Så efter någon säsongs åkning vad är konklussionen kring Shift? Man blir lite förbryllad över att flertalet inte har några problem alls och vissa menar det finns uppenbara konstruktionsmissar. Är allt bara "inställningsmissar" pga eller i kombination med otydliga instruktioner och mindre bra utbildning av verkstäder av Salomon/amer?
Nedan är de problem som jag primärt uppfattat men alla dessa tre verkar kunna lösas genom justering/ändrat handhavande.. sant eller falskt!? Samt finns det mer uppenbara problem
-AFD plattan stannar inte i inställt läge
-tjuvlöser
-skistoppern stannar inte i uppfällt läge när man har den i touringläge
Den stora massan är generellt sett extremt okritisk när det gäller prylars funktion. Sen är det också många som inte tillåter sig se problem med prylar som har kostat mycket pengar. Många ser helt enkelt inte uppenbara fall av bristfällig funktion eller svagheter ens om de hänger mitt framför ögonen. Shift är en fantastiskt bra produkt i aspekten att den är nyskapande och ensam i sitt segment. Men det hade definitivt inte skadat med en uppgradering som fixade till en del störande detaljer.
-AFD plattan stannar inte i inställt läge
Stämmer för nästan alla om man följer tillverkarens bristfälliga instruktion. Då hoppar ofta AFD:n ned ett hack och det blir glapp. Sen stannar den vanligtvis. Går dock att lösa genom att iställlet följa de rekommendationer som har arbetats fram bland användare världen över. Har man tur och hamnar rätt direkt är det inga problem. Jag hade personligen mycket problem i början, men har inte haft några sjunktendenser alls sedan jag lärde mig hur man ska ställa in den.
-tjuvlöser
Det beror på vem som frågar och vad man menar med att tjuvlösa. Ett icke oansenligt antal Shift ägare har problem på hårt, slagigt underlag vid sin normala DIN-inställning. Många andra har det inte. Det beror helt enkelt på hur du åker. Det faktum att antalet åkare som har problem är relativt högt visar att elasticiteten snarare är av medelklass än av toppklass.
Åkaren spelar mycket stor roll här. Vissa kan ju köra på tex Marker Tour F12 utan att ha tjuvsläppsproblem och det är ju en extremt dålig bindning i aspekten motståndskraft mot tjuvlös. Men det hindrar inte många åkare att köra runt på den och inte märka det, samtidigt som andra inte kommer halva Gustavbacken innan det släpper. Misstaget många gör är att de tror att begreppet "som en alpin bindning" innebär att Shift går att likställa med de allra bästa alpina bidningarna. Den nivån når den inte upp till. Den är ok, inte mer. Jag kan som referens inte stå på fullt i en hård, stökig pist med min normala DIN, vilket jag kan göra med Marker Griffon, Jester, Duke/Baron, Look/Ross P15/18 och liknande. Shift hanterar slag och högkraftslägen sämre. Det går såklart att lösa genom att skruva upp ett par snäpp, men då ökar skaderisken vid lågfartsfall istället. Fasthållningen får sammanfattat godkänt som alpinbindning, men den matchar inte de bästa alpinbindningarna. Den som säger något annat har fel.
-skistoppern stannar inte i uppfällt läge när man har den i touringläge
Stämmer. Går man i upptrampade spår är det sällan ett problem. Går man i lössnö och spårar själv, särskilt i lite ojämnare skogsterräng osv där det inte är ett perfekt turspår trampar man förr eller senare på skidstoppern och då fälls den ner direkt. Därefter sitter den sämre pga att det är i princip omöjligt att få bort all snö under plattan. Går delvis att lösa genom att vara mer noggrann vid uppfällningen, försöka undvika att trampa på stoppern och att ha med sig två gummiband i fickan. Inget jätteproblem som jag ser det, men störigt ibland.
Övriga kända diskussionsämnen:
- Kolvrörelsen i växling mellan gång- och åkläge fryser
Kan hända i vissa fall när man går från tö- till frysgrader, men är väldigt ovanligt. Nästan alla bindningar fryser på ett eller annat sätt i det läget. Inget problem.
- För liten anläggningsyta på AFD:n i alpinläge.
Stämmer. AFD:n vinklas upp onödigt mycket och sulan ligger inte emot teflonplattan utan kanten på plasten. Mycket konstig konstruktion som ger försämrad kraftöverföring.
- Lurigt att ställa in förspänningen
Stämmer. Instruktionen i bruksanvisningen är lite otydlig och många teamåkare skruvar in lite extra på förspänningen. Förmodligen en förklaring till en del tjuvsläpp.
- Svårt att låsa tådelen i åkläge/bindningen löser ut i gåläget
Stämmer inte om man ser det generellt, men enstaka brukare har haft problem med detta. De allra flesta drar för kort i låsspaken och kommer därmed endast till mellanläget (som har lite oklar funktion). Felaktiga exemplar förekommer, men väldigt sällan. Normal reklamationsfrekvens, dvs inget problem på bred front.
- Hållbarhet
Förvånande bra. Visst går en och annan sönder, men det gör ju alla bindningar i princip förr eller senare för enstaka åkare. Carbon-Fuse-konstruktionen håller riktigt bra.