Salomon Shift

HairLipp

Ny medlem
Salomon Shift
För egen del har jag, tyvärr, svårt att lita helt på mina Shift.

De är inställda enligt konstens alla regler, med korrekt förspänning och AFD helt enligt konsensus i denna tråd, ändå får jag tjuvsläpp. I pist, både hård och mjuk, sitter båda skidorna kvar på fötterna. Än så länge. Utanför pisten, i både lårdjup kallsnö och lite varmare snö, har jag fått helt oprovocerade tjuvsläpp flera gånger. Det har lett till rejäla krascher, men tack och lov inte till att jag skadat mig eller att den andra bindningen löst ut.

Såklart väldigt tråkigt att inte vara trygg med bindningarna, när det var för åkning i just opreparerad lutning som jag köpte bindningarna.

Medveten om att det egentligen inte är bindningar i samma kategori, så skulle jag nog ändå valt G3 ION om jag skulle valt bindningar till samma skida idag.

RichardH

Medlem
Salomon Shift
Tack för rapporten.

Dock får jag kommentera med ett det är just den typen av uttalanden som får mig att fundera på hur kritiskt Shift testas egentligen. En alpinbindning är ingen fast storhet. Det finns dåliga alpinbindningar och det finns bra alpinbindningar. Jag önskar att jag också kunde åka med "vilken alpinbindning som helst" utan problem, men det kan jag dessvärre inte. Med ärrade korsband, sliten fotled i höger fot och en åkstil där jag bevisligen får fler tjuvsläpp än snittet måste jag välja alpinbindningar med riktigt stor omsorg. Ett felval där innebär direkt en ökad skaderisk, antingen för att skidorna flyger av i fel lägen eller att de sitter kvar för länge. Det är inga problem att hitta bindningar som släpper vid minsta provokation och det är lika lätt att hitta bindningar som inte släpper ens om benet dras till en full spiralfraktur. Det svåra är att hitta en bindning som släpper i exakt rätt ögonblick, men som sitter kvar i all form av kontrollera åkning. Det är INTE "vilken alpinbindning som helst" som klarar den uppgiften. De som däremot inte känner någon skillnad på en riktigt bra alpinbindning och en riktigt dålig, utan åker runt på en tex en Marker Squire och tycker den funkar helt ok, de kan utan några som helst problem åka runt med Shift också. Shift är som jag har nämnt ovan helt ok som alpinbindning, men för mig når den inte upp till de bästa i framförallt stökig piståkning som jag har nämnt innan. Det finns inte en chans att jag skulle klara en pistinriktad dag där jag åkte för fullt tex med 8.5 som nämns i den här tråden och då väger jag 82kg.

Jag åker Shift med standardinställd (enligt min egenförfattade instruktion) AFD (dvs lite tightare än Salomons rek) och med något förhöjd förspänning i enlighet med vad Cody Townsend rekommenderar och DIN-inställning 10.5. Då fungerar den för nästan all åkning. Det enda jag behöver göra är att hålla igen en liten, liten aning i hårt pressad rapp fartkontrollerad lite hackande kortsväng på mycket fast underlag. Är jag bara aningen lätt i fötterna i det läget sitter den.

Typexemplet är att släppa på i den övre, flacka inledande delen av Gästrappet och sen ta en skärande höger ner i branten. Jag pallar på fast underlag kanske 4-5 större skär ner i branten innan jag känner behov av att fartkontrollera. Om jag då riktigt trycker till som jag vill och pressar fast skidorna i underlaget ett par svängar släpper Shiften ibland. Jag har fått tre rejäla tjuvsläpp där på nästan exakt samma ställe och samma sätt. Den manövern klarar den helt enkelt inte. Jag kan göra precis likadant med mina pistskidor med Griffon på samma DIN och de har aldrig släppt. Det gjorde inte heller Ross FKS 155 som jag hade tidigare på pistlaggen. Guardian klarar den just den manövern, men är sämre i pucklar och släpper helt oförklarligt i häldelen ibland av andra anledningar. Tyrolia Attack 13 har också gett något släpp i liknande lägen, även om jag inte har kört den så hårt i just Gästrappet. Salomon Warden har gett mig en duktig blåröv i Stora Backen i Tandådalen i snarlika förhållanden. Marker Squire/F12 släpper direkt. Med Baron och Duke går det däremot lika bra som med Griffon och Jester. Shift sitter skapligt. Klart bättre än Squire. Ungefär som Warden och Guardian (som väntat), men sämre än Griffon och Jester.
Jag har tidigare kört med Squire och kör idag med F12 och har inga problem med att de tjuvlöser, kanske någon enstaka gång de löser ut där jag hellre sett att de suttit kvar och aldrig i pisten. Tycker snarare att de löser ut för sällan vid vridning så mitt knä mår inte jättebra. Kör enligt rekommenderad DIN. Skulle det kunna vara bättre utlösningsmekanism i andra bindningar som passar mig bättre? Eller ska jag prova att skruva ned, har de på DIN 6,5. Är en genomsnittsåkare, hoppar inget eller så. Väger kring 71-72 kg. När jag kör pist kör jag mest med ett par Völkl Racetiger GS med tillhörande bindning och har inga problem med att de löser ut där heller.

dallan

Medlem
Salomon Shift

De är inställda enligt konstens alla regler, med korrekt förspänning och AFD helt enligt konsensus i denna tråd, ändå får jag tjuvsläpp. I pist, både hård och mjuk, sitter båda skidorna kvar på fötterna. Än så länge. Utanför pisten, i både lårdjup kallsnö och lite varmare snö, har jag fått helt oprovocerade tjuvsläpp flera gånger. Det har lett till rejäla krascher, men tack och lov inte till att jag skadat mig eller att den andra bindningen löst ut.

Såklart väldigt tråkigt att inte vara trygg med bindningarna, när det var för åkning i just opreparerad lutning som jag köpte bindningarna.

Medveten om att det egentligen inte är bindningar i samma kategori, så skulle jag nog ändå valt G3 ION om jag skulle valt bindningar till samma skida idag.
Vad kör du för DIN och vad ligger vikten på?

mkII

Ny medlem
Salomon Shift
Själv väger jag 70kg, kör din någonstans mellan 7-8 och har inte haft ett enda tjuvsläpp på runt 25 skiddagar i blandad snö.

Salomon Shift

Hej, instämmer helt med dig. Mina shift är ställda i botten och har kollat inställningarna på både Alpint och butik i alperna som bekräftar att de är helt rätt inställningar. Får framförallt tjuvsläpp när det börjar bli slagit och haft 2 rejäla krasher pga av detta. Blir spännande att se om man kommer sitta fast bättre om man byter till nya duke nästa år.

Salomon Shift
Ni som får tjuvsläpp med Shift. Är det fram- eller bak-bindningen som släpper? Och som ett, möjligen helt onödigt, tips. Man behöver ju inte ha samma DIN inställning på fram- och bak-bindningen.

Robert89

Medlem
Salomon Shift
Jag har efter ca 30 skiddagar inte heller haft ett enda tjuvsläpp. Dock har jag mkt problem med ski-stoppers som åker ut i gå-läge. Jag har en av de första bindningarna som kom ut. Var och kände på en nyare Shift igår och någon beskrev på forumet hur det finns "två hack" man kan trycka ner plattan bak till ifall man inte bara ställer dig på den med pjäxan. Detta var väldigt tydligt på den nya Shiften jag testade i butik men finns inte alls på den äldre modellen jag har? Där är det bara ett läge. Kanske har gjorts något till de nyare modellerna trots allt?

edit:stavfel

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Salomon Shift
Fascinerande det här med bindningar och pre-release. Jag har efter flera år med olika tech-lösningar äntligen börjat våga pressa Shiftsen och körde nu för första gången på helt utan handbroms i min favoritpist Casse de Boeuf i Serre. 900fhm svart stenhård pist. Inga tendenser till släpp trots rejäl fart och ganska pressade svängar. Kändes hur tryggt och stadigt som helst.

OleK

Aktiv medlem
Salomon Shift
Til dere som sliter med tjuvslapp av bindingen... Hvordan ser deres pjaxor ut? Nye freste eller slitte med dårlige såler? Det finnes mange faktorer som gjør at en binding slipper, men om man har stilt inn bindingen rett og ikke har slitte sko kan jeg ikke skjønne hvordan dere får det til. Har på mine snart 3 år med bindingen ikke hatt ett eneste tjuvslepp. Første utgave hadde jeg et par slepp på, men det var kombinasjonen dårlig innstilt tå plate samt litt barnesykdommer. På mine modeller som har kommet etter pre produksjons utgaven har jeg ikke hatt det problemet. Vil si jeg kjører hardt under alle typer forhold. Mine bindinger står på 11 tror jeg veier 75kg. Tidligere med kraftigere bindinger kjørte jeg vel på typ 13 de årene jeg konkurrerte i frikjøring og selv med lavere din tåler de hard kjøring, park, klippedropp og stor fart. Jeg er ingen finslepen tekniker, men opplever aldri tjuvslepp selv om jeg ser flere her sliter med det og har hatt venner som har opplevd det samme.

Kort oppsummert tror jeg kombinasjonen feil innstilt binding og slitte boots ofte er hovedgrunnen til det. Shift er som mange vet en binding som krever nøyaktig innstilling for å fungere 100% noen mener det er en svakhet, men har man gjort det rett en gang så trenger man ikke gjøre det om... .

MnO

Aktiv medlem
Salomon Shift
Til dere som sliter med tjuvslapp av bindingen... Hvordan ser deres pjaxor ut? Nye freste eller slitte med dårlige såler? Det finnes mange faktorer som gjør at en binding slipper, men om man har stilt inn bindingen rett og ikke har slitte sko kan jeg ikke skjønne hvordan dere får det til. Har på mine snart 3 år med bindingen ikke hatt ett eneste tjuvslepp.
Mina pjäxor är inte nya, men inte att betrakta som slitna med mina mått. Sulan är fräsch. Har runt 80 dagar på dom än så länge. Jag brukar väl åka runt 300 dagar med mina par som referens. Garanterat rätt inställda.

Vikt 82 kg, sullängd 306mm. Kör på DIN 10 just nu, men har dragit ner en aning pga en stukning i högerfoten. Brukar köra på 11.

tobbepersson

Ny medlem
Salomon Shift
Tror man skall räkna in en faktor till i detta. Åkaren. Position, följsamhet och erfarenhet tror jag spelar in. För 10-15 år sen(techbindning= endast dynafit) och skidorna växte på bredden så tjuvlöste allt på risigt underlag. Man låste dom om man åkte mer än normalt. Men nu har aldrig skidor, techbindningar och pjäxor varit bättre - varken separat eller i kombination. Men åkare pushar detta också och vill åka som med rambindningar ("kräver" att det ska funka, bra!). Men när jag ser med vilken teknik vissa åker med så förstår jag att skidor löser ut. Och det har inget med fart, drop och trick att göra. Konstigt nog klarar alla bra åkare jag känner att åka finfint på tech - inte alltid dock, men för det mesta faktiskt. Tjuvlösning är ju i sin natur då man inte vill att den ska lösa och då ska position och tryck vara balanserat. Eller? Känslig fråga, och jag har ju Ion sen länge så för mig är ju tjuvsläpp long gone😁

TopiNieminen

Aktiv medlem
Salomon Shift
Jag och min kompis @mattstar tillhör nog den skaran som åker fint och mjukt trots tjocka kroppar, eftersom vi upplever inte dessa tjuvsläpp på något speciellt sätt. Jag har fått ett par stycken dock utan någon större krasch. Annars åker jag i pist med Hendryx 917 och Head Raptor R2, och då sladdar jag inte så mycket.

VickeLang

Aktiv medlem
Salomon Shift
Har nu kört ordentligt på mina shift. Aldrig upplevt tendens till tjuvsläpp. Inte ens i påfrusen uppåkt offpist. Näst intill prestanda som ex jester, små marginella skillnader. I början va man lite skeptisk men nu litar man på dom ordentligt. AFDn sitter som den ska och har inte börjat glappa som några upplever. Bra bindning helt enkelt.

Årsmodell 2020/2021
Pjäxa: Atomic hawk ultra XTD130 som inte e så slitna.
Vikt 78 DIN 10
Sitter på ett par black crows Anima

rabbit

Aktiv medlem
Salomon Shift
Kort oppsummert tror jeg kombinasjonen feil innstilt binding og slitte boots ofte er hovedgrunnen til det. Shift er som mange vet en binding som krever nøyaktig innstilling for å fungere 100% noen mener det er en svakhet, men har man gjort det rett en gang så trenger man ikke gjøre det om... .
En bindning som varit ute på marknaden i två år och huvudsakligen åks med lika nya pjäxor som ett första kliv ut i "tech-träsket" borde inte vara drabbat av varken fel-inställningar eller slitna pjäxor.
Argumentet "feil innstilt binding og slitte boots" är, i min mening och med all respekt, skitsnack i nådens år 2020.
Standard i användbarhet (för alla bindningar imho) borde vara Salomons gamla 900serie som man kan kliva i och åka med ett par träskor utan att få tjuvsläpp!
Det är den standard Salomon hade nått.
För 30 år sedan.
Sen har man låtit det förfalla till föga för marknadsföring och profit?
#bättreochbättre

VickeLang

Aktiv medlem
Salomon Shift
En bindning som varit ute på marknaden i två år och huvudsakligen åks med lika nya pjäxor som ett första kliv ut i "tech-träsket" borde inte vara drabbat av varken fel-inställningar eller slitna pjäxor.
Argumentet "feil innstilt binding og slitte boots" är, i min mening och med all respekt, skitsnack i nådens år 2020.
Standard i användbarhet (för alla bindningar imho) borde vara Salomons gamla 900serie som man kan kliva i och åka med ett par träskor utan att få tjuvsläpp!
För 30 år sedan.
#bättreochbättre
"Det va bättre förr"

MnO

Aktiv medlem
Salomon Shift
Tror man skall räkna in en faktor till i detta. Åkaren. Position, följsamhet och erfarenhet tror jag spelar in. För 10-15 år sen(techbindning= endast dynafit) och skidorna växte på bredden så tjuvlöste allt på risigt underlag. Man låste dom om man åkte mer än normalt. Men nu har aldrig skidor, techbindningar och pjäxor varit bättre - varken separat eller i kombination. Men åkare pushar detta också och vill åka som med rambindningar ("kräver" att det ska funka, bra!). Men när jag ser med vilken teknik vissa åker med så förstår jag att skidor löser ut. Och det har inget med fart, drop och trick att göra. Konstigt nog klarar alla bra åkare jag känner att åka finfint på tech - inte alltid dock, men för det mesta faktiskt. Tjuvlösning är ju i sin natur då man inte vill att den ska lösa och då ska position och tryck vara balanserat. Eller? Känslig fråga, och jag har ju Ion sen länge så för mig är ju tjuvsläpp long gone😁
Det håller jag fullständigt med om. Jag vet i vilka lägen det är risk för tjuvsläpp och jag vet också hur jag ska göra för att det inte ska hända. Lite lättare fötter och lite rundare svängar så sitter det alltid. Problemet är bara att jag glömmer bort det ibland och kanske ännu mer att jag inte vill behöva tänka på det. För mig är Shift LÅNGT från ensam om samma tendenser. De flesta bindningar med DIN 13 eller lägre upplevs på samma sätt och högre kan jag inte skruva för då håller inte knäna när det väl ska släppa.

Det finns vissa svängar, underlag och manövrar som är högrisk helt enkelt och om man aldrig åker på det sättet släpper det inte. Men det är också så att det är ett mycket välkänt faktum att Shift släpper för en del. Teton tex är fullständigt fullsmetat med rapporter om släpp i tid och otid och det är samma tongångar på NewSchoolers, även om det ofta är park inblandat där.

Pillard

Aktiv medlem
Salomon Shift
För mig har det varit hälen som släppt. Ligger på 11 i DIN-skala. Men de är bästa bindningen för mitt bruk i alla fall.
Hur får man tjuvsläpp i hälen? Mig veterligen släpper ju shift bara vertikalt i hälen så den åkningen måste ju vara lite märklig?

kan för övrigt rapportera att Shiftens skistoppers funkar sådär ;) (se bild nedan)

steglund

Aktiv medlem
Salomon Shift
Men nu har aldrig skidor, techbindningar och pjäxor varit bättre - varken separat eller i kombination. Men åkare pushar detta också och vill åka som med rambindningar ("kräver" att det ska funka, bra!). Men när jag ser med vilken teknik vissa åker med så förstår jag att skidor löser ut.
I utförsläge är Shift inte en tech-bindning utan en traditionell alpinbindning och det ska gå att förvänta sig att åka som med rambindningar. Anser jag.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Salomon Shift
Hur får man tjuvsläpp i hälen? Mig veterligen släpper ju shift bara vertikalt i hälen så den åkningen måste ju vara lite märklig?

kan för övrigt rapportera att Shiftens skistoppers funkar sådär ;) (se bild nedan)
Nja, det kanske kallas för något annat släpp då. Men det släppte för att jag åkte över en snöboll som jag räknade med att kunna åka över som jag hade gjort innan.

Pillard

Aktiv medlem
Salomon Shift
Nja, det kanske kallas för något annat släpp då. Men det släppte för att jag åkte över en snöboll som jag räknade med att kunna åka över som jag hade gjort innan.
Hm, ja då kanske det är möjligt. Men häldelen borde ju inte skilja direkt från en vanlig alpinbindning?

TopiNieminen

Aktiv medlem
Salomon Shift
Hm, ja då kanske det är möjligt. Men häldelen borde ju inte skilja direkt från en vanlig alpinbindning?
Ja, det är väl lika med alpinbinding och jag vi ha det så. Min tanke är mest på att DIN-skalan kanske inte stämmer eller så man åker på annorlunda sätt offpist. Här griffon på mina andra skidor och de är inställda på samma DIN-värde, har dock inte åkt dem i offpist. Mina nya skidor kommer jag ha Jester just pga. komma upp i DIN-skalan. Jag tycker annars att Shift är den perfekta bindningen.

OleK

Aktiv medlem
Salomon Shift
För 30 år sedan.
#bättreochbättre

Der tror jeg du tar 100% feil. Mange av de so kjøper skift kjøper ikke nødvendigvis nye sko bare forde de skal ha ny bindgin! At du også er uenig i at en feil innstilt binding er "skitsnakk" er en spennende mening! De fleste som har skift vet at den krever veldig nøyaktig instilling spesielt av tåplata noe Salomon selv er klarover og har laget nøye instruksjonsvideoer av.

En anne ting er brukerfeil. Jeg vet ikke hvor mange jeg har møtt som karer medtådelen åpen altå de har dratt opp "sukkerbiten" i midten for å få den som en alpin bindingen, men heve armen foran som låser i gå funksjon ett hakk opp og ikke nede i låst posisjon.

Som noen skriver lengre ned Åkstil/teknikk har nok også en stor innvirkning på hvordan en binding fungerer.

Mange vil alltid mene mye om et nytt produkt og prøve å finne svakheter, Shift har sine små ting som helt sikkert kunne vært bedre og med tidennok vil videreutvikles, men når noen kan kjøre hardt på den bindingen og ha den som eneste binding uten noen av problemene som folk kommer opp med så heller jeg mye mot at det er brukerfeil og feil innstillinger som spiller inn!

Ja jeg har Salomon i ryggen, men som jeg har skrevet tidligere i shift tråder. Jeg hadde ikke dratt på flere dagers touringmission uten kommunikasjon med omverden og mulighet til å bytte binding om den ikke fungerte. Jeg hadde ikke hatt med meg shift som eneste binding på 2 ukers ski and sail guiding på Svalbard om den ikke fungerte 100% og jeg viste bindingen ville holde. Jeg hadde ikke hoppet klipper og kjørt fort på oppkjørt hard snø om jeg var redd for at bindingen skulle gi meg tjuvslepp og risk for skader. Min økning har skjedd 100% på shift i 3 år nå og jeg har aldri stått å tenkt i dag skulle jeg hatt en STH 16 biding eller G3 ION for den saks skyld.... Man kan jo dra paralleller til HOJI og Nicholai Schirmer... De kjører linjer som få tør å følge de på med bindinger som veldig mange andre mener er alt for klene for sin åkning....

cagr

Medlem
Salomon Shift
The saga continues... :)
Någon som testat Duke PT än och har någon input vs SHIFT?

rabbit

Aktiv medlem
Salomon Shift
Der tror jeg du tar 100% feil. Mange av de so kjøper skift kjøper ikke nødvendigvis nye sko bare forde de skal ha ny bindgin!
Försäljnings-statistiken pekar mot att jag har rätt. Om man nu litar på statistik...

At du også er uenig i at en feil innstilt binding er "skitsnakk" er en spennende mening! De fleste som har skift vet at den krever veldig nøyaktig instilling spesielt av tåplata noe Salomon selv er klarover og har laget nøye instruksjonsvideoer av.
...
Du missförstår mig.
Vad jag menar vara skitsnack är argumenten för att en stor och (tidigare?) ledande bindningstillverkare som Salomon skall, utan att skämmas, kunna släppa och sälja en produkt som är så klantigt konstruerad jämfört med deras egen tidigare standard att den överhuvudtaget "-krever veldig nøyaktig instilling" och trots detta ändå inte tolererar att pjäxorna är lite slitna.

VickeLang

Aktiv medlem
Salomon Shift
Det man får inse är att shift inte är en ren alpin bindning. Det är ingen replacement för alpina bindningar och borde egentligen inte jämföras med top tier alpina bindningar. Då hade salomon inte tillverkat någon annan bindning än shift. Shift är en turbindning med alpina egenskaper nerför och funkar jättebra till vad den är tillverkad för. Inte så att man slänger på ett par shift om man bara tänkt att åka nerför. Då finns det såklart andra bättre alternativ.
Men i mina opartiska ögon är shift en revolutionerande bindning för de som vill ha de bra egenskaperna av en alpin bindning utför och en helt acceptabel vikt uppför och funkar bra till vad den är konstruerad för.
Tror många har för höga förväntningar på shift. Att de ska prestera som en attack 18 eller dylik nerför och att de aldrig mer skulle behöva köpa en "vanlig bindning" mer. Men så är inte fallet.
Ställer man dock bara in de rätt kommer de prestera bättre än någon turbindning just nu nerför.

Som ovan skrev. Funkar de för nikolai schirmer i en tajt "you fall you die " couloir borde de funka för de flesta. Svårt att tro att majoriteten av de som har problem med tjuvsläpp kör mer krävande än han :)

Anzom

Aktiv medlem
Salomon Shift
Som jag ser det verkar bindningen ha haft stora variationer i kvalité, för det är väldigt många som har haft stora problem med den. Däribland jag. Den är inte till för att köra särskilt hårt med. Inte en bindning man ska använda dagligen utan något som är en bindning gjord för att använda lite då och då, till tur. Det tycker jag Salomon inte lyckats förmedla särskilt bra, utan har profilerade skidåkare som skickar det rätt hår i sina reklaminslag. Det håller den inte för, eller iaf inte den varianten som jag fick.

steglund

Aktiv medlem
Salomon Shift
Det man får inse är att shift inte är en ren alpin bindning. Det är ingen replacement för alpina bindningar och borde egentligen inte jämföras med top tier alpina bindningar. Då hade salomon inte tillverkat någon annan bindning än shift.
Mnja, jag håller inte riktigt med där. Shift är mer än dubbelt så dyr som en "top tier" DIN 13 alpinbindning, som är mycket enklare i konstruktionen. De flesta har inget intresse av att betala den extra kostnaden för att kunna tura med bindningen. DIN 16-18 tror jag ingen jämför med och det är inte det som tjuvutlösningarna handlar om heller. Salomon har marknadsfört Shift som en fullskalig alpinbindning i utförsläge och då ska vi kunna förvänta oss det.

Senast ändrad:

mattstar

Medlem
Salomon Shift
Ja jag åker rätt mycket och har aldrig haft direkt problem med mina och inne på 3é säsongen nu och väldigt nöjd:) Kör mestadels pist ändå och går en del på tur såklart men måste säga att innan denna hade jag en Marker Baron EPF 13 och den hade jag där imot problem med tjuvutlösning på tådelen vid hårt underlag när det vart gropigt/isklumpar :-( Har för mig jag fick dra upp den i nästan botten dvs. drygt 12 på skalan men litade ändå inte på den!
Därimot shiften kör jag på 100 nu och inte haft det problemet på iallfall än :)

joolen

Ny medlem
Salomon Shift
Hej!

Någon som råkat ut för det här? Och vet hur jag får tillbaka delen på sin rätt plats?
20200305_141033_capture.jpg

Pillard

Aktiv medlem
Salomon Shift
Hej!

Någon som råkat ut för det här? Och vet hur jag får tillbaka delen på sin rätt plats?
Visa bilaga 3457
Oj, nej det har jag inte råkat ut för. För att åtgärda det så skruvar du fram bindningen på dess räls tills den går att ta loss framåt med lätt handkraft. Sen hakar du i bromsdelens krokar i häldelen och skjuter på hela paketet igen. Sen skruvar du bak hela paketet med förspänningsskruven tills den passa pjäxan igen. När det r klart så finjusterar du förspänningen tills metallplattan är i linje med kanten på plasthylsan

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp