Jon Olsson i OS 2014!

Jon Olsson i OS 2014!
Utter sa:
CrashX sa:
johank84 sa:
Å andra sidan tror jag hanvarken har ont om pengar eller speciellt svårt att fixa sponsorer för det
Sponsorer har han nog redan så han klarar sig, tror Head mer än gärna ger honom ett par Storslalom lagg för att han ska kunna ställa upp i OS :)
Det handlar om hur mycket pengar man är beredd att lägga ur egen ficka. (det är väldigt mycket som krävs för en satsning utanför det svenska landslaget)
ja, du har försökt säga det.
Och du har blivit motsagd!
sponsorerna kommer antagligen fixa det.

Så vad menar du egentligen?

Jon Olsson i OS 2014!
Lord_Voldemort sa:
Utter sa:
CrashX sa:
Sponsorer har han nog redan så han klarar sig, tror Head mer än gärna ger honom ett par Storslalom lagg för att han ska kunna ställa upp i OS :)
Det handlar om hur mycket pengar man är beredd att lägga ur egen ficka. (det är väldigt mycket som krävs för en satsning utanför det svenska landslaget)

Att jag vet saker ni inte vet och försöker förklara för er.
Men jag är klar med den här tråden nu, ni får spekulera bäst ni vill.

Jon Olsson i OS 2014!
Utter sa:
Lord_Voldemort sa:
Utter sa:

Att jag vet saker ni inte vet och försöker förklara för er.
Men jag är klar med den här tråden nu, ni får spekulera bäst ni vill.
men det går ju tydligen inte så bra att förklara för oss, eller hur?

som jag fattat det så äre pengar det handlar om,
och det får han av sina sponsorer.

och du försöker förklara nåt, men du håller det samtidigt hemligt. mystiskt

Jon Olsson i OS 2014!
jeppenator sa:
haha ja vafan de märker vi väl om inte annat!..
nån som vet vart man kan höra detta? satt på lektion uppe i dalarna när de va på radion.. synd att dom inte sänder på radio här..

men finns de på nätet nånstans?
Jag tror att det finns på The Voices hemsida!

Jon Olsson i OS 2014!
Jiiibberish sa:
Tror jon kör Os 2014. kanske utan större framgång men tror fan att han knäcker byggis.

Vi får vänta och se...
Låter lite kontigt det där, att han inte ska ha någon framgång i OS men ändå klå Byggmark.
jag tror Byggmark bara kommer bli bättre och bättre.

Jon Olsson i OS 2014!
han snacka om de nyss på svt 2, kommer mer snart där tror ja.. ja tvekar på os jag. men bra att han har mål. soft att han börjar svänga igen

Jon Olsson i OS 2014!
Klart att Head plockar fram rätt utrusning åt honom.
I år kör både Bode Miller och Herman Maier head, Men de lär ha lagt av till 2014

Jon Olsson, född i Mora 1982, är en svensk freestyleåkare i skidor. Olsson vann junior-VM i slalom 1999 men beslöt sig för att satsa på friåkning. 2000 fick han en roll i skidfilmen The Game. Olsson har anordnad tävlingen Jon Olsson Invitational i Åre mellan 2005 och 2007
Citat Wikipedia

Senast ändrad:
Jon Olsson i OS 2014!
Jon lär ju få en heldel Media och shyt på det här sättet.. Tror han gör mkt för det också.. Jon är smart

Jon Olsson i OS 2014!
Lord_Voldemort sa:
Utter sa:
CrashX sa:

Att det kostar mer än du tror. Utter eller nån annan får rätta mig om jag har fel men en satsning mot att delta i världseliten i portåkning handlar om rätt mycket mer än att "få ett par storslalom-lagg för att ställa upp i OS". Vi snackar snö-läger, fys-träning, service-man, tränar-stab, transporter till träningar och tävlingar, boende, utrustning, osv, osv... Jag vet inga siffror men jag skulle inte bli förvånad om en seriös satsning inkl. allt hamnar runt en miljon kronor per åkare för en säsong. Det är under förutsättning att man gör det som del av ett landslag där man kan dela på utgifterna med t.ex. gemensamma tränare, gemensamma banor, osv. Ska man göra det helt själv blir det ännu dyrare.

Nån med lite koll får gärna göra en uppskattning om hur mycket det kan kosta egentligen.

Senast ändrad:
Jon Olsson i OS 2014!
Peter_K sa:
Lord_Voldemort sa:
Utter sa:

Att det kostar mer än du tror. Utter eller nån annan får rätta mig om jag har fel men en satsning mot att delta i världseliten i portåkning handlar om rätt mycket mer än att "få ett par storslalom-lagg för att ställa upp i OS". Vi snackar snö-läger, fys-träning, service-man, tränar-stab, transporter till träningar och tävlingar, boende, utrustning, osv, osv... Jag vet inga siffror men jag skulle inte bli förvånad om en seriös satsning inkl. allt hamnar runt en miljon kronor per åkare för en säsong. Det är under förutsättning att man gör det som del av ett landslag där man kan dela på utgifterna med t.ex. gemensamma tränare, gemensamma banor, osv. Ska man göra det helt själv blir det ännu dyrare.

Nån med lite koll får gärna göra en uppskattning om hur mycket det kan kosta egentligen.
Ja jag tänkte precis kommentera att jag tror nog att Utter har lite mer koll i sammanhanget. Om jag inte vet fel så har väl Utter gått alpin skidgymnasium(läskigt vad mycket man vet?) Visst Jon har nog inget problem att få ut ett par skidor och sådant och eftersom han har ett guldkontrakt med Head är de kanske villiga att ge honom mer än så.
Men det tar fan jäkligt mycket endå. Alla är liksom inte Bode Miller.
Men hoppas han klarar det :)

Jon Olsson i OS 2014!
Tror redan han lägger ner en hel del pengar i just de punkterna Peter_K radar upp. Träning, transfer, boende m.m. Så varför kan man inte omprioritera då, han tränar väl redan på att köra bil för tävlingsnivå. Det lär ju inte vara billigt! Jag vet inte om han är helsponsrad för att kunna hålla på med det...!?

Senast ändrad:
Jon Olsson i OS 2014!
WITMatrix sa:
Tror redan han lägger ner en hel del pengar i just de punkterna Peter_K radar upp. Träning, transfer, boende m.m. Så varför kan man inte omprioritera då, han tränar väl redan på att köra bil för tävlingsnivå. Det lär ju inte vara billigt! Jag vet inte om han är helsponsrad för att kunna hålla på med det...!?
De punkterna betalas av sponsorer, för att han ska köra det dom vill, inte vad som helst han vill.
Bilkörandet är en passion, en hobby. Därmed är inte pengarna satsade där relevanta.
Peter_K har mycket rätt i sitt inlägg.

Jon Olsson i OS 2014!
Utter sa:
johank84 sa:
Utter sa:
Största problemet är att det kostar oerhört mycket flis att få träna med något landslag. Annars finns de tekniska förutsättningarna där.
Å andra sidan tror jag hanvarken har ont om pengar eller speciellt svårt att fixa sponsorer för det
Det är inget jag tror, det är något jag vet. Sponsorer till en alpin satsning utan att ingå i ett landslag är dessutom oerhört svårt.
Du menar lika omöjligt som att Järbyn tog brons i VM utan att vara med i landslaget?

/R

Jon Olsson i OS 2014!
Rasmus sa:
Utter sa:
johank84 sa:
Det är inget jag tror, det är något jag vet. Sponsorer till en alpin satsning utan att ingå i ett landslag är dessutom oerhört svårt.
Du menar lika omöjligt som att Järbyn tog brons i VM utan att vara med i landslaget?

/R
Jag har aldrig sagt att det var omöjligt, sluta lägga ord i min mun.

Jon Olsson i OS 2014!
Utter sa:
WITMatrix sa:
De punkterna betalas av sponsorer, för att han ska köra det dom vill, inte vad som helst han vill.
Bilkörandet är en passion, en hobby. Därmed är inte pengarna satsade där relevanta.
Peter_K har mycket rätt i sitt inlägg.
Nu spekulerar jag bara så säger inte vad som är rätt eller fel och ta mig lätt på orden...
Men du tror inte det kan ligger i någons pr-intresse att gå in med sponsor till ett av de mest mediabevakade-eventen du kan hitta till ett av de mest välkända namnen inom snösport? T.o.m. min mamma har hört talas om Jon Olsson genom media och tror knappast hon kan rabbla upp fler svenskar än Anja Persson som kör portar.

Men det jag menade var att han antagligen själv pumpar in rätt mkt. pengar i att göra sig själv ett sådant stort namn som han har blivit.
Och vad skiljer något man är villig att satsa på från en passion...

Men vad vet jag, egentligen ingenting...bara spekulerar. Men hade tyckt det varit kul om det kunde bevisas för allmänheten att de där jibbers kan mer än att åka på plåträcken och stå ivägen i pisten...

Men en sak vet jag, det är att jag tycker det ska bli intressant att följa detta och se om han kan realisera dessa planer! :)

Jon Olsson i OS 2014!
det bästa han kommit i en F.I.S. tävling är 4 tror jag o det är ju väldigt bra! sedan så hade han placeringar lite här o var..men jag vet att han var duktig på andra tävlingar också för jag känner en som tävlat mot honom och då fick hann pallplats rätt så ofta..

Jon Olsson i OS 2014!
Utter, med tanke på att han bor i Monaco, och har ungefär 1 miljon euro i inkomst per år, så är nog inte pengarna något problem för honom! Jag tänkte mer på att han genom fokuseringen på freestyle har tappat många år som borde vara viktiga för att bli alpinist i världsklass?

Jon Olsson i OS 2014!
Jaay-Bone sa:
Utter, med tanke på att han bor i Monaco, och har ungefär 1 miljon euro i inkomst per år, så är nog inte pengarna något problem för honom! Jag tänkte mer på att han genom fokuseringen på freestyle har tappat många år som borde vara viktiga för att bli alpinist i världsklass?
Det stämmer att han har tappat oerhört mycket träningstid som alpin åkare, däremot så står han på snö en mycket stor del av året och var en mycket bra käppåkare när han la av.
Dessutom så är Sverige inte direkt bortskämda med många storslalomåkare i den absoluta världstoppen, slalom hade varit mycket svårare att slå sig in i en os-trupp. Detta kan givetvis förändras till 2014 men trenden har alltid varit många bra slalomåkare och några få i storslalom.

Vart får du siffran 1 miljon euro från förresten? Det räcker inte så långt vid en os-satsning utanför ett landslag när man dessutom har många och dyra sidoprojekt på gång samtidigt.

Jon Olsson i OS 2014!
Pengar lär ju inte va ett problem för den killen. Han har redan tränat en del med landslaget och då slog han dessutom några av åkarna där i storslalom. Så om han bestämmer sig för att verkligen satsa borde landslaget vara villiga att ta med honom.
Och om Järbyn kunde betala sin satsning själv så kan nog Jon, 1 miljon euro om året är mycket pengar och han har nog en del undanlagt om det skulle behövas.
Sen kan man ju tycka att Jon borde va den som har bäst koll på vad som är möjligt och inte möjligt. Säger han att han ska OS-satsa tror jag han tänkt igenom det och att det knappast faller på att han inte har råd.

Tillbaka
Topp