Isyxor

WITMatrix

Ny medlem
Isyxor
Isyxor
Har tyvärr aldrig använt någon av dem och som sagt så är de ju i princip varandras motsvarighet.

Här skulle jag själv ta den som är skönast i handen helt enkelt, ett kriterium som jag i princip alltid använt som det sista avgörande vid inköp av en yxa.

- Hur känns den att hålla i när man behöver stöd med handskar, etc...
- Svingen på den om man behöver hacka mycket.
- Tyngden? Vill jag ha en lättare för svingen eller tyngre? Är ju alltid lite personligt vad man föredrar?
- Färgen och namnet ;) Vissa ser ju bättre ut än andra och låter bättre med uttalet!
- Bättre med en populär model då reservdelar kanske kan vara lättare att få tag på?

Men det är ju kanske lite svårt om man inte kan känna på dem innan inköpet? Internetköpandet har ju sina nackdelar ibland.....

- Christian

Isyxor
Tja, jag använder griveln fast den med rakt skaft, funkar helbra för mig.
Tycker det är smidigt med helrakt skaft, lättare att trycka ner den i snön eller använda den som käpp när man går. Den är dock ganska tung, men den känns väldigt rustik i gengäld.

Isyxor
Tack för svaren, ja det är lite nackdel att bo där det inte finns nån renodlad butik för "extremsport" så man kan klämma och känna så mycklet man vill... :/

Isyxor
Hej, har en liknande modell från DMM med lätt böjt skaft, alpinblad och 65cm lång som även den är beställd från telemark-pyrennes.
Den har funkat fint till lättare isklättring och glaciär. Har klättrat lättare is med DMM:en i kombination med AirTechen, tyckte min hade bättre sving, beror nog på att den är tyngre.

AirTech är lätare, har något mindre blad och saknar gummi på skaftet. Istället sitter det lite grepptejp på skafter vilket gör den lättare att trycka ner i snön. Huvudet är smitt i ett stycke med mycket hög finish. Bladet är ganska tjockt, kan va svårt att få in i ihård is men ger större understödsytayta i snö. För hård brant is är den olämplig, då är det en ren teknisk yxa som gäller. Tror Airtech är den lättaste T-klassade alpinyxan på marknaden.
Venom är B-klassad och kan va olämplig att använda som del av t-ankare eller snowstake, har inte testat den själv.
DMM är billig, tror nästan halva priset och funkar nog bra men har inte samma fina käsla.

OT:
Har funderat på om lätt böjda yxor är farliga om man använder den som deadman eller snowstake. Sätts yxan som en snowstake (ev som del av t-yx-ankare )vill den ju vrida på sig, det kan ju aldrig va bra. Vad tror ni?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp