Jibb bindning !

Jibb bindning !
Hej, jag undrar vilken bindning som är bäst till jibbing har haft marker 11 förut och den är den sämsta jävla bindningen jag nånsin haft den pajjade typ 100000000ggr. Jag väger Ca 60kg och kör park, så vad rekommenderar ni ?

Peace ouuuut !

Senast ändrad:
Jibb bindning !
mina px12er höll en hel säsong förra året!! jag har nyss köpt ett par nya, men jag fick dom fett billigt på stadium, 500pintos

Jibb bindning !
den väger litegrann, men det får man ta den är fan bra om man ställer in den riktigt och sköter om den, den går från 35kg till 120

Jibb bindning !
look px 12, ross scratch 120 (samma bidnning) och ross scratch 140, jag har haft 140in

aldrig krånglat.

Jibb bindning !
DanYb0i sa:
okej har inte salomon nån grym bindning då ? har iaf hört att dom har nå grymma jibb bindningar :)?
Salomon har bra jibb bindningar ja. De hhar STH 16/14 och även 12 om jag inte har fel?
Nåja det är riktigt bra bindningar som tål det mesta. Sen har dom ett par bindningar till som heter Z10 och Z12.

Alla bra bindningar och kan inte fatta att Alex sverin inte gillar look px12 jib?
Den var ju skitskön.

Jibb bindning !
J-rockner sa:
DanYb0i sa:
okej har inte salomon nån grym bindning då ? har iaf hört att dom har nå grymma jibb bindningar :)?
Salomon har bra jibb bindningar ja. De hhar STH 16/14 och även 12 om jag inte har fel?
Nåja det är riktigt bra bindningar som tål det mesta. Sen har dom ett par bindningar till som heter Z10 och Z12.

Alla bra bindningar och kan inte fatta att Alex sverin inte gillar look px12 jib?
Den var ju skitskön.
Vad kostar Look PX12 jib och Salomon STH 12 , vilken är mest prisvärd?

Jibb bindning !
DanYb0i sa:
J-rockner sa:
DanYb0i sa:

Den var ju skitskön.
Vad kostar Look PX12 jib och Salomon STH 12 , vilken är mest prisvärd?
jag har användt båda, salomon funkar bra än så länge. looken också, men looken känns mer rejäl, looken ligger nog runt 2000 ngt

Senast ändrad:
Jibb bindning !
rudil sa:
Alex_Sverin sa:
innan någon annan rekomenderar dom så säger jag.. köp inte look px12.. jävla skitbindning...
blir andra säsongen på mina px12or iår. och dom krånglade inget förra året iaf.
Okey tror nog det blir ett par px12or men har hört att dom är rätt tunga stämmer det, någon som vet om Salomon STH 12 är lika tunga ?

Senast ändrad:
Jibb bindning !
Om du ändå tittar på Salomon STH 12 så kan du titta på Atomic FFG12 också, då det är i stort sett samma bindning, men med billigare grafik.

Jibb bindning !
DanYb0i sa:
rudil sa:
Alex_Sverin sa:
innan någon annan rekomenderar dom så säger jag.. köp inte look px12.. jävla skitbindning...
blir andra säsongen på mina px12or iår. och dom krånglade inget förra året iaf.
Okey tror nog det blir ett par px12or men har hört att dom är rätt tunga stämmer det, någon som vet om Salomon STH 12 är lika tunga ?
dom är lite tunga, med du känner inte det när du har på dig skidan

Jibb bindning !
Jibb bindning !
DanYb0i sa:
fnacke sa:
Marker har väl bara skit bindningar ? är jester bra ?
En gång för alla, kan vi försöka skilja på rykten och fakta.
Nej, Marker har inte bara skitbindningar. Vad tror du t.ex. Colby West körde med under Jon Olsson Super Sessions i Åre?

I stort sett alla större märken, Marker, Ross/Look, Salomon, Tyrolia samt Vist*, gör bra bindningar. Det som många gör fel är att de väljer en för klen bindning för ändåmålet.

Marker Jester är egentligen den enda bindningen på dagens marknad som har en konstruktion som är anpassad för att passa lite bredare skidor och mer freestyle/freeride orienterad åkning. Bindningar som Salomon STH, Ross/Look Jib m.fl. skiljer sig inte något i konstruktion mot sina systrar 912/914/916, PX12/PX14 utan enbart i material och eventuellt någon dämpande platta, som jag personligen tror ger knappt märkbar skillnad.

Värt att tänka på vid val av bindningar:
Vikt
Mindre vikt betyder oftast lättare material, men även mindre stryktåligt.
Material
Metall ger både bättre känsla/mer precis kraftöverföring och en mer hållbarare bindning. En del klarar sig dock självklart med bindningar i plast, eller en blandning som bara har metall på utsatta ställen.
DIN
Att många tycker om t.ex. Ross FKS185/Look P18 och Salomon 9.16 handlar sällan om att de har sina bindningar skruvade i botten på 160-200 kg. De handlar mer om att de är ute efter en bindning med mycket metall i som de kan ställa på ca 11-13 och då ha mycket tillgodo både upp och ner i skalan. En bindning jobbar nämligen bäst i mitten av skalan.

*=Vet att många inte gillar Vist men om Hjorleifson kör med dem, vilket jag inte är säker på, och dem håller, då tror jag även dem håller för gemene man.

EDIT: Anade nästan att 4Frnt hade bytt, tyckte inte att de såg ut som VIST.

Senast ändrad:
Jibb bindning !
Lima-ko sa:
I stort sett alla större märken, Marker, Ross/Look, Salomon, Tyrolia samt Vist (vet att många tycker annat men kör Hjorleifson med dem håller de), gör bra bindningar. Det som många gör fel är att de väljer en för klen bindning för ändåmålet.
Nu kör han inte Vist iofs.

//H

Edit: 4frnt har bytt till Tyrolia efter klagomàl.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp