Jobb som skidlärare i Alperna, Österrike

NP96

Ny medlem
Hejsan!

Jag heter Niclas och går andra året på gymnasiet. Jag har nu börjat tänka på vad jag vill göra efter gymnasiet och kommit fram till att jobba en säsong i Österrikiska Alperna förmodligen hade varit en otroligt häftig upplevelse. När jag googlar runt om det hittar jag faktiskt inte speciellt mycket, jag hittade dock en länk till Avista (som länkas längst ner) där det, i alla fall i mitt tycke, var väldigt dyrt. Utbildning + 2 veckors språkkurs kostade där runt 22.000 kr. Egentligen är kanske språkkursen inte nödvändig då jag läst Tyska i fyra år på högstadiet och gymnasiet, men då kostar det fortfarande runt 16.000 kr, vilket med en månadslön på ca 7.000 i tre månader fortfarande är ganska mycket (man är ju där trots allt för att jobba, även om att tjäna pengar inte är huvudskälet). Min fråga är då: Är det såhär dyrt, eller är det jag som hittat en taskig hemsida? Har några av er tidigare erfarenheter av att jobba i Alperna? Hur mycket betalade nu isf?

Det som kanske ska tilläggas är att om man klarar av utbildningen så får man ett garanterat jobb, boende, liftkort, frukost och middag, om jag uppfattade allt rätt.

Länken: http://www.avista.nu/arbeta-utomlands/jobb-tyskland-osterrike/skidlarare

Eftersom att jag precis registrerade mig på forumet så har jag inte riktig koll på var tråden skulle läggas. Hoppas att här blir bra!

Tack på förhand!
/Niclas

Hej! Jag gick utbildning med Friluftsfrämjandet och jobbade som skidlärare i två säsonger parallellt med skolan, fick utbildningen 50 % subventionerad för att jag jobbade för skidskolan samt erfarenhet. Ska ner till schweiziska alperna och jobba som skidlärare nu i vinter, åkte ner en helg och presenterade mig själv och fick jobb på så sätt. Det beror förstås på vart du bor men det finns lite backar överallt i Sverige där man kan jobba så det kan jag tipsa om! Hoppas det var till någon hjälp och fråga gärna om du undrar något kring det! :)

Tack för svaren, Linnea!

Aha, så ditt tips är att gå utbildningen här i Sverige och sen söka sig neråt? Blev det billigare än priserna som jag skrev i första inlägget om man räknar in boende, mat och allt sånt också? (Får man fråga vad det kostade?)
Hur fungerade det att jobba parallellt med skolan, jobbade du bara helger då eller?
Lite svårare blir det nog att hitta någon närliggande skidort då jag bor i Skåne :/

Det finns en ort som heter St Johann in tirol med två stycket skidskolor på berget. Det är bra skidskolor, ta kontakt med dom ang jobb. En heter "skischule st johann" och andra "wilderkaiser skuschule". Jag jobbade i den röda "st johann skischule" i två säsonger och trivdes bra.

Om du är säker på att du vill jobba just Österrike så skulle jag om jag varit du nog gått den österrikiska utbildningen istället för den svenska. Om du kan tyska redan så är ju det inga problem. En skidlärarutbildning kostar pengar vart du än gör den, men att lägga ut 16 000 med Avista är inte nödvändigt. Vad jag förstod det så är det den österrikiska Anwärter-utbildningen som man får via dom, men om du bokar den själv istället för via Avista kommer det kosta mycket mycket mindre. Om du vet någon eller några speciella skidorter som du skulle vilja jobba i så börja med att maila dem och se vad de kräver för utbildning, vissa godkänner den svenska utbildningen också medan vissa kräver den österrikiska. Dessutom kan det kanske vara l'ättare att få jobb om man har den österrikiska, om man inte har gått väldigt många steg i Sverige och/eller redan har jobberfarenhet. Och om man vill gå direkt till att jobba i Österrike och inte först via en svensk skidskola och samla på sig erfarenhet, så skulle jag tro att den smartaste vägen att gå är att ha den österrikiska utbildningen. Antwärter-utbildningen i Österrike finns på olika områden, t ex Salzburgerland där den här Avistautbildningen var, då är det också på någon av skidorterna i Salzburgerland som man kan få jobb sen. Så om man till exempel vill jobba någonstans i Tirol så bör man gå utbildningen där istället. Men som sagt, maila lite olika skidskolor i olika orter och se vad de har för krav.

Tack så mycket för svaren!
Ja, jag gör nog så att jag mailar runt lite och ser vad jag får för svar. Jag har även nu läst lite och funderar på att kanske vara reseledare en/flera säsong(er) istället då det stod att man inte har så mycket fritid över för egen skidåkning som skidlärare, men jag har ju god tid på mig att bestämma något. Men att jobba i Österrike (eller iaf Alperna) känns som ett måste!

/Niclas

Vad är ditt mål, att göra en säsong eller två innan du eventuellt ska börja plugga på Universitet/Högskola eller är det något du vill satsa ganska många år på och göra karriär inom?

Mitt mål är att ta ett års avbrott från pluggande och på det året vara skidlärare/reseledare i Alperna (helst Österrike) och även genomföra GMU för att sen fortsätta plugga till, vad jag är inställd på nu iaf, sjöman i flottan eller kustbevakare! :)

I så fall skulle jag nog satsa på att göra något annat än just skidlärare, möjligtvis guide då men det innebär också dåligt med tid för egen åkning och lite fritid överhuvudtaget om jag förstått det rätt. Så om du inte har något större intresse av skidläraryrket i sig och är genuint intresserad av att lära folk åka skidor så kanske det är smartare att jobba inom hotell/bar/restaurang eller liknande.

Jag väcker lite liv i denna tråd med att först säga att skidläraryrekt är det bästa och roligaste som finns! Jag började jobba som skidlärare i Österrike och åkte sommaren därefter till Australien och jobbade som skidlärare och när jag kom hem så var det dags för Österrike igen och sommaren efter det blev det skidlärare i Nya Zeeland och sedan en till säsong i Österrike. Det är ett otroligt sätt att resa på.
Jag rekommenderar att gå via ett företag som fixar allt åt dig och som säkrar att du får åka ned med andra människor i din ålder med samma språk. Det är mycket skönare när man kan få hjälp med allting under utbildningen t.ex. språk, boende, kurs, prov och jobb. Det kostar lite extra men det tycker jag var riktigt värt det! Jag gick via företaget Snowminds.
För mig öppnade första säsongen som skidlärare upp dörrar till hela världen och det var ett perfekt sätt att resa runt världen och tjäna pengar på innan vidare plugg.

Tillbaka
Topp