Jon Olsson slut som skidåkare?

cool_cats

Ny medlem
Jag har följt Jon Olssons karriär och sett honom bli kändare och kändare för den stora massan utanför den lilla nisch som freeride-åkning är. Han är utan tvekan en mycket bra skidåkare, men det känns som det finns många unga åkare (Henrik Harlaut, Tom Wallisch osv.) som är mycket hungrigare kreativa och framförallt mångsidiga.

Jon är mycket duktig på big jumps, men rails, pipe, uraban jibbs? Inte något jätte imponerande han gör. Han är inte heller en mästare på big mountain. När det gäller slalom karriären så går det väl bättre och bättre, men han har fortfarande en lång väg kvar.

Jon har däremot varit otroligt duktig på att marknadsföra sig själv och hela freeride scenen till en bredare scen. Hans egna tävling Joss och start av egna goggle märket YNIQ visar att han helt klart är en driven kille.

Vad tror ni? Kommer jon inom en snar framtid satsa på sina företag och events och sluta med tävligsåkandet? Företagen måste ju trots allt ta en hel del tid från sin skidträning. Kommer han bli utkonkurrerad av alla unga parkråttor?

inom 3 år åker inte jon skidor på elitnivå längre. Han kommer däremot vara engagerad inom skidåkning och utevckla sina märken osv, som du skrev i tråden.

cool_cats sa:
Jon är mycket duktig på big jumps, men rails, pipe, uraban jibbs? Inte något jätte imponerande han gör. Han är inte heller en mästare på big mountain. När det gäller slalom karriären så går det väl bättre och bättre, men han har fortfarande en lång väg kvar.
Han har varit nordisk mästare i Big Mountain (NM)

Jag tror att han har insett att han håller på att bli rätt så gammal om man ser hur unga de flesta åkarna är idag, och han har därför utvecklat de idéer han har haft sen tidigare för att han fortfarande vill stanna kvar inom skidindustrin, men kanske inte som proffsåkare utan som en stor skidprofil.
Men som sagt, time will tell!

en privatperson som jon kan aldrig hålla ett företag i liv helt ensam. Om han vill lyckas med att få ut varan till så många som möjligt måste han anställa en "agent" som säljer varan och marknadsför den på exakt rätt ställen som jon har en aning vart de är men som han aldrig hinner göra om han ska åka skidor.

Så med andra ord om man ska hålla sitt företag igång till 100% och göra de själv. Blir de ingen skidåkning.

Som sagt, klart att inte kroppen pallar den nivån som det är i eliten (jibbscenen) hur länge som helst, han är ju ändå en av dom äldre åkarna som fortfarande håller på med "jibbing". Känns som allt fler "äldre" åkare väljer bort parken mer och mer för pudret istället. Kan ju hända att jon tar samma väg om några år.. Han kommer nog garanterat inte ligga på topp vad gäller just "jibbandet" om några år i alla fall. Och som du säger kommer han säkerligen att fortsätta med sina varumärken och tävlingar och utveckla dessa ännu mer, vilket självklart kommer ta mer och mer tid.

Sen förutom det faktum att Jon vunnit NM så har han faktiskt även ett x-games Guld i pipe. Sen att Jon inte är lika duktig som de yngre på rails, urban jibbs osv. är väl rätt förståeligt då det inte fanns när han var ung och han har fått lära sig på senare år. Som bekant är det svårare att lära sig nya saker ju äldre man blir.
Han är faktiskt 27 år gammal (10 år äldre än HH) så att han inte har för många år kvar som tävlingsåkare är väl rätt förståeligt, tror dock han håller ut ett antal år till.

Jag tycker att Jon visar att gammal är äldst och har så gjort den här säsongen. Med många fina placeringar och jag ser fram emot super G delen. Det är få människor som kan hålla sig bland dom bästa i världen på så många områden. tex inte direkt så många som lirar både ute bandy och ishockey på proffsnivå.

