Jobba i/flytta till Mo I Rana

Noll

Medlem
Hej!
Jag ska bila imorgon umeå- mo i rana för jag ska på provanställning på torsdag i en klädaffär som ligger i Mo i rana, förhoppningsvis så får jag jobbet. Har en känsla i kroppen av att jag kommer att få det. Jag flyttar upp själv.

för att vara förberedd har jag lite funderingar om:
Hur är det att bo i Mo i rana? Hur är byn?
Är det smidigare att bo i Hemavan?
Finns det något speciellt man bör tänka på?
Finns det någon som pendlar dessa vägar?

BOENDE - skit svårt att få tag i.
Finns det något kollektivboende?
Hur ska man på lättast sätt få tag i en hybelleiglighet/leilighet?
Jag har sökt överallt men jag får inte tag i några bra boenden. Vilka områden bör man inte flytta till? För jag har hört att Gruben är lite annars, men å andra sidan verkar ju de flesta lägenheterna ligga där.

Senast ändrad:
finns inget här, och jag har typ kollat det mesta.
Därför gav jag svenskarna en chans som kanske vet lite..
Folk från hemavan/tärna eller nån som kanske bor i mo i rana.

Kom hit för drygt en vecka sen, sjukt svårt att hitta boende. Men Hemavan känns inte som nåt alternativ, tar drygt en timme att åka och det är ingen vidare standard på vägen.
Mo I Rana är en liten industristad, bor ca 25000 här. Verkar vara rätt lugnt tempo.. Har inte hunnit få så bra grepp ännu, har mest jobbat sen jag kom upp. Gör högskolepraktik på Rana Gruber AS och kommer vara här fram till jul.

Har du provat
ranablad.no
rubrikk.no
ssib.no
finn.no
hybel.no?

Senast ändrad:
Jag får iallfall låna en lägenhet fram till 28 juli tror jag, sedan har jag gått med i någon som heter köp o sälj mo i rana på facebook. Men svårt att få tag i nån..

Jo , alla sidor faktiskt. Får inte så bra alternativ tycker jag.
Var på intervju där förra veckan fick åka med en norrman som skulle hämta lite tobak i hemavan. Han berättade att byn är en bråkig by iaf på kvällarna. mycket slagsmål och fylla. Och absolut sjukt bra röjj på kvällarna. Så lugnt vet jag inte, fast som sagt jag har ju inte kommit mig in i tempot än, jag ska jobba på Urban på torsdag. Vi får se hur det slutar! vore ju kul ifall man fick jobbet och får träffa lite nytt folk.

Hur är människorna annars är de trevliga bybor? :) vad jobba du med gruvan eller?

Ja, jag har ju inte hunnit få mig ut på byn än :P Men det måste det bli ändring på!
Nej, det är sjukt svårt. Jag har också bara lyckats hitta boende över sommaren.
Dom jag har träffat hittills har varit trevliga, dialekten kan vara lite svår ibland ;)
Jobbar på gruvan ute i Storforshei, har läst tre år civ. ingenjör och gör nu 7 månader praktik som bergmekaniker.
Hittade en grupp som heter Mo I Rana - Til leie / Ønskes leidpå fb.

JAAAA men jag ha varit inne där också. Inte så himla lättflirtad var dom i den gruppen.
Jag har börjat nojja inför min bilresa imorgon. Ska bila upp själv 50 mil, jag brukar somna vid ratten efter 5 mil. Ska bli spännande.

Hur länge ska du bo i mo ?

Det går nog bra, jag bilade upp från Falun. Powernaps är din bästa vän :P
Jag kommer bo här tom december, du?

Nej kan tänka mig att backen är sisådär.. Men hemavan är ju inte så långt ifrån.
Synd att jag aldrig hann ta en titt på mjukglassen när jag var där i torsdags. Tycker att provanställningen gick bra, så jag hoppas de blir mo i rana. Då ska jag gå lös på mjukglassen

Jag har fått jobbet på Urban i Mo i rana så jag flyttar nästa vecka!
Finns det nån som vet mer om vad man ska tänka på när man flyttar till Norge, eller har tips om vad som finns att göra i Mo i Rana aktiviteter osv. Skicka mail eller något :D

Hur går det för dig i Mo? jag flyttar till tärnaby i morgon så om du blir sugen på lite bräda i vinter äre bara å höra av dig=)

åh tackar som frågar, jag äger här och livet leker. Stor trivs i byn, lite besviken på att dom har så mkt ojämn asfallt så man tappa känseln i fötterna efter att man ha transporterat sig via jobbet och hemmet. Utelivet är kanske inget att hallelulja för, träffade en tärnabo som sa att de vas bra drag där blabla..

mjukglass.. njet, jag köpte en korv där istället. Jag är mjölk allergiker , brukade fuska hemma men inte ätit mjölkprodukter på över 1 månad så vet inte om min mage vågar ge sig på en mjukglass.. men nångång ska jag göra det! får härda magondan och hoppas att glassen är god ;)

pepparspray , jag kommer lätt och hänger med dig! och vill du komma till mo i rana kan jag hämta dig ;) finns ändå lite affärer här och så jämfört med tärnaby

Jag trodde ändå inte att mo i rana skulle vara en stad som drar svenskar.. men det är en hel del svenskar här faktiskt ganska kul.. Känns lite ovanligt. Det är väl inte supermånga men dom börjar komma in fler och fler nu :)

Snökaos i mo i rana!!
Seriöst det är dag 2 det snöar och det ser ut som att de är liksom vinter vinter.
Hur är det i tärnaby Elsa? Har ni fått nå snö? Annars kan ni nog hitta massa trevliga aktiviteter här i mo i rana.

Folk som är hypad på mo i rana! hör av er så styr vi nya oslo i mo i rana. Varannan svensk ;)
Jag trivs som fan här, livet äger och man har nära till go hemavan och tärnaby.

Är det någon som är sneekypeeky som kanske bor i mo och inte sagt nått? ;)

Hej. Har lite funderingar på att söka ett jobb i Mo i rana. Tänkte kolla hur det löste sig för dig med boendet? Var det svårt etc.?
Boende frågan är väl den svåraste däruppe kan jag tänka mig?!

Jag har 101 mil till Mo i rana, tur det finns Skype så ja fick intervjuer där :-) undrar också lite om boende, ja får gå med dem där sidorna.
Men annars är staden bra? Verkar ju va en del svenskar där :-)
Snart är nog jag där uppe också hehe

Hejsan jag har inte sett detta förren nu! sryyyyy... inte inne här så ofta.

Grokyman- Sommarjobb vet jag inte.

Daniel - Boende finns alltid, men beror på om du vet att du ska vara här fast, eller hur det ser ut. Du kan ju hyra lägenhet om du har facebook kan jag förklara mer där..

Jag trivs i mo i rana väldigt bra. Visst det är litet och man får samhällskänsla av att vara här, men de jag tycker är så mysigt med mo. Jo de har kommit fler de senaste året, jag tycker bara det är kul att de kommer bli svenskt folk så jag kan vila öronen någonstans haha.

Bara komma förbi butiken jag jobbar på , Urban :)

Tillbaka
Topp