Jag vill ha bättre skidor, vilka?

Hejsan!

Mitt första inlägg här, har kikat runt lite tidigare och sett att det finns många kunniga här. Jag är 30+ och har åkt en del skidor i "ungdomen". Nu tog jag upp det hela förra säsongen, köpte mig ett par billiga timglasskidor och det har varit kanonkul! Så kul att jag vill utveckla åkningen ytterliggare.

Skidorna köpte jag på ren impuls utan att egentligen kollat runt och provat något, men skidorna har funkat bra, dock vill jag ha ett par som är lite styvare och som man kan ligga på lite mer med. Här kommer kanske ni till hjälp: Vad ska jag ha? En omöjlig fråga kanske, men det kanske finns tips? Skidorna jag har idag heter blizzard TG3 (170 långa) och kostade 2000 inkl. bindning. Jag kan också tillägga att jag är 1.86 lång och väger 90kg på skidorna. Jag tycker om att växla mellan kortsväng och lite längre svängar. Jag åker inte jättesnabbt, men dock så fort att mina blizzard blir oroliga. Vidare håller jag till i backar typ Romme och ibland Sälen - inget värre...

Jag kan inte lägga hur mycket som helst, det är tre andra i familjen som också behöver nya skidor... Smärtgränsen går vid 4-4500 inkl. bindning.

De skidor som verkar intressantast just nu är: Head xrc, men vilka? 5, 6, eller 800? Atomic sx9 låter också bra för mig i specen. Sedan är det det här med längden... Mina nuvarande är alltså 170, helt åt skogen kanske, men jag tycker om en lätthanterlig skida. Skall jag ha längre? Kan tänka mig max 180.

Ursäkta om det här blev lite långt, men kom gärna med tips: Är Head eller Atomic bra för mig? Kanske några Blizzard? Är nöjd med kvaliteten på mina även om de är lite mjuka som sagt. Tar tacksamt emot tips...

Hejsan!
Den 26-28/11 är det skidtestarhelg i Tandådalen. Försök att ta dig dit så har du möjlighet att testa skidorna, så hittar du nog en skida som passar just dig och din åkstil bäst.

hoppas att du hittar några skidor.

atomic sx9:orna är mycket fina i pisten så ska du holla dig i pisten så satsa på någon ut av atomics pist skidor!!

// eric

volkels skidor är grymma i pisten! Dom är min favorit, å jag har testat en del. fast jag inte kör på dom nu men polaren har dom å han har kört 2 säsonger i st anton nu å han tycker dom är guld. Själv håller jag mig till head madtrix en riktigt skön skida i pudret å i parkerna, funkar även ganska bra i pisten.

Hej!

Jag fick tag i sx9 (170)för 3300:- m Atomic 412 helt ok e 186 86kg härlig pist skida lyckas du komma över sx11 så e dom ännu vassare...

men dyrare!

Lycka till...

Om du vill ha billiga skidor kan jag rekommendera www.sportconrad.de

Farsan har precis beställt ett par Völkl Supersport ***** till min mamma, för 399 euro, vilket enligt mig kan klassas som ett fynd.
Ännu ett plus är frakten som bara ligger på 22 euro. :)

Dessa skulle nog passa dig riktigt bra, med tanke på vikt och så.

MVH
Jonas.

Tillbaka
Topp