Japan under jul och nyår

maenge

Ny medlem
Japan under jul och nyår
Hej!

Vi funderar på att åka till Japan (Niseko) under jul och nyår i år.

Första frågan: Hur snösäkert är japan igentligen? och hur snösäkert är det så pass tidigt på säsongen? När man söker på internet får man känslan av att det i princip snöar varje dag, är detta verkligen sant? Det är såklart puder vi är ute efter om vi drar dit.

Andra frågan: Hur mycket folk är det på berget under den perioden? Har förstått att nyår är en stor helg i Japan.

Tredje frågan: Hur fungerar det med offpiståkning. Sker åkningen på "egen risk" som i Europa och alltså i princip alltid åka med en guide eller är det mer "lavinsäkrat" som i USA. Jag tänker mig att det borde vara en hyfsat hög lavinfara mest hela tiden om det snöar så pass mycket.

/Magnus

Japan under jul och nyår
Snösäkert. Det är bra med snö då. Jag var där precis efter nyår och då var det kanske 5-8 meter och det snöar mer eller mindre varje dag. Kan lätta upp och solen tittar fram men 10 min senare så snöar det igen.

Det är nog ingen fara med folk.

Offpiståkningen fungerar i Niseko med "gater". Om gaten är öppen till ett offpistområde så är det bara att åka. Den mesta åkningen är bland träd. Finns en gate till toppen som ofta är stängd och det är kanske 30 min promenad till toppen men där är det också öppna fällt samt dropp. För den bästa åkningen kan det bli en del promenad och stakande vilket för mig på snowboard inte alltid var så skoj. Den som är först ner lägger ut ett "spår" tillbaka med blandad lutning beroende på vem som gjort det. Väldigt många gater finns inom systemet utan någon promenad alls. Typ Strawberryfields och bluberry. Strawberry är grymt på morgonen innan det blir uppkört. Ordentlig lutning, stora "kuddar", glest mellan träden.

Lavinfara - nej, inte av min erfarenhet, nästan all åkning är i skog. Ett plus med det är att du har bra sikt i skogen när det snöar konstant.

Go for it.

Japan under jul och nyår
whippo sa:
Lavinfara - nej, inte av min erfarenhet, nästan all åkning är i skog. Ett plus med det är att du har bra sikt i skogen när det snöar konstant.
Inte vad du upplevt kanske, men att påstå att det inte är någon fara för laviner är ju rent barnsligt. Plus att skogsåkning inte på något sätt är lavinsäker.

Japan under jul och nyår
Hej!

Tack för svar!

En splitboard kanske skulle vara att föredra om vi åker dit? Är det någon som vet om det finns splitboards någonstans att hyra där?

Japan under jul och nyår
whippo sa:
Spenderade 2 månader i Niseko i vintras och det var inte många dagar på säsongen som berget kändes "säkert". Dom öppnade ganska ofta men gav varningar på vart man absolut inte skulle åka och frågade alltid vad man hade för plan.

Strawberry fields kan vara den mest överskattade delen av Niseko, finns ställen som är mycket roligare och bättre åkning.

Roligt att se när alla panikade bort till strawberry och man nästan ensam att åka på ett område.

Om du åker dit, glöm inte att besöka Rusutsu eller Moiwa.

Tillbaka
Topp