Jobba som skidpatrull med snowboard?

Tjena,

Jag har åkt snowboard i ca 13 år nu och jag funderar på att jobba som skidpatrull.
Jag har dock aldrig sett någon skidpatrull som åker bräda.
Kan man det? / Får man?
Det är ju lite krångligare att ta sig fram (när det inte är någon lutning).

I Nya Zeeland och Kanada är det helt ok att åka bräda vet inte riktigt hur det är i Sverige. det är väl bara att söka sig utomlands om man inte går på hemmaplan. Kontaka SLAO så får du svar direkt.

SKriv gärna vad SLAO sa!

Swedish-banana sa:
Tjena,

Jag har åkt snowboard i ca 13 år nu och jag funderar på att jobba som skidpatrull.
Jag har dock aldrig sett någon skidpatrull som åker bräda.
Kan man det? / Får man?
Det är ju lite krångligare att ta sig fram (när det inte är någon lutning).

Tja

tror inte det finns några hinder för det

utom att man skal kunna köra pulka med den skadade i all terräng på fjället.

jag jobbar i patrullen i Gränsen.

Tror inte att du skulle få jobba med det hos oss,kanppast ens med telisar.

TT/Skidpatrullen Gränsen

Jag tycker att du ska satsa på att jobba i gränsen, dom verkar vara ett glatt gäng öppna för nya utmaningar.

/Mark Frank Montoya

TT sa:
Tja

TT/Skidpatrullen Gränsen
Med en splitboard kan ni väl inte säga nej? Borde funka fintfint att dra pulka med en splitboard/telisar!

NP_Sweden sa:
TT sa:
Tja

TT/Skidpatrullen Gränsen
Med en splitboard kan ni väl inte säga nej? Borde funka fintfint att dra pulka med en splitboard/telisar!
Jag tänker nog ändå skaffa en splitboard så det vore ju kul om man kunde andvända den.

Swedish-banana sa:
NP_Sweden sa:
TT sa:
Tja

TT/Skidpatrullen Gränsen
Jag tänker nog ändå skaffa en splitboard så det vore ju kul om man kunde andvända den.
Jag mailade SLAO och det är ok att jobba som skidpatrull med snowboard. Dock har man förtur på utbildningen om man anmäls av en skidanläggning. Som privatperson kommer man in på utbildningen i mån av plats. http://www.slao.se/Skidpatrull.asp
Ang. splitboard kan det vara en bra idé att hyra en splitboard och testa innan köp.

Senast ändrad:
Swedish-banana sa:
Har precis hyrt en splitboard idag och det var skitkul.
Funderar nu på om jag ska bygga en själv eller köpa en färdig. :S
Rent spontant och utan någon som helst större koll så skulle jag säga köpa en NY splitboard. Men visst, de ligger väl på från 10000:- och uppår så vill man inte lägga ut såmycket pengar så kan man bygga en. Men verkar sjukt struligt med byggsatsen när man ska göra sin bräda till en splitboard. Jag köper en nästa vinter, förmodligen en PRIOR men ska spana in libtechs splitboard som kommer nästa vinter också. Bara så du vet så gör vissa topptursbolag ingen skillnad på snöskor/splitboard m.m. De räknar alltså inte splitboard som skidor vilket är ett krav på många bolags toppturer. Men en splitboard underlättar en hel del förmodligen för oss brädåkare när vi är på topptur!

Varifrån ska du beställa din Prior? Jag har inte sett dem i några europeiska butiker.
Prisskillnaden blir ju ganska stor om man gör en själv och köper en. Göra själv ca 3000kr, köpa ca 8-10k som du sa.

Har kollat på Prior AMF, det verkar grym.

Sen skiter jag i om några företag inte gör skillnad. Jag är mest sugen att gå med kompisar i alla fall.

Swedish-banana sa:
Varifrån ska du beställa din Prior? Jag har inte sett dem i några europeiska butiker.
Prisskillnaden blir ju ganska stor om man gör en själv och köper en. Göra själv ca 3000kr, köpa ca 8-10k som du sa.

Har kollat på Prior AMF, det verkar grym.

Sen skiter jag i om några företag inte gör skillnad. Jag är mest sugen att gå med kompisar i alla fall.
Jag tänkte beställa min splitboard från dessa: http://www.uhrweder.se/?expand=kategorier&item=1 De finns i motala och norge. Ang. prisskillnaden så är jag både lat och fruktansvärt värdelös på tekniska saker så jag köper en ny splitboard! :-) Alltid trevligast att tura med kompisar men roligt att träffa nya människor också genom olika företag som anordnar toppturer.

Ja du, det stod ju inte mycket på deras hemsida. Men jag ska troligtvis till USA till nästa jul så jag kanske plockar upp en split där.

Var har du hört om en Lib tech split? Jag har bara sett att Travis Rice har fått några brädor splittade av "Down the Middle" om jag minns rätt.

Varför gör inte bolagen skillnad på splitboard och snöskor? En splitboard är ju exakt lika snabb som ett par skidor (förutom när man ska byta från walk till ride mode).

oscarius sa:
jones solution kommer i fler längder snart
Snart? Verkade mer som om minst ett år.
Men det ser rätt grym ut. Magne-tracktion på insidan osv.
Undrar bara hur mycket den kommer att kosta. Än så länge har jag inte sett några priser på någon av hans brädor.

Swedish-banana sa:
oscarius sa:
jones solution kommer i fler längder snart
Snart? Verkade mer som om minst ett år.
Men det ser rätt grym ut. Magne-tracktion på insidan osv.
Undrar bara hur mycket den kommer att kosta. Än så länge har jag inte sett några priser på någon av hans brädor.
Pris vet jag inte. After much debate we decided the initial two sizes for the Solution will be a 164 cm and a 168 cm wide. These two lengths seemed ideal to begin with as we wanted to offer a nimble but surfy board for the majority of backcountry rippers out there. Plans are in the works to offer several more sizes once we get production dialed so don't worry if you didn't see the size you were looking for. Be patient and we'll get you the perfect sized Solution as soon as we can.

Tillbaka
Topp