Japan 2015

Japan 2015
Vattendroppe sa:
Fnorling sa:
Hur är det med prier på utrustning? Skulle behöva köpa lite nytt, och om det är billigare i Japan så passar jag på där.
Generellt sett ligger priserna något billigare till ungefär samma som här hemma är min erfarenhet.
Vet du hur det ser ut med skidor? Skulle vara skönt att slippa kånka på mina skidor om jag istället kan köpa ett par lagg där borta

Japan 2015
Oscar-Johansson sa:
Vattendroppe sa:
Fnorling sa:
Hur är det med prier på utrustning? Skulle behöva köpa lite nytt, och om det är billigare i Japan så passar jag på där.
Generellt sett ligger priserna något billigare till ungefär samma som här hemma är min erfarenhet.
Vet du hur det ser ut med skidor? Skulle vara skönt att slippa kånka på mina skidor om jag istället kan köpa ett par lagg där borta
Du gör nog bäst i att kånka skidorna. Beroende på hur din resa ser ut kan du alltid kolla upp kuro-neko (skicka) eller chuyo taxi (dörr-dörr-transport) för minimalt kånk.

Eller ja, skidor tror jag du får billigare från tysken eller annan lågprisbutik, ska du köpa på plats är nog priserna rätt såmotsvarande svenska markbutiker.

Senast ändrad:
Japan 2015
Lånar tråden lite...
Har bokat boende i februari (8 dagar i moiwa lodge), har jobb o plugg.. så har helt enkelt inte tid att vara borta längre.
Har också tänkt att boka via Finnair, flyga ca 6200:-, MEN
Hur gör ni med skidfrakten allihop som varit i japan?
Finnair tar 50-75 Euro per väg för en väska på 23kg extra
Men mellanlandningen i Japan > sapporo så är det i mitt fall Japan Airlines som gäller om jag flyger från gbg... har inte hittat något angående dem, och jag tycker deras sida inte direkt ger någon relevant information.
Någon som har rest med dem med skidor?

Vad kan man förvänta sig att skidfrakten kan/kommer kosta totalt?

Japan 2015
Det är så här. Det flygbolag som flyger över från Finland till Japan. Det är deras regler som gäller. Så du ska inte betala om du flyger jal från Finland. IJapan är det 2 x23 kg som gäller det inkl skidor. Sedan 10 kg handbagage. Kolla även att du ska ta flyget till sapporo på samma flygplats. Annars kostar bussen cirka 300kr och går utanför dörren. Thomas på Moiwa Lodge

Japan 2015
Hade du bokat biljetterna var för sig, då är det Japanska regler som gäller i landet. Minns inte vad det är för några men vet att det är mindre vikt

Japan 2015
Hej people!

Är i NZ nu men funderar på att dra till japan 3 veckor i Januari. Jag är inne på att dra till Myoko Kogen. Lite mindre ställe men fortfarande väldigt bra åkning tydligen. Någon som är taggad?

Japan 2015
Någon som har erfarenhet av Tokyos flygplats?

Jag flyger med Qatar airways (Arlanda-Doha-Tokyo). Sen inrikes till Sapporo. Är Tokyos flygplats krånglig? Tänkte att fördomen är att dom är dåliga på engelska. Jag måste checka in mitt bagage igen, väska och boardbag och ABS rygga. Några tips så att det går så smidigt som möjligt.

Hur är folks erfarenhet gällande ABS rygga i Japan och om någon har flugit Qatar airways med sån rygga?

Japan 2015
Fnorling sa:
Någon som har erfarenhet av Tokyos flygplats?

Jag flyger med Qatar airways (Arlanda-Doha-Tokyo). Sen inrikes till Sapporo. Är Tokyos flygplats krånglig? Tänkte att fördomen är att dom är dåliga på engelska. Jag måste checka in mitt bagage igen, väska och boardbag och ABS rygga. Några tips så att det går så smidigt som möjligt.

Hur är folks erfarenhet gällande ABS rygga i Japan och om någon har flugit Qatar airways med sån rygga?
Tokyo har två flygplatser. Hoppas du inte behöver byta!

Japan 2015
Det är Narita airport hela vägen, så det behöver jag inte oroa mig över. Jag har två timmar mellan landning internationellt och avgång nationellt flyg. Räcker det bra det, med allt som ska göras, speciell bagage och grejer?

Japan 2015
Två timmar ska vara lugnt. Dom e snabba och effektiva på inrikesflyget så det ska nog inte vara nåra problem. Beroende på vilket bolag du flyger med så kan det bli nåra extra yen för skid eller brädutrustning men oftast väldigt lite (om man jämför med vad dom kan ta i europa).

Japan 2015
Fnorling sa:
Det är Narita airport hela vägen, så det behöver jag inte oroa mig över. Jag har två timmar mellan landning internationellt och avgång nationellt flyg. Räcker det bra det, med allt som ska göras, speciell bagage och grejer?
Vi hade också två timmar, det är 1,5 timme för mycket nästan så det är inga som helst problem.
För er som letar boende, kolla med Annupurri oasis lodge (Grand Hirafu), ett engelskt par som driver den även i år (Alan och hans fru Genine). Vi var där i 4 veckor 13/14. Blir inte bättre än så.

Japan 2015

@airman Ska gå buss emellan stationerna. Annars Narita Express train (N'ex) till Tokyo station (eller ev Shinjuku) och sedan lokaltrafik därifrån och där finns det typ en miljon varianter.

Senast ändrad:
Japan 2015
airman sa:
För oss som sett den tabben med att Tokyo helt plötsligt har 2 flygplatser lite för sent. Hur tar man sig lättast emellan dom?
Bussen går utanför dörren.Biljetten för cirka 300 kr köps vid en disk på insidan av entrén.
Tar runt en timme.
Inga konstigheter alls..

Japan 2015
ja.. har moderna med utökad reseförsäkring, och den täcker ej off-pist.
däremot säjer dom per tel att om backen är öppnad dvs ej avstängd av myndighet .. gäller försäkringen.

Det jag är ute efter är att om jag kör off pist och skrotar,, behöver helikopter och sjukvård vill jag inte pröjsa allt själv. (kommer inte åka med guide)

Vilken försäkring använder ni? mest prisvärd osv..

Japan 2015
nynas sa:
däremot säjer dom per tel att om backen är öppnad dvs ej avstängd av myndighet .. gäller försäkringen.

Det jag är ute efter är att om jag kör off pist och skrotar,, behöver helikopter och sjukvård vill jag inte pröjsa allt själv. (kommer inte åka med guide)

Har if 368 kr halvåret. Olycksfalls försäkring

Japan 2015
if olycksfall täcker ej det akuta dvs ingen helikopter hjälp från backe, akutsjukvård mm...
däremot om du även har deras hemförsäkring åxå e du safe..
deras hemförsäkring i mitt fall: 7230 kr/år..:(

Senast ändrad:
Japan 2015
nynas sa:

Länsförsäkringar Sjuhärad.

Vad du än gör så täcker försäkringen dig, hemma som utomlands!

Japan 2015
Chansen är väl kanske inte så stor, men värt ett försök: Någon som har koll(som kanske är på plats) på om det finns några boenden kvar till okej priser i Niseko-området? Vi är 2-3 snubbar som är rätt sent ute och tänkte försöka dra dit någongång mellan 27/12 och 5/1 för att sedan stanna cirka 3 veckor.

Japan 2015
Tjena
@Newlund n
@Fnorling!

Två killar här som också är sugna på något annorlunda. 24-25 årliga vintrar gamla. Vi blir lediga först den 20 Jan sen hade vi tänkt stanna utomlands tills snön blir kass. Såg att vi hade samma budget också vilket kändes skönt. Hur går iden med större delat boende? Kan säga att vi är sjukt på om det är inom budgeten!

Japan 2015
Nixontixon sa:
Tjena
@Newlund n
@Fnorling!

Två killar här som också är sugna på något annorlunda. 24-25 årliga vintrar gamla. Vi blir lediga först den 20 Jan sen hade vi tänkt stanna utomlands tills snön blir kass. Såg att vi hade samma budget också vilket kändes skönt. Hur går iden med större delat boende? Kan säga att vi är sjukt på om det är inom budgeten!
Jag har bokat boende på Moiwa lodge och blir där från den 9 januari till den 3 februari. Så dela boende är inte aktuellt längre för min del.

Japan 2015
Fnorling sa:
Nixontixon sa:
Tjena
@Newlund n
@Fnorling!

Jag har bokat boende på Moiwa lodge och blir där från den 9 januari till den 3 februari. Så dela boende är inte aktuellt längre för min del.
Tja! Mina planer verkar bli en vinter i champoluc eller St Anton. Åker ju dock själv så har ingen att anpassa mig efter. Japan skulle vara riktigt fett iof. Dock har jag rätt bra erbjudanden här i alperna :)

Verkar som att allt boende i niseko är fullbokat hela vintern. Kan ju finnas på andra orter också.

Japan 2015
thomas58 sa:
airman sa:
@thomas58 Om man ska ha runt 20 skiddagar i Moiwa så antar jag att det är säsongs kort som gäller. Vad går det på i runda slängar?
Ordinarie pris är 38000 yen
Moiwa pris runt 30000 yen
Har kollat runt lite, ett säsongkort i niseko ligger på ¥108,000. runt 7000 SEK. Så då låter Moiwa mycket bättre i pris.

http://www.niseko.ne.jp/en/lift/

Men frågan är då om Moiwa är tillräckligt stor för två säsongare (runt 20 Jan - 22 Mars) eller kommer man tröttna på det och sen köpa Niseko kortet ändå.. :/

Senast ändrad:
Japan 2015
Nixontixon sa:
thomas58 sa:
airman sa:
@thomas58 Om man ska ha runt 20 skiddagar i Moiwa så antar jag att det är säsongs kort som gäller. Vad går det på i runda slängar?
Har kollat runt lite, ett säsongkort i niseko ligger på ¥108,000. runt 7000 SEK. Så då låter Moiwa mycket bättre i pris.

Men frågan är då om Moiwa är tillräckligt stor för två säsongare (runt 20 Jan - 22 Mars) eller kommer man tröttna på det och sen köpa Niseko kortet ändå.. :/
Det tror jag verkligen ni kommer göra!

Japan 2015
Nixontixon sa:
thomas58 sa:
airman sa:

Moiwa är inte speciellt stort, möjligheterna att ta sig över är dock väldigt bra. Vi hade aldrig kort för moiwa men var där 2 dagar totalt, ingen kontoll i princip (resterande 26 dagar i Grand Hirafu samt rusutsu)

Japan 2015
Det var mycket hårdare koll på Moiwakorten på slutet av sesongen förra året efter dom fått bassning av ägaren.Rutsutsu klippkort spm aldrig kollas. Niseko korten en jäkla koll. Nog en bra ide att satsa på den stora utgiften. Kan lägga till att det har toksnöat i Moiwa

Japan 2015
Sängplats i Niseko 6-11 jan finns.

Vi har bokat en bädd för mycket på Black Diamond Lodge. Skicka PM om du är intresserad av den.
"Vi" består av tre farsor med 100% offpistfokus och är första gången i Japan.

Japan 2015
Har en lokal hemförsäkring och betalar ungefär 700kr om året och då ingår off-pist olyckor. Allt utom extremsport vilket off-pist, som tur är i detta fall, inte räknas som :)

Japan om 2 veckor!!! Ska bli 7 härliga veckor i Hakuba

Japan 2015
nynas sa:

Under min förra säsong hade jag Moderna som hemförsäkring och ville boka utökat resskydd med dem.. De föreslog en lösning där jag ringde in till deras huvudkontor varje morgon jag planerade att åka offpist till en kostnad på typ 250 kr/dag... Slutade med att jag istället bokade med Europeiska till en kostnad av typ 2500 kr (dock hel säsong dec-maj).

Har nu Länsförsäkringar istället och som någon sa räknas offpist-skidåkning inte som extremsport så du slipper betala extra därför.. Osäker på om man kan boka reseförsäkring via dem utan att ha hemförsäkring också

Japan 2015
Oscar-Johansson sa:
nynas sa:

Under min förra säsong hade jag Moderna som hemförsäkring och ville boka utökat resskydd med dem.. De föreslog en lösning där jag ringde in till deras huvudkontor varje morgon jag planerade att åka offpist till en kostnad på typ 250 kr/dag... Slutade med att jag istället bokade med Europeiska till en kostnad av typ 2500 kr (dock hel säsong dec-maj).

Har nu Länsförsäkringar istället och som någon sa räknas offpist-skidåkning inte som extremsport så du slipper betala extra därför.. Osäker på om man kan boka reseförsäkring via dem utan att ha hemförsäkring också
Jag fixade för ungefär en vecka sedan en reseförsäkring som ska täcka allt från offpist till helikoptertransport osv. Med Länsförsäkringar utan hemförsäkring. 1500:- för 4 månader

Japan 2015
Viktigaste frågan(enligt mig) någon som har koll på regler gällande snus så det inte blir några problem om man flyger ner till Japan? Isåfall måste jag lägga mig i fosterställning och förberedda mig mentalt för detta!

Vi drar ner i mitten av feb och stannar 2 veckor och hoppas på att vädergudarna är med oss så vi inte missar allt för mycket av snöfallen man har hört om! Hör av er om någon mer är nere eller ska bo på Moiwa!

Japan 2015
MPersson sa:
Viktigaste frågan(enligt mig) någon som har koll på regler gällande snus så det inte blir några problem om man flyger ner till Japan? Isåfall måste jag lägga mig i fosterställning och förberedda mig mentalt för detta!

Vi drar ner i mitten av feb och stannar 2 veckor och hoppas på att vädergudarna är med oss så vi inte missar allt för mycket av snöfallen man har hört om! Hör av er om någon mer är nere eller ska bo på Moiwa!
Ska inte vara några problem att ta med snus, så länge det är för personligt bruk. Hade med mig 1,5 stock genom tullen på Narita förra veckan och det var inga konstigheter.

Japan 2015
ottossonj sa:
MPersson sa:

Ska inte vara några problem att ta med snus, så länge det är för personligt bruk. Hade med mig 1,5 stock genom tullen på Narita förra veckan och det var inga konstigheter.
Kanon, du körde allt som handbagage antar jag?

Japan 2015
Jag kollade upp priser så sent som igår.

Flyg
boende 3 person som delar rum
Liftkort
hyrbil på 3 personer Nissan x trail
15000 kr så någonstans där hamnar man ?

Japan 2015
MPersson sa:
ottossonj sa:
MPersson sa:

Kanon, du körde allt som handbagage antar jag?
Nej, hade allt utom en dosa i en incheckad väska.

Japan 2015
Finns en internationell bankomat i Shikihuset i Niseko också, inga problem med Visa iaf. Det ligger precis utanför den lilla lyxiga mataffären inne i själva huset s a s. NV hörnet av Gondola-Zaka St./Izumikyo 1.

Snödjup

Tillbaka
Topp