Italienska alperna - 2 veckors skidsemester början mars

Carro W

Medlem
Hej!

Jag och min man funderar på att åka 2 veckor till italienska alperna i början av mars 2023. Vart åker man om man vill maxa snökvalitet, sol och mysig by? Har även med 1-årig bebis. Hur bor man bäst och var hittar man detta?

Tacksam för alla tips!

Hej!

Jag och min man funderar på att åka 2 veckor till italienska alperna i början av mars 2023. Vart åker man om man vill maxa snökvalitet, sol och mysig by? Har även med 1-årig bebis. Hur bor man bäst och var hittar man detta?

Tacksam för alla tips!
Min enda italienska erfarenhet är Cortina vilket jag varmt kan rekommendera. Mycket trevlig by med väldigt bra restauranger och hela området är vackert.

Finns flera sätt att ta sig dit, men trevligast är nog att flyga till Venedig och åka upp till bergen därifrån. Har man möjlighet så kan man ju även ta sig in i vackra La Serinissima och all dess öar. :)

Cortina är fint. För bebisfamilj som måste ”dela sig” på dagen, tänk på att Cortinas backar inte når ända ner till byn, man tar ”kabinen hem”. Å andra sidan är just Cortina en fin by/stad att vandra runt i med barnvagn för den som inte åker skidor just då, och man kan t o m ta kabinen upp och mötas där för lunch och/eller "byte". Förslaget med utflykt till Venedig är toppen, har själv provat, men Venedig är jobbigt med barnvagn (har provat det också...). Övriga östra Italien nås bättre från t ex Verona eller t.o.m. Bergamo. Dolomiterna och Madonna di C ligger också bra till med bil från Sverige.

Här är några andra förslag, alla med ”ski in/out” till byn, med delpoäng (max 10) för dina kriterier, gäller för mars månad (då snön börjar bli litet mjuk under 2000 m trots excellent konstsnö i Italiens pister) :

1. Selva di Val Gardena. snökvalitet 7, sol 9 och mysig by 8-9. Gäller stora delar av ”Sella Ronda” där Selva ligger bäst (och är dyrast). Colfosco och San Cassiano är bra alternativ, mkt trevliga små byar (9/10).
2. Många andra mindre byar i norra Dolomiterna är fina för barnfamiljer, t ex Kronplatz men det är andrahandsuppgifter. snökvalitet 7, sol 9 och mysig by 8.
3 Cervinia. snökvalitet 10, sol 10 och mysig by 6-8 (smaksak, jag gillar byn och åker kanske själv dit igen just i mars 2023)
4. Madonna di C. snökvalitet 7, sol 9 och mysig by 7. Litet bred dal för att riktigt enkelt nå hela byn på skidor.
5. Ortisei i Val Gardena. En liten fin alpstad. snökvalitet 7, sol 9 och mysig by 10.
6. Livigno. Gillas av många men har ej varit där själv. snökvalitet 9, sol 10 och mysig by 9.
7. Alpe di Siusi/ Seiseralm, ligger vackert på en solig platå ”över” Val Gardena. Snälla backar. snökvalitet 7, sol 10 och mysig by 9.
Edit:
8. Limone, se Ivo :) nedan
9. Courmayeur, ej varit där själv på vintern men höftar ett betyg: snökvalitet 7, sol 9 och mysig by 9

Boka bäst via lokala turistbyråns hemsida, eller via direkt mail till hotellen. Booking.com är också ett alternativ

Senast ändrad:
jag fortsätter på @fredw s lista:

8. Limone: snökvalitet 5, sol 10, mysig by 9. 10 mil från Nice med tåg (stannar mitt i byn). 1 åringen uppskattar säkert att ta en dagstur med tåget ner till Ventimiglia (6 mil) och hänga på stranden någon dag (vilket bör vara möjligt i mars :cool:

Tillbaka
Topp