Salomon Shift

Marboh

Aktiv medlem
Kolla här:

Fick precis hem ett par Shift från Tyskland. Laddade ned mallen från Tetongravity och noterade att den inte stämmer. Frambindningens skruv sitter på mallen 1,5 mm för långt bak och de bakre 2 (på frambindningen) hela 12 mm för långt fram. Har ni som använt mallen haft detta problem eller har man faktiskt ändrat Shift till i år?? För övrigt verkar allt på mallen stämma.

Undrar vidare varför man inte längre skickar med en pappersmall med bindningar? För många amatörer som monterar eller?

drH

Medlem
Fick precis hem ett par Shift från Tyskland. Laddade ned mallen från Tetongravity och noterade att den inte stämmer. Frambindningens skruv sitter på mallen 1,5 mm för långt bak och de bakre 2 (på frambindningen) hela 12 mm för långt fram. Har ni som använt mallen haft detta problem eller har man faktiskt ändrat Shift till i år?? För övrigt verkar allt på mallen stämma.

Undrar vidare varför man inte längre skickar med en pappersmall med bindningar? För många amatörer som monterar eller?
Har du tagit i beaktande att man skjuter ihop framdelen när man skruvat i de två bakre skruvarna till framdelen? Monterade med ovan länkad mall i helgen utan större problem.

/drH

/dr

Tack för svar, det hade jag missat. Brukar oftast skruva i bindningen i en planka först när jag monterar själv med pappersmall för att kolla innan jag borrar i skidan. Gör nog det igen. Framskruven får jag fortfarande till 1,5 mm fel men det spelar nog inte så stor roll då den skjuts in i bindningen också

Pillard

Aktiv medlem
Har du tagit i beaktande att man skjuter ihop framdelen när man skruvat i de två bakre skruvarna till framdelen? Monterade med ovan länkad mall i helgen utan större problem.

/drH

/dr
Gjorde exakt samma miss själv och satt och svor länge och väl över hur fasen jag kunnat borra så kopiöst fel :)

Monterat och klart. Tetons mall fungerar MEN, mätte noga och provmonterade på en planka först och använder man mallen som den är så klickar inte frambindningens centerskruv fullt in i ändläget när man drar bindningen bakåt. Man kan testa själv innan montering och när man trycker skruven framåt känns ett litet klick i ändläget. För att nå detta läge måste den skruven monteras 1,5 mm längre framåt än på mallen. Monterade så och det kändes samma typiska klick när jag sköt bindningen bakåt. Sitter perfekt. Ni som monterat helt enligt mallen, ingen issue tror jag. Ända skillnad är att skruvens fläns inte når helt fram, men sidorna räcker för att ta kraften.

Hawkeye61

Medlem
Tydligen är tanken att den främre skruven ska ”flyta” för att inte påverka skidans flex för mycket (långt skruvmönster på Shift’s frambindning). Därför har Salomon lagt in 1.5 mm spel framåt.

Och hur var det tänkt att fungera? Bakbindningen kan ju röra sig i längsled vid flex och frambindningen är, tror jag, låst i längsled av "mellanskruvarna". Skulle dessa 1,5 mm ta upp längdvariationen mellan mittskruvarna och främre skruven torde någon nanometer räcka. Eller har jag missat något?

Hawkeye61

Medlem
Kolla följande tråd på TGR. Där diskuteras tom större rörelser än så, och tydligen justerade man fram skruvens läge på deras mall för att den inte skulle glida för långt bak vid överflex, och kunna hoppa ur bindningen (även om många starkt ifrågasatte att detta kunde ske)...

Tackar, ska läsa den ikväll. Det blir ju dock en viss skillnad beroende på hur skidan ser ut vid montering. Är den kraftigt fullrockad så kan ju skidan bli "längre" vid flex. Min skida år helt flat och kan bara bli "kortare" jmf pjäxlängden. Får se ikväll.

Reasmus

Ny medlem
Är det någon mer som var haft problem med att AFD:n inte går att justera ner tillräckligt? Jag försökte sänka den tills det skulle bli ett litet mellanrum för att sedan justera upp den till rätt läge. Det blev väldigt trögt att skruva ner vilket resulterade i att det smätte till och en liten del på motsatta sida av justerskruven lossnade.

Första bilden är det lägsta som jag kunde få ner den och den andra på delen som lossnade. Några tankar om hur man bäst löser detta?

Mvh Rasmus
B7870335-CCB6-489D-8EC4-5C68B1948936.jpeg
FEFC6074-BD1F-4E2A-8B78-3F6CA8956D29.jpeg

termons

Aktiv medlem
Verkar som om pjäxan fastnat i ett för lågt läge i främre bindningen vilket gör att Afd inte går att justera uppåt. . Då du justerade förspänningen borde du haft Afd litet uppskruvad så att pjäxan hade kommit i rätt läge på bindningen.

Från snowheads:

"It turns out the adjustment range is indeed huge. So huge that when I was checking the Alpine soles the toe of the boot ended up getting caught on the center front part of the toe binding so sitting artificially low. I had wound the AFD to it's lowest setting with the idea of adjusting up.

Starting with the AFD a little higher for Alpine soles means they sit in the correct position from the off.

Live and learn
Laughing
"

Reasmus

Ny medlem
Tack så mycket! Detta förklarade en hel del. Provade igen med att ställa upp AFD:n först som du sade och då funkar det galant. Får limma dit den lilla biten bara så ska det nog funka på den bindningen också.

cagr

Medlem
Så efter någon säsongs åkning vad är konklussionen kring Shift? Man blir lite förbryllad över att flertalet inte har några problem alls och vissa menar det finns uppenbara konstruktionsmissar. Är allt bara "inställningsmissar" pga eller i kombination med otydliga instruktioner och mindre bra utbildning av verkstäder av Salomon/amer?

Nedan är de problem som jag primärt uppfattat men alla dessa tre verkar kunna lösas genom justering/ändrat handhavande.. sant eller falskt!? Samt finns det mer uppenbara problem

-AFD plattan stannar inte i inställt läge
-tjuvlöser
-skistoppern stannar inte i uppfällt läge när man har den i touringläge

MnO

Aktiv medlem
Så efter någon säsongs åkning vad är konklussionen kring Shift? Man blir lite förbryllad över att flertalet inte har några problem alls och vissa menar det finns uppenbara konstruktionsmissar. Är allt bara "inställningsmissar" pga eller i kombination med otydliga instruktioner och mindre bra utbildning av verkstäder av Salomon/amer?

Nedan är de problem som jag primärt uppfattat men alla dessa tre verkar kunna lösas genom justering/ändrat handhavande.. sant eller falskt!? Samt finns det mer uppenbara problem

-tjuvlöser
Den stora massan är generellt sett extremt okritisk när det gäller prylars funktion. Sen är det också många som inte tillåter sig se problem med prylar som har kostat mycket pengar. Många ser helt enkelt inte uppenbara fall av bristfällig funktion eller svagheter ens om de hänger mitt framför ögonen. Shift är en fantastiskt bra produkt i aspekten att den är nyskapande och ensam i sitt segment. Men det hade definitivt inte skadat med en uppgradering som fixade till en del störande detaljer.

Stämmer för nästan alla om man följer tillverkarens bristfälliga instruktion. Då hoppar ofta AFD:n ned ett hack och det blir glapp. Sen stannar den vanligtvis. Går dock att lösa genom att iställlet följa de rekommendationer som har arbetats fram bland användare världen över. Har man tur och hamnar rätt direkt är det inga problem. Jag hade personligen mycket problem i början, men har inte haft några sjunktendenser alls sedan jag lärde mig hur man ska ställa in den.

-tjuvlöser
Det beror på vem som frågar och vad man menar med att tjuvlösa. Ett icke oansenligt antal Shift ägare har problem på hårt, slagigt underlag vid sin normala DIN-inställning. Många andra har det inte. Det beror helt enkelt på hur du åker. Det faktum att antalet åkare som har problem är relativt högt visar att elasticiteten snarare är av medelklass än av toppklass.
Åkaren spelar mycket stor roll här. Vissa kan ju köra på tex Marker Tour F12 utan att ha tjuvsläppsproblem och det är ju en extremt dålig bindning i aspekten motståndskraft mot tjuvlös. Men det hindrar inte många åkare att köra runt på den och inte märka det, samtidigt som andra inte kommer halva Gustavbacken innan det släpper. Misstaget många gör är att de tror att begreppet "som en alpin bindning" innebär att Shift går att likställa med de allra bästa alpina bidningarna. Den nivån når den inte upp till. Den är ok, inte mer. Jag kan som referens inte stå på fullt i en hård, stökig pist med min normala DIN, vilket jag kan göra med Marker Griffon, Jester, Duke/Baron, Look/Ross P15/18 och liknande. Shift hanterar slag och högkraftslägen sämre. Det går såklart att lösa genom att skruva upp ett par snäpp, men då ökar skaderisken vid lågfartsfall istället. Fasthållningen får sammanfattat godkänt som alpinbindning, men den matchar inte de bästa alpinbindningarna. Den som säger något annat har fel.

Stämmer. Går man i upptrampade spår är det sällan ett problem. Går man i lössnö och spårar själv, särskilt i lite ojämnare skogsterräng osv där det inte är ett perfekt turspår trampar man förr eller senare på skidstoppern och då fälls den ner direkt. Därefter sitter den sämre pga att det är i princip omöjligt att få bort all snö under plattan. Går delvis att lösa genom att vara mer noggrann vid uppfällningen, försöka undvika att trampa på stoppern och att ha med sig två gummiband i fickan. Inget jätteproblem som jag ser det, men störigt ibland.

Övriga kända diskussionsämnen:
- Kolvrörelsen i växling mellan gång- och åkläge fryser
Kan hända i vissa fall när man går från tö- till frysgrader, men är väldigt ovanligt. Nästan alla bindningar fryser på ett eller annat sätt i det läget. Inget problem.

- För liten anläggningsyta på AFD:n i alpinläge.
Stämmer. AFD:n vinklas upp onödigt mycket och sulan ligger inte emot teflonplattan utan kanten på plasten. Mycket konstig konstruktion som ger försämrad kraftöverföring.

- Lurigt att ställa in förspänningen
Stämmer. Instruktionen i bruksanvisningen är lite otydlig och många teamåkare skruvar in lite extra på förspänningen. Förmodligen en förklaring till en del tjuvsläpp.

- Svårt att låsa tådelen i åkläge/bindningen löser ut i gåläget
Stämmer inte om man ser det generellt, men enstaka brukare har haft problem med detta. De allra flesta drar för kort i låsspaken och kommer därmed endast till mellanläget (som har lite oklar funktion). Felaktiga exemplar förekommer, men väldigt sällan. Normal reklamationsfrekvens, dvs inget problem på bred front.

- Hållbarhet
Förvånande bra. Visst går en och annan sönder, men det gör ju alla bindningar i princip förr eller senare för enstaka åkare. Carbon-Fuse-konstruktionen håller riktigt bra.

Senast ändrad:

termons

Aktiv medlem
Att Shift skulle kosta mycket tycker jag inte stämmer. Är väl bland de billigaste touringbindningar om man inte vill ha rambindning.

Då jag inte har problem med tjuvsläpp och har lyckats få Afd på plats så tycker jag det är en toppen produkt för blandad åkning och korta turar från liften.
Om jag prioritera turandet vill jag ha en lättare bindning/skida.

Senast ändrad:

steglund

Aktiv medlem
Den stora massan är generellt sett extremt okritisk när det gäller prylars funktion. Sen är det också många som inte tillåter sig se problem med prylar som har kostat mycket pengar. Många ser helt enkelt inte uppenbara fall av bristfällig funktion eller svagheter ens om de hänger mitt framför ögonen. Shift är en fantastiskt bra produkt i aspekten att den är nyskapande och ensam i sitt segment. Men det hade definitivt inte skadat med en uppgradering som fixade till en del störande detaljer.

Stämmer för nästan alla om man följer tillverkarens bristfälliga instruktion. Då hoppar ofta AFD:n ned ett hack och det blir glapp. Sen stannar den vanligtvis. Går dock att lösa genom att iställlet följa de rekommendationer som har arbetats fram bland användare världen över. Har man tur och hamnar rätt direkt är det inga problem. Jag hade personligen mycket problem i början, men har inte haft några sjunktendenser alls sedan jag lärde mig hur man ska ställa in den.

-tjuvlöser
Det beror på vem som frågar och vad man menar med att tjuvlösa. Ett icke oansenligt antal Shift ägare har problem på hårt, slagigt underlag vid sin normala DIN-inställning. Många andra har det inte. Det beror helt enkelt på hur du åker. Det faktum att antalet åkare som har problem är relativt högt visar att elasticiteten snarare är av medelklass än av toppklass.
Åkaren spelar mycket stor roll här. Vissa kan ju köra på tex Marker Tour F12 utan att ha tjuvsläppsproblem och det är ju en extremt dålig bindning i aspekten motståndskraft mot tjuvlös. Men det hindrar inte många åkare att köra runt på den och inte märka det, samtidigt som andra inte kommer halva Gustavbacken innan det släpper. Misstaget många gör är att de tror att begreppet "som en alpin bindning" innebär att Shift går att likställa med de allra bästa alpina bidningarna. Den nivån når den inte upp till. Den är ok, inte mer. Jag kan som referens inte stå på fullt i en hård, stökig pist med min normala DIN, vilket jag kan göra med Marker Griffon, Jester, Duke/Baron, Look/Ross P15/18 och liknande. Shift hanterar slag och högkraftslägen sämre. Det går såklart att lösa genom att skruva upp ett par snäpp, men då ökar skaderisken vid lågfartsfall istället. Fasthållningen får sammanfattat godkänt som alpinbindning, men den matchar inte de bästa alpinbindningarna. Den som säger något annat har fel.

Stämmer. Går man i upptrampade spår är det sällan ett problem. Går man i lössnö och spårar själv, särskilt i lite ojämnare skogsterräng osv där det inte är ett perfekt turspår trampar man förr eller senare på skidstoppern och då fälls den ner direkt. Därefter sitter den sämre pga att det är i princip omöjligt att få bort all snö under plattan. Går delvis att lösa genom att vara mer noggrann vid uppfällningen, försöka undvika att trampa på stoppern och att ha med sig två gummiband i fickan. Inget jätteproblem som jag ser det, men störigt ibland.

