IXUS 65 - IXUS 850 IS - Olympus mju 725SW

• Trådstartare Trådstartare MrLayer
  • Start datum Start datum
M

MrLayer

Guest
Så är även jag, som många andra, ute och letar kamera inför den stundande säsongen.
Jag har fastnat för 3 olika kameror; IXUS 65, IXUS 850 IS och Olympus mju 725SW

De ligger ju i ungefär samma prisklass (65.an är en aning billigare, vilket iof resulterar i färre pixlar, sämre ljuskänslighet osv). Olympusen är vädertålig medan den har väldigt kort slutartid!? Nu är jag ingen expert på kameror, så nu får ni gärna rätta mig, men innebär inte denna korta slutartid (0,5 - 0,001 s jämfört med ixus 15 - 0,000625 s) att bilder vid sämre belysning blir sämre!? Sedan har ixus 850 bildstabilisator och aningen bättre otisk zoom än de andra två. Ja, det finns ju plus och minus på de allihopa, frågan är vilken som väger tyngst. Vad tycker ni?

Eller är jag helt ute och cyklar och borde kolla på helt andra kameror!?

/Niclas

Jag har ingen aning vilken av de tre kamerorna som är bra, men jag tycker inte du ska oroa dig över slutartider. Såvida du inte vill ta bilder i dåliga ljusförhållandena utan blixt med stativ. Isf räcker inte 0,5s. Men 15 s räcker inte så långt heller om det är riktigt mörkt. Vad du menar med sämre ljuskänslighet vet jag inte riktigt, har den kanske inte de högre iso lägena? Det gör kanske inte så mycket ändå, för de brusar som fan på en digitalkompakt. Men IS och optiskt zoom är två faktorer jag tycker är viktiga. 3x zoom på en kompakt tycker jag är alldeles för lite. Pixlar gör inte så mycket heller. Såvida du inte ska göra stooora uppförstoringar. De bilder jag sett från digitalkompakter ser ändå inte speciellt trevliga ut i 100% crop.

jag har ixus 65 och är jättenöjd. kan inga fina termer och skit, men det är superbild :D

busmissen:
Nej det är väl mestadels kort tagna på dagen som den ska användas till. En del i skymning också - därav mina funderingar kring bildkvalitén vid sämre belysning. Ja, ljuskänslighet då tänkte jag på iso lägena, ixus 65 går ju endast till 800 medan de andra två upp till 1600.

CoCoo:
hur är ixus 65 i starkt ljus, tänker mig vid bilder tagna i solsken med blänkande vit snö osv.!? Och hur blir videoinspelningen på den?

hmm, funderar över ett par saker till...
Är det stor skillnad om man har bildstabilisator eller ej?

Är det bra/nödvändigt att ha en kamera som är vädertålig i backen? det låter som en dum fråga, men säg såhär istället, en kamera som inte är vädertålig, är det lätt hänt att denna skadas av kondens eller fukt i fickan när man åker i backen? är det alltså bättre att satsa på en som klarar av lite mer, eller behövs detta bara om man ska använda kameran i regn?

/Niclas

jag skulle säga att iso1600 är oanvändbart på en kompaktkamera tyvärr :( Det brusar helt enkelt för mycket för att ge några vettiga bilder. Bilder med längre tider i mörker tar man alltid med väldigt lågt iso för att slippa brus. Även om man har en dyr systemkamera.
Om du ska fotografera natur och sånt i skymning så kan stativ vara bra lite beroende på hur mörkt det är och i vilken riktning du fotograferar. Om det är människor så är blixt ett måste.

Vi hade med en ixus i zoom 5mpix förra säsongen i Whistler. Den är inte vädertätad men höll ändå utan problem hela säsongen. Bilderna är definitivt tillräckligt bra för iaf A4 utskrift. Lite fukt klarar den alltid, men man ska ändå vara försiktigt. Kondens kan vara farligt. Bäst när man sen går in är att låta kameran ligga kvar i ryggsäck, ficka eller var man nu har den och låta den tina upp långsamt. Ha inte kameran för nära kroppen vid åkning så temperaturen går upp och ner hela tiden. Byxficka lr ytterficka på jackan fungerar.

okej, tack för svaren! Jag beställde en 850 nu! Den har trots allt fått bra i tester osv.
Jag hade nog tänkt att ha kameran bak i ryggsäcken när jag åker, får väl hoppas på att den håller! =)

Och när jag väl får den är det väl bara till att testa sig fram hur den fungerar, ska nog bli nöjd. Stativ väntar jag lite med att köpa, fixade däremot ett extra minneskort, och ett fodral till den.

/N

Tillbaka
Topp