Ischgl eller Cervinia?

coolius

Medlem
Ischgl eller Cervinia?
Tjoflöjt! Jag glor lite på första ordentliga skidresan i Alperna, och just nu står det mellan två orter; Iscghl i Österrike och Cervinia i Italien nu under sen Mars/tidig april. Iscghl verkar klockrent, hör att det ska vara bra och effektiva liftar där. Dock har jag även möjlighet att köra en vända i Cervinia under påskhelgen för en något billigare peng + slipper ta ut lika mck semesterdagar då det skulle ske under de röda dagarna.

Det som håller mig lite från Cervinia är väl mest rykten jag hört om att det är liftarna inte alltid går vilket skulle vara en sjuk downer när man är på första alpresan o villa maxxa åkandet. Är det bara hörsägen eller finns det någon sanning till det? Sen är det väl lite magkänsla, men gissar att påskhelgen kanske är högsäsong och man kanske vill undvika det? Lagom kul att köa liksom :P

Jag betvivlar ju inte att det finns bra åkande i Cervinia, men vad säger ni som varit på både Ischgl och Cervinia? Är den ena orten bättre/sämre än den andra?

Ischgl eller Cervinia?
Båda ställena är riktigt bra, men det kan vara lite tunnt med snö i Cervinia när det börjar bli vår. Ichghl har lite nyare liftar, men jag kan inte minnas att de krånglade när vi var i Cervinia. Påsk lär betyda att du knappast blir ensam i backen, eller på uteserveringarna. Jag tror Ichghl är ett säkrare kort med tanke på att det är sent på säsongen. April tillbringas annars med fördel i Åre.

Ischgl eller Cervinia?
var i Ischgl 2008. Nu på lördag åker jag tillbaka dit om resan går bra trots covid å allt som kan ställa till det. Har inte varit i just Cervinia, men har senaste 10 åren varit i St Anton, Gressoney, Val Thorens, Tignes/Val d Isere, Obergurgl.

Allt hänger på väder, väder, väder, väder.......speciellt när alla nattklubbar är stängda. Jag är snart lite gammal för sånt ändå. Ischgl är snösäkert. Åker man januari/februari är de flesta skidorter snösäkra skulle jag vilja påstå.

Jag har aldrig haft usla förhållanden för offpist på mina resor, men såklart har man inte alltid haft 30-40 cm nysnö. Höga toppar = mer åkning över trädgränsen.

När jag var i Ischgl 2008 stängde de en hel dal på pistkartan pga lavinrisk så inte ens pisterna var öppna. Skulle nog säga att väder kan orsaka att liftar stänger (vind å lavinfara).

Är party viktigt skulle jag vänta med att åka till Ischgl då det är sjukt bra drag där, förmodligen bästa kroglivet i alperna jag vart med om. Allt är stängt nu så vill man testa olika skidorter ska man inte ta de största orterna nu. Denna resa är första gången jag åker tillbaka till en skidort jag redan vart på, mest slump att vi valde åka tillbaka till Ischgl tror jag. Hoppas på en lite tommare backe nu i Corona-tider kanske?

Ischgl eller Cervinia?
Har tyvärr inte varit i Cervinia, däremot Ischgl. Kan varmt rekommendera det. Riktigt trevligt ställe och väldigt nya och fräscha liftar. Tror den äldsta var från 2010 eller liknande, flera var ifrån de de senaste åren (jag var där en omtumlande vecka i mars 2020 :D )
Kör hårt!

Ischgl eller Cervinia?
Båda är mycket trevliga skidorter som jag besökt ett par ggr vardera. Så det blir säkert bra vilken du än väljer! Snöbrist behöver du knappast oroa dig för, båda skidområdena ligger mycket högt.
Cervinias backar är något snällare generellt. Stora breda ytor ovan trädgränsen. Mycket vacker terräng och trevlig by vid foten av världens mest kända alp, Matterhorn.
Det du hört om Cervinia är nog att liftarna över till grannen Zermatt ibland är stängda när det blåser hårt däruppe. Gäller mest vid den här tiden på året, sällan i mars. Där uppe finns Europas högst belägna liftburna pister som är finast just på vårkanten. Snarare risk för överdos av sol än vind när du ska åka.
Ischgl är också jättefint på alla sätt. Gratulerar!

Ischgl eller Cervinia?
Tack så mycket för råden! Cervinia låter mer och mer lockande, låter ju knappast som jag kan slå fel vilket som.

Jag fick tips av en polare för en resa till St.Anton i samma prisklass och period (Slutet på Mars), så om någon varit där och har lite intryck hur det är i Mars samt hur det jämförs mot andra orter är det bara o skriva!

Ischgl eller Cervinia?
Tjoflöjt! Jag glor lite på första ordentliga skidresan i Alperna, och just nu står det mellan två orter; Iscghl i Österrike och Cervinia i Italien nu under sen Mars/tidig april. Iscghl verkar klockrent, hör att det ska vara bra och effektiva liftar där. Dock har jag även möjlighet att köra en vända i Cervinia under påskhelgen för en något billigare peng + slipper ta ut lika mck semesterdagar då det skulle ske under de röda dagarna.

Det som håller mig lite från Cervinia är väl mest rykten jag hört om att det är liftarna inte alltid går vilket skulle vara en sjuk downer när man är på första alpresan o villa maxxa åkandet. Är det bara hörsägen eller finns det någon sanning till det? Sen är det väl lite magkänsla, men gissar att påskhelgen kanske är högsäsong och man kanske vill undvika det? Lagom kul att köa liksom :P

Jag betvivlar ju inte att det finns bra åkande i Cervinia, men vad säger ni som varit på både Ischgl och Cervinia? Är den ena orten bättre/sämre än den andra?
Cervinia sitter ju ihop med Zermatt och erbjuder under pandemifria år åkning 365 dagar om året så snöläget behöver du inte vara orolig för.. Cervinia by är dock extremt ful, dock ligger lite otippat ett av alpernas bästa hotell i byn Hotel Hermitage.
En annan variant är att bo i Samnuan som sitter ihop med ISCHGL vad där i mitten av december.. Natklubbar barer o restauranger får vara öppna så länge dem vill , och hela byn är taxfree se upp för tullarna på vägen tillbaka bara. 45 minuter tog det för honom o genomsöka vår bil. Skämtet att jag trodde att dem slutade titta i folk papper och bagage i denna delen av världen under våren 1945 var inte alls uppskattat...

Ischgl eller Cervinia?
Instämmer inte alls i att Cervinia by är ”extremt ful”. Det vore som att kalla Stockholm extremt fult med hänvisning till Flemingsberg.
Centrala Cervinia är riktigt mysigt, på ett italienskt sätt, med riktigt nära till liftarna. Visst, det finns en del fula lgh-byggnader från 70-talet strax utanför stan dock, typ många franska skidorter, men där behöver man ju inte bo.
Vill man ha en sorts modernt ”tyrolermys” så är Ischgl bättre men den genuina känslan är numera helt bortrenoverad, på gott och ont. Ännu på 80-talet gick bönder med koskit i skottkärran genom centrum, och råmande kossor stod i stall direkt bredvid fyrstjärniga restauranger.
St Anton är fantastiskt på många sätt men inte helt idealiskt för de första alpresorna.

Ischgl eller Cervinia?
Tack så mycket för råden! Cervinia låter mer och mer lockande, låter ju knappast som jag kan slå fel vilket som.

Jag fick tips av en polare för en resa till St.Anton i samma prisklass och period (Slutet på Mars), så om någon varit där och har lite intryck hur det är i Mars samt hur det jämförs mot andra orter är det bara o skriva!
När jag varit i St. Anton var det tidigare på säsongen och då var det mycket folk, med kö både i lift och backe. Annars finns där bra åkning, men inte bättre än Ichghl eller Cervinia. Sedan är det lite lurigt med Alperna framåt vårkanten. Har varit nära sommarväder någon gång när jag åkt sent på våren. Nice att sitta i solen, men skidåkningen blir sämre.

Ischgl eller Cervinia?
Instämmer inte alls i att Cervinia by är ”extremt ful”. Det vore som att kalla Stockholm extremt fult med hänvisning till Flemingsberg.
Centrala Cervinia är riktigt mysigt, på ett italienskt sätt, med riktigt nära till liftarna. Visst, det finns en del fula lgh-byggnader från 70-talet strax utanför stan dock, typ många franska skidorter, men där behöver man ju inte bo.
Vill man ha en sorts modernt ”tyrolermys” så är Ischgl bättre men den genuina känslan är numera helt bortrenoverad, på gott och ont. Ännu på 80-talet gick bönder med koskit i skottkärran genom centrum, och råmande kossor stod i stall direkt bredvid fyrstjärniga restauranger.
St Anton är fantastiskt på många sätt men inte helt idealiskt för de första alpresorna.
Ursäkta OT, men detta är något man saknar i svenska fjällen. Varför har vi inte fjällkor gåendes på Åre Torg? Vi har renarna uppe på fjället; var är surjämtska bönder och deras fjällkor? :)

Ischgl eller Cervinia?
Ursäkta OT, men detta är något man saknar i svenska fjällen. Varför har vi inte fjällkor gåendes på Åre Torg? Vi har renarna uppe på fjället; var är surjämtska bönder och deras fjällkor? :)
Nej sant damerna på LapDance bar i Cervinia kan vara vackra ibland liksom de svenska reseledarna för STS även Chalet Etoile är ju vasst. Och som sagt Hermitage hotel men i övrigt är det enda positiva med Cervinia att det länkas ihop med Zermatt

Ischgl eller Cervinia?
Firade bröllopsresa i bl.a. Cervinia, 1996. Varannan natt sov vi i vår Citroen Kombi. Gillade. Men detta var före fetlaggen så vi hade all off pist för oss själva och en italiensk skidlärare som exotiskt nog var gift med dottern till ägaren av finlands motsvarighet till Gevalia, Paulig.

Ischgl och Samnaun (och St Anton) många gånger. Alla lider av områdets stenrösighet. Rörig off pist och smala backar som omväxlande är svarta och gröna. Ischgl ju allt mer exploaterat. Samnaun väldigt litet som by. Men spritaffärer finns ju.

Ischgl eller Cervinia?

Cervinia.
Boende och skidåkning på hög höjd. Höjden påverkar en del människor mer mer än andra.
Inte bra vid dåligt väder. Inga träd alltså ingen sikt. Sydläget tär på snön.
Boendet direkt i området enkelt att komma hem utan trånga och branta partier.

Ischgl
Lägre höjd men inte för lågt. Nästan all skidåkning ovan trädgräns. Bra liftsystem. Smala och trånga, ganska branta nedfarter till byn. Ofta isiga. Inget för nybörjare. Riktig partyhåla. Ganska dyr ort.
Mycket bra åkning i byn Galtur. En bit upp i dalen mot Silvretta.
Går inte att jämföra dessa orter som äpplen och päron. Bägge har sina för o nackdelar

Ischgl eller Cervinia?
Firade bröllopsresa i bl.a. Cervinia, 1996. Varannan natt sov vi i vår Citroen Kombi. Gillade. Men detta var före fetlaggen så vi hade all off pist för oss själva och en italiensk skidlärare som exotiskt nog var gift med dottern till ägaren av finlands motsvarighet till Gevalia, Paulig.

Ischgl och Samnaun (och St Anton) många gånger. Alla lider av områdets stenrösighet. Rörig off pist och smala backar som omväxlande är svarta och gröna. Ischgl ju allt mer exploaterat. Samnaun väldigt litet som by. Men spritaffärer finns ju.
Ahh vilka minnen detta väcker. Jag gjorde min första säsong i Cervinia 95-96. Jag och polaren var enda svenska bummare i byn, vilket man inte kan säga var fallet när jag sen bummade i Cham... Those were the days 🤪

Tillbaka
Topp