Isproblem på salomon shift 13...tådel och häldel....

streimert

Medlem
Är i Kittelfjäll med en polare som har samma kit som jag o nytt för i år. Qst 106 samt shift 13. Vi har både åkt offpist o turat lite. Men idag så var det ren touring i lössnö hela dagen. Vid 3e klättringen efter då ca 5 timmars aktivitet med kitet började både mina o polarens tådel släppa i sitt låsta gåläge ....även börja gåläget på skistoppern släppa!,,
Ngn som varit med om liknande o vilken åtgärd?
Vi provade knäppa/skaka etc för få bort is,,,,men hjälpte inte...
Supertrevlig bindning annars, men slutade med straps runt tådelen på sista klättringen för inte lösa ut......
Skitirriterande för så trevliga prylar....

Menar du att tådelens "låshandtag" inte stannar i lås läge utan droppar ner till det första klicket? Detta hände mig en gång när det var typ -15 och på slutet av dagen. Men jag kunde gå med bindningen bara att de inte var "låsta" i tådelen. Vet inte om det var kylan eller is, men nu fungerar de som vanligt igen.

streimert

Medlem
Menar du att tådelens "låshandtag" inte stannar i lås läge utan droppar ner till det första klicket? Detta hände mig en gång när det var typ -15 och på slutet av dagen. Men jag kunde gå med bindningen bara att de inte var "låsta" i tådelen. Vet inte om det var kylan eller is, men nu fungerar de som vanligt igen.
Det är den du menar på tådelen......vi hade 8 minus....men skidan lossnar då det var brant o gjorde en vändning......riktigt farligt....

Det är den du menar på tådelen......vi hade 8 minus....men skidan lossnar då det var brant o gjorde en vändning......riktigt farligt....
Japp, hade samma problem. Man vill ju inte tappa skidan med tanke på att ski stoppers är uppe, och är det tillräckligt brant så håller nog hudarna inte fast skidan 😬. Har tyvärr ingen lösning på problemet, men har endast hänt mig en gång så hoppas på att det var sista gången. Sjukt nöjd annars med bindningen, rekommenderar verkligen trots enstaka skavanker.

jovoho

Ny medlem
Har precis samma problem med tådelen på sambons Armada Shift 13. Efter en stund i kylan sprätter bygeln ner. De låser inte ens i halvläget, utan fjädrar tillbaka hela vägen ner. Sjukt irriterande. Har inte heller hittat nån lösning på problemet tyvärr.

P3h

Medlem
En kontrollfråga. När man har fått pjäxan i läge i tådelen, då behöver man dra till uppåt ett steg till. Då låser den helt. Detta är lätt att missa eftersom man lätt kan tro att det är klart bara för att pjäxan är placerad mellan stiften.

erik_lagg

Aktiv medlem
Har ofta samma problem med tådelarna. Får bryta av en kvist och kila in emellan. Irriterande och viss skaderisk när detta händer och bindningarna löser ut. Jobbar inte @snej med Salomon? Något handhavandetips?

Senast ändrad:

snej

Aktiv medlem
En kontrollfråga. När man har fått pjäxan i läge i tådelen, då behöver man dra till uppåt ett steg till. Då låser den helt. Detta är lätt att missa eftersom man lätt kan tro att det är klart bara för att pjäxan är placerad mellan stiften.

Hej,

har inte upplevt problemet som nämns här själv, men precis som @P3h skriver så missas det ofta att dra i låsningen ordentligt dvs att dra två hack uppåt. Ngt annat kan jag inte komma på tyvärr.

//Jens, Salomon

Joye

Aktiv medlem
Har @snej något att säga om de nya din-fönster med taggar på sidorna för att just öka friktionen så att låsningen inte släpper? Visades på skipass men var inget känt bland återförsäljarna att den reservdelar hade ändrats. https://www.skipass.com/forums/sports/ski/sujet-144423.html

Problemet med att både låsningen i tårna kan släppa och att skistoppern löser ut när man går är förekommande problem på shift men det verkar variera ganska kraftigt mellan olika bindningar. Kika på den stora tråden om shift här på forumet https://www.freeride.se/forum/threads/salomon-shift.141795/page-9

Skistoppern löses med gummiband och tålåsningen oftast med våld.

P3h

Medlem
Precis som Jens även meddelar så är vi inne på samma linje...
Se film, om ni är tveksamma.

erik_lagg

Aktiv medlem
Hej,

har inte upplevt problemet som nämns här själv, men precis som @P3h skriver så missas det ofta att dra i låsningen ordentligt dvs att dra två hack uppåt. Ngt annat kan jag inte komma på tyvärr.

//Jens, Salomon
Tar emot att erkänna men jag kanske har dragit för löst uppåt. Fast det är ju starkt motstånd när man försöker så jag undrar om det inte sitter is där ändå som stoppar. Får prova igen,

jovoho

Ny medlem
Hej,

//Jens, Salomon
För min del handlar det inte om detta. Har även rådfrågat den lokala shidshopen i Tärnaby som har tittat på bindningen utan att hitta en enkel lösning på problemet. Den ena tådelen fungerar lite bättre, men släpper ibland vid turande. Den andra går knappt att låsa fast över huvud taget vid minusgrader. Även när skidan förvarats inomhus i rumstemp under natten. Det går däremot bra att låsa tådelen när alla delar är inomhusvarma. Det räcker dock även då med ett lättare tryck på bygeln för att den ska sprätta ner hela vägen. Antar att det kan vara ett garantiärende, men ekonomisk (snål) som man är har grejerna köpts från tysken, vilket gör att det inte är så enkelt att gå tillbaka till butiken. Går säkert att skicka, men då blir man ju av med grejerna mitt under säsongen... Funderar på att köpa Duke PT i stället. Någon som upptäckt några problem med dem ännu?

MnO

Aktiv medlem
Tar emot att erkänna men jag kanske har dragit för löst uppåt. Fast det är ju starkt motstånd när man försöker så jag undrar om det inte sitter is där ändå som stoppar. Får prova igen,
Det är ett allmänt känt problem för vissa Shift att de inte stannar kvar på foten i tur-läge oavsett om man drar upp spaken hela vägen eller inte. Det har snackats om det på flera forum. Spaken lossnar från det övre låsta läget och hoppar själv ner i halv-låst läge. Jag är osäker på om den ovan nämnda nya designen på DIN-fönstret finns tillgänglig eller ej, men bara det faktum att Salomon har ändrat designen på den innebär ju att de har sett problemet.

När det gäller skistoppersen bristande förmåga att hållas uppe är det snö och/eller is inne under hälplattan som är problemet. Men det är i princip omöjligt att få bort det pga den idiotiska konstruktionen med den vinnande kombon av bakvänd öppning och total brist på öppningar där man kan komma åt de innersta delen av utrymmet under stoppern. Snö fastnar alltid i och på bindningar och därför är det viktigt att det går lätt att komma åt för att ta bort den. En av flera väldigt konstiga konstruktionsval på Shift. Den bindningen är verkligen en ovanlig kombo av imponerande ingenjörskonst och superenkla idiotmissar när det gäller utformningen. Det är väl för dyrt att göra en V2 antar jag, men det hade VERKLIGEN varit läge för en update, speciellt med tanke på att i princip alla missar är väldigt enkla saker att åtgärda.

Wille1504

Medlem
Varför finns det egentligen två lägen för låsningen av tån i turläge när det fungerar så dåligt?

Det halvlåsta läget på mina shift av årsmodell 20-21 fungerar inte alls, går inte ens att få spaken att stanna på det läget inomhus. Som tur är får jag i översta läget efter att ha suttit inne en kväll och dragit i spaken, och än så länge har de aldrig hoppat ner. Min kompis shift av årsmodell 19-20 har dock problemet att de hoppar från låsta läget till halvlåsta.

Hade de inte kunnat lösa problemet med att bara ha ett enda läge som är låst? Känns som att de hade varit mindre problem med en sådan konstruktion då den helt enkelt är simplare

streimert

Medlem
Det är ett allmänt känt problem för vissa Shift att de inte stannar kvar på foten i tur-läge oavsett om man drar upp spaken hela vägen eller inte. Det har snackats om det på flera forum. Spaken lossnar från det övre låsta läget och hoppar själv ner i halv-låst läge. Jag är osäker på om den ovan nämnda nya designen på DIN-fönstret finns tillgänglig eller ej, men bara det faktum att Salomon har ändrat designen på den innebär ju att de har sett problemet.

När det gäller skistoppersen bristande förmåga att hållas uppe är det snö och/eller is inne under hälplattan som är problemet. Men det är i princip omöjligt att få bort det pga den idiotiska konstruktionen med den vinnande kombon av bakvänd öppning och total brist på öppningar där man kan komma åt de innersta delen av utrymmet under stoppern. Snö fastnar alltid i och på bindningar och därför är det viktigt att det går lätt att komma åt för att ta bort den. En av flera väldigt konstiga konstruktionsval på Shift. Den bindningen är verkligen en ovanlig kombo av imponerande ingenjörskonst och superenkla idiotmissar när det gäller utformningen. Det är väl för dyrt att göra en V2 antar jag, men det hade VERKLIGEN varit läge för en update, speciellt med tanke på att i princip alla missar är väldigt enkla saker att åtgärda.
Kommer lyfta det direkt med Salomon. Blir spännande. Får ju inte vara så på en så dyr bindning o direkt undermålig kvalité. Gör man inget så kommer bindningen inte bli långvarig. Verkar ju va många med samma problem.....men ingen som lyft det med Salomon....

Varför finns det egentligen två lägen för låsningen av tån i turläge när det fungerar så dåligt?

Det halvlåsta läget på mina shift av årsmodell 20-21 fungerar inte alls, går inte ens att få spaken att stanna på det läget inomhus. Som tur är får jag i översta läget efter att ha suttit inne en kväll och dragit i spaken, och än så länge har de aldrig hoppat ner. Min kompis shift av årsmodell 19-20 har dock problemet att de hoppar från låsta läget till halvlåsta.

Hade de inte kunnat lösa problemet med att bara ha ett enda läge som är låst? Känns som att de hade varit mindre problem med en sådan konstruktion då den helt enkelt är simplare
Är det inte så att alla touring bindningar ska ha ett gå läge där bindningen kan lösa ut och ett där bindningen låser fast? Har hört att vissa använder det första läget om det vistas i till exempel brant lavinterräng där man kanske vill att bindningarna löser ut om man hamnar i en lavin.

Marboh

Aktiv medlem
Kör Armadas variant. och har haft problem vid ett tillfälle. Men då hade jag rätt mkt snö och is under den lilla spaken man fäller ner för att komma till "walk mode".
Hade även lite problem med att skistoppern släppte.
Efter den turen har jag helt sonika vänt skidan upp och ner och knackat bestämt på undersiden när jag skifta till walk. Har inte haft problem sen den premiärturen med att det släpper.

Men det skulle vara intressant att veta om det finns någon koppling till vilken pjäxa som ni som har haft mycket problem använder!

Jag hade problem när jag körde första varianten salomon quest pro 130 och kingpin. Om jag kom för långt fram gick pjäxan mot låsningsspaken och peta spaken ur låst läge. alltså att tåboxen var lite väl tilltagen. kunde hända om det var bakhalt på hård skrå.
1612526083767.png

Så frågan är kan det finnas en koppling? kopabilitet pjäxa bindning?

jovoho

Ny medlem
Kör Armadas variant. och har haft problem vid ett tillfälle. Men då hade jag rätt mkt snö och is under den lilla spaken man fäller ner för att komma till "walk mode".
Hade även lite problem med att skistoppern släppte.
Efter den turen har jag helt sonika vänt skidan upp och ner och knackat bestämt på undersiden när jag skifta till walk. Har inte haft problem sen den premiärturen med att det släpper.

Men det skulle vara intressant att veta om det finns någon koppling till vilken pjäxa som ni som har haft mycket problem använder!

Jag hade problem när jag körde första varianten salomon quest pro 130 och kingpin. Om jag kom för långt fram gick pjäxan mot låsningsspaken och peta spaken ur låst läge. alltså att tåboxen var lite väl tilltagen. kunde hända om det var bakhalt på hård skrå.
Visa bilaga 7197

Så frågan är kan det finnas en koppling? kopabilitet pjäxa bindning?

I mitt fall har vi testat både Atomic hawx ultra xtd 115 w och Dalbello lupo 130 c id med samma resultat. Dvs att bygeln inte lyckas låsa ordentligt trots att den är dragen hela vägen till andra låsläget.

dr_cosmo

Aktiv medlem

Jag hade samma bekymmer i början men när jag hittade "andra klicket" löste det sig helt och hållet.

Jag har ärligt talat få bekymmer med Shift efter två säsonger. Man får se till att blåsa ut skistoppers ibland då snön kan ställa till det. Annars har jag inte haft några bekymmer.

//R

Wille1504

Medlem
Är det inte så att alla touring bindningar ska ha ett gå läge där bindningen kan lösa ut och ett där bindningen låser fast? Har hört att vissa använder det första läget om det vistas i till exempel brant lavinterräng där man kanske vill att bindningarna löser ut om man hamnar i en lavin.

Hmm, jag förstår tanken. Samtidigt så känns det som att användningsområdet är ganska smalt för det här läget om man inte kan lita fullt ut på att den inte löser ut för tidigt. Personligen hade jag inte vågat lita på det här läget när jag går brant utan bara använt det när jag går flackt under en brant där det är lavinfara ovanifrån. Blir en ickefråga för mig då jag ytterst sällan går brant och inte har något emot att ta en omväg för att undvika att gå under en brant

Hmm, jag förstår tanken. Samtidigt så känns det som att användningsområdet är ganska smalt för det här läget om man inte kan lita fullt ut på att den inte löser ut för tidigt. Personligen hade jag inte vågat lita på det här läget när jag går brant utan bara använt det när jag går flackt under en brant där det är lavinfara ovanifrån. Blir en ickefråga för mig då jag ytterst sällan går brant och inte har något emot att ta en omväg för att undvika att gå under en brant
Instämmer helt. Man tar självfallet en säker omväg före en osäker "genväg".

P3h

Medlem
Frågan är om det är måndagssjukdomar eller om bindningen är enbart känslig mot isbildning etc. Har aldrig haft problem tack och lov. Även under senaste puderresan till Serre var vi 7 av 10 som körde på Shiften en hel vecka. Ingen hade problem trots olika stigningsmoment. Understryker dock att vi inte hade något nämnvärt problem med extremkyla. Har märkt att det dock är bra att peta lite extra i pjäxornas tech-fästen. Ligger det hård snö i dessa så kan jag tänka mig att det kan ge problem att låsa helt perfekt.

snej

Aktiv medlem
Har @snej något att säga om de nya din-fönster med taggar på sidorna för att just öka friktionen så att låsningen inte släpper? Visades på skipass men var inget känt bland återförsäljarna att den reservdelar hade ändrats. https://www.skipass.com/forums/sports/ski/sujet-144423.html

Problemet med att både låsningen i tårna kan släppa och att skistoppern löser ut när man går är förekommande problem på shift men det verkar variera ganska kraftigt mellan olika bindningar. Kika på den stora tråden om shift här på forumet https://www.freeride.se/forum/threads/salomon-shift.141795/page-9

Skistoppern löses med gummiband och tålåsningen oftast med våld.

Hej,

nu finns de nya DIN-fönstrena att få tag i som gratis reservdel från era lokala handlare. De har möjlighet att beställa dessa direkt från Salomon/Atomic/Armada. Bifogar en bild på hur de olika fönstrena ser ut. Hoppas detta löser problemen för er som upplevt detta.17EE62F4-DE2F-4C70-843D-6F614AA1D2F2.pngA79EE448-9DC9-4AFA-BB39-3630079E3529.png

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp