Salomon Shift

Salomon Shift
Hej!

Har ett (för mig) lite underligt problem. På ena bromsen glappar den plastbit som ska hålla själva bromsarmen på plats. I vissa lägen ramlar den till och med av. Vid jämförelse med andra skidan/bindningen (som är felfri) sitter aldrig den nämnda plastbiten fast ordentligt. Det är samma problem båda sidor på den dåliga bromsen.

Det är ju även på den här lilla plastbiten som den pigg som hakar i häldelen av bindningen sitter. Ser att en del har haft problem med att bromsen lossnat från händelsen, men har inte hittat någon med samma problem som jag.

Tog några foton. Den första är på den felfria bromsen, där man kan se att plastbiten sitter tight och glappfritt. Övrigt är på den felande bromsen.

Någon som sett/varit med om samma problem? Känns just nu som.omöjöigt att lösa utan att byta ut bromsen...

Bilagor

• PXL_20201221_192646537.jpg
    PXL_20201221_192646537.jpg
    398.6 KB · Besök: 75
  • PXL_20201221_192656060.jpg
    PXL_20201221_192656060.jpg
    414.9 KB · Besök: 73

VickeLang

Aktiv medlem
Salomon Shift
Hej!

Har ett (för mig) lite underligt problem. På ena bromsen glappar den plastbit som ska hålla själva bromsarmen på plats. I vissa lägen ramlar den till och med av. Vid jämförelse med andra skidan/bindningen (som är felfri) sitter aldrig den nämnda plastbiten fast ordentligt. Det är samma problem båda sidor på den dåliga bromsen.

Det är ju även på den här lilla plastbiten som den pigg som hakar i häldelen av bindningen sitter. Ser att en del har haft problem med att bromsen lossnat från händelsen, men har inte hittat någon med samma problem som jag.

Tog några foton. Den första är på den felfria bromsen, där man kan se att plastbiten sitter tight och glappfritt. Övrigt är på den felande bromsen.

Någon som sett/varit med om samma problem? Känns just nu som.omöjöigt att lösa utan att byta ut bromsen...
Så ska det ju absolut inte vara. Dubbelkollade med mina och de sitter som berget. Skulle reklamera om jag vore du. Troligtvis ett måndagsexemplar.

Robert89

Medlem
Salomon Shift
Nu när den här tråden kom upp kom jag att tänka på en upptäckt jag gjorde för ett tag sedan!

Jag är en av dem som haft strul med att skistoppers åker ut i tid och otid när jag turat, trots att jag följer de tips och råd som finns hur man skall undvika detta genom att hjälpa till när man trycker fast dem osv.

Var därför förbi min lokala butik för att höra om de haft fler med samma problem eller om Salomon gjort någon ändring på de nyare modellerna. Enligt Salomon ska de inte ha gjort någon uppdatering, MEN!

Vi testade att jämföra en helt ny Shift bindning av den äldre modellen och se hur mkt kraft som krävdes för att få skistoppersarna att åka ut. Sedan testade vi samma sak på årets modell av Shift, och hör o häpna, det var väldigt stor skillnad i hur mkt kraft som krävdes. Detta var inte ett regelrätt test @ Råd & Rön, men det gick inte att ta miste på vilken skillnad det faktiskt var. För min del beställde de nya skistoppers åt mig som de monterade, återstår att se om det hjälper ( om bara snön kunde komma så det går att testa....).

Kan vara intressant information för er andra som haft liknande problem tänker jag, då all mekanik sitter i själva stoppern kanske ett byte kan hjälpa.

MnO

Aktiv medlem
Salomon Shift
Nu när den här tråden kom upp kom jag att tänka på en upptäckt jag gjorde för ett tag sedan!

Jag är en av dem som haft strul med att skistoppers åker ut i tid och otid när jag turat, trots att jag följer de tips och råd som finns hur man skall undvika detta genom att hjälpa till när man trycker fast dem osv.

Var därför förbi min lokala butik för att höra om de haft fler med samma problem eller om Salomon gjort någon ändring på de nyare modellerna. Enligt Salomon ska de inte ha gjort någon uppdatering, MEN!

Vi testade att jämföra en helt ny Shift bindning av den äldre modellen och se hur mkt kraft som krävdes för att få skistoppersarna att åka ut. Sedan testade vi samma sak på årets modell av Shift, och hör o häpna, det var väldigt stor skillnad i hur mkt kraft som krävdes. Detta var inte ett regelrätt test @ Råd & Rön, men det gick inte att ta miste på vilken skillnad det faktiskt var. För min del beställde de nya skistoppers åt mig som de monterade, återstår att se om det hjälper ( om bara snön kunde komma så det går att testa....).

Kan vara intressant information för er andra som haft liknande problem tänker jag, då all mekanik sitter i själva stoppern kanske ett byte kan hjälpa.

Mina stoppers släpper väldigt lätt, så jag ska definitivt undersöka saken. Har kört med gummiband i fickan som nödlösning hittills.

steglund

Aktiv medlem
Salomon Shift
Varför gör Salomon på det här sättet? Jag förstår inte! Det finns åtskilliga vittnesmål om stoppers som lossnar från gåläget. Det kan inte vara ett okänt problem.
- Om det stämmer som det sägs, att ingenting har ändrats: Varför ändrar de inte på en uppenbart bristfällig konstruktion?
- Om de trots allt har ändrat, men inte erkänner det: Vad beror det på? Stolthet? Rädsla för reklamationer om de erkänner att den första årgången var undermålig?

yiu-han

Medlem
Salomon Shift
Jag måste hålla med om att nya stopparna känns mycket hårdare i låsningen av stoppern än föregående. Monterade upp ett par för någon vecka sedan och tänkte på det då.

Det behöver inte vara så att dom justerat designen. Det kan vara så enkelt att dom ställt hårdare krav på leverantörer av material och/eller bytt leverantörer.

Robert89

Medlem
Salomon Shift
@Robert89 Var båda bindningarna sprillans? Annars kan inkörningsslitage vara en väldigt stor faktor.

Bägge var helt nya och var monterade som visnings ex på en platta.
Jag måste hålla med om att nya stopparna känns mycket hårdare i låsningen av stoppern än föregående. Monterade upp ett par för någon vecka sedan och tänkte på det då.

Det behöver inte vara så att dom justerat designen. Det kan vara så enkelt att dom ställt hårdare krav på leverantörer av material och/eller bytt leverantörer.

Så kan det absolut vara!

Emilcede

Medlem
Salomon Shift
Tja! Tänkte kolla här i forumet om det är vanligt att shiften går sönder som på bilden? Snackade med några i skidboden i Kittelfjäll och dem hade aldrig sett något liknande. Någon som varit med om samma problem?

OlofM

Medlem
Salomon Shift
Hallå,

Ännu en shift fundering. Tycker att det är en ganska stor glipa mellan bindningen och skidan längst fram på tådelen. Bifogar en bild.

Har inte monterat bindingen själv men har försökt att läsa på hur bindningen monteras. Som jag har fattat det är det 5 fästpunkter för tådelen, en bricka som skruvas fast med en skruv något längre fram än "vingarna" på bindningen. Sedan är det 4 stycken skruvar längre bak.

Det jag undrar är om det är flera som har glipan som jag har? Jag ser inte heller något sätt hur jag skulle kunna minska ner glipan. Skruvar jag på de 4 vanliga skruvarna kommer det inte påverka den främre delen av bindningen, och jag antar att brickan är skruvad ner mot botten av skidan.
Shift.png

VickeLang

Aktiv medlem
Salomon Shift
Hallå,

Ännu en shift fundering. Tycker att det är en ganska stor glipa mellan bindningen och skidan längst fram på tådelen. Bifogar en bild.

Har inte monterat bindingen själv men har försökt att läsa på hur bindningen monteras. Som jag har fattat det är det 5 fästpunkter för tådelen, en bricka som skruvas fast med en skruv något längre fram än "vingarna" på bindningen. Sedan är det 4 stycken skruvar längre bak.

Det jag undrar är om det är flera som har glipan som jag har? Jag ser inte heller något sätt hur jag skulle kunna minska ner glipan. Skruvar jag på de 4 vanliga skruvarna kommer det inte påverka den främre delen av bindningen, och jag antar att brickan är skruvad ner mot botten av skidan. Visa bilaga 6802
Glipan har jag också på mina. Men verkar sitta som berget ändå så drog slutsatsen att det ska vara så.

Pillard

Aktiv medlem
Salomon Shift
Det funkar precis som du säger och om man tittar på din bild ser det ju ut som att bindningen sitter tight mot skidan där den stora skruven är. Den går bara att skruva ner till ett visst läge och tightare går det inte att få det. De två bakersta skruvarna sen sitter i en plastbit som åker fram och tillbaka och är antagligen inte helt stum. De två skruvarna som du ser är ju dock helt vanliga skruvar. Kollar man på bilden också så framgår det ju ganska tydligt att all kraft från pjäxan hamnar där bindningen sitter tight mot skidan. Så det där skulle iaf inte jag oroa mig över.

steglund

Aktiv medlem
Salomon Shift

Har du fått möjlighet att testa de utbytta skistoppersena av den senare årsmodellen?
På mina Armada Shift av förra säsongens modell (19/20) är problemet inte åtgärdat. Förra helgen var jag ute på en dagstur och jag tror att de lossnade kanske tio gånger!
Det gör mig besviken på Salomon. När den versionen kom ut hade Shift varit ute på marknaden i ett år och lossnande stoppers var ett välkänt problem.

Robert89

Medlem
Salomon Shift
Har du fått möjlighet att testa de utbytta skistoppersena av den senare årsmodellen?
På mina Armada Shift av förra säsongens modell (19/20) är problemet inte åtgärdat. Förra helgen var jag ute på en dagstur och jag tror att de lossnade kanske tio gånger!
Det gör mig besviken på Salomon. När den versionen kom ut hade Shift varit ute på marknaden i ett år och lossnande stoppers var ett välkänt problem.

Tyvärr inte hunnit tura något. Var dock i Kittel helgen det tokdumpade. Hade då en jäkla massa strul med att få skidan att låsa i utförsläge när jag tappat den i djupsnön. Verkar som att snön letar sig in under skistoppern och blockar. Då var snön ändå extremt fluffig men det räckte för att den inte skulle låsa korrekt.

steglund

Aktiv medlem
Salomon Shift
Finns det någon som har reklamerat sina Shift med avseende på att stoppern släpper? Förvisso tror jag inte att nya stoppers skulle fungera bättre (eftersom Salomon verkar vara för stolta för att åtgärda problemet), men jag tycker verkligen inte att det är godkänt att sälja en bindning där låsningen av stoppern fungerar så dåligt.

Marboh

Aktiv medlem
Salomon Shift
Har armada shift från samma år. Haft problem en gång. Då hade jag en bra iskaka under skistoppern.
Efter det brukar jag vända skidan med bindningen nedåt och ge ett par bilförsäljarklappar ala ”den här kärran kommer göra dig till kung på gatan” för att få ut lite snö innan jag låser skistoppern. Inte haft nåt strul sen dess.

steglund

Aktiv medlem
Salomon Shift
Ett problem i mitt fall kan vara att skidan är bred och knappt har någon midja (Praxis Protest). Det innebär att stoppern hamnar i ett exponerat läge och att de lätt stöter i varandra. Det är då de lossnar. Icke desto mindre är just den delen en undermålig konstruktion.

C of P

Medlem
Salomon Shift
På tal om tjuvsläpp...

Jag har kört ett par MTN sLab (svarta äldre modellen) i Shift bindning och hade problem med tjuvsläpp (om än väldigt sällan). Fick tips av en kompis, med god erfarenhet av att montera bindningar, att ställa glidplattan under framsulan något tajtare än vanligt på andra bindningar. Det löste problemet hos mig.

Tidigare hade jag ställt den enligt "visitkortstricket". Har kört bindningen sedan ändringen i ca 4 veckor och har inte haft några problem. Bindningen har även löst enligt förväntan vid kraftigare fall... :)
Nu har jag inga superbrutala DIN inställningar eftersom jag inte kör så många "you fall, you die" åk, 😀 men kanske tipset kan vara värt att testa.

Ska också säga att mina tjuvsläpp varit fram och inte bak...

Koppelman

Aktiv medlem
Salomon Shift
Jag har också problem med att skistoppern/gåläge åker ur på ena skidan ibland, hände ett antal gånger i helgen. Tror precis som andra att det beror på att stoppersen slår i varandra (105 mm skidor). Lösningen är nog tyvärr att antingen gå så pass brett att skidorna ej stöter ihop eller ha med sig gummisnoddar.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp