Jobb som skidlärare i Alperna eller Kanada 16/17

anhammer

Ny medlem
Tja!

Jag gick nyss ut skidlärarlinjen i Åre och är nu sugen på att göra en säsong som skidlärare någon annanstans än i Norden. När jag googlade runt lite om skidlärarjobb så har jag mest hittat deals där man betalar en summa sen får man level 1 kursen och är efter det garanterad jobb. Eftersom jag redan är skidlärare (lever 4, IVSI) så är inte det så intressant...

Undrar därför om det finns någon som gjort en eller flera säsonger som skidlärare någonstans i världen. Är inte så kräsen på var, men är sugen på en lite större skidort i Alperna eller Kanada. Skulle bara vara grymt med lite tips eller knep från någon med lite mer kött på benen.

Som det ser ut nu så drar jag själv men om det finns någon som är sugen på liknande resa så skicka ett pm!! Måste självklart inte vara skidlärare. ;)

Hade // Axel :D

Hej Axel! Det är hur lätt som helst att få jobb som skidlärare i alperna och överallt i världen skulle jag tro, speciellt om redan är level 4. Dock får man räkna med att ens svenska utbildning värderas lite olika på olika ställen :) Men jag har lyckats få jobb i både Österrike, Kanada och Australien med min level 2. Såna där "garanterat jobb"-organisationer försöker bara lura en på pengar, alla skidskolor behöver alltid massa folk så bara skriv runt till olika skidskolor som du skulle vilja jobba för. Okej i Frankrike och Italien har de lite annorlunda regler och jag tror man måste ha utbildning från deras länder för att få jobba där, men i övriga länder är det inga problem. Utanför Europa behöver man fixa ett visum, men om man är tillräckligt utbildad och eftertraktad kan man få det sponsrat. Men på svensk nivå så krävs nog skidlärarexamen för det skulle jag tro? Så vill man till Kanada är visumet det enda problemet, vet inte hur det funkar med det längre, tror dom har minskat och ändrat kvoterna sen jag var där 14/15, men då var det redan ganska sent att söka visum i augusti innan säsongen. Jag jobbade i Whistler och där måste man se till så att man söker jobb i tid också då dom håller på med rekryteringen nån gång nu under sommaren och jag vet inte hur fort platserna fylls upp. Där måste man fylla i en ansökan via deras jobbsajt och man blir sen kallad till intervju. I Österrike är det oftast lite mer avslappnat, från de ställen där jag har jobbat har det räckt med att skicka ett mail med en ansökan och har sen inte ens behövt göra en intervju utan bara haft lite mailkontakt och sen har jag flygit ner och börjat jobba! Så välj de ställen du tycker verkar intressanta och maila runt och kolla villkoren lite, beroende på hur kräsen du är med boende och så så finns det lite olika standards man kan hamna i, gäller även lön och typ av jobb samt jobbgaranti. Till exempel skidskolan i Sankt Anton skulle jag inte rekommendera efter vad jag har hört...

Tillbaka
Topp