Kan hända i vissa fall när man går från tö- till frysgrader, men är väldigt ovanligt. Nästan alla bindningar fryser på ett eller annat sätt i det läget. Inget problem.

Stämmer. AFD:n vinklas upp onödigt mycket och sulan ligger inte emot teflonplattan utan kanten på plasten. Mycket konstig konstruktion som ger försämrad kraftöverföring.

Stämmer. Instruktionen i bruksanvisningen är lite otydlig och många teamåkare skruvar in lite extra på förspänningen. Förmodligen en förklaring till en del tjuvsläpp.

Stämmer inte om man ser det generellt, men enstaka brukare har haft problem med detta. De allra flesta drar för kort i låsspaken och kommer därmed endast till mellanläget (som har lite oklar funktion). Felaktiga exemplar förekommer, men väldigt sällan. Normal reklamationsfrekvens, dvs inget problem på bred front.

- Hållbarhet
Förvånande bra. Visst går en och annan sönder, men det gör ju alla bindningar i princip förr eller senare för enstaka åkare. Carbon-Fuse-konstruktionen håller riktigt bra.
Vet du om Salomon har tagit del av din feedback? AFD:n och skistoppern är brister som borde vara enkla att åtgärda och det är rätt anmärkningsvärt att de inte redan har gjort det. Hur de kan sätta dit en så klen AFD på en så exklusiv konstruktion är en gåta. Deras andra bindningar har väl en mycket bättre AFD? Kan det ha varit för att spara vikt, tro?

Att Shift skulle kosta mycket tycker jag inte stämmer. Är väl bland de billigaste touringbindningar om man inte vill ha rambindning.
Det är mycket pengar jämfört med en alpinbindning, men alla touringbindningar förutom rambindningarna och de allra enklaste tech-bindningarna kostar ungefär lika mycket. Jämfört på så sätt tycker inte jag heller att den är speciellt dyr, men visst är det en stor kostnad.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Det är mycket pengar jämfört med en alpinbindning, men alla touringbindningar förutom rambindningarna och de allra enklaste tech-bindningarna kostar ungefär lika mycket. Jämfört på så sätt tycker inte jag heller att den är speciellt dyr, men visst är det en stor kostnad.
Kruxet här är väl att priserna på Shift varierat enormt under de här två åren. Ibland säljs den till ordinariepris och då kan den ju klassas som väldigt dyr men många ser ju istället rea-priserna framför sig och då är den rätt billig.

Kruxet här är väl att priserna på Shift varierat enormt under de här två åren. Ibland säljs den till ordinariepris och då kan den ju klassas som väldigt dyr men många ser ju istället rea-priserna framför sig och då är den rätt billig.
Är inte priset på Shift ca 3400 kr nu för tiden?För det är väl priserna i Tyskland som är norm ;)

MnO

Aktiv medlem
Är inte priset på Shift ca 3400 kr nu för tiden?För det är väl priserna i Tyskland som är norm ;)
3700-4000kr är väl snarare standardprisläge. Det är ju en ansenlig hög med pengar, men i sammanhanget ett rätt bra pris (sjukt att man tycker det egentligen för en bindning, men turgrejor tenderar ju att lägga iväg i pris). Runt 4k går att hitta även i Sverige, tex på Skistart för tillfället.

MnO

Aktiv medlem
Vet du om Salomon har tagit del av din feedback? AFD:n och skistoppern är brister som borde vara enkla att åtgärda och det är rätt anmärkningsvärt att de inte redan har gjort det. Hur de kan sätta dit en så klen AFD på en så exklusiv konstruktion är en gåta. Deras andra bindningar har väl en mycket bättre AFD? Kan det ha varit för att spara vikt, tro?
Det är jag helt övertygad om att dom inte har. Salomon justerar ju i princip aldrig några produkter oavsett hur tydliga svagheter utan kör modellen ett par år på marknaden oförändrad och byter sedan modell helt istället om ens det. Guardian tex är ju fortfarande exakt likadan så här 8 år senare trots att den har enkelt åtgärdbara uppenbara konstruktionsmissar. Det enda som har fått Salomon att ändra på produkter historiskt är om den har orsakat, eller riskerar att orsaka stora direkta kostnader. Då främst där det finns risk för kostsamma stämningar (tex Quest tech-insert-härvan i USA) eller hög reklamationsfrekvens (tex delamineringsproblemen i början på 2000-talet). Jag hoppas att det kommer en uppdatering av Shift, men det känns osannolikt. Möjligen en helt tyst sådan som inte det görs något väsen av om det har varit reklamationsproblem på någon del.

Jämför med Fritschi tex. Ett inlägg på Teton med ett 20-tal svar leder till ett omedelbart svar och sen uppdatering av produkten inom ett par månader. I flera steg och en ständig förbättring och numera är både Tecton och Vipec avsevärt bättre än i de första utgåvorna via flera detaljjusteringar. Förra våren hade jag synpunkter på en plastdetalj i bottenplattan på Tecton exempelvis, meddelade detta i en butik och diskuterade därefter ärendet med en konstruktör på fabriken i Schweiz. Det resulterade inte i någon konstruktionsförändring den gången, men väl att jag fick en uppsättning nya plattor som jag testar i vinter. Där kan vi snacka kontakt med användarna på en helt annan nivå. Ett avsevärt mindre företag förvisso vilket förenklar det hela, men ändå.

VickeLang

Aktiv medlem
Det är jag helt övertygad om att dom inte har. Salomon justerar ju i princip aldrig några produkter oavsett hur tydliga svagheter utan kör modellen ett par år på marknaden oförändrad och byter sedan modell helt istället om ens det. Guardian tex är ju fortfarande exakt likadan så här 8 år senare trots att den har enkelt åtgärdbara uppenbara konstruktionsmissar. Det enda som har fått Salomon att ändra på produkter historiskt är om den har orsakat, eller riskerar att orsaka stora direkta kostnader. Då främst där det finns risk för kostsamma stämningar (tex Quest tech-insert-härvan i USA) eller hög reklamationsfrekvens (tex delamineringsproblemen i början på 2000-talet). Jag hoppas att det kommer en uppdatering av Shift, men det känns osannolikt. Möjligen en helt tyst sådan som inte det görs något väsen av om det har varit reklamationsproblem på någon del.

Jämför med Fritschi tex. Ett inlägg på Teton med ett 20-tal svar leder till ett omedelbart svar och sen uppdatering av produkten inom ett par månader. I flera steg och en ständig förbättring och numera är både Tecton och Vipec avsevärt bättre än i de första utgåvorna via flera detaljjusteringar. Förra våren hade jag synpunkter på en plastdetalj i bottenplattan på Tecton exempelvis, meddelade detta i en butik och diskuterade därefter ärendet med en konstruktör på fabriken i Schweiz. Det resulterade inte i någon konstruktionsförändring den gången, men väl att jag fick en uppsättning nya plattor som jag testar i vinter. Där kan vi snacka kontakt med användarna på en helt annan nivå. Ett avsevärt mindre företag förvisso vilket förenklar det hela, men ändå.
Har monterat nästa års shift på mina skidor. Inte haft shift innan annat än att pillat på kompisars shift men det känns som att skistoppern iaf sitter stenhårt i uppfällt läge, man får ta i ordentligt för att få ner dom, kanske uppdatering? Även bredden verkar vara smalare. Smällde på 110mm på 115mm skida och de behöver böjas en del då stoppern verkar fällas in under skidan i utlöst läge vilket gör att när man kliver i så dras den ordentligt mot stålkanten, vet ej om de brukar göra så. Har somsagt ingen ordentlig egen erfarenhet av dom :)
Får se om det uppstår några problem eller om de gjort små uppdateringar. Premiäråk för dom i helgen!

steglund

Aktiv medlem
Har monterat nästa års shift på mina skidor. Inte haft shift innan annat än att pillat på kompisars shift men det känns som att skistoppern iaf sitter stenhårt i uppfällt läge, man får ta i ordentligt för att få ner dom, kanske uppdatering? Även bredden verkar vara smalare. Smällde på 110mm på 115mm skida och de behöver böjas en del då stoppern verkar fällas in under skidan i utlöst läge vilket gör att när man kliver i så dras den ordentligt mot stålkanten, vet ej om de brukar göra så. Har somsagt ingen ordentlig egen erfarenhet av dom :)
Får se om det uppstår några problem eller om de gjort små uppdateringar. Premiäråk för dom i helgen!
Nästa års Shift? Intressant! Verkar AFD:n vara likadan som tidigare? Bl a väldigt liten anläggningsyta om den ställs in till en alpinsula.

torax

Aktiv medlem
Jag köpte ett par Shift, men åkte aldrig på dem. Upptäckte att de var defekta efter någon månad när jag skulle montera dem. Skickade tillbaka dem och fortsatte åka Vipec. I år åker jag på Tecton/Xenic.
@MnO Vilken detalj på bottenplattan är ändrad?
Bifogar bilder på Shift. Markerat de plastpiggar som var avbrutna.
EBC4BF2D-A08D-4AC7-AF2E-7624BAAB8185.jpegF2F1D12B-A9F9-484F-8ADB-495438CE05B9.jpeg

steglund

Aktiv medlem
Tror det är samma. Har inte så många bilder just nu men kan ta fler vid intresse :)
Det ser ut att vara samma, i alla fall på utsidan. Möjligtvis har de gjort höjdjusteringen stabilare, men tyvärr tror jag att @MnO har rätt. Salomon verkar inte vara benägna att rätta till svagheterna, även om det vore ganska enkelt.

cagr

Medlem
[

-tjuvlöser

- Hållbarhet
@MnO eller någon annan. Gällande elasticitet och förspänning, har du justerat den likt en del andra gjort? I så fall hur upplever du/ni bindningen efter det gällande tjuvsläpp? känns som om detta är mitt största potentiella problem med Shift. Har ingen lust precis som du är inne på att skriva upp DIN för att kompensera en dålig konstruktion och sen dra av korsbandet när man kör lite långsammare med kidsen samma dag.

Sjukt kluven då jag vill ha en bindning som går att tura med som främst kommer användas till ren åkning. Känns som att man kanske ska köpa grisen i säcken och gå på Duke PT. Finns det någon som teståkt dom än eller har Marker gjort en klassisk PR grej och fortfarande inte har bindningen klar!?

Har varit inne på Cast också men med mina knappa 70kg har inte P18 varit ett alternativ. Dock kommer P15 tillbaka nästa år och är kompatibel med cast. Finns någon leverantör av Cast i Sverige/EU eller måste man beställa direkt från US?

Senast ändrad:

drH

Medlem
Efter en vecka i alperna (halvrisigt med snö, mest liftburen offpist men en del turande för enstaka fina åk) på shift konstaterar jag att:

- i pisten funkar den, för mig, som vilken alpinbindning som helst - inga tjuvsläpp

- vid ett tillfälle släppte tån i smb med lappkast - måste kommit åt spaken och slagit fram den från bakersta, tröga låsläget

- AFDn har stannat på plats, likaså stoppers

Men då är jag en sån som lusläser manualen innan jag börjar använda valfri ny pryl, har justerat AFDN i enlighet med vad som är konsensus på div forum och har förmodligen justerat förspänningen alldeles för hårt.

Fantastisk bindning för mig. Men så kör jag fegt också. Om jag skall anmärka på något så upplever jag att man står väldigt högt upp från skidan med tån i pinnarna i turläge jmf med traditionella techbindningar. Vanesak?

/drH

termons

Aktiv medlem
@MnO eller någon annan. Gällande elasticitet och förspänning, har du justerat den likt en del andra gjort? I så fall hur upplever du/ni bindningen efter det gällande tjuvsläpp? känns som om detta är min största potentiella problem med Shift. Har ingen lust precis som du är inne på att skriva upp DIN för att kompensera en dålig konstruktion och sen dra av korsbandet när man kör lite långsammare med kidsen samma dag.

Sjukt kluven då jag vill ha en bindning som går att tura med som främst kommer användas till ren åkning. Känns som att man kanske ska köpa grisen i säcken och gå på Duke PT. Finns det någon som teståkt dom än eller har Marker gjort en klassisk PR grej och fortfarande inte har bindningen klar!?

Har varit inne på Cast också men med mina knappa 70kg har inte P18 varit ett alternativ. Dock kommer P15 tillbaka nästa år och är kompatibel med cast. Finns någon leverantör av Cast i Sverige/EU eller måste man beställa direkt från US?
Har du problem med tjuvlösningar? Jag uppskattar att jag kör betydligt hårdare i pist än 95%av åkarna i alla skidsystem. Har aldrig haft problem med tjuvlösningar. Din inställd på 8,5 vikt 83kg.

Såg att du åker på Rustler 9? Borde inte vara en skida som man behöver pressa så hårt för att övre gränsen kommer emot?

cagr

Medlem
Har du problem med tjuvlösningar? Jag uppskattar att jag kör betydligt hårdare i pist än 95%av åkarna i alla skidsystem. Har aldrig haft problem med tjuvlösningar. Din inställd på 8,5 vikt 83kg.

Såg att du åker på Rustler 9? Borde inte vara en skida som man behöver pressa så hårt för att övre gränsen kommer emot?
Nej har inte haft några problem alls senaste 5 åren med tjuvsläpp. Har dock mkt medvetet valt bindningar för att i största möjliga mån slippa det och har endast åkt på FKS/Pivot bindningar.

Gällande skidorna har du helt rätt, använder främst ett par Rustler 9 idag. Sen hurvida det är kvitto på hur hårt man kan åka vet jag inte. Har passerat folk med tajta kläder och GS skidor med betydligt mjukare och bredare skidor än Rustlern 😂😂

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
Efter en vecka i alperna (halvrisigt med snö, mest liftburen offpist men en del turande för enstaka fina åk) på shift konstaterar jag att:

- i pisten funkar den, för mig, som vilken alpinbindning som helst - inga tjuvsläpp
Tack för rapporten.

Dock får jag kommentera med ett det är just den typen av uttalanden som får mig att fundera på hur kritiskt Shift testas egentligen. En alpinbindning är ingen fast storhet. Det finns dåliga alpinbindningar och det finns bra alpinbindningar. Jag önskar att jag också kunde åka med "vilken alpinbindning som helst" utan problem, men det kan jag dessvärre inte. Med ärrade korsband, sliten fotled i höger fot och en åkstil där jag bevisligen får fler tjuvsläpp än snittet måste jag välja alpinbindningar med riktigt stor omsorg. Ett felval där innebär direkt en ökad skaderisk, antingen för att skidorna flyger av i fel lägen eller att de sitter kvar för länge. Det är inga problem att hitta bindningar som släpper vid minsta provokation och det är lika lätt att hitta bindningar som inte släpper ens om benet dras till en full spiralfraktur. Det svåra är att hitta en bindning som släpper i exakt rätt ögonblick, men som sitter kvar i all form av kontrollera åkning. Det är INTE "vilken alpinbindning som helst" som klarar den uppgiften. De som däremot inte känner någon skillnad på en riktigt bra alpinbindning och en riktigt dålig, utan åker runt på en tex en Marker Squire och tycker den funkar helt ok, de kan utan några som helst problem åka runt med Shift också. Shift är som jag har nämnt ovan helt ok som alpinbindning, men för mig når den inte upp till de bästa i framförallt stökig piståkning som jag har nämnt innan. Det finns inte en chans att jag skulle klara en pistinriktad dag där jag åkte för fullt tex med 8.5 som nämns i den här tråden och då väger jag 82kg.

Jag åker Shift med standardinställd (enligt min egenförfattade instruktion) AFD (dvs lite tightare än Salomons rek) och med något förhöjd förspänning i enlighet med vad Cody Townsend rekommenderar och DIN-inställning 10.5. Då fungerar den för nästan all åkning. Det enda jag behöver göra är att hålla igen en liten, liten aning i hårt pressad rapp fartkontrollerad lite hackande kortsväng på mycket fast underlag. Är jag bara aningen lätt i fötterna i det läget sitter den.

Typexemplet är att släppa på i den övre, flacka inledande delen av Gästrappet och sen ta en skärande höger ner i branten. Jag pallar på fast underlag kanske 4-5 större skär ner i branten innan jag känner behov av att fartkontrollera. Om jag då riktigt trycker till som jag vill och pressar fast skidorna i underlaget ett par svängar släpper Shiften ibland. Jag har fått tre rejäla tjuvsläpp där på nästan exakt samma ställe och samma sätt. Den manövern klarar den helt enkelt inte. Jag kan göra precis likadant med mina pistskidor med Griffon på samma DIN och de har aldrig släppt. Det gjorde inte heller Ross FKS 155 som jag hade tidigare på pistlaggen. Guardian klarar den just den manövern, men är sämre i pucklar och släpper helt oförklarligt i häldelen ibland av andra anledningar. Tyrolia Attack 13 har också gett något släpp i liknande lägen, även om jag inte har kört den så hårt i just Gästrappet. Salomon Warden har gett mig en duktig blåröv i Stora Backen i Tandådalen i snarlika förhållanden. Marker Squire/F12 släpper direkt. Med Baron och Duke går det däremot lika bra som med Griffon och Jester. Shift sitter skapligt. Klart bättre än Squire. Ungefär som Warden och Guardian (som väntat), men sämre än Griffon och Jester.

Pillard

Aktiv medlem
Det hade ju onekligen varit väldigt roligt att åka med @MnO nån gång för att jämföra. Jag måste åka väldigt mjukt även om guiden förra veckan klagade på att jag åker för aggressivt (det han menar är att jag har för bråttom in i sväng och sätter svängen för snabbt, utan progressiv tryckökning genom sväng). Jag hade aldrig problem med tjuvsläpp förr. Sen gick jag på Radical FT och den orsakade några rejäla krascher. Efter det har jag kört Beast 16 (på alldeles för hög din och med smärta i fotled efter krasch som följd) och nu Shift. Jag har ända sen Beasten vågat stå på mer och mer och nu förra veckan kände jag att jag var tillbaka och vågade släppa loss totalt i pisterna i Serre som jag gjorde förr på Dukes. Ganska styva skidor i Enforcer 93or men också några rejäla tjurrusningar med 118mm Bibbys. Inga som helst tjuvsläpp på 8,5-9 i din. Jag väger ca 80, är 188cm lång och har 321mm sula. Jag har egentligen bara ramlat på Shift en gång och då släppte den fantastiskt rent och fint. Ingen tvekan utan knäppte loss jättefint.

MnO

Aktiv medlem
Det hade ju onekligen varit väldigt roligt att åka med @MnO nån gång för att jämföra.
Ja, det vore intressant. Jag måste ha någon teknikdetalj i pressad kortsväng som gör att skidorna sticker. Jag har en genetisk kopia som referens i form av min tvillingbror (MarkusO här på Fr) och han åker väldigt snarlikt i fart, men kan åka med vilken skit som helst i bindningsväg och han har typ inte fått ett tjuvsläpp på 20 år ändå. Det har hänt mer än en gång att jag (eller xJonx ännu fler gånger) har testat ett par skidor som MarkusO har åkt runt på i en vecka i alperna. Jag brukar klara mig 100m innan det blir double-eject vid första tendens till tryck. Min bror måste ha begåvats med de silkesfötter jag aldrig fick :)

En klassisk episod är när xJonx testade MarkusO:s Rocker2 122 med F12or. Jon tar sig runt 200m innan han helt omotiverat ejectar och fastnar i en grangren med handtaget till sin ABS-rygga, som raskt blåser upp på en knapp sekund. Brorsan hade då åkt fem dagar med den bindningen i ur och skur och inte märkt några som helst tendenser till problem. Jag testar några svängar och trycker ur den omedelbart innan jag ens hade börjat sätta tryck. MarkusO kliver i och åker resten av resan utan tjuvsläpp. Så tekniken spelar mycket stor roll.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Ja, det vore intressant. Jag måste ha någon teknikdetalj i pressad kortsväng som gör att skidorna sticker. Jag har en genetisk kopia som referens i form av min tvillingbror (MarkusO här på Fr) och han åker väldigt snarlikt i fart, men kan åka med vilken skit som helst i bindningsväg och han har typ inte fått ett tjuvsläpp på 20 år ändå. Det har hänt mer än en gång att jag (eller xJonx ännu fler gånger) har testat ett par skidor som MarkusO har åkt runt på i en vecka i alperna. Jag brukar klara mig 100m innan det blir double-eject vid första tendens till tryck. Min bror måste ha begåvats med de silkesfötter jag aldrig fick :) En klassisk episod är när xJonx testade MarkusO:s Rocker2 122 med F12:eek:r. Jon tar sig runt 200m innan han helt omotiverat ejectar och fastnar i en grangren med handtaget till sin ABS-rygga, som raskt blåser upp på en knapp sekund. Brorsan hade då åkt fem dagar med den bindningen i ur och skur och inte märkt några som helst tendenser till problem. Jag testar några svängar och trycker ur den omedelbart innan jag ens hade börjat sätta tryck. MarkusO kliver i och åker resten av resan utan tjuvsläpp. Så tekniken spelar mycket stor roll.
Just det där är ju extra roligt. Jag hade tänkt att jag måste åka som din bror men sen fick jag tag på Radicals och de löste ju hela tiden, trots att många hävdar att de aldrig tjuvar.
Har kompisar som har samma skillnad. Den ena har åkt på F12or i massor av år helt utan problem. Den andra skaffar F12or och kliver ur flera gånger utan direkt belastning i Järvsö. Själv har jag inte ens vågat prova F12

cagr

Medlem
Kul diskussion som nu börjar blir riktigt intressant.

Hur kommer det sig att konsensusen kring bindningar skiljer sig så mkt? Varför funkar en bindning för vissa utan några problem samtidigt som andra har stora problem med ex tjuvsläpp på samma bindning? Om vi bortser från den självklara kommentaren hur hårt en åkare åker.

Har likt flera andra kompisar som åkt på ex F12, utan några problem som helst med tjuvsläpp även om dom är riktigt duktiga åkare. Sen verkar vissa inte alls få dom att funka. Verkar vara det samma med Shift

Är det inställningar, pjäxorna eller åkarens dynamik och belastning? Eller kanske en kombination av allt!? Gällande inställningar så kanske ex Shift som har flera parametrar att ta hänsyn till för att det ska bli rätt en teoretisk och praktisk problematik.

Senast ändrad:

QRikard

Medlem
En feature på Squire/F12 (m.f.?) är att kraftprofilen på häldelen är olinjär. Första biten går det väldigt lätt och sen blir det tyngre och tyngre och fastnar i extremläge där krävs det rätt mycket mer kraft innan den verkligen löser ut.
Detta gör att en aggresiv åkare får hälen att lätta ca 5mm i bindningen men utan att vara speciellt nära att få bindningen att lösa ut helt. Körde på F12 en säsong och var väldigt otäckt i puckel och stökiga förhållanden för det kändes som att jag skulle stå på näsan men inget mer hände.
Tillslut kom jag på problemet och kunde stillastående på platten får hälen att lätta 5mm genom att bara trycka på plösen. Behövs mycket mer kraft för att få den att faktiskt lösa ut så jag fick aldrig ett enda tjuvsläpp bara hjärtat som skippade ett slag när hälen lättade...

Testat detta på 4 olika F12 bindningar (olika årgångar) med identiskt resultat. Förspänning var givetvis korrekt inställd. Detta verifierades dessutom med Markers generalagent i sverige så det är en del av konstruktionen till squire häldelen. Varför förstår jag inte eftersom det är en assymetrisk glidklack som skapar profilen så den borde vara lätt att byta form på för att få en annan kraftprofil.
Jag bytte till en Baron (griffon/jester) konstruktionen på häldelen som är klart bättre.

De flesta andra bindningar har motsatt profil eller är mer linjära när dom löser ut framåt. Vilket gör att pjäxan sitter hårt mot bindningen men när det väl börjar släppa så löser det helt.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp