Jibbskida som fungerar bra även i pist/offpiste

erlandsson67

Ny medlem
Hej på Er!

Min 17-årige son (191 cm, 79 kg) har växt ur sina grejer och vi letar ny beg pjäxor och skidor. Han är en renodlad jibber i grunden men har även med tiden odlat en förkärlek för offpist områdena, men tyvärr så blir det ju faktiskt mest piståkning procentuellt sett.

Söker därför Er erfarenhet och tips på en jibbskida som fungerar så bra som det nu är möjligt även i pist och offpist sammanhang, har scannat lite och har fått fram dessa listade nedan men tar ödmjukast emot alla Era tips rörande detta.

K2 Shreditor
Salomon Rocker 2
Scott Punisher
Armada AR8
Armada Zero JJ

God säsong på Er!

Line kan nog ha någon modell som skulle passa.
De har i alla fall lyckats med modeller som fungerar väldigt bra både i pist och offpist och de är väl hyfsat stora på freestyleskidor och Tom Wallisch kör väl på deras skidor nu.

CMD The IT kan vara vad ni söker. Freestyleinspirerad skida med sjuk pop och lagom med rocker och bredd för att klara normala mängder snö. Svensktillverkat!
Salomon Rocker 108 är välbeprövat och bra. Finns att köpa mest överallt.
Scott Punisher är bra, har både turat upp på höga toppar och åkt puder med dom. Kanske inte det lättaste att hitta i sverige
Armada har jag aldrig gett en ärlig chans efter att ha blivit rejält besviken på första JJ. Men det finns ju många som gillar dom.

Som alltid, testa allt ni kommer över så är det lättare att pricka rätt vid köpet.

erlandsson67 sa:
Någon specifik modell från dom? Skall ta en titt på deras sortiment...
Nej , jag är dålig på freestyleskidor så jag får nog överlåta till dig att läsa på där själv
Eller om någon annan kan.

Sir Francis Bacon är en omtyckt skida annars men vet inte hur den funkar som parkskida.
Jag har haft Sickday 110 och det var en kanonskida i pist och offpist, den är också lätt för sinstorlek.
SFB har mer symmetrisk flex som bör göra den mer användbar i park, tror också att den är relativt lätt. Står mycket om hur skidorna är konstruerade på deras hemsida vilket kan var till bra hjälp.

Snödjup

Tillbaka
Topp