Senast ändrad:
cool_cats sa:
mistersedin sa:
edit: han blir gammal!
sant, men jag menar att han kommer att bli utkonkurrerad inte av att han blir gammal och sliten, utan han helt enkelt inte hänger med i tempot som skidåkningen utvecklas i
men om du tänker så här, många av de nya dubbelflipparna som skapas är påhittade av jon olsson...

och jon har väl tävlat i pipe i x-games förut? har jag för mig, kanske kommer ihåg fel, så helt borta är han nog inte. Sen fick man ju se under den gångna säsongen hur han övade allt från rails till urbans...så han försöker, han håller nog på tills kroppen lägger av, vilket den har börjat verkar det som

Jon är faktiskt killen som har fått de flesta proffs idag att börja jibba, han blir aldrig för gammal. peace!

ErikAndersson sa:
Jag tycker att Jon visar att gammal är äldst och har så gjort den här säsongen. Med många fina placeringar och jag ser fram emot super G delen. Det är få människor som kan hålla sig bland dom bästa i världen på så många områden. tex inte direkt så många som lirar både ute bandy och ishockey på proffsnivå.
Bra exempel, not. Vet du skillnaden mellan bandy och Ishockey? Jon kan jämnföra sig mot Michael Phelps och jämför honom med honom i atlet vägar och Jon är en nolla.

Förövrigt tycker jag Jon är en jävligt duktigt åkare. Men att jämnföra honom mot andra Atleter är ju bara fel.

du skrev skidåkare, sen skriver du "rails, pipe, uraban jibbs" vilket inte är skid"åkning" utan trick utförda med skidor på fötterna.

Sen har jag fortfarande inte sett de åkarna du nämnde göra nånting annat än åka rails (men så skiter jag fullständigt i dem och deras filmer) så du kan ju inte komma att påstå att de är mångsidiga heller.

För mig och många andra kommer jibbingen alltid att vara något för tonåringar som vill visa upp sig och/eller nåt man kan lattja lite med när snön är dålig.

Inse att "skidåkning" inte bara är vad några på ett forum tänker på.

Senast ändrad:
han är en Stureplans kille nu. Han kommer nog bara satsa på att göra pengar.

cool_cats sa:
Jag har följt Jon Olssons karriär och sett honom bli kändare och kändare för den stora massan utanför den lilla nisch som freeride-åkning är. Han är utan tvekan en mycket bra skidåkare, men det känns som det finns många unga åkare (Henrik Harlaut, Tom Wallisch osv.) som är mycket hungrigare kreativa och framförallt mångsidiga.

Jon har däremot varit otroligt duktig på att marknadsföra sig själv och hela freeride scenen till en bredare scen. Hans egna tävling Joss och start av egna goggle märket YNIQ visar att han helt klart är en driven kille.

Vad tror ni? Kommer jon inom en snar framtid satsa på sina företag och events och sluta med tävligsåkandet? Företagen måste ju trots allt ta en hel del tid från sin skidträning. Kommer han bli utkonkurrerad av alla unga parkråttor?
Det kallas för vanlig utveckling. Den sker inom alla sporter...
Jon har varit nordisk mästare i nm han har varit kungen inom big air scenen. Han har varit i toppen i pipe scenen och killen var med när det börjades köra feta urbans! titta bara i session 1242. Han är en av dom som tryckt fram sporten till vad den är. Sen att det kommer kids och gör värre saker är helt natruligt i utvecklingen... När Jon var 18 var det han som gjorde samma sak...

Peace

Senast ändrad:
Herregud!

Killen gör ju något rätt i alla fall eftersom vi sitter här och bjabbar om hans vara eller icke vara?

Men det här kan blir större, det här kan bli en stor tråd! (för detta har aldrig varit uppe förut öööh)

Skidåkning är och förblir en syssla man utför på ett berg. Inte i på en ledstång i en stad. Skidåkning är för mej mångsidighet. Nej, enbart åka i en park kvalificerar sej inte, jag är ledsen. Är grymt imponerad av det dom gör missförstå mej inte. Men ett vanligt dropp utför en stor klippa i, till exempel Stöten kommer alltid smälla högre än två miljoner snurrar i en park. Eller att glida på ett stålräcke mitt i backen.

Swisch! Swisch!

Senast ändrad:
Jibberisch sa:
Skidåkning är och förblir en syssla man utför på ett berg. Inte i på en ledstång i en stad. Skidåkning är för mej mångsidighet. Nej, enbart åka i en park kvalificerar sej inte, jag är ledsen. Är grymt imponerad av det dom gör missförstå mej inte. Men ett vanligt dropp utför en stor klippa i, till exempel Stöten kommer alltid smälla högre än två miljoner snurrar i en park. Eller att glida på ett stålräcke mitt i backen.
Håller med, och som någon sa tidigare, hur mångsidiga (och duktiga SKIDÅKARE) är grabbarna som bara glider räcken 95% av sina "edits" o.s.v. Tror knappast att dom behärskar så mycket annat, speciellt inte utanför parken. Tycker Henrik Windstedt (om man ska titta på svenska åkare) är ett sjukt bra exempel på en grym SKIDÅKARE som behärskar i princip allt på skidor. OK, han snurrar troligtvis inte lika många varv på ett räcke som många yngre gangsters gör, men han behärskar ändå ALLT, vilket slår överlägset högst när det gäller skidåkning. Jon är också en jävligt mångsidig åkare som behärskar (och fortfarande ligger i topp!) i många dicipliner, skulle dock vara roligt att se honom åka ännu mer puder i framtiden..

FilleJ sa:
cool_cats sa:

Det kallas för vanlig utveckling. Den sker inom alla sporter...
Jon har varit världsmästare i nm han har varit kungen inom big air scenen. Han har varit i toppen i pipe scenen och killen var med när det börjades köra feta urbans! titta bara i session 1242. Han är en av dom som tryckt fram sporten till vad den är. Sen att det kommer kids och gör värre saker är helt natruligt i utvecklingen... När Jon var 18 var det han som gjorde samma sak...

Peace
Ja, Jon har stått för en stor del av utvecklingen inom parkåkningen, och är fortfarande väldigt drivande med events och tävlingar under hans namn. Men frågan är ju inte om Jon någonsin har varit duktig eller inte, för det kan ju ingen betvivla. NM vann han 2004, och guldet i X-games pipen kom också ett antal år sedan om jag inte missminner. Att påstå att han ligger i toppen i någon av dessa kategorier nu för tiden är att ljuga. Alltså; Är Jon slut som skidåkare?

Jag tror själv att han har två-tre år till med filmsegment och något/några guld på big air-tävligar till. Sen tror (och hoppas) jag att han kommer köra fullt ut på att bygga på JOSS till något ännu större och även bygga andra events.

cool_cats sa:

han är ju fortfarande kung i big air. och som sagt har han kommit på många av dubbelflipparna! och där har han inte användning av railskills i big airen!

Coola-katten;

Kan du förklara på vilket sätt Henrik Harlaut och Tom Wallisch är mycket mer kreativa och FRAMFÖRALLT mångsidiga än någon annan? I detta fallet då Jon Olsson?

Inte för att jag lägger in några större känslor i själva bedömningen eller känner något stort behov av att försvara någon (i detta fallet Jon Olsson). Men jag blir lite smått brydd av denna totala ignorans och okunskap som ett sådant uttalande vittnar om.

Så ge mej ett bra exempel på hur någon av Henrik Harlaut och Tom Wallisch är mångsidiga skidåkare? Mångsidiga skidåkare i min värld var/är t.ex. Shane McConkey, Seth Morrison. Men att säga att t.ex. Jon Olsson inte är mångsidig? Som någon sa, Big air, pipe, rail yadda yadda, Alpint snubben har väl setts åkandes puder på baksidan av berget också? Är Tanner Hall också en icke kreativ, icke mångsidig skidåkare i dina ögon?

Vad ska man ha för att platsa där? Kom igen nu, övertyga mej, ge mej något argument som håller! Och nej, att Henrik Harlaut är rappare köper jag inte.

Senast ändrad:
näe men det flästa unga åkare har mer stil och steez i sin åkning har du tillexempel sett jon olsson afterbanga en sw up 270 troligen inte.

och en till sak att desto äldre åkare blir desto tightare klär dom sig har ni märkt det?

Smurfproductions sa:
näe men det flästa unga åkare har mer stil och steez i sin åkning har du tillexempel sett jon olsson afterbanga en sw up 270 troligen inte.

och en till sak att desto äldre åkare blir desto tightare klär dom sig har ni märkt det?
Smurfen;
Förstod ungefär hälften av ditt inlägg. "Afterbanga en sw up 270" har jag liten eller ingen koll på vad det är. Kalla mej gammal.

1. På vilket sätt är stil/steez på EN box/rail sammankopplat med en mångsidig skidåkare?

2. Hur många av dina yngre skidåkare box/rail -åkare drar en dubbel backflip från en klippa i Alaska eller annat valfritt bergsområde? (för att komma med ett lika fjantigt, omätbart motargument.)

3. Vad har kläderna med en mångsidig skidåkare att göra?

Smurfproductions sa:
har du tillexempel sett jon olsson afterbanga en sw up 270 troligen inte.
haha, och det tycker du är snyggt? och som sagt, vad har det med mångsidighet att göra?
Angående kläderna, så mognar väl dom fleste skidåkarna förhoppningsvis med åldern och inser att kläder ska sitta lagom och inte som en jävla klänning.

Senast ändrad:
Monis sa:
cool_cats sa:
Han har varit nordisk mästare i Big Mountain (NM)
Detta

FilleJ sa:
Jon har varit världsmästare i nm...
Shit vad detta gjorde min dag!!!

Jon är en bättre och mångsidigare skidåkare än vad någon i denna tråden någonsin kommer bli, punkt.

Ge Jon en förmiddag och han skulle afterbanga switch-up 270's på löpande band. Jävlar anamma och talang kallas det. Det har Jon.

Jibberisch sa:
Smurfproductions sa:

Smurfen;
Förstod ungefär hälften av ditt inlägg. "Afterbanga en sw up 270" har jag liten eller ingen koll på vad det är. Kalla mej gammal.

1. På vilket sätt är stil/steez på EN box/rail sammankopplat med en mångsidig skidåkare?

2. Hur många av dina yngre skidåkare box/rail -åkare drar en dubbel backflip från en klippa i Alaska eller annat valfritt bergsområde? (för att komma med ett lika fjantigt, omätbart motargument.)

3. Vad har kläderna med en mångsidig skidåkare att göra?
Men Jon är ju inte en mer mångsidig åkare än dem. En kid som är helt insane på rails, boxar är ju precis samma sak då det enda Jon är bra på är att hoppa.

cool_cats sa:
RailReppin;

Läs ovan. Läs om, läs rätt, läs rätt från början. Speciellt sista meningen. Eller menade du att bevisa hela min poäng? Ja, jag hävdar nog att Herr Olsson har mer skidåka i sej än glida på rails-gossar. Men jag orkar inte härja på mer i denna "min pappa är starkare än din - anda.

Väntar fortfarande på någon form av argument för mångsidiga skidåkar -kids.

Senast ändrad:
Carled sa:
FilleJ sa:
Jon har varit världsmästare i nm...
Shit vad detta gjorde min dag!!!

Jon är en bättre och mångsidigare skidåkare än vad någon i denna tråden någonsin kommer bli, punkt.

Ge Jon en förmiddag och han skulle afterbanga switch-up 270's på löpande band. Jävlar anamma och talang kallas det. Det har Jon.
Hahahaha fan skrev fel:P Nordisk mästare ska det vara:P gick lite fort där...

Smurfproductions sa:

Ahhh man är mång sidig om man kan afterbanga och har baggy kläder...
Ställ HH och Todd wallnuts på ett par slalom lagg och sätt dom mot Jon så ska du nog se att dom inte har en chans:)

Nog tror jag att herr olsson fortfarande har några år kvar i toppen av skidvärlden. Han en stor entrepenör men skida det kan han. Ingen har nog dragit in lika mycket pengar som Jon i freestyle skidåkningen och det visar ju att han har jobbat hårt genom åren och han förtjänar all respekt i världen för.

Jag hoppas han drar ut i de stora bergen efter jibbkarriären avslås. För han har skidtalang. Och om man kollar på hur allround så kanske man inte ska jämnföra så jäkla mycket med dom andra. Tanner hall är ju tveklöst den bästa allrounda skidåkaren just nu men hur mycket sidoprojekt har han? Han har hemsida som kommer om någon månad. Han har tiden att åka allt och över hela jorden. Vilket jon också absolut skulle kunna göra men han har ju många sidoprojekt. Utan jons entrepenörskap tror jag absolut han kunde har varit en av dom bästa allround skidåkarna i världen. Men samtidigt då inte i samma ekonomiska situation.

Handlar om prioriteringar ungdomar.

Ska vi snacka om nya åkare som är mångsidiga så borde väll Sean Pettit nämnas ?

Sen att Jon börjar bli gammal spelar ju ingen större roll han är ju ganska bra på att hålla sig skadefri. Det finns ju freestylehopp åkare som nästan är 10 år äldre som kör trippla volter ju :)

Senast ändrad:
@ Jibberisch:

När jag nämner Tom Wallisch och Henrik Harlaut som mångsidiga skidåkare, menar jag inom gernen "jibbing" om nu kan kalla det för det. Jons har till största del haft sin karriär inom just jibbing och på detta område är han inte mångsidig. Vet inte hur Tom och Henrik är utöver jibbing är (på t ex. big mountain), men poängen är att dom är mångsidiga inom sin gerne. Det skulle jag vara tydligare med i mitt första inlägg.

Tom och Henrik (TH) har bidragit till jibbing scenen med kreativitet och mångsidighet. Jag har inte sett Jon göra hälften av vad dessa grabbar gjort på rails t ex. Även hand drags, butters mm är något jag inte sett Jon göra, men något som TH varit med och utveckla. Jag tycker även TH är bättre på att se möjligheter till små jibbs lite överallt, som när de hoppar genom trädklykor, och tappar träden tex. Vill även understryka att när jag säger TH så inkluderar jag alla unga åkare som tänker på gränserna på vad som är möjligt på skidor.

Tanner Hall är en mycket mångsidig åkare tycker jag, han är grym i pipen, railsen, på big jumps och har även övertygat i BC:n dit han tar med sig sina lärdommar från parken, se bara på filmen Believe.

För er som säger att skidåkning inte sker på en ledstång i stan, så säger jag att det är ganska trångsynt att inte se det som en del av skidåkningsscenen. Denna utveckling breddar sporten och gör den mer tillgänglig för folk som inte bor 10 minuter från backen. Själv är jag inte alls särskillt duktig på railsen, och jag fördrar big mountain åkning(vilket de flesta nog skulle göra om de hade tillgängligheten till det), men jag uppskattar att se folk som ser skidåkningen från nya perspektiv, så att man i slutet av säsongen när pudret försvunnit, kan åka i parken, eller att man under sommaren bygger upp en rail och hämtar snö från ishallen och kör på trädgården. Jon hänger inte med i denna utveckling som jag tror är framtiden inom jibbingscenen.

Perkal sa:
ErikAndersson sa:
Bra exempel, not. Vet du skillnaden mellan bandy och Ishockey? Jon kan jämnföra sig mot Michael Phelps och jämför honom med honom i atlet vägar och Jon är en nolla.
Fin svenska där. Då frågar jag dig hur tror du Byggmark skulle klarat sig i Joi hoppet ? Ungefär som Sundin skulle klarat sig på bandyplan.

Senast ändrad:
Carled sa:
Ge Jon en förmiddag och han skulle afterbanga switch-up 270\\\'s på löpande band. Jävlar anamma och talang kallas det. Det har Jon.
Haha, tror inte det behövs en förmiddag. Han gör bara som han berättat om i tidiga år, sitter hemma med schampooflaska/penna etc och testar ett tag och sen vet han exakt hur han ska göra. Någon som sett Jon krascha??? Nä, tänkte väl det! Talang och en sjuklig kroppsuppfattning är vad snubben innehar.

Tillbaka
Topp