Jag vill åka skidor!

LouiseD

Medlem
Jag vill åka skidor!
Hej!

Rubriken säger sitt, jag vill helt enkelt åka skidor i år, men lider av "känner-typ-inget-folk-som-åker-skidor". Hittade denna sida och tänkte, "jag hänger ut mig och ser vad som händer".

Jag undrar helt enkelt om det är någon som är i samma sits som mig, eller om jag kanske kan haka på ett gäng nere från södern(skåne) som ska uppåt?
Jag vill framförallt åka till Åre, var där för två år sen och gillade det, annars har jag bara varit i Sälen 2 ggr innan. Har aldrig åkt neråt. Som ni märker har jag inte åkt mycket skidor, men fy fan vad frälst jag blev första gången, tycker verkligen att det är super kul!

Ni kan strunta i allt jag skrivit! :), det blir en resa med UCPA! Nu ska bara resan bokas! :P Är taggad som faen nu! :P

/ Louise

Senast ändrad:
Jag vill åka skidor!
Kan hjälpa att skriva var någonstans man bor om man söker likasinnade.

Då kan man kanske träffas innan man bokar 1 vecka tillsammans och upptäcker att man skall bo med en psykopat eller likande.

Bara ett litet tips, själv finns jag i Stockholmstrakten men är nog inte din målgrupp för detta meddelande.

//Åke

Jag vill åka skidor!
Jag sitter i samma sits som dig och har hittat lösningen: boka en vecka med UCPA. Då kan du resa själv, men har alltid folk att åka i backen med och att kröka med. Vuxenkollo. Visserligen inte Åre...

Jag vill åka skidor!
Vi åker imorgon kväll och är i åre hela nästa vecka så det är lite sent. 3st med plats för en till i vår lägenhet.

Jag vill åka skidor!
Instämmer med Schoobang – UCPA är the way to go. Dessutom är det perfa om man vill bli bättre på att åka.

Jag vill åka skidor!
Säger som övriga, iväg till ucpa.se med dig omgående. Är du lite mer äventyrlig och vill spara en slant så funkar ju även ucpa.com bra.

Vill du hålla dig i Sverige skulle jag tror att Friluftsfrämjandet är en bra idé eller helt enkelt googla efter skidklubbar i närområdet.

Jag vill åka skidor!
Ake_Astrom sa:
Kan hjälpa att skriva var någonstans man bor om man söker likasinnade.

Då kan man kanske träffas innan man bokar 1 vecka tillsammans och upptäcker att man skall bo med en psykopat eller likande.

Bara ett litet tips, själv finns jag i Stockholmstrakten men är nog inte din målgrupp för detta meddelande.

//Åke
Ja, jag vet att jag glömde skriva en del som jag hade tänkt och som kunde vara viktigt, men det blev lite ivrigt och spontant gjort när jag väl skrev! :) Men man kan ju alltid fråga annars om man undrar något.

Jag vill åka skidor!
Pillard sa:
Säger som övriga, iväg till ucpa.se med dig omgående. Är du lite mer äventyrlig och vill spara en slant så funkar ju även ucpa.com bra.

Vill du hålla dig i Sverige skulle jag tror att Friluftsfrämjandet är en bra idé eller helt enkelt googla efter skidklubbar i närområdet.
Har du erfarenhet av ucpa resor? Har ju aldrig åkt neråt, bara varit här i Sverige. Så tanken är lite skrämande men samtidigt nyfiken, hade varit kul. Åker man med folk som är likasinnade i åkandet och ålder, eller det kan vara väldigt blandat?

Jag vill åka skidor!
Heddious sa:
Instämmer med Schoobang – UCPA är the way to go. Dessutom är det perfa om man vill bli bättre på att åka.
Har aldrig åkt neråt, kan du rekommendera något som finns på ucpa hemsida som kan passa en medelgod åkare som inte åkt så många ggr?

Senast ändrad:
Jag vill åka skidor!
LouiseD sa:
Pillard sa:

Har du erfarenhet av ucpa resor? Har ju aldrig åkt neråt, bara varit här i Sverige. Så tanken är lite skrämande men samtidigt nyfiken, hade varit kul. Åker man med folk som är likasinnade i åkandet och ålder, eller det kan vara väldigt blandat?
Jo jag har en bunt UCPA-resor genom åren. Sjukt bra koncept faktiskt. Egentligen är det ingen skillnad mellan fjällen och alperna, förutom att backarna är längre i alperna ;) Man harmoniseras i grupper första dagens så man kommer att åka med andra på samma nivå. På det sättet får man en bra utveckling också. Sen ingår guide/lärare majoriteten av tiden så man får hjälp med att hitta och slipa tekniken.

Vill du verkligen lära känna folk så skulle jag rekommendera att ta bussen från Sverige och då boka via svenska ucpa. Pallar du inte bussen så skulle jag boka via franska och lägga till en extranatt och sen flyga ner själv. Numera tillhandahåller iof svenska ucpa också flyg och transfer. Dock är det inte säkert att de sistnämnda finns kvar nu och det kan ibland vara rejält dyrare. Säg till om du undrar nåt mer

Jag vill åka skidor!
Pillard sa:
Jo jag har en bunt UCPA-resor genom åren. Sjukt bra koncept faktiskt. Egentligen är det ingen skillnad mellan fjällen och alperna, förutom att backarna är längre i alperna ;) Man harmoniseras i grupper första dagens så man kommer att åka med andra på samma nivå. På det sättet får man en bra utveckling också. Sen ingår guide/lärare majoriteten av tiden så man får hjälp med att hitta och slipa tekniken.

Vill du verkligen lära känna folk så skulle jag rekommendera att ta bussen från Sverige och då boka via svenska ucpa. Pallar du inte bussen så skulle jag boka via franska och lägga till en extranatt och sen flyga ner själv. Numera tillhandahåller iof svenska ucpa också flyg och transfer. Dock är det inte säkert att de sistnämnda finns kvar nu och det kan ibland vara rejält dyrare. Säg till om du undrar nåt mer
Hehe, ja jag vet! Vet inte varför jag är så nojig över alperna egentligen, längre backar är ju bara ett stort plus, man slipper åka lift hela tiden.
Måste säga att efter ha varit inne på ucpa:s hemsida och läst en del, har jag blivit väldigt pepp på att beställa en resa!
Finns det något av resmålen du kan tipsa om? Vet inte alls vilket av de åtta resmålen man ska välja :S Och när ska man åka?

Jag vill åka skidor!
Om jag bara fick välja en resa per vinter skulle jag välja Val d'Isere v.10. Mest baserat på att Valdi är väldigt allsidigt och det finns nåt för alla. Sen ligger ucpacentret väldigt bra till. v.10 skulle jag ta för att chansen till sol är ganska bra men vi har ändå haft väldigt bra med snö de år vi har åkt. Sen slipper du precis stockholms sportlov, vilket höjer flygpriserna. Men det är samtidigt inte så sent att det börjar bli vår...

Edit: För bra skidåkning och sol är annars Serre Chevalier väldigt bra. Centret är också finare men det finns inte alls samma partyutbud som i Valdi

Senast ändrad:
Jag vill åka skidor!
Pillard sa:
Om jag bara fick välja en resa per vinter skulle jag välja Val d'Isere v.10. Mest baserat på att Valdi är väldigt allsidigt och det finns nåt för alla. Sen ligger ucpacentret väldigt bra till. v.10 skulle jag ta för att chansen till sol är ganska bra men vi har ändå haft väldigt bra med snö de år vi har åkt. Sen slipper du precis stockholms sportlov, vilket höjer flygpriserna. Men det är samtidigt inte så sent att det börjar bli vår...

Edit: För bra skidåkning och sol är annars Serre Chevalier väldigt bra. Centret är också finare men det finns inte alls samma partyutbud som i Valdi
Val d'isere har man ju hört lite om sen tidigare och jag funderade lite på det, gott om pister att välja på. Så jag antar att den ena dagen är inte den andra lik. v.10 hade inte varit helt dumt, det hade varit en bra födelsedagspresent till mig själv, att få åka skidor :) Hoppas på att vintern blir bättre också, det har varit ganska milt i alperna också vad jag förstått, så det är kanske ingen dum idé att åka iväg senare. Annars hade jag tänkt v.6, fast det känns nog ganska för snart. Är lite sent ute :)
Jag antar att ski heltid är det som jag ska satsa på i och med att det är första gången?

Jag vill åka skidor!
Ja dels för att det är första gången men också eftersom du åker själv och gärna vill träffa andra likasinnade. Rent ärligt förstår jag inte de som kör nåt annat än heltid eftersom det är just lärare/guiden som är hela grejen med UCPA. Även med heltid kommer du att ha onsdag förmiddag "ledig" och även första söndagen och sista lördagen till att åka själv. Är du rejält bakis på onsdagen (inte helt ovanligt) så brukar det hända att folk bangar gruppen på eftermiddagen också

Jag vill åka skidor!
Pillard sa:
Ja dels för att det är första gången men också eftersom du åker själv och gärna vill träffa andra likasinnade. Rent ärligt förstår jag inte de som kör nåt annat än heltid eftersom det är just lärare/guiden som är hela grejen med UCPA. Även med heltid kommer du att ha onsdag förmiddag "ledig" och även första söndagen och sista lördagen till att åka själv. Är du rejält bakis på onsdagen (inte helt ovanligt) så brukar det hända att folk bangar gruppen på eftermiddagen också
Haha, kan vara bra att veta! :D Måste säga att jag känner mig mycket lättad! Och tack för hjälpen och svaren! Detta kommer nog att bli bra, skulle jag tro! :) pepp pepp

Jag vill åka skidor!
Val d'Isère har även den fördelen att stora delar av åkningen ligger rätt högt, och att det finns glaciär, vilket kan vara bra en halvskraltig vinter som denna. :D

Jag vill åka skidor!
Mmm... ost. Gillar man inte maten kan man alltid äta sig mätt på osten. Men glöm inte att köpa en flaska rödtjut från närlivs också. Ett bra sätt att få nya vänner om inte annat.

Själv åker jag till Val d'Isère med UCPA imorrn. Ensam. Sen blir det en sväng till Val Thorens v13 med polare.

Jag vill åka skidor!
Schoobang sa:
Mmm... ost. Gillar man inte maten kan man alltid äta sig mätt på osten. Men glöm inte att köpa en flaska rödtjut från närlivs också. Ett bra sätt att få nya vänner om inte annat.

Själv åker jag till Val d'Isère med UCPA imorrn. Ensam. Sen blir det en sväng till Val Thorens v13 med polare.
Ost låter bra! Kanske ost, kex och vin! Du får skriva hur du hade det när du kommer tillbaka och kanske ge mig något tips i och med att jag också kommer att åka dit! Hoppas du får en god skidresa! Jag tror jag bokar en resa nu ihelgen :) Längtar redan! hehe!

Jag vill åka skidor!
Antar att trådskaparen redan bokat en resa, men kapar tråden och undrar om någon är intresserad av att åka med UCPA v.10? Åkte ensam förra året och självfallet träffade man folk både från gruppen och de man bodde med, men kan ändå vara nice att åka med någon som man har lite koll på innan man kommer fram till centret nere i Frankrike.

Så finns det några skidsugna människor som vill åka v.10? Förslagsvis ifrån sthlm så man kanske kan träffas innan resan bokas för att se vem man planerat att åka med. Iofs kan man ju alltid skaffa nytt folk att hänga med när man väl är nere i Frankrike :D

Tillbaka
Topp