Har åkt en hel del i Italien (med barn från sex år till 15 och av varierande åkkunskap) och håller med om Courmayer. Det är en pärla. Litet system men bra och supereffektivt liftsystem (förutom Yola-sardinen). Går alltid att hitta tomma pister (undvik Internazionale). Bäst mat. Mkt bra off piste.
Min andra favorit är Sauze D'oulx i Via Lattea, dom har förhållandevis bra med snö i år. Stort system, några flaskhalsar. Går alltid att hitta tomma pister. Bra skog.
Madesimo är också riktigt bra och bekvämt för en barnfamilj med vuxna som vill ha lite utmaningar då och då (Canalone!). Maten håller dock inte samma klass som i Sauze eller framför allt Courmayeur och byn är lite trist. Som sagt, helt öde på veckorna.
Monte Rosa är bra om man ska knalla. Medelstort system med några fina repor men asmycket folk (svenskar) och ett av få ställen som jag suckat över liftköer. Inte så roliga byar.
Dolomiterna (Sella Ronda) har otroligt mycket pister men också sjukt mycket folk. Många, långa köer. 'Viben' dessutom mer "Österrike" än Italien vilket är ett stort minus i min bok. Bergen dock magiska (vilda västern-look) - åket från Marmolada är speciellt.
Har inte varit i fördolomiterna och åkt, typ Madonna, men det ligger lite knöligare till transfermässigt liksom Livigno/Bormio.