säga. Men jag fick en ganska bra idé tror jag. Man skulle ha en server med ganska bra uppkoppling eller flera och sedan skulle alla som ville kunna tanka in sina små skiklipp som dom gjort eller laddat ner vore ju perfekt ellé?

//Daniel

Ischgl 2002 - filmen
Det skulle vara roligt.
Jag kan skapa en upload-mapp på den här 10mbitserven som folk kan uppa sina filmklipp till. Fast det är ganska ont om hårddiskutrymme (15 gb free).

Ischgl 2002 - filmen
Angående storleken är det nog inget problem för klippen är ju oftast inte så stora. Sen tänkte med formatet. JAg tror det är inspelat i svcd format coh då behöver man en liten plugin sm man kan ladda ner på www.download.com eller fall man kollar på kazaa eller dc. MAn kanske skulle öppna en dc hubb för bara extrem sporter. Som bara freeride medlemmer kommer in på. Vet själv inte hur man gör

Ischgl 2002 - filmen
Om du använder dig utav länken

så ska du inte behöva skriva något lösenord.

----

Annars gäller:

Ip: 213.113.45.28

Port: 8000 (OM du glömmer att ändra port så kommer du till en annan ftpdaemon (proftpd) som körs på samma burk och då går det inte all logga in med nedanstående user/pass)

User: freeride
Pass: film

----
Om du sitter bakom en router/firewall bör du ansluta till ftp:n med "passive mode".

Ischgl 2002 - filmen
Formatet på filmen är mpeg2. Ska inte innebära några problem för hyffsat ny mediaplayer att spela upp.

Senaste Windows Mediaplayer kan tankas här:

http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/download/default.asp

Till freeride81:

Kpiera länken:

ftp://freeride:film@213.113.45.28:8000/the_paznaun_project_2002/

Klistra in i Internet Explorers adressfält. Retur.
Då ska det dyka upp en fil efter ett tag. Bara att kopiera till egna burken. Den är 480 meg, så det tar ju ett par timmar med 512 kbits ADSL.

Funkar det inte har antagligen IE försökt att ansluta med Active Mode. Då måste du ändra till Passive Mode:

1.Kryssa i rutan:
Verktyg/Internet-alternativ/Avancerat/Websökning/Använd passiv FTP

2.Starta om Internet Explorer

Ischgl 2002 - filmen
Tja!
Ligger servern nere eller? Är inte precis någon örn på ftp-prylen men så vitt jag förstår så funkar det inte att ladda hem filmen för tillfället. Och jag som tänkte ge denna morgon ett stänk av hopp och längtan efter det som komma skall.
Rädda min dag, Fixa felet!!!

Ischgl 2002 - filmen
Den är uppe. Provade just utan problem.

Ischgl 2002 - filmen
OK!
Jag provade just med problem så jag får väl anta att problemet ligger hos mig. Får meddelandet:
< 425 Can`t build data connection: No route to host.
~ Could not retrieve directory listing for "/the_paznaun_project_2002/"

Jag använder Ftp-leech. Om ngn vet varför så svara gärna men annars löser jag nog det själv. Detta är ju en plats för skidåkare och inte för IT-problem. Jag är bara så sugen på att se filmen!

Ischgl 2002 - filmen
Antagligen sitter du bakom en router och försöker ansluta med "Active Mode". Vet inte, men felmeddelandet antyder detta.
Anslut med passive istället. Har ingen koll på Leech Ftp, men inställningen ligger säkert lättåtkomlig.

Fortfarande är det rätt många som laddar från min tröga lina. Konstigt.

Ischgl 2002 - filmen
Jag fick hem den, men jag kunde inte spela upp den (provade senaste Media Player, PowerDVD, AcDSee, Premiere, Quicktime och t.o.m. ett desperat försök med DivX Player 2.0).
Enligt felmeddelandet var den kodad med "(&_a$-codecen. Då känns det motigt.

Ischgl 2002 - filmen
Det verkar som filmen har inspirerat mycket folk här på freeride att söka sig till till Ischgl i vinter! D e ju kul för er, men risken finns ju att även pärlan Ischgl kommer bli överbefolkad som sin granne St Anton inom ett par år. Tur att man hann med en finfin säsong innan dess iaf!! Ha det så bra alla som ska dit, vi ses kanske i påsk, tänkte ta o åka ner nån vecka o se så att allt (inte) e lugnt!

Simon

Tillbaka
Topp