Joddla före åket.

Joddla före åket.
Kolla om inte "Trazan och Banarne" har instruerat i något av sina program. Jag misstänker att joddlingen inte utvecklats så mycket sedan 80-talet så det gör nog inte så mycket om instruktionen inte är helt färsk. Är det någon annan som har erfarenhet av new school-joddling? (man kanske joddlar baklänges eller med en bit metallräcke i munnen nuförtiden?)

Joddla före åket.
Från susning: "Joddla är ett sätt att kommunicera som härstammar från Alperna. Med hjälp av munnen så framställer man ett säreget ljud som kan höras på långa avstånd."

Jag trodde att det var mer som musik än ett sätt att kommunicera :P

Joddla före åket.
Ahmm... Trazan och Banarne, eh? Jag har nog ett svagt minne av att de hade en joddelskola, ja. Men... Att hitta rätt i *den* djungeln?? Inte lätt, tror jag. Undrar om ToB finns på DVD?

Att joddling egentligen handlar om kommunikation än om musik känns på något underligtvis riktigt. Men jag undrar om jag i så fall har noll koll på "språket"? För min del känns det på något sätt bara bra o joddla (fast jag inte kan) innan jag åker... Långt ifrån varje gång, men det händer lite då och då...

Joddla före åket.
Lägg av en rejäl rökare istället så ni kommer igång och blir lite varma i kläderna.
Eller gör en combo av rökare och joddlingar.

Ciao

Joddla före åket.
Komiskt, jag och min moster joddlade på jobbet i går.
Har inga tips på hur man utför detta, men lite mer historia. Joddling var ett sätt att kalla till sig korna på som var på bete mellan topparna. Tror att korna kände igen sin ägares joddel.

Om jag inte minns fel så är detta en speciell stämbandsteknik som skapar detta ljud

Istället för mobiler och walkietalkies i backen hade vart lite ball om gänget kunde komunicera med varndra via joddel, om man råka tappa bort dem . Ska börja träna.

Tillbaka
Topp