Isklättring och off-piste i Rjukan

Jag har åkt från Gaustatoppen våren -07. Har en bild från toppen i mitt fotoalbum. Fler bilder finns vid intresse.
Det vanligaste är att man åker ned i någon av rännorna på östsidan. Västsidan har ingen bilväg vid foten och är mer osäker vad gäller snön pga västläget.
När jag var där var banan inne i berget öppen. Det är en gammal militär anläggning och det var provdrift den våren. Annars är det mest öppet på sommaren. Kostar 350 spänn om jag minns rätt. http://www.rjukanski.no/handler.asp?navid=25
Här finns också intressanta utbyggningsplaner för Gaustablikk skicenter.
Annars parkera vid Svineroi och knata upp. Det kan komma tidig snö här, så häng med på friflyt.no och se när Osloborna tar turen dit.

Isklättring kan jag inget om mer än att jag har hört att Rjukan är bland det bästa i Norden, men det visste du säkert. Ingen sol nere i dalen mellan november och mars!

Bästa skidåkningen från Gaustatoppen är i Mars, April och Maj. Gaustabanen är ett trevligt alternativ för de som inte vill gå upp. Den har varit stängd en period, men öppnar igen denna vintersäsongen.

Som burgars säger så är Rjukan ett av de bästa platserna i Europa för isklättring, mellan December och April. Se www.northernalpine.com och www.rjukanadventure.no för info om isklättring på Rjukan. Rjukan Adventure har också ett guidekontor i centrum.

Tillbaka
Topp