Isyxa och stegjärn till snowboard?

Niiiicke

Medlem
Jag letar efter en isyxa och stegjärn som ska användas när jag går på tur med min snowboard. Hur dyr isyxa behöver man verkligen? Och vilka stegjärn passar till snowboardboots? Behöver hjälp med tips på bra märke och modell när det gäller dessa prylar!

Vad ska du ha yxan till? Som backup när du går på glaciärer eller klättrar brant snö? Eller tror du att du måste hugga dig uppför blandad is och sten också?

Jag har ett par Grivel G10 stegjärn, som passar på snowboardboots. Du kan få köpa dem billigt om du är intresserad...

Hej NP Sweden

Gå in på Grivels hemsida.
http://www.grivel.com/
Ett set som är bra är G10 med New Classic bindnings system efter som du nyttjar Snowboard.
Isyxa kan jag rekomendera Ait Tech.

Det finns många fabrikat av yxor samt stegjärn med jag har nyttjat Grivel för isklättring samt vid alpina skidturer sedan 90-talet och har inte blivit besviken på prestanda och kvalite´.
Mvh.Anders

Tack för tipset! Det måste vara G10 wide som du menade var bra för snowboard boots misstäker jag. Stod någonting på sidan om att den modellen var bra för snowboard och telemark. Men passar G10 verkligen alla modeller av snowboardboots, tråkigt att beställa och sedan så passar de inte eftesom det är beställningsvara i butiken jag handlar av. Vet du vad som gör en isyxa bättre eller sämre förresten? Du rekommenderade air tech, tänkte hur mycket pengar som är rimligt att lägga på en isyxa egentligen?

AndersCederholm69 sa:
Hej NP Sweden

Gå in på Grivels hemsida.
http://www.grivel.com/
Ett set som är bra är G10 med New Classic bindnings system efter som du nyttjar Snowboard.
Isyxa kan jag rekomendera Ait Tech.

Det finns många fabrikat av yxor samt stegjärn med jag har nyttjat Grivel för isklättring samt vid alpina skidturer sedan 90-talet och har inte blivit besviken på prestanda och kvalite´.
Mvh.Anders

Senast ändrad:
NP_Sweden sa:
Jag letar efter en isyxa och stegjärn som ska användas när jag går på tur med min snowboard. Hur dyr isyxa behöver man verkligen? Och vilka stegjärn passar till snowboardboots? Behöver hjälp med tips på bra märke och modell när det gäller dessa prylar!
Någon som vet hur black diamond står sig i konkurrensen när det gäller isyxor och stegjärn?

Alla såna där prylar är ju gradade, och är mer eller mindre lika bra. Så det är mer en fråga om vad du tycker "känns" bäst tror jag. Personligen skulle jag helst vilja ha en Grivel Airtech evolution som allround-yxa om jag fick välja just nu, men den är ju ganska dyr.

Ska du ner nåt till alperna i vinter? Finns butiker med väldigt bra utbud och ungefär samma priser som på nätet.

Stegjärn tycker jag du ska köpa mina ;) Jag finns i lund just nu och det är bara att prova om de passar på dina boots om du är i krokarna. 400 spänn.

FF sa:
Alla såna där prylar är ju gradade, och är mer eller mindre lika bra. Så det är mer en fråga om vad du tycker "känns" bäst tror jag. Personligen skulle jag helst vilja ha en Grivel Airtech evolution som allround-yxa om jag fick välja just nu, men den är ju ganska dyr.

Ska du ner nåt till alperna i vinter? Finns butiker med väldigt bra utbud och ungefär samma priser som på nätet.

Stegjärn tycker jag du ska köpa mina ;) Jag finns i lund just nu och det är bara att prova om de passar på dina boots om du är i krokarna. 400 spänn.
Hurmycket kostar Grivel Airtech evolution då?

skulle tippa ca 1500+ kr i butik i sverige och ca 135 € i butik i exempelvis chamonix

FF sa:
skulle tippa ca 1500+ kr i butik i sverige och ca 135 € i butik i exempelvis chamonix
Ca 1500:- tycker inte jag var dyrt för en isyxa. Vet du vilken värstingmodellen hos grivel är och vad den kostar? Eller var det Grivel Airtech evolution kanske! :-)

Alltså NP, det är ganska irriterande att du frågar samma sak flera gånger och får svar varje gång. Och sedan inte lyssnar på svaren utan bara fortsätter fråga.

FF sa:
Alltså NP, det är ganska irriterande att du frågar samma sak flera gånger och får svar varje gång. Och sedan inte lyssnar på svaren utan bara fortsätter fråga.
Sorry, ringer LGJ Högfjäll. Jag är nog både döv, blind och utvecklingsstörd. Jag ber om förståelse för det! :-) Jag trodde inte personalen på LGJ Högfjäll hade sån koll. Finns många butiker som säljer bra turprylar som har noll koll.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp