Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Italienska Alperna. Vilka orter ska man välja
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1085612" data-attributes="member: 144594"><p>Hej! Mina funderingar (har bott 7 år i Italien) att lägga till övriga kloka råd:</p><p></p><p>- Cervinias pister har många platta partier. Ingen man lider av på skidor (man tar fart och kan stå och filosofera i någon minut) men på snowboard blir man galen. Så välj bort Cervinia om det finns snowboardåkare i familjen. Gillade annars Cervinia och åker gärna dit igen. Byn inte omysig men ligger över trädgränsen och är inte lika genuin som en del andra.</p><p></p><p>- Mitt grundtips är Dolomoiterna området kring Sella Ronda, där Selva är min favorit. Rena platta barnbackar finns mitt i byn (jag lärde mig snowboard där..), och runt omkring finns hur mycket som helst att välja på för hela familjen i olika svårighetsgrader. Möjlighet till fantastiska heldagsutflykter för hela familjen i ett av världens största (och vackraste) skidsystem. Min dotter gjorde hela "Sella Ronda" (en lång dagsutflykt runt ett stort bergsmassiv) åt båda hållen plus glaciären på Marmolada på sin andra alpvecka i 10-årsåldern, och pappa hade inte alls tråkigt heller... Natursnöläget just nu vet jag inget om men de har -extremt- utbyggt med snökanoner och välpreparerade pister. Dock gör ju solen sitt till så här års, så det blir litet blöt snö i mars (som överallt). Mycket trevliga byar i österrikisk tyroler-stil. Fantastisk mat.</p><p>Instämmer nog inte i kritiken om liftköer ovan, utöver enstaka flaskhalsar som går att undvika. </p><p>Tycker också det är lättåtkomligt, nära från både Innsbruck och Verona (och ok från Bergamo-Ryanair). Jag körde en gång själv bil från Kiel (start kl 09), max 130 km/h (medel 100), och var framme i Val Gardena kl 21 samma kväll inkl matpauser.</p><p>Sammantaget perfekt första alp-upplevelsen för en svensk familj. Även övriga Val Gardena (Sta Cristina, Ortisei) samt Corvara är fint. Canazei/Campitello också men då får man börja och sluta dagen med en kabinbana. Arabba är litet äldre och stökigare. Selva är bäst och dyrast men billigt boende finns ovanför barnpisterna nedanför Danterciepes-liften.</p><p></p><p>- Monte Rosa-området (Alagna, Greyssonez, Champoluc) skulle jag själv inte rekommendera för just er om ni ännu kan välja. Mörkare och litet omysiga byar (jämfört med Dolomiterna), tonvikt på litet svårare skidåkning. Ska dock ses som kompletterande åsikt - de positiva kommentarerna stämmer också.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1085612, member: 144594"] Hej! Mina funderingar (har bott 7 år i Italien) att lägga till övriga kloka råd: - Cervinias pister har många platta partier. Ingen man lider av på skidor (man tar fart och kan stå och filosofera i någon minut) men på snowboard blir man galen. Så välj bort Cervinia om det finns snowboardåkare i familjen. Gillade annars Cervinia och åker gärna dit igen. Byn inte omysig men ligger över trädgränsen och är inte lika genuin som en del andra. - Mitt grundtips är Dolomoiterna området kring Sella Ronda, där Selva är min favorit. Rena platta barnbackar finns mitt i byn (jag lärde mig snowboard där..), och runt omkring finns hur mycket som helst att välja på för hela familjen i olika svårighetsgrader. Möjlighet till fantastiska heldagsutflykter för hela familjen i ett av världens största (och vackraste) skidsystem. Min dotter gjorde hela "Sella Ronda" (en lång dagsutflykt runt ett stort bergsmassiv) åt båda hållen plus glaciären på Marmolada på sin andra alpvecka i 10-årsåldern, och pappa hade inte alls tråkigt heller... Natursnöläget just nu vet jag inget om men de har -extremt- utbyggt med snökanoner och välpreparerade pister. Dock gör ju solen sitt till så här års, så det blir litet blöt snö i mars (som överallt). Mycket trevliga byar i österrikisk tyroler-stil. Fantastisk mat. Instämmer nog inte i kritiken om liftköer ovan, utöver enstaka flaskhalsar som går att undvika. Tycker också det är lättåtkomligt, nära från både Innsbruck och Verona (och ok från Bergamo-Ryanair). Jag körde en gång själv bil från Kiel (start kl 09), max 130 km/h (medel 100), och var framme i Val Gardena kl 21 samma kväll inkl matpauser. Sammantaget perfekt första alp-upplevelsen för en svensk familj. Även övriga Val Gardena (Sta Cristina, Ortisei) samt Corvara är fint. Canazei/Campitello också men då får man börja och sluta dagen med en kabinbana. Arabba är litet äldre och stökigare. Selva är bäst och dyrast men billigt boende finns ovanför barnpisterna nedanför Danterciepes-liften. - Monte Rosa-området (Alagna, Greyssonez, Champoluc) skulle jag själv inte rekommendera för just er om ni ännu kan välja. Mörkare och litet omysiga byar (jämfört med Dolomiterna), tonvikt på litet svårare skidåkning. Ska dock ses som kompletterande åsikt - de positiva kommentarerna stämmer också. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Italienska Alperna. Vilka orter ska man välja
Tillbaka
Topp