Japan (Nagano, Niigata och Hokkaido)

Munson

Ny medlem
Hej på er,

Vi är ett gäng som tänkt dra iväg till Japan i vinter. Det blir tre veckor någon gång i jan-feb. Tanken är att vi ska testa lite olika ställen och hoppar helst över Niseko. De ställen vi fastnat för hittills är Rusutsu, Kiroro, Chisenupuri, Moiwa, Teine och Myoko Kogen.

Det största problemet just nu är boende. Vi hittar bara boende för vettiga priser i Niseko. Finns det verkligen inget annat än dyra hotell i de andra orterna i Hokkaido prefekten? Det funkar med hotell några dagar, men att lägga 1000-1500 / natt i tre veckor drar över budget. :)

Sen undrar jag om det finns andra bra orter för off-pist i Niigata- och Nagano-områdena? Nu tänker jag inte på snömängd (verkar inte vara ett problem i Japan) utan snarare bergens layout och de lokala reglerna.

Ett alternativ nu är att bo i Niseko och köra dagsturer i kringliggande system, men då behöver vi fixa bil antar jag.

hakuba har kanske japans basta terrang. sen har ni shiga som ar ett jattefjall dar i stort sett ingen aker offpist. aven myoko har stora ytor och bra terrang.
ta aven en titt pa aomori eller yamagata lan om ni vill gora nanting nytt! massor av bra akning dar!

Vi är helt klart sugna på "något nytt". Där av valet att dra till Japan. :) Vi har heller inget emot att bryta den svenska trenden att bara besöka Niseko (Hokkaido). Att vi blivit intresserade av orter i Hokkaido prefekten beror främst på rapporter från Powder hounds, som ger dessa orterna klart bäst betyg när det gäller off-pist.

Hur ser det ut med boende i Niigata/Nagano prefekten? Finns det större utbud på vandrarhem än uppe i Hokkaido?

Munson sa:
Vi är helt klart sugna på "något nytt". Där av valet att dra till Japan. :) Vi har heller inget emot att bryta den svenska trenden att bara besöka Niseko (Hokkaido). Att vi blivit intresserade av orter i Hokkaido prefekten beror främst på rapporter från Powder hounds, som ger dessa orterna klart bäst betyg när det gäller off-pist.

Hur ser det ut med boende i Niigata/Nagano prefekten? Finns det större utbud på vandrarhem än uppe i Hokkaido?
det beror forstas pa hur stora orter ni soker er till, men aker ni till shiga, som ar japans storsta skidomrade, kan ni nog rakna med att det finns fler an pa hokkaido. myoko vet jag inte riktigt, men i hakuba finns det ocksa ett antal.

Vi är 2 pers som bokat boende i Hakuba. Det kostar oss 147200 Jpy (1300 Eur) för 2 pers i 27 dagar. Helt ok pris enl mig. Det borde finnas hostels eller liknande på övriga ställen.

Munson sa:
@jocke_torkelson: Ja, det låter ju riktigt bra. Har du länk till stället ni boka på?

@Lee-nus: har du tips på boende för några av orterna du nämnde?
vad gäller myoko och shiga, nej. har inte hunnit dit själv än. i hakuba är hakuba powder lodging bra om man vill komma billigt undan och ha bra kommunikationer till kringliggande anläggningar nära boendet. minuset är väl att man inte har någon anläggning nära inpå själva huset. för det syftet rekommenderar jag i så fall hakuba house, ski in, ski out och sjukt bra service och häng.

Just nu är vi mest intresserade av Hakkoda, så om någon kan tipsa om boende där vore jag väldigt tacksam.

Sen undrar jag också ifall någon kan säga vilken månad som brukar vara bäst av januari och februari? Avfärd blir vad det verkar som antingen tidigt i januari eller i början av februari.

Hej!

Jag var i Hakkoda i slutet av Feb i år i 3 dagar. Kan verkligen rekommendera stället. Ta med hudar eller snöskor. Finns grymt mycket och bra områden att upptäcka utanför den enda kabinbana som finns. Dock svårt att komma tillbaka utan att fixa transport som kan plocka upp när man tagit sig ned. Liftkortet också lite dyrare än på andra ställen, men finns kanske säsongskort som är prisvärt.

Inte många ställen att bo på (finns typ ett hotell och en enklare restaurang som är öppen) , de flesta inklusive jag bodde på hotellet "Hakkoda Resort Hotel", står endel på powderhounds om stället, som ligger nära kabinbanan. Inte jättebilligt dock (ca 900 SEK natten inklusive frukust+middag), så om ni vill åka i Hakkoda under längre tid typ 3 veckor skulle jag bo nere i Aomori och köra upp med hyrbil eller bussen, givetvis risk att vägen stängd av de enorma mängderna snö som ramlar ner i området. Finns inga butiker heller.

Ha det grymt

Senast ändrad:
Munson sa:
Just nu är vi mest intresserade av Hakkoda, så om någon kan tipsa om boende där vore jag väldigt tacksam.

Sen undrar jag också ifall någon kan säga vilken månad som brukar vara bäst av januari och februari? Avfärd blir vad det verkar som antingen tidigt i januari eller i början av februari.
kul att ni tittar pa hakkoda!
har ni dessa tva alternativ sa ak i borjan av februari for basta snoforhallandena!

Finns det några andra "system" kring Aomori som vi borde kika på om vi ändå är i Hakkoda?

@marcopolo_sthlm: Hakkoda verkar ha fått väldigt bra utlåtande från folk som varit där, men det låter ju lite jobbigt att det behövs transport tillbaka till kabinen när man kommer ner. Blir det väldigt begränsad åkning om man håller sig till "rätt" sida berget för att slippa transporter? Knalla en bit har jag inga problem med, varken upp eller ner, men att behöva förlita sig på tredje part för att komma tillbaka känns väldigt meckigt. Vad finns det för alternativ?

Just ja, nu när jag ändå kommer ihåg det. Om man bor i Niseko (verkar vara enklast att hitta boende där) men vill åka i Rusutsu, Kiroro, Moiwa och Chisenupuri.

Hur tar man sig enklast mellan orterna? Går det några lokalbussar i området?

Jag vet att Black diamond tours kör turer till vissa av orterna, men har inte riktigt fattat om det bara gäller för de som bokar en guidad tur eller om de också låter andra åka med i bussen (?)...

Munson sa:
Just ja, nu när jag ändå kommer ihåg det. Om man bor i Niseko (verkar vara enklast att hitta boende där) men vill åka i Rusutsu, Kiroro, Moiwa och Chisenupuri.

Hur tar man sig enklast mellan orterna? Går det några lokalbussar i området?

Jag vet att Black diamond tours kör turer till vissa av orterna, men har inte riktigt fattat om det bara gäller för de som bokar en guidad tur eller om de också låter andra åka med i bussen (?)...
Moiwa ligger på samma berg som Nisekos system. Det går att åka mellan Niseko Village och Moiwa genom skogen.
Till Rusutsu kan man åka buss från Nisekos busstation.

Snödjup

Tillbaka
Topp