Jobba inte i Kittelfjäll!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

IvanTheMan

Medlem
Tjena!
Jag var uppe i kittelfjäll tillsammans med en kompis under jullovet. Meningen var att vi två skulle jobba mellan datumen 20-27 december för att sedan ha semester resten av lovet. Vårt jobb skulle då täcka boende mat och liftkort. Vi hade kommit överens med hotellägaren (Patrik Berg) om att vi skule jobba cirka 3-4 timmar om dagen med att elda vildmarksbad. Detta tyckte vi lät som en bra deal. Problemet var att när vi kom upp till kittlefjäll fick vi reda på att att eldningstjänsterna varit tillsatta sedan en månad tillbaka och att vi istället skulle diska. Detta var inte hela världen, men vad som störde oss var att vi fick jobba dubbelt så mycket som överenskommet. Den bra skidåkningen och vetskapen om att vi skulle få ledigt den andra veckan vi var där gjorde att vi trots allt jobbade vidare utan att protestera.
Vi hade blivit lovade att under vår vistelse bo på gångavstånd från anläggningen. När vi hade jobbat vår vecka blev vi dock förflyttade till en stuga 4 km från anläggningen. Detta var ju jobbigt, men det faktum att vi där träffade två sköna snubbar och att vi faktiskt skulle få vara där gratis gjorde att vi även svalde det. Droppen som fick bägaren att rinna över, var när Patrik sökte upp mig och min polare på nyårsafton och hävdade att vi skulle befinna oss på hotellet 0800 och städa upp efter nyårsnatten. Vi som ansåg att vi redan jobbat vår del plus att vi jobbat för mycket, plus att vi fick bo 4 km från anläggningen och blev därför självklart upprörda och förklarade att detta var orimligt. Vad som då hände var att Patrik blev ursinnig och hotade med att kasta ut oss i snön om vi inte städade. Detta fick oss att bli förbannade och åka hem och därmed missa de fria dagar vi faktiskt jobbat till oss.

Vad jag vill med detta inlägg är att varna andra här på forumet för att bli lika grundlurade som vi blev. Jag vill avråda alla från att åka upp till kittelfjäll för att jobba och åka skidor. Resultatet kommer sannolikt bli att även ni kommer bli utnyttjade och lurade p.g.a. att ert intresse för utförsåkning gjort er naiva.
Vägra jobba i kittelfjäll!!

Jag hade patrik som arbetsgivare och vet hur han utnyttjar folk...hur han är privat kan jag dock inte svara på...

Några kompisar hade också blivit lovade jobbet att sköta vildmarksbadet denna säsong. De for upp dit under mellandagarna men då hade redan någon annan fått jobbet och de skulle behöva jobba i disken istället så efter några dagar for de hem.

Ja, det kan inte vara lätt som liten nittonåring och tro att man ska kunna glassa under mellandagarna på en skidort om man inte bara är där som gäst. Detta har ju inte med någon hotellägare att göra det har bara med er naiva inställnig att göra.
Åk till alperna så ska ni få se hur mycket man får jobba och hur otroligt mycket mindre betalt man får.
Jobbar själv i kitell och är skit nöjd. Patrik och alla andra ägare är skit bra och ställer alltid upp. Ger man så får man...
Väx upp!
Länge leve kitellfjäll!

Tack för tipset, nu vet man att man skall undvika Patrik i Kittelfjäll!!
Twitch, jag bara undrar vad är ditt problem? Tyck synd om killen istället!

Bra att ni berattar det vidare kkillar.
De e ju sen tur att du, twitch, som ar sa grymtt mycket aldra an
dessa 19 aringar, ar sa erfaren med ses-jobb.

Peace out

Att ändra en avtalad arbetsuppgift är ett avtalsbrott om det sker utan den andra partens godkännande, fast det accepterade ni ju så då får ni stå ert kast. Däremot om ni inte fått ersättning för det ni arbetat så får ni väl kontakta den där Patrik och begära ersättning och vägrar han så går ni till tingsrätten. Tingsrätten är grym på det där med att hantera ojusta arbetsgivare. Hoppas ni hade ett skriftligt anställningsbevis annars blir det krångligare att få ut något.

Dock får det anses som lite väl optimistiskt att bara jobba 3-4h/dag i en vecka för att sedan glassa runt. Man får nog räkna med att jobba 8h/dag i alla fall!

//Joint

Kittelfjäll Patrik Bergh en av Ägarna till skidanläggningen i Kittelfjäll.

under 1988 så gjorde jag min första säsong som ski bummare och detr var just i Kittelfjäll och min uppleveklse vad det gäller att jobba som bummare är att man får hjälpa till var och där det finns ett jobb att göra och under helger när det är full fart så blir det oftas mycket att göra men senare så blir det tillfälle att ta igen sig och njuta av fjället,
och att dessa grabbar inte kände att de hadde lust eller ork att hjälpa de andra killarna och tjejerna som jobbar på anläggningen är lessamt och att personalen tycket att dessa unga grabbar bara latjade och gledomkring på anäggningen.
här i Kittelfjäll så har vi ett kanon arbetsgäng och där alla hjälps åt för att få gästerna att trivas och att oxså att personalen gillar att vara just i Kittelfjäll.
Det finns mängder av skibummar av som finns som referenser så ring mig bara på 070/6981020 så skall jag berätta mera mede snöiga hälsningar Patrik Bergh (hård men rättvis).

Låter som att Patrik försöker slingra sig ur resonemanget. Har IvanTheMan och co: fått de angivna förutsättningarna och Patrik ändrar dem så kan de ju knappast lastas för att inte ha "lust eller ork", oavsett om den övriga personalen blev avundsjuk! Då ska man som "hård men rättvis" arbetsgivare våga stå för det man överenskommit och tala om för den övriga personalen att det existerar olika avtal!!! Att det finns nöjda "bummare" betyder inte att IvanTheMan har fel, kanske bara att det finns dumma "bummare" som går att utnyttja. Inget bra argument alltså! Om man är amatör ska man ta åt sig av kritiken, läsa upp svenskabetyget (om det är Patrik som skrivit under Twitch alias) och försöka med skriftliga avtal där man uttrycker sig tydligt, för allas bästa. Att få negativ publicitet här på freerides forum är ingen höjdare! Twitch inställning mognar nog efter hand när hon "gett" tillräckligt...

Tackar för uppbackningen superstar!
Jag håller med om att twitch argument inte håller. Om jag och min kompis jobbade mycket eller litet är egentligen irelevant i sammanhanget eftersom jag och min kompis faktiskt hade ett muntligt avtal med Patrik. Detta har ju inte heller bara hänt oss två. Vi bodde tillsammans med två Pitegrabbar som råkade ut för nästan exakt samma sak som vi och även de åkte hem i förtid.
Kul att Patrik försöker rädda sitt skinn här på sidan och locka till sig fler naiva skidåkare med sina fula knep...
Fy på dig Patrik!

/Ivan

Har själv blivit lurad tidigare av arbetsgivare (dock ej inom skidanläggning) så vet att sånt kan svida. Ett muntligt avtal är ett avtal, enligt lag räknas faktiskt sådant även om det inte är lika starkt som skriftligt.

Eftersom han bröt avtalet och satte er på disk skulle ni kunna valt att: antingen resa hem och få alla de kostnader betalda då han bröt avtalet eller så kunde man så som ni gjorde välja att stanna kvar och arbeta på annan front. Då ni valde att arbeta på annan front visade ni er goda vilja att arbeta, vilket kan användas emot hans röst när han säger att han inte ansåg att ni ville arbeta.

Ett utav de starkare obrottsliga argumenten för att bryta ett avtal eller "sparka" någon är att påstå att personen ifråga var lat och inte ville arbeta. Detta torde ni bevisat genom att stanna kvar på annan front som jag skrev tidigare. Samt att han hade ju redan brytit avtalet när ni kom upp och jobbet blivit tillsatt av annan personal.

Att sedan vissa personer vittnar om vilken härlig kamratskap det är där uppe så gäller det ju enbart dem som tillhör den "klicken", finns ju alltid folk som står utanför, på alla arbetsplatser.

Om det är så att ni anser er kränkta eller på annat sätt förlorat något ekonomiskt så skulle jag överväga att anmäla dem.

Vet ju inte alls om allt stämmer i denna berättelse men om det gör det har ni iaf mitt medlidande!

1: Joakim, Vi vet i detta fall inte vem som talar sanning. Tror dock på killarna för jag betvivlar att det finns någon konspiration mellan de här killarna och de som skrev förra.

2:Grabbar, lär av farsan nu... ;). Vad den här Patrik har lovat i ett avtal är en sak. Att han sedan brutit det, ja, det är moraliskt oförsvarbart. Däremot är muntliga avtal något som man kan ta som luft. Muntliga avtal håller fanemej aldrig. Jag och en polare blev senast förra veckan blåst på en lägenhet pga ett muntligt avtal (trodde i min enfald att ett kommunalt bostadsföretag i en kommun styrd av SOSSAR höll muntliga avtal som resten av västvärlden), höll i höstas på att bli blåst av en snowboardhandlare pga att jag hade ett muntligt avtal med honom. Det kan kännas löjligt för stunde, "Äh, kvittot, behåll det jag tänker ändå inte pajja det här!", men skriv ALLTID avtal, ta kvitton, fråga vad som gäller, säger de något som inte står på kvittot, FÅ DET SKRIFTLIGT!. Saker kan missupfattas, feltolkas, you name it!

3: Twitch eller vad du hette, du som är är så gammal i gemet, ja, du visar verkligen mognad över en nittonåring. Hur mycket tror du seriöst de har hunnit se? Två killar som har hört här på freeride hur trevlig stämning det är bland bummare nere i alperna kan knappast tänka sig att de skall bli blåsta av en svensk.

Trevlig kommentar. Jätteball. För du är så cool, och har aldrig hamnat i problem? Visst, nitton år, naiva, men vad skall de annars vara? Jag vet, vi kan misstro hela världen redan från födseln, klara dig själv, lita inte på någon, akta dig, misstro alla innan de bevisat motsatsen (Eller så gör vi tvärt om tills de bevisat motsatsen) Sen dina "expertutlåtande" om hur dåligt man drar in på ett kneg i Alperna, ja de är verkligen jättekorrekta. Med tanke på att jag drog in mer i timmen där nere än vad jag gör i sverige (Och då har jag en lön på över 20 000 i månaden när jag jobbar) så stapplar ditt exempel.
Suck. Väx upp, klipp dig, skaffa ett vettigt jobb där du inte behöver försvara din chef som om du var hans lilla s*yna. (Tänkte speciellt på ditt uttalande om att få då man släpper till...)

4: Patrik, ja du, smart att bygga upp ett sådant här rykte omkring sig när man håller på att expandera, bygga nya liftar osv. Du kanske har märkt att folk här inte anser dig vara speciellt sympatisk? När du sedan bekräftar att killarna bara lojjat omkring så gör du bara bort dig själv. De får inte handla sprit, men de skall ha arbetat som djur medans de gått i skolan för att veta vad de gett sig in på? Du borde veta att det är risker man tar när man anställer ung personal.Du kanske skulle lära dig stava, det tas inte speciellt seriöst att stava "också" med x. Stora bokstäver är något som du kanske skall implementera och hård men rättvis gör bara bort dig för 8:e gången när du uppenbarligen varit hård men INTE rättvis.

Peace.

Patrik verkar vara en aning dryg. Han borde lära sig stava innan han börjar argumentera, pinsamt..... Måste bara få tillägga att kittel ändå är ett trevligt ställe att åka till, om man nu inte ska jobba. Personalen var trevlig mot mig som gäst och stämningen skön. Grym offpist vid snöfall.

Ja Ivan. Eldare här. Tänkte att ni kan behöva lite uppmuntran efter er förkrossande tragiska vistelse här i Kittel. Ni var alldeles fantastiska diskare! Det talas fortfarande i korridorerna om de hårt arbetande Stockholmarna som diskade hela nätterna med glada miner och öppna hjärtan. Vi kommer alla ihåg hur ni slet för hotellet, offrade er fritid och sedan njöt av den skitåkning ni så värdigt jobbat för. Det är med sorg vi inte längre upptäcker tomatrester i glasen och finner rester av gårdagens köttochpotatis på middagstallrikarna. Vi saknar era glada miner!

Ibland vaknar man mitt i natten och hör någon annan i personalen viska i sömnen - Ivan. Ivan! Mannen, myten - konceptet.

Jag tycker att det hela börjar bli rätt så löjligt... lägg ner.
Jag kan förstå er frustration över ett "förstört" jullov, men börjar inte detta bli ganska patetiskt?

Patetisk?
Ni är fan patetiska som outtröttligt försvarar er arbetsgivare till varje pris. Visa lite jävla civilkurage för helvete.

/Diskarlegenden

Det verkar ju helt förjävligt! Det stämmer dessutom överens med min uppfattning av hur oproffsiga de som driver hotellet i kittelfjäll är. var där för ett år sen o bodde i deras annex. när vi kom fram nån gång på natten, vilket vi hade anmält att vi skulle göra, så låg inte nyckeln där den skulle. de enda personer som fanns att fråga var några typer som var så packade att de inte ens fattade vad man sa. vi fick hålla på i en timme innan vi hade lyckats fixa en nyckel och förlorade värdefull sömn, eftersom vi inte kunde lägga oss förrän vid 4.

sen var det kul när man skulle åka helikopteråkning och deras sk guider började dela ut transceivers av den gamla standarden till vissa... fel frekvens alltså - ingen som kan hitta en person med en sån. proffsigt värre...

sen när vi kom hem fick jag en faktura med betalningsuppmaning för helikopteråkningen, trots att jag redan hade betalt. tack.

när jag då ringer för att berätta det för dem så går det inte att få tag på dem. inte så proffsigt det heller. det löste sig genom att jag talade in ett meddelande på en svarare där jag sa att jag redan hade betalt. de återkom inte och bad aldrig om ursäkt för sin klantighet. riktigt bra kundvård.

att sen standarden på hotellet är usel kan man väl leva med, man ska ju trots allt åka skidor och inte glassa på hotell - men det är ju inte helt jättebilligt att bo där trots allt.

det ska mycket till för att jag inte ska välja att åka nån annanstans istället. typ att boendet är gratis.

twitch verkar väldigt gammal och världsvan. haha...

ivan, du borde börja planera en hämndaktion...polisanmäl jäveln eller stoppa en banan i hans avgasrör som axel foley gör i snuten i hollywood!

Äntligen nån´ med lite humor och ironi....för det är väl det som är syftet med ditt inlägg Demon!? Om inte annat kan du ju berätta hur du kan såga hotellet för att annexet har dålig standard och du kan ju även berätta vad du betalade för ditt boende, tvivlar på att det överhuvudtaget kan bli billigare än på annexet...nånstans...sååå, vad annexet anbelangar hävdar jag att man - med råge - får vad man betalar för på annexet och i Kittel i övrigt. Billigt liftkort, billigt boende....

Man blir ju nästan vansinnigt förbannad till slut när man läser denna tråd, låter ju nästan mest som ett gäng snorungar som har problem med att mamma inte finns till hands när det går tungt...väx upp!!! Jag har ju givetvis fel i detta fall men som sagt, det låter så alltså....typ liknelse eller nåt´ sånt alltså....vinnare...

Kittelfjäll är, för att göra en lång historia kort, väldigt prisvärt...MÄRK VÄL, PÅ GOTT OCH ONT, men pliiiiz sluta gnäll, man får mer än man betalar för där!!!!!!!!!

Ursprungsdebatten gällde väl iofs om huruvida Patrik är en bastard eller inte men, på nåt sätt betvivlar jag det oxå!!!

M v h

// Porken

Ytterliggare ett exempel på Patriks proffsighet var när han efter mycket om och men betalade nåra andra diskare lite stålare efter att de slitit under hela sin vistelse...
Han öppnade helt enkelt bara kassan i receptionen och plocka ut kontanter och gav till dem. Vore intressant att se om han pröjsar arbetsgivaravgift m.m. på det där...Man borde fan skicka typ riksrevisionsverket eller nåt på den där snubben...Det skulle vara en härlig hämnd.

Twitch, nu får du ta och ge dig!!

Du som är så vuxen och mogen skulle du vilja bli utnyttjad? Grabbarna hade en deal och den håller man sig till.

Twitch, du är ju helt slut. Bummare i Kittelfjäll, nja... vet inte

"Åk till alperna så ska ni få se hur mycket man får jobba och hur otroligt mycket mindre betalt man får"

Åk till alperna så har man ofta pengar, behöver inte jobba så mycket och gör man det så är det faktiskt inte så stor skillnad från att jobba i Norge/sverige. Jag jobbade 2 dagar i veckan, 3,5 timme per gång och fick 150 euro=) + Att det är mycket bättre berg och bättre åkning, bättre fest, bättre språk och fransmännen är ju så goa! (eller de där 2 sista tar jag nog tillbaka)

Till killarna som blev lurade: Surt för er, jag lider med er, fan ta sånna människor som bara vill utnyttja

hmmm fan när jag sitter och läser om kittelfjäll blir jag sne..kan det vara så illa som vissa säger?

jag ska imorn bitti köra 80 mil i en liten bil helt själv upp till kittelfjäll och jobba 25 timmar i veckan och få mat husrum och liftkort..

jag har ju snackat med patrik i telefon och han låter ju najs tycker jag, så jag hoppas det ska funka annars får fan hela kittelfjäll smaka på vrede när jag plöjer ner liften med bilen!

=) nee ja tror det blir fett, lite extra kan man väl jobba om nån tycker det så länge det inte går till överdrift!

Hur det blir på ett ställe finns det i slutändan bara en person som garanterat kan påverka. Du själv!!! Självklart handlar det om ett samspel mellan samtliga inblandade, och dom övriga kan göra det olika lätt för att ni alla ska få en trevlig upplevelse, men glöm inte bort att när ingen annan beter sig (i dina ögon) vettigt är du fortfarande fri att bete dig bra.

Att jobba för mat och husrum i en anläggning med fokus på nöjen och upplevelser är fortfarande ett jobb, även om lönen betalas ut i annat än pengar. Det är inte en ungdomsgård för äldre ungdomar i fjällmiljö.

När jag kommer ny till en arbetsplats så brukar jag tänka på vissa saker för att få min kommande arbetstid så givande och trevlig som möjligt. Dessa tankar är resultatet av tidigare erfarenheter och brukar fungera som en bra sköld mot dylika skräckupplevelser som den som startade den här tråden fick uppleva.

* Håll en låg profil initialt och försök identifiera så många oskrivna lagar som möjligt. Dvs öppna dina sinnen, iaf synen och hörseln, och insup så mycket det går av arbetskulturen.

* Jobba så hårt du kan. Både med det som förväntas av dig och det som inte förväntas av dig men du ändå listar ut att det finns behov av.

* Var glad och trevlig. Även mot dom personer du inte riktigt ännu listat ur varför dom förtjänar det.

Om du efter en tid följandes dessa råd inte är nöjd med din arbets/livssituation får du göra ett snabbt överslag om det är värt den extra insats det krävs för att hjälpa dom andra att skapa bättre arbetsförhållanden. Annars är det bara dra och tycka lite synd om dom som är kvar samtidigt som du svär nån liten ed och hälsar på dom utan att använda alla fingrarna på högerhanden.

Det här kan ju låta som ett ruskigt jobbigt sätt, men om du provar kommer du att upptäcka att det betalar av sig riktigt bra. Efter en tids arbetande kommer du säkert inte ens göra allt som krävs av dig men du får uppskattning ändå.

Till er (oss) som jobbar mot betalning vill jag att ni inte ska glömma att ställa er frågan: "Är pengarna ni tjänar värt priset ni betalar" med jämna mellanrum.

Jag jobbade i Kittelfjäll ifjol och det var bland det bästa jag gjort i hela mitt liv!!!
Men det gäller som sagt att ge och ta, ibland får man jobba övertid och ibland får man vara ledig.
Hur som helst finns det tid till att åka, det gäller bara att vara lite flexibel och komma överens om när arbetet ska utföras.
Jag började jobba efter att dom som startade den här tråden åkte hem så jag hann aldrig träffa dom, men av vad jag hörde av dom andra i personalen (inte PB) så hade dom inte skött sig särskilt bra.
Bland oss andra i personalen så var det väldigt bra stämning tycker jag, både med cheferna och varandra.

Det finns nästan igen arbetsgivare som har ett säsongs företag som inte utnyttjat "dumma" bummare.. Låga löner och långa arbetstider.. Och mentalitetat bland arbetsgivarna är inte det bästa häller. Du ska vara glad din jävel att du kan komma hit å jobba och åka skidor.. Passar det inte att jobba för 70 kr timmen 10 timmar i veckan så där är dörren!! Finns alltid någon annan dum jävel som vill åka skidor. Och varför ska vi betala bra löner när igen annan gör det.
Tycker det är ett jävla sätt.

Men det är bara se till att utnyttja företaget till max skaffa eget ob system, ät allt du kan, stjäl att du ser och prata så mycket skit du kan om chefen..

Men man vill ju åka skidor så ibland kan man stå ut med idioter till arbetsgivare..
Men alla kanske inte är så men det verkar så..

Säger aldrig mer säsongs jobb..

Åk fort åk stort...

Ja PB har aldrig blåst mig,
Ni som känner Er blåsta -lär Er att
ta skriftliga avtal så slipper ni
hänga här ett år efter nåt hänt och gnälla.
Åk skidor istället!

/Haze

nu har ja ju vart i kittelfjäll och jobbat ända sens början av februari..det har vart jävligt roligt..både jobbet (inte alltid såklart) och fritiden, kanske inte som nåt stort ställe men det va det som va så skönt..men det finns ju mycket i kittelfjäll som skulle kunna utvecklas och bli bättre.

men åkningen räckte till och blev över, och det är väl den man är där för?

lite taskig mat ibland och boenden för långt bort, men annars var det klockrent.

Ja, vad säger man trist med meningsskiljaktigheter men de kommer alltid att finns oavsett var man jobbar. Jag kan bara säga: skyll inte på alla andra så fort det inte går ens egen väg, red ut problemet med personen i fråga, går inte det lägg ned och snacka inte skit! Det gynnar inte Patrik men framförallt det gynnar inte dig!